Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tekniskt sett, är det inte så att garanti endast gäller den som köpt varan? :idea:
Har bestämt för mig att garantin inte gäller köp i andra hand..
Ingen aning men när jag köpte min teknasadel sa försäljaren uttryckligen att garantibeviset måste följa med sadeln om den säljs vidare. Det finns ett separat papper där det står sadelns serienr samt när den är uttagen.

Den första sadeln jag hämtade ut gick sönder (väldigt lite använd, ca 10ggr, och det var ett fel som gjorde att sadeln inte gick att använda) så fick jag en ny sadel med ett nytt garantibevis från det datumet sadel nr 2 hämtades ut.
 
Tekniskt sett, är det inte så att garanti endast gäller den som köpt varan? :idea:
Har bestämt för mig att garantin inte gäller köp i andra hand..

Garanti är ett frivilligt åtagande och inte lagreglerat. Så tillverkaren kan ha vilka villkor hen vill. Dvs vissa låter bara garantin gälla förstaköparen, andra låter det gälla alla som kan uppvisa garantibeviset. Andra den sol har kvitto. Osv.

Tänk på tex nybilsgaranti. Lite jobbigt om den bara gällde första köparen ;)
 
Är det bara jag som tycker att det SKALL prutas på allt på typ blocket och andra privata säljsidor??
Vi svenskar är så otroligt dåliga på att pruta. kolla utomlans.. där blir säljaren närmast arg om du som köpare inte vill pruta lite.
Klart man ska pruta:p
När jag ska köpa saker privat och inte får pruta så kollar jag helt enkelt vidare pruta 25% tycker jag är helt okej..
Står de 100 kr kan jag ge 75 kronor mot att man kommer direkt och köper.
Man kan inte pruta och sedan säga att man kommer om 2 dagar och hämtar.
Utan pruta är ju ett sätt att göra snabb affär.


När jag säljer sätter jag alltid pris med prutmån.. sedan är de upp till köparen hur mkt de vågar pruta om de gör en bra affär eller ej:D

MER prut till svenska folket=)
 
När jag säljer sätter jag alltid pris med prutmån.. sedan är de upp till köparen hur mkt de vågar pruta om de gör en bra affär eller ej:D

Vi är likadana, vi funderar på vad vi vill ha för det och sen lägger vi på en summa som är prutvänlig.. Lite win-win, vi får det vi vill ha och köparen känner sig nöjd för att dem gjort en bra affär :D:up:
 
Jag kan pruta, om saken varit till salu länge.

Helt ny annons brukar jag oftast inte pruta men ibland kan jag fråga om priset går att diskutera.

Jag brukar inte ta för givet att folk lagt in prutmån i priset, och jag svarar inte på annonser som ligger högre i pris än vad jag vill betala.
 
Tekniskt sett, är det inte så att garanti endast gäller den som köpt varan? :idea:
Har bestämt för mig att garantin inte gäller köp i andra hand..

Fast hur kan man bevisa att det gäller köp i andra hand? Kan ju lika gärna vara en present, då vore det konstigt om garantin bara gällde den som köpte presenten.
När jag fått presenter har jag alltid fått med kvitto och garantibevis.
 
Jag kan pruta på saker som kostar både 100 och 50kr, men jag gör det då när jag möter säljaren och ser varan.
är mycket på loppis och där är det ju många (inklusive jag själ) som prutar ner saker åt köparen bara för att bli av med det.. t ex en svanskappa som var stel men i princip oanvänd då den varit för lång hade ute den för 30 kr, säljaren tvekade men prutade inte. Så slutade att jag prutade ner den åt hen till 10 kr :p.
Har ju ingen nytta av den längre och fick lite mindre att släpa med till bilen :up:.
Och fråga kan man ju alltid göra, även på mail. Det många missar är dock att formulera sig på rätt sätt, och slänger iväg ett "ja köper de för 1kr!" ... Åtminstone jag slänger sånna mail direkt.. Kan man inte ge ett vettigt bud eller skriva en fullständig mening eller ens sitt namn så är jag inte intresserad av att sälja till dig.
 
Jag fattar inte varför man inte får pruta? Folk får väl pruta precis så mycket de vill. Antingen godkänner man budet eller så inte. Och varför ska man få pruta inom en viss procentgräns? Man får väl ge ett sånt bud man är beredd att betala?

Jag har aldrig blivit sur då någon prutat. Jag tackar helt enkelt nej.

Allt är prutbart, förutom de gånger det skrivs att det inte är det.

Att skriva ut att priset är prutbart tycker jag dock är konstigt.
 
Det är klart folk får försöka pruta. Däremot lyckas de inte hos mig om de inte gör det på ett vettigt sätt eller gör det på något utan prutmån.

Jag skriver inte prutbart, jag skriver bvsa eller pris kan diskuteras vid snabb affär.

Men de som tycker "du får X kr" utan att ha sett varan, utan att man haft någon diskussion osv - de är körda hos mig.

Priset kan ibland DISKUTERAS. Det kräver då diskussion.

Sålde en transport en gång. Satt pris 12'. Jag var beredd att släppa den för 10'. Det var vad bara axeln kostat. Släpet var gammalt, men golv, väggar, el, matta, axel och bromsat var bytt och nya. Hela chassit slipat, primat och lackat med hammarlack.

Det var jättemånga som direkt på telefon började pruta på grund av åldern. Jag sa nej till alla. Den första som kom hit och tittade, och undrade om jag kunde acceptera 10' fick det.

Lite kul btw. Först var frun här och kikade. Ville pruta pga liten spricka tak (skönhetsfel) och slitna vinterdäck. Men hon vågade inte ta några beslut utan maken. Så de kom båda. Hon började prata med maken om sprickan osv. Maken "äh, det där är småsaker - det viktiga är de stora grejerna och de är ju tiptop".

Så pruta får man. Man hos mig lyckas man inte utan dels finess och dels veta när det faktiskt är så att saken är aningens högt prissatt. De typ hundra pers som mailade på 4 st spritt nya Michelin odubbade vinterdäck av populär dimension, för 2500 kr inkl fälgar - de fick nobben direkt allihop. Nån jävla måtta får det vara - man prutar inte på redan underprissatta varor. Fick 150 mail på ett dygn. 100 var puckoprutare, 50 var seriösa frågor eller "kan jag komma ikväll?" Däcken var sålda inom 24 h.
 
Fast hur kan man bevisa att det gäller köp i andra hand? Kan ju lika gärna vara en present, då vore det konstigt om garantin bara gällde den som köpte presenten.
När jag fått presenter har jag alltid fått med kvitto och garantibevis.


På vissa varor, tex en del elektronik, vill de ha namn och adress när man köper :)
 
På vissa varor, tex en del elektronik, vill de ha namn och adress när man köper :)


Dom vill ha namn och dyl enbart för att kunna överösa en med erbjudanden, inget annat.

Vi har slutat sen ca 10 år med att lämna ut uppgifterna och det har ännu aldrig varit något problem med att köpa varesej elektronik eller annat.

Och då har vi nästan alltid prutat genom att fråga vad är bästa pris vid kontanter här och nu.
Fungerar förvånansvärt ofta.
 
Dom vill ha namn och dyl enbart för att kunna överösa en med erbjudanden, inget annat.

Vi har slutat sen ca 10 år med att lämna ut uppgifterna och det har ännu aldrig varit något problem med att köpa varesej elektronik eller annat.

Och då har vi nästan alltid prutat genom att fråga vad är bästa pris vid kontanter här och nu.
Fungerar förvånansvärt ofta.

Å jag som trodde det var för att dom anmälde tv innehav till radiotjänst :D
 
Å jag som trodde det var för att dom anmälde tv innehav till radiotjänst :D

Nästan. De meddelar radiotjänst att du köpt en TV, sedan är det upp till radiotjänst att kontakta dig för att se så att det stämmer. Inte helt orimligt att man t.ex skulle köpt TVn åt någon annan :)
 
Det är inget krav försäljarna har på sej att dom ska ta namn m.m. på den som handlar en tv.
Vill man inte så behöver man inte göra det.
Det är inget som kopplat till garantin heller.
Och skulle dom envisas så säger vi bara att det ska vara en present och det är upp till den personen i fråga.
Ännu har vi inte blivit nekade köp eller ev. garantireparationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 671
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 803
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp