Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför köppte du inte någon av de billigare sadlarna :confused:
Haha, det fanns kanske 3 att välja mellan på begagnatmarknaden som var rätt storlek. Hade provat en hemma innan så var ju relativt säker på att den skulle passa. Varav en fanns så att en kompis kunde hämta upp den och kolla efter större defekter och betala på plats vilket kändes tryggare än att få en så pass dyr sadel skickad.
Jag älskar min sadel, men för mig hade det varit så självklart att berätta om defekter. Färgskiftningar blir det ju, sadeln har några år på nacken(brun sadel i kalvskinn) men att en katt klättrat på den kunde man väl sagt...
 
Jag hoppar in här och tar sista...

Jag är så Arg på mig själv just nu.
Hittade en sadel som jag ville ha och hade bra kontakt med säljaren, dock endast via mail... Min magkänsla varnade mig inte alls (vilket den hittills alltid gjort)och naiva jag satte in pengar men har jag fått nån sadel? Såklart inte!
Och självklart får jag inga svar på mina mail.
Vad gör man i såna här situationer? Ja förutom att polisanmäler förstås.
Det är ingen som bor i Strömstad som vill luska om personen är 'känd' sedan tidigare alt kolla om personen faktiskt finns? ;)
 
Haha, det fanns kanske 3 att välja mellan på begagnatmarknaden som var rätt storlek. Hade provat en hemma innan så var ju relativt säker på att den skulle passa. Varav en fanns så att en kompis kunde hämta upp den och kolla efter större defekter och betala på plats vilket kändes tryggare än att få en så pass dyr sadel skickad.
Jag älskar min sadel, men för mig hade det varit så självklart att berätta om defekter. Färgskiftningar blir det ju, sadeln har några år på nacken(brun sadel i kalvskinn) men att en katt klättrat på den kunde man väl sagt...
Då faller argumentet att prisläget var en aning dyrt. Urvalet var väl begränsat för att säga något om det ;)

Men givetvis borde de berättat, men framförallt så borde det upptäcks när din kompis kollade sadeln.
 
@Lobelia ja visst skulle den undersökts noggrannare. Min vän har fått lite bannor ;) Jag lärde mig till nästa gång det blir sadeldax också, dvs till hösten då en dressyrsadel ska införskaffas. Suck, ser inte alls fram emot det ...
 
Jag förstår inte hur 5 täcken - ett helt nytt vintertäcke, ett vintertäcke som är tvättat och impregnerat och använt typ två dagar efter det, två regntäcken i jättefint skick och ett fleecetäcke för 1000:- inklusive frakt är dyrt :meh:

Det beror på vad man jämför med.
Jag skulle inte tycka att det är dyrt, men i höstas köpte jag ett "paket" begagnat, samtliga delar visade sig vara i mycket gott skick.
Jag betalade 1000kr, samma pris som du beskriver.
Jag fick 13 täcken i gott skick (regntäcken, vintertäcken, några fleecetäcken, något enstaka stalltäcke som jag har gett till en kompis)
7 fina, knappt använda schabrak
och tre grimmor.
Så jämförelsevis är ju ditt "paket" dyrt...
 
Det beror på vad man jämför med.
Jag skulle inte tycka att det är dyrt, men i höstas köpte jag ett "paket" begagnat, samtliga delar visade sig vara i mycket gott skick.
Jag betalade 1000kr, samma pris som du beskriver.
Jag fick 13 täcken i gott skick (regntäcken, vintertäcken, några fleecetäcken, något enstaka stalltäcke som jag har gett till en kompis)
7 fina, knappt använda schabrak
och tre grimmor.
Så jämförelsevis är ju ditt "paket" dyrt...

Haha, ja verkligen! Snacka om fynd!
Skickar gärna med typ allt jag har i ponnystorlek men bara frakten går ju på runt 250:- plus låda.
 
Schenker liksom blocketpaket kräver att man har skrivare, och för schenker även speciellt papper med klisterark på för att kunna skriva ut adresslappar.
Dessutom tar det oftast minst 1 vecka längre innan det är framme....
 
På vårat inlämningsställe är det klisterlappar som gäller.

Men jag vet att det kan vara olika på olika ställen.
På vissa ställen är personalen hjälpsam och skriver ut lapparna om man inte har skrivare, hos oss ber dom sådana kunder att gå till grannen, vad nu våra 90+ gamla grannar 2km bort ska kunna hjälpa oss med :mad:

Så här är det snordyra posten eller
Bussgods som gäller.....
 
När jag skickade sadel senast var paketet för stort för schenker och bussgods dyrt och sjukt krångligt (krävde typ bil, som jag inte hade)
 
Schenker liksom blocketpaket kräver att man har skrivare, och för schenker även speciellt papper med klisterark på för att kunna skriva ut adresslappar.
Dessutom tar det oftast minst 1 vecka längre innan det är framme....
går att bara tejpa fast pappret på lådan :), eller lägga i en plastficka och tejpa fast.
skrivare kräver ju nästan alla, så jag brukar skriva ut på jobbet :rofl:.
men jag föredrar dhl, enkelt och de kör hem och både hämtar och lämnar paket då vi har företag ^_^. så kan skicka med postförskitt genom dem också :p.
 
Schenker har egna plast fickor o limma på kartongen det borde ju finnas i butiken. Man klistrar på plast fickan o lägger i lappen man skrivit ut så inga speciella klisterlappar behövs. Fick själv med mig en bunt sådana hem från mitt ombud då jag skickar en del grejer så jag kunde förbereda allt hemma (plus schenker tejp jätte bra o smidigt) men det beror nog på hur engagerade ombuden är.
 
Hos mitt ombud finns en Shenker-automat, där man skriver in avsändare och mottagare, aviseringssätt osv. Sen skriver den ut en adresslapp och ett kvitto som signeras i kassan, kassapersonalen har plastfickorna.
 
Hos mitt ombud finns en Shenker-automat, där man skriver in avsändare och mottagare, aviseringssätt osv. Sen skriver den ut en adresslapp och ett kvitto som signeras i kassan, kassapersonalen har plastfickorna.
Det finns det hos mig med. Men jag har fått för mig att det blir dyrare då än om man fixar det hemma?
 
Det finns det hos mig med. Men jag har fått för mig att det blir dyrare då än om man fixar det hemma?

njae det vet jag inte, man skriver in i automaten hur stort paketet är och så beräknar den fraktpris efter det. Jag skickade ett paket igår för 55kr och det var i "skokartong-storlek". Dyrast för mig har helt klart varit Posten.
 
Nu är det slutsålt på Tradera för min del! Det känns som att hela vinsten försvinner till Traderas provision och det känns som att det generellt har blivit svårare att få ut något vettigt pris för sakerna man säljer. Har dessutom just nu 5 sålda objekt där köparna ännu inte lämnat omdöme, en månad senare. Eftersom omdömet är en så viktig del i om man får saker sålt eller inte så känns det inte värt det längre, jag går "out of my way" för nöjda köpare - då känns det så himla trisst! Jag brukade älska Tradera!
 
Nu är det slutsålt på Tradera för min del! Det känns som att hela vinsten försvinner till Traderas provision och det känns som att det generellt har blivit svårare att få ut något vettigt pris för sakerna man säljer. Har dessutom just nu 5 sålda objekt där köparna ännu inte lämnat omdöme, en månad senare. Eftersom omdömet är en så viktig del i om man får saker sålt eller inte så känns det inte värt det längre, jag går "out of my way" för nöjda köpare - då känns det så himla trisst! Jag brukade älska Tradera!

Jag har inte lämnat omdöme på flera auktioner senaste tiden eftersom det inte har gått att göra det via appen.

Men tror att det förbättrats till den nya appen :)
 
Jag har inte lämnat omdöme på flera auktioner senaste tiden eftersom det inte har gått att göra det via appen.

Men tror att det förbättrats till den nya appen :)

Nej det har du iofs rätt i! Jag har inte använt appen själv eftersom jag uppfattade att man förlorade många av funktionerna. Det kan ju förklara varför så många skippar omdömet. Tråkigt ändå tycker jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 670
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 802
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp