Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beräknad leverans är på fredag. Ser dock att när de mätt paketet så har de fått det till 2 cm över tillåten gräns, vilket det inte var när jag lämnade in det, så jag antar att det kanske blivit lite platt :/ Såg även att det står att jag bokat frakt idag och att det blivit sorterat idag. Det står alltså att det blivit sorterat och bokat två gånger :confused: Har mailat dem för att få klarhet, fattar ingenting just nu.
 
Insåg häromdagen att jag har alldeles för mycket saker (fortfarande..) till hästarna som inte används utan bara förvaras.
Borde alltså rensa och sälja iväg, men jag har ingen lust. Gnäll gnäll ^^
 
Insåg häromdagen att jag har alldeles för mycket saker (fortfarande..) till hästarna som inte används utan bara förvaras.
Borde alltså rensa och sälja iväg, men jag har ingen lust. Gnäll gnäll ^^
Jag har insett samma sak. Dock tror jag inte att mina gamla trista prylar är så attraktiva på begagnatmarknaden? Det finns ju en orsak till att jag inte vill ha dem längre (t ex slitna, urtvättade, dålig passform etc). Blir nog snarare till att rensa och kasta en del här.
 
Jag har insett samma sak. Dock tror jag inte att mina gamla trista prylar är så attraktiva på begagnatmarknaden? Det finns ju en orsak till att jag inte vill ha dem längre (t ex slitna, urtvättade, dålig passform etc). Blir nog snarare till att rensa och kasta en del här.

Kanske någon som vill ha om de skänks?

Jag skulle behöva en barn och sambofri helg för att smörja upp allt och se över vad som borde säljas/skänkas/slängas. Men det lär väl aldrig hända att jag får så mycket egentid :p
 
Min snabbaste tradera affär hittills - vann en budgivning i söndags på en sadel, var kontakt med säljare o diskuterade fraktsätt jag föreslog schenker för de e billigt o skicka sadlar (120kr) fick mail tillbaka att du bor ju i Uppsala ( säljaren bodde i Stockholm) får jag 120kr så kommer jag med sadeln i bilen. Nästa dag kom hon med sadeln . Beg stubben för billig peng i helt okej skick. Ska användas endast som hoppsadel när dottern vill ta några skutt hon rider annars i dressyrsadeln . Passade helt ok med en padd under.
Vi har ju bytt ponny o har därför köpt och sålt endel saker på sistånde så har visst blivit lite bundis med mannen som har kiosken vi skickar från har fått en egen schenker tape och en bunt med plastfickor man limmar utan på kartongen o stoppar adresslappar i ......
Han undrade sist när jag skickade ett träns fall inte alla hästar kunde ha samma saker jag försökte snällt förklara att förut hade vi en liten ponny ( mycket liten shettis ) och nu har vi en lite större ponny..... Han verkade tycka det var lite onödigt att det inte fanns one size liksom. Tänkte att de är nog ingen ide att berätta om sadlar och hur många olika storlekar o bomvidder det finns .
Nu ska vi försöka att fixa ett brunt träns som matchar sadeln övriga utrustningen är svart och man kan enl dottern inte rida i brun sadel och svart träns .
 
Har en sadel ute till försäljning nu och en person smsade "jag tycker att den är dyr" och inget annat. Mitt försäljningspris ligger inte ens på något överpris i jämförelse med liknande modeller, men folk vill väl att man knackar på deras dörr och överlämnar sakerna gratis:meh:
 
Däremot så har jag köpt lite smågrejer på sistone och alla säljare har varit trevliga och snabba så jag ska inte gnälla för mycket, det finns många vettiga personer också :up:
 
Blev nyligen lurad på ett bett som jag köpte via HästNet. Det dök nämligen aldrig upp, trots att jag betalade det för över en månad sedan. Under denna tid kontaktar jag säljaren flera gånger utan resultat, både genom mejl och sms. Till slut svarar hon och påstår att hon varit bortrest, bett sin vän posta, varpå vännen inte gjort det och säljaren lovar istället att hon nu skickat bettet själv. Nåväl, tänker jag, det borde väl dyka upp inom en vecka då. Men nej. Så jag hör av mig till säljaren igen som lovar kolla upp vart försändelsen tagit vägen, varpå jag undrar om den faktiskt är skickad med kollinummer när frakten bara kostade 30 kr och efter det gick säljaren inte att få tag i längre trots upprepade försök från min sida... har polisanmält ärendet. Nu var det ju ingen stor summa som gick förlorad, som tur är, men det känns ändå väldigt surt.
 
Jag har kollat hästannonset mkt på sistone men inte hittat det jag söker (vilket delvis kan ha o göra med att jag vill lägga en väldigt låg summa), så jag la ut en köpesannons, och trodde inte jag skulle få nga svar alls.
Fick nog 40 svar första två dygnen.

Jag jobbar 14 timmarsdagar och hann inte svara på allt, svarade några få intressanta och tänkte svara resten på söndagen när jag var ledig (la ut annonsen på torsdagen).

Fått ett mail bla om en tvåårig klapphingst, som jag inte svarade på, då de ej var av intresse. Får på fredagen även ett sms om hästen.
När jag ska svara på kvällen har jag fått ett till sms "Antar att du inte var intresserad då du ignorerat mig både på mail och sms!!!"

Ber om ursäkt för att jag ite svarat tidigare men förklarade att jag blivit dränkt i mail, jobbar långa dagar och inte hunnit med o svara, samt att jag tyvärr inte är intresserad då jag har 14 ston i stallet.

Säljaren blir skitsur, påstår att jag inte kan ha fått särskilt många svar på min annons, att hon också jobbar mkt och att hästen säkert ändå är alldeles för svår för mig.
 
Men åh. Jag har gjort det igen!

Köpare som var intresserad av min sadel och hon ville prova.
Jag bad om ryggbild för att iallafall få en hum om sadeln passade, men de hade provat en sådan tidigare och den hade legat jättebra förutom att den var för lång. Men min var av mindre storlek så chansen att passa var stor.
Ok. Bara tio minuter till dem så jag åkte dit.
De lade på sadeln direkt på schabraket, jag hann inte se ryggen under. Sadeln glappade vid ridning så det blev såklart inget köp.
Kikade under schabraket och ser en spikrak rygg. Min sadel är en typisk svängd sadel..

Suck, tänk om de bara kunde skickat en bild på ryggen så hade jag inte behövt åka ut.
Men de var iallafall trevliga och hade en väldigt fin häst.
 
KL

Har alla sadelmärken plötsligt börjat ange bomvidderna enligt "MW"??

Ser äldre Stübbensadlar, gamla County och Lewa ute som har MW-bom (eller W eller motsvarande), så man får konstant höra av sig och fråga vad som faktiskt står stämplat på sadeln. Oftast finns ju då en märkning enligt tillverkarens eget system, så att man kan jämföra ordentligt, men det känns drygt att behöva fråga efter den. :banghead:

Det bästa var en Lewasadel som angavs "vet inte bomvidden, men den är VID", och när jag kontaktat säljaren och förklarat var hon skall titta och efter vilka siffror så får jag svaret "31". Har redan en sådan, och VID med stora bokstäver är lite granna att ta i tycker jag... O_o
 
KL

Har alla sadelmärken plötsligt börjat ange bomvidderna enligt "MW"??

Ser äldre Stübbensadlar, gamla County och Lewa ute som har MW-bom (eller W eller motsvarande), så man får konstant höra av sig och fråga vad som faktiskt står stämplat på sadeln. Oftast finns ju då en märkning enligt tillverkarens eget system, så att man kan jämföra ordentligt, men det känns drygt att behöva fråga efter den. :banghead:

Det bästa var en Lewasadel som angavs "vet inte bomvidden, men den är VID", och när jag kontaktat säljaren och förklarat var hon skall titta och efter vilka siffror så får jag svaret "31". Har redan en sådan, och VID med stora bokstäver är lite granna att ta i tycker jag... O_o

Kan ju bero på vad säljaren är van med. Värdeord som "vid" är helt omöjliga att just värdera. Skulle jag skriva VID så är sadelrackaren 120 grader eller mer liksom, för någon annan kan det mycket väl vara en som är t ex en Lewa i vidd 31 - för personens häst är en liten tunnis som har 29 i bom. Typ.

Mest irriterande tycker jag är när en sadelspekulant ngn annanstans läst att ngn som sålde en sadel av märke X i fit 4 kallade den för extravid. Vilket gör att när jag lägger ut min så tror människan att den minsann ska passa eftersom den är extravid. Fast den i själva verket är "bara" vid utefter den tillv bomstorlekar.

Jag har börjat vara sjukt dryg säljare och fråga vad de funderar på sadeln till för häst, vill helst se en ryggbild. Så kan jag sålla bort det värsta.

Å andra sidan skickar vissa bara en betesbild på sin häst som första mail och skriver "Vad tror du, kan den passa?". Jag får lust att svara "Hur långt är ett snöre?" men brukar kunna behärska mig.. Än..
 
Köpte ett träns som kom idag. Skulle enligt säljaren vara i bra kvalité och i fint skick. Såg bra ut på bildem.
Hem kommer ett skitigt träns med rostiga späänen, sprucken nosgrimma och som är mer brunt än svart :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 660
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 796
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp