Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bison jag vet hur det känns. Är själv fortfarande bitter över mitt köp av nosgrimma som skulle varar OS full i toppskick. Va en från hööks i storlek cob, sliten och stank mögel.
800kr fattigare blev jag.
 
Usch vad trist med både träns (@Bison ) och nosgrimma (@remmis ) ! Själv tror jag att jag nog också blivit lurad på Sprengerbettet jag köpte begagnat för ett tag sedan... När jag kollat runt lite på andra Sprengerbett så har de alltid (?) en märkning, det har inte mitt bett. Och så har den "guldiga" färgen skavts av lite på ett ställe. Brukar inte Sprenger ha mer helgjutna bett? Blev så glad över att hitta ett Sprenger till min pålle med minimun, men med facit i hand så borde jag kollat upp det bättre innan köp.:banghead:
 
Usch vad trist med både träns (@Bison ) och nosgrimma (@remmis ) ! Själv tror jag att jag nog också blivit lurad på Sprengerbettet jag köpte begagnat för ett tag sedan... När jag kollat runt lite på andra Sprengerbett så har de alltid (?) en märkning, det har inte mitt bett. Och så har den "guldiga" färgen skavts av lite på ett ställe. Brukar inte Sprenger ha mer helgjutna bett? Blev så glad över att hitta ett Sprenger till min pålle med minimun, men med facit i hand så borde jag kollat upp det bättre innan köp.:banghead:

Minns jag inte fel så har Sprengerbett en stämpel i sig, inget som kan nötas bort!
 
Usch vad trist med både träns (@Bison ) och nosgrimma (@remmis ) ! Själv tror jag att jag nog också blivit lurad på Sprengerbettet jag köpte begagnat för ett tag sedan... När jag kollat runt lite på andra Sprengerbett så har de alltid (?) en märkning, det har inte mitt bett. Och så har den "guldiga" färgen skavts av lite på ett ställe. Brukar inte Sprenger ha mer helgjutna bett? Blev så glad över att hitta ett Sprenger till min pålle med minimun, men med facit i hand så borde jag kollat upp det bättre innan köp.:banghead:

Mina sprenger har en pilmärkning i änden av bettet som visar hur det ska sitta.
 
Mina sprenger har en pilmärkning i änden av bettet som visar hur det ska sitta.

Samma här. Kan definitivt inte nötas/slitas bort - märkningen sitter ju inte i hästens mun utan på bettets "kortsida". Och "guldfärgen" ska mig veterligen inte gå att slitas bort heller, utan är materialets färg.
 
Inga pilar eller stämplar på mitt bett :( Jag måste ha stirrat mig blind på att bettet faktiskt hade vinklingen av mittdelen precis som KK Utra betten ska ha... Fast det finns kanske fler bett som har det. Ja, ja, det är ett bett i alla fall. Men surt ändå att jag inte var mer uppmärksam :banghead:
 
Inga pilar eller stämplar på mitt bett :( Jag måste ha stirrat mig blind på att bettet faktiskt hade vinklingen av mittdelen precis som KK Utra betten ska ha... Fast det finns kanske fler bett som har det. Ja, ja, det är ett bett i alla fall. Men surt ändå att jag inte var mer uppmärksam :banghead:
Alla sprengerbett har inte märkning! Jag har flera som jag köpte runt 2002? Och de är omärkta.
 
Nyfiken fråga - accepterade du det bara?
Problemet är att jag inte fick tag på henne jag köpt det av . Vi har dock gemensamma vänner på Facebook och båda bor vi i Stockholm... Hon slutade svara. Jag funderade åå att polisanmäla men jag kände att jag antagligen brustit i undersökningsplikten eller nått sånt.
Så jag slängde nosgrimman för den gjorde mig arg och bitter när den hängde där i sadelkammarn :rage:
 
Problemet är att jag inte fick tag på henne jag köpt det av . Vi har dock gemensamma vänner på Facebook och båda bor vi i Stockholm... Hon slutade svara. Jag funderade åå att polisanmäla men jag kände att jag antagligen brustit i undersökningsplikten eller nått sånt.
Så jag slängde nosgrimman för den gjorde mig arg och bitter när den hängde där i sadelkammarn :rage:

Du behöver i ett sådant där läge inte undersöka förrän du får varan. Och allt säljaren utfäst behöver du heller inte undersöka närmare.

Det du beskriver är nog snarare bedrägeri än "bara" ett fel i vara.

Men om det inte går att lösa "fredligt" kostar det ju tyvärr oftast mer i energi än pengarna man förlorat
 
Problemet är att jag inte fick tag på henne jag köpt det av . Vi har dock gemensamma vänner på Facebook och båda bor vi i Stockholm... Hon slutade svara. Jag funderade åå att polisanmäla men jag kände att jag antagligen brustit i undersökningsplikten eller nått sånt.
Så jag slängde nosgrimman för den gjorde mig arg och bitter när den hängde där i sadelkammarn :rage:
Du skulle annonserat ut den som en skräpgrimma köpt av XX och summan du köpt den för och slumpat bort den för det verkliga värdet 25 kr eller så :)
 
Köpte en ganska dyr sadel begagnad. 10'+ Påtalade när jag såg bild att den verkar ha ganska mkt färgskiftningar. Men nej det skulle den inte ha utan bilden lurades och sadeln var i väldigt fint skick.
Ok. En kompis hämtade upp den o kollade så att bommen var hel osv, de möttes på nått ställe med halvkasst ljus (hade bett henne kollat färgen också men syntes inte så hon godkände den)
Får hem sadeln och i bra ljus går det inte att missa att den tappat en del färg precis där bilderna visar.. Plus att det är ganska ordentliga märken efter att någon katt klättrat på den. :(
Jag hade med största sannolikhet köpt sadeln trots dessa mindre defekter, men de skulle nog ha påverkat priset lite då den låg lite högt från början (jämfört med andra begagnade i samma modell)
Blev bara lite besviken.
 
Köpte en ganska dyr sadel begagnad. 10'+ Påtalade när jag såg bild att den verkar ha ganska mkt färgskiftningar. Men nej det skulle den inte ha utan bilden lurades och sadeln var i väldigt fint skick.
Ok. En kompis hämtade upp den o kollade så att bommen var hel osv, de möttes på nått ställe med halvkasst ljus (hade bett henne kollat färgen också men syntes inte så hon godkände den)
Får hem sadeln och i bra ljus går det inte att missa att den tappat en del färg precis där bilderna visar.. Plus att det är ganska ordentliga märken efter att någon katt klättrat på den. :(
Jag hade med största sannolikhet köpt sadeln trots dessa mindre defekter, men de skulle nog ha påverkat priset lite då den låg lite högt från början (jämfört med andra begagnade i samma modell)
Blev bara lite besviken.

Varför köppte du inte någon av de billigare sadlarna :confused:
 
Är andra sadlar i sämre skick är de ju inte automatiskt billigare :idea:
Nej och det var ju detta ett klart exempel på ;).
ska man köpa sadel så ska man aldrig lita på säljarens ord och undersöka den själv. Köper man sadel osedd så får man vara beredd på överaskningar åt båda hållen.
Har hittills köpt 3 sadlar utan att själv ha kontrollerat dem innan, 2 var glada överaskningar med bättre skick än beskrivet av säljare. Och den sista var en besvikelse med skrapmärken på sitsen och skav hål i bossan.
 
Jag har lagt upp "sökes"-annons gällande sadel. Har bifogat bild på hästen, beskrivit vad jag är ute efter och vilken sadel han går med idag. Letade dressyrsadel.

Jag får svar från alla med dressyrsadel. Spelar ingen roll om de haft på spikrakt häst, häst med enorm manke, häst med världens svankrygg. "min sadel har passat de flesta hästar".
Har man ingen koll på sin sadels egenskaper eller är man bara kåt på att få sålt?
 
Jag har lagt upp "sökes"-annons gällande sadel. Har bifogat bild på hästen, beskrivit vad jag är ute efter och vilken sadel han går med idag. Letade dressyrsadel.

Jag får svar från alla med dressyrsadel. Spelar ingen roll om de haft på spikrakt häst, häst med enorm manke, häst med världens svankrygg. "min sadel har passat de flesta hästar".
Har man ingen koll på sin sadels egenskaper eller är man bara kåt på att få sålt?
Antagligen både och, får man inte sålt den när man radar upp all fakta som finns om sadeln så kan man alltid hoppas lura någon okunnig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 660
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 796
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp