Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om jag ska köpa ett täcke för 1500:- så vill jag iaf ha en chans att ta reda på var personen bor, eller mest att man vågar stå för sin annons.. :)

Förresten.. När det gäller just medryttare kan jag istället se en fördel att inte ange telenr.. Det är väl bättre att få all info på mail.. :idea:;)
Jag tycker det är läskigt med de som endast har telefonnummer dock. Jag vågar aldrig ringa om jag har småfrågor. Jag förstår att de tycker de sållar bort såna som inte är intresserade då, men de sållar ju bort andra också. Om man bara vill fråga om storlek, om det missats i annonsen, känns det dumt att behöva ringa bara för att fråga det.
 
Jag tycker det är läskigt med de som endast har telefonnummer dock. Jag vågar aldrig ringa om jag har småfrågor. Jag förstår att de tycker de sållar bort såna som inte är intresserade då, men de sållar ju bort andra också. Om man bara vill fråga om storlek, om det missats i annonsen, känns det dumt att behöva ringa bara för att fråga det.

Fast i 9,9 fall av 10 är det ju ett mobilnummer. Då är det ju bara att sms:a.
Nu vet jag inte vilka annonssidor du är på men alla som jag är på har en mailfunktion.. ;)
 
Fast i 9,9 fall av 10 är det ju ett mobilnummer. Då är det ju bara att sms:a.
Nu vet jag inte vilka annonssidor du är på men alla som jag är på har en mailfunktion.. ;)

Jo men ibland står det ju"lånad mail" eller "endast telefon" då känns man ännu mindre seriös om man envisas med att maila.
 
Jo men ibland står det ju"lånad mail" eller "endast telefon" då känns man ännu mindre seriös om man envisas med att maila.

Absolut. Har inte råkat på det i just de annonserna jag haft intresse av.
Tycker mest att det känns som äldre bönder som ska sälja sin dyngkärra och fått hjälp med att lägga in annons.. :D:D
 
Är du aktiv på Tradera?
Min känsla är också att det inte säljs/annonseras så mkt där längre..
Jag tycker att det blivit alldeles för dyra!
Man tycker ju att det borde bli billigare att annonsera ju mer åren går och man utvecklar och kostnadseffektiviserar företaget..
Men så funkar det väl klart bara i en perfekt värld.. :)

Ja jag är aktiv själv och min man har sålt där i många år :) det stämmer att det är dyrare att sälja där nu rent provisionsmässigt (10%, när min man började tog de 8). Men det är ju dels vanligt med provisionsfria erbjudanden och de har samarbete med fraktbolag så man kan skicka billigt, har nyligen fixat så man kan erbjuda klarna som privatperson och så vidare... jag är nöjd och jag tycker det är mycket liv där.
 
Jag är en sån som inte sätter ut telefonnummer i mina annonser. Detta pga att folk envisas med att ringa, fast jag skriver att jag endast vill ha mailsvar som första kontakt. Anledningen till att jag vill ha mailsvar är att jag arbetar oregelbundna tider och vill inte bli störd när jag arbetar eller har sovmorgon efter ett sent kvällspass.
 
Är du aktiv på Tradera?
Min känsla är också att det inte säljs/annonseras så mkt där längre..
Jag tycker att det blivit alldeles för dyra!
Man tycker ju att det borde bli billigare att annonsera ju mer åren går och man utvecklar och kostnadseffektiviserar företaget..
Men så funkar det väl klart bara i en perfekt värld.. :)

Tycker också att det blivit sämre, mest företag med annonser på hästsidorna nu för tiden. Oftast till fastpris och inte billigare än vanligt.

När det gäller telefonnummer i annonser brukar jag inte skriva ut det men alltid ge det om någon frågar. Har också frågat när jag köpt dyra saker och det har folk gett ut utan problem :)
 
Jag får krupp på alla som lagt ut annonser och sedan inte svarar på mail/sms. Varan finns inte kvar? Fine, skicka ett svar och skriv det men svara för fan!
 
Nä, är varan såld så se för fan att ta bort annonsen! Jag är inte intresserad av hur många som ringt, ta bort annonsen så slipper ni fler spekulanter. :banghead:
Mjo men är de inte tillräckligt intelligenta för det så kan de väl åtminstone svara! Att åka 30 mil för att provrida en häst som plötsligt inte blivit riden på ett år och slutade med en avslängning och kväll på akuten är inte heller särskilt kul, säg att han bara gott och skrotat då så jag slipper åka ner...
 
Apropå Tradera...

Budar på ett 3.7 m ledrep. Vinner auktionen, minns inte exakt tid men säg måndag kl 10.00. Jag försöker betala kl 10.05 men säljaren har skrivit fel nummer för swish. Mailar säljaren om detta, får svar direkt. Swishbetalning genomförd 10,20. Säljaren mailar och tackar för betalningen samt säger att hen skickar "i eftermiddag". Super, snabbt skickat där, alltid trevligt.

Men det kommer ingen vara. Så jag mailar på onsdagen och bara påtalar att det inte dykt upp någon. Säljaren svarar att det var konstigt, alla andra har fått sina varor, skulle den inte kommit dagen efter skulle jag få fraktsedeln. Jag undrade lite varför jag inte bara fick den direkt, men men...På torsdagen kommer ingen vara, och jag mailar säljaren. Som nu inte svarar. På fredagen blir jag irriterad och mailar ganska skarpt att jag vill ha endera ett kollinummer eller pengarna tillbaka.

Får svar med ett kollinummer. Som visar att paketet är skickat - på torsdagen. Då är inget konstigt alls det inte kommit fram ju. Jag mailar säljaren ett tack för numret och säger att iom att det var skickat först på torsdagen är det ju inte konstigt att det inte kommit fram, men jag räknade ju med att det var skickat på måndagen.

Får tillbaka ett mail om vad jag egentligen begär, auktionen slutade ju på måndagen, jag kan inte begära hen ska skicka då, nu får jag ge mig. Jag svarar med en kopia av hens mail där hen skriver att det skickas mån eftermiddag. Där någonstans dog vidare dialog...

Varan kommer. Jag hämtar den. Det är ett jättefint ledrep helt enligt beskrivning. Med ett "litet" undantag. Det är 7,2 meter och inte 3.7 m... Vet ni hur långt 7 jävla meter är? Det är ganska oanvändbart för det jag tänkt ha det till. Och jag bara orkar inte...
 
Varan kommer. Jag hämtar den. Det är ett jättefint ledrep helt enligt beskrivning. Med ett "litet" undantag. Det är 7,2 meter och inte 3.7 m... Vet ni hur långt 7 jävla meter är? Det är ganska oanvändbart för det jag tänkt ha det till. Och jag bara orkar inte...

Sambon undrar varför jag sitter framför datorn och skrattar :angel: Men alltså :rofl::laugh:
Jag förstår dock din frustration :meh:
 
KL

BETT!!!

Har köpt ett par begagnade bett nu i vinter, och när de kommit är det inte den storlek som stått i annonsen. :meh:

Ja, det kan ju skilja mellan verklig storlek och storleken som tillverkaren anger, men på dessa bett är det inte ens i närheten.

Köpte en stång som skulle vara 13,5. Den är i själva verket närmare 15 cm konstaterade jag när jag tyckte att den stack ut lite väl mycket på sidorna - och kontrollmätte. Köpt som 14,5 från början?

Den senaste är en pelhamstång, samma modell som den jag redan hade, men en cm längre enligt säljaren. Perfa!
Fick hem en stång som är exakt lika den jag redan hade, så nu har jag två som är för korta... :banghead:

Så ett tips om du säljer bett: Kontrollmät en snabbis innan du skickar iväg annonsen!

Haha, sitter och slösurfar på annonser, och ser en ny annons på en stång av den modellen jag köpt.

Samma säljare säljer igen, ett bett som är två storlekar större! :idea:

Hästen hade visst en helt annan storlek på munnen än vad hen trodde. :cool:
 
@Alexandra_W Känns lite som att säljaren börjat mäta och sen inte orkat resten. "Äsch, det är ju bara lite till - skitsamma!"... Jag hade blivit förbannad. Ett slaget rep hade jag svurit om, och sen splitsat om (plockat loss haken, kapat, splitsat - tadaa!), men flätade är ju ett rent helvete att göra så med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 652
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 789
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp