Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror ju lite på hur länge sadeln legat ute, jag hade nog hört av ig och typ hejhej ser att ni har en sadel som legat ute ett tag, vad är ni villiga at släppa den för?

så får man ett bud, som man antinegn accepterar eller så svarar man

"Aha okej, vad synd, då får jag nog tyvärr avböja affären, jag hade tänkt mig max 4000"

Och antingen får man inget svar eller så vill säljaren få varan såld och svarar att 4000 går bra. @parfymflaska
 
Beror ju lite på hur länge sadeln legat ute, jag hade nog hört av ig och typ hejhej ser att ni har en sadel som legat ute ett tag, vad är ni villiga at släppa den för?

får man ett bud, som man antinegn accepterar eller så svarar man

"Aha okej, vad synd, då får jag nog tyvärr avböja affären, jag hade tänkt mig max 4000"

Och antingen får man inget svar eller så vill säljaren få varan såld och svarar att 4000 går bra. @parfymflaska
Det var bra formulerat :)
 
Ni som stör er på skambud, hur mycket tycker ni att man får försöka pruta då? Jag är intresserad av en begagnad sadel som legat ute på annons i många veckor nu. Men jag vill inte betala det begärda priset (5500 kr), utan funderar på att lägga ett bud på 4000, med snabb affär och hämtning. Tycker ni att det vore oförskämt? Säljaren har skrivit att viss prutmån finns. (Andra likadana sadlar ligger ute för mellan 4000 - 6000 ca. Denna är den enda som finns nära nog för mig att hämta.)

Det låter precis som en sadel jag har ute på annons, begärda priset och vad andra sadlari samma modell ligger på begagnat, vad är för sadel du har tittar på?:p
 
Har ju förut berättat om när jag blev lurad i somras när jag köpte sadel som inte fanns. Såklart polisanmäldes det o blev senare kontaktad av polisen som redde utredningen då dessa personer lurat många så det blev rättegång. Fick nu i dagarna hemskickat hur det gått och de blev väl fällda på samtliga åtalspunkter. Man hade yrkat på fängelse ,en de dömdes till att deltaga i något program i stället. Jag hade nog tyckt att fängelse hade varit en bra markering att det inte är okej att lura folk. Tror att det var ca 40 personer som hade åtalat dem. Och det finns säkert ännu fler de lurat. Tror ju aldrig jag kommer få se röken av mina pengar även om de dömts att betala tillbaka. Man kunde visst få på sin hemförsäkring men det visade sig att jag hade ganska hög självrisk så det blev inget. Får väl anmäla till kronofogden att de har en skuld.
I vilket fall så kändes det skönt att de blev fällda men jag hade gärna sett att de satt inne ett tag för jag tror att de kommer fortsätta lura folk. Jag har fortsatt att handla på nätet men jag har blivit mycket försiktigare och oroligare när jag handlar.
 
Tänkte vi kunde samla ihop lite köp-och-sälj-historier här, eller bara gnälla ur oss om hur hopplösa köpare respektive säljare är :p

SKulle sälja en häst. Köparen kommer och provrider två gånger och är helt på det klara att de vill köpa, de ksulle skriva kontrakt direkt om vi hade ett klart.
Bestämmer dag och tid för besiktning.
På morgonen när besiktning skall ske komemr ett sms: Hej vi köpte en annan häst igår...

:wtf::yuck:
Något trött på människors beteende efter det
 
Seriöst.. ska man som köpare behöva jaga säljare för att få köpa sadel?
Såå hittat en sadel jag vill ha. Frågade om personen kunde skicka och jodå det går bra. H*n ville skicka mot postförskott (inte mitt förslag). Visst.

Problem 1. Hitta kartong som passar. Här höll säljaren på att ge upp. Bor på liten ort och får inte tag på flyttkartong eller stor kartong. Jag tipsade om sisådär 10 ställen att leta på och jo till slut hittades kartong.

Problem 2. För att få skicka mot postförskott måste man har bank/postgiro vilket personen inte hade. Här tänkte personen ge upp igen.
Jag tipsar om Blocketpaketet

Problem 3. Blocketpaketet krävde skrivare och pappersverksamhet. Personen har inte skrivare. Nu var det kört.

Jag har hela tiden erbjudit mig att sätta in pengar i förskott ska tilläggas så det är inte jag som krävt specialbehandling.

Så nu ringde personen och sa att h*n ger upp. Första gången vi talar i telefon. Jag sa igen att jag sätter in pengar på kontot i förskott. "litar du så på mig?" var svaret. Visst, skicka den *jäkla* sadeln bara.

Nu skulle personen fixa kartong och allt och kolla så det går att skicka utan problem och då skulle h*n ringa och ge mig kontonummer.

Hur tror ni det slutar? Får jag sadel? Får jag betala? Blir jag lurad? Eller ger vi upp allting. H*n tyckte det var synd att vi bodde så långt ifrån annars hade vi kunnat mötas halvvägs. Ja jag gillar seriösa säljare men kom igen. Skicka sadeln, ta pengarna och var glad!
 
USER=15336]@purity_666[/USER] sånt ska man väl ha koll på innan man lägger ut saker på annons? själv hade jag tänkt att personen var oseriös som inte kunde fixa grejerna så jag hade nog avböjt köp .... Vissa personer tycker det är jobbigt att skicka grejer (lite pyssel o få i väg) men då kan man ju skriva endast avhämtning i annonsen.... Själv brukar jag kolla upp ev fraktpris osv och skriva med i annonsen. Hade blivit galen förstår din frustration :/
 
USER=15336]@purity_666[/USER] sånt ska man väl ha koll på innan man lägger ut saker på annons? själv hade jag tänkt att personen var oseriös som inte kunde fixa grejerna så jag hade nog avböjt köp .... Vissa personer tycker det är jobbigt att skicka grejer (lite pyssel o få i väg) men då kan man ju skriva endast avhämtning i annonsen.... Själv brukar jag kolla upp ev fraktpris osv och skriva med i annonsen. Hade blivit galen förstår din frustration :/
Själv så skickar jag inget under 200kr, vare sig det är ett bett eller ett par stigläder för 50kr så är det inte värt besväret. Så billiga saker kan man alltid sälja på loppis :).
Vill man tvunget ha ngt skickat så får de köpa mer och så får man allt i en låda och betalar med postförskott :).
 
Har haft en sak till salu länge och precis bestämt mig för att behålla, när jag får mail:
"Hej! Finns den kvar? Jag köper den". Snabbt och lätt, trots att det rör sig om 8000:-. Idag ska jag få betalt sedan skickar jag den under helgen. Blir så glad när det går smidigt, jag gillar köpare som är som mig :angel:
 
7
USER=15336]@purity_666[/USER] sånt ska man väl ha koll på innan man lägger ut saker på annons? själv hade jag tänkt att personen var oseriös som inte kunde fixa grejerna så jag hade nog avböjt köp .... Vissa personer tycker det är jobbigt att skicka grejer (lite pyssel o få i väg) men då kan man ju skriva endast avhämtning i annonsen.... Själv brukar jag kolla upp ev fraktpris osv och skriva med i annonsen. Hade blivit galen förstår din frustration :/

Ja lite lätt irriterande är det. Men, nu har h*n sagt att sadeln är skickad. H*n bjöd på frakten. Borde ha den måndag eller tisdag, bara att hoppas. H*n berättade att h*n packat in sadeln i fula gamla fleecefiltar fulla med hundhår så det låter ju som sadeln kom iväg till slut. Den som väntar får se :)
 
Jag har till slut köpt den där sadeln som jag har suktat efter så länge. Mailade på annonsen imorse och hämtade nu på kvällen, hur smidigt som helst. Dessutom visade sig säljaren vara en gammal bekant, så jag kunde sätta över pengar via internetbanken i "efterskott". Skönt att slippa greja med kontanter. Några 4000 fick jag dock inte prutat ner den till, utan får vackert hosta upp 5000. Fortfarande ett bra pris, så jag är nöjd! :)

Jag har typ tappat räkningen på hur många sadlar som jag har försökt köpa de senaste veckorna, men säljarna har varit så oengagerade att jag gett upp. Så glad att det äntligen gick i lås, jag älskar när det går fort! :banana:
 
Min kompis skulle åka en bra bit bort och hämta en häst i morgon. Då ringer säljaren idag och säger att hon sålt hästen till sin syster :mad:. Då inga pengar är betalda så har inga fel begåtts , men ändå
 
Det säljs väl massor på tradera?? :)

Är du aktiv på Tradera?
Min känsla är också att det inte säljs/annonseras så mkt där längre..
Jag tycker att det blivit alldeles för dyra!
Man tycker ju att det borde bli billigare att annonsera ju mer åren går och man utvecklar och kostnadseffektiviserar företaget..
Men så funkar det väl klart bara i en perfekt värld.. :)
 
Seriöst.. ska man som köpare behöva jaga säljare för att få köpa sadel?
Såå hittat en sadel jag vill ha. Frågade om personen kunde skicka och jodå det går bra. H*n ville skicka mot postförskott (inte mitt förslag). Visst.

Problem 1. Hitta kartong som passar. Här höll säljaren på att ge upp. Bor på liten ort och får inte tag på flyttkartong eller stor kartong. Jag tipsade om sisådär 10 ställen att leta på och jo till slut hittades kartong.

Problem 2. För att få skicka mot postförskott måste man har bank/postgiro vilket personen inte hade. Här tänkte personen ge upp igen.
Jag tipsar om Blocketpaketet

Problem 3. Blocketpaketet krävde skrivare och pappersverksamhet. Personen har inte skrivare. Nu var det kört.

Jag har hela tiden erbjudit mig att sätta in pengar i förskott ska tilläggas så det är inte jag som krävt specialbehandling.

Så nu ringde personen och sa att h*n ger upp. Första gången vi talar i telefon. Jag sa igen att jag sätter in pengar på kontot i förskott. "litar du så på mig?" var svaret. Visst, skicka den *jäkla* sadeln bara.

Nu skulle personen fixa kartong och allt och kolla så det går att skicka utan problem och då skulle h*n ringa och ge mig kontonummer.

Hur tror ni det slutar? Får jag sadel? Får jag betala? Blir jag lurad? Eller ger vi upp allting. H*n tyckte det var synd att vi bodde så långt ifrån annars hade vi kunnat mötas halvvägs. Ja jag gillar seriösa säljare men kom igen. Skicka sadeln, ta pengarna och var glad!

Jag svarar mig själv. Sadeln kom idag och var i superfint skick! :bump: Hoppas den funkar på hästen också. Ska på sadelprovning på onsdag och kolla egna sadlar. Nervöst :nailbiting:
 
Varför envisas folk med att annonsera utan telefonnummer??
I dagens samhälle när folk luras till höger och vänster skulle jag aldrig sätta in pengar till någon som inte ens kan lägga ut ett spårbart telefonnummer i annonsen.. :(
 
Varför envisas folk med att annonsera utan telefonnummer??
I dagens samhälle när folk luras till höger och vänster skulle jag aldrig sätta in pengar till någon som inte ens kan lägga ut ett spårbart telefonnummer i annonsen.. :(
Jag gjorde misstaget att som minderårig lägga ut mitt nummer i annons när jag var runt 10-12 år (kanske?), fick ett trevligt telefonsamtal av en man med andra avsikter än att leta medryttare till den svarta blanka hästen han hade hemma.... :yuck: Sedan dess har jag stora problem att prata i telefonen eller svara främlingar som ringer.

Men annars så ja, det finns inget värre än annonser utan något nummer alls. Mejl kan ta flera veckor innan någon svarar. :meh:
 
Jag gjorde misstaget att som minderårig lägga ut mitt nummer i annons när jag var runt 10-12 år (kanske?), fick ett trevligt telefonsamtal av en man med andra avsikter än att leta medryttare till den svarta blanka hästen han hade hemma.... :yuck: Sedan dess har jag stora problem att prata i telefonen eller svara främlingar som ringer.

Men annars så ja, det finns inget värre än annonser utan något nummer alls. Mejl kan ta flera veckor innan någon svarar. :meh:


Det är ju klart en fördel om man kan hantera diverse påringningar.
Sådana kan säkert förekomma och särskilt om man skriver något i stil med "-Hej, jag är en tjej på snaaaart 13 vårar..." :) Då är det ju som upplagt för "Farbror-Bosse" samtal.. :)

Men om jag ska köpa ett täcke för 1500:- så vill jag iaf ha en chans att ta reda på var personen bor, eller mest att man vågar stå för sin annons.. :)

Förresten.. När det gäller just medryttare kan jag istället se en fördel att inte ange telenr.. Det är väl bättre att få all info på mail.. :idea:;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 649
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 784
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hovbensfraktur

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp