Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle köpa en teknisk pryl, men i annonsen stod absolut ingenting om den, förutom en bild o att det var Sonys vara typ. Så jag mailar med några frågor, men de tyckte att jag får googla om jag undrar nåt (på vad, sony? fanns x antal prylar som passade in på beskrivningen). De tyckte dessutom att när det handlar om så lite pengar så vill de inte ha "massa krångel". Då snackar vi ändå flera hundra, vem köper prylar för flera hundra om man knappt vet vad det är?
 
Jag sålde min bil i somras, la ut den ganska högt på blocket men också i en fb-grupp och skrev att den var prutbar.
Får pm från en kille som undrar vad jag kan tänka mig att sälja den för, berättar att jag fått bud på 18 tusen så över det vill jag ha.
Han svara att han kunde ge mig 15....

En annan smsar jag med och får samma svar på pris, men det fanns ju en som var närmare hen som gått mindre till inte så mycket högre i pris.
Svarade att det sket jag i.

En annan som sa att hen skulle köpa för 19, kommer och tittar och "hittar" massa fel som inte fanns (mekaniker till sambo) och försöker pruta...
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Folk som ska köpa sadel och tror dem får ha hem sadeln i flera veckor för att testa och utvärdera gör mig smått galen.
Det är helt ok om man bor i närheten att testa sadeln men inte vill jag låna ut den till höger och vänster i flera dagar/veckor. :mad:
Är det normalt att göra så? (låna den så länge?)
 
Folk som ska köpa sadel och tror dem får ha hem sadeln i flera veckor för att testa och utvärdera gör mig smått galen.
Det är helt ok om man bor i närheten att testa sadeln men inte vill jag låna ut den till höger och vänster i flera dagar/veckor. :mad:
Är det normalt att göra så? (låna den så länge?)
Jag har sålt en sadel på öppet köp, men det var med retur inom en vecka för att hon skulle hinna prova den. Vi gick gemensamt igenom sadeln innan och minsta rispa noterades innan hon betalade fullt pris och tog den med sig. Hon ringde senare och var mycket nöjd.

En annan fick samma deal men kortare tid att återlämna då hon bodde närmare, även här behöll de sadeln. :up:
 
Folk som ska köpa sadel och tror dem får ha hem sadeln i flera veckor för att testa och utvärdera gör mig smått galen.
Det är helt ok om man bor i närheten att testa sadeln men inte vill jag låna ut den till höger och vänster i flera dagar/veckor. :mad:
Är det normalt att göra så? (låna den så länge?)
Jag brukar ge öppet köp i några dagar/ en vecka för att de ska kunna testa sadeln. Skriver ett kvitto att pengarna fås tillbaka om sadeln är i samma skick som vid köpet.

Jag blev så trött påatt försöka sälja min sadel att jag skänkte den till en ridskola. Inget fel på sadeln men ingen 5000kr sadel. Hoppas den kommer till användning där iaf:)

Och ungefär samtidigt fick jag sålt hästtransporten. Trodde inte personen var seriös eftersom jag fick ett mej om jag kunde tänka mej gå ner i pris till XX, men personen kom och köpte den. Tyvärr kunde jag inte närvara vid försäljningen pga jobb men mammatmma tog hand om allt ☺
 
Är det någon oskriven regel på facebook som jag missat om att man kan paxa varor genom att vara den första som skriver att man eventuellt är intresserad i kommentatorsfältet?

Jag skulle sälja ett par sulor till ett par barfotaboots och en kvinna var eventuellt intresserad av det ena paren beroende på storleken. Jag skrev vilken storlek det var i kommentatorsfältet ca 2 min efter hennes inlägg men fick inget svar. En stund senare var det en annan kvinna som skrev att hon var intresserad, jag skickade pm och vi bestämde affär. Dagen efter när jag fått in pengarna på kontot skrev jag i annonsen (det var fler varor i samma annons) att den storleken var såld varav den första kvinnan blev sur och menade att hon skulle haft första tjing eftersom hon skrev först. I min värld är det först till kvarn som gäller, d.v.s. den första som säger "jag köper" och ber om kontonummer för att föra över pengar.

Men i övrigt blev jag positivt överraskad och fick det mesta sålt utan problem. Det var en köpare som inte fått någon avi till sin vara men jag hade kvittot kvar så jag kunde skicka kolli-id så att hon såg att varan låg på utlämningsstället.
Vill man som köpare ha en sak så får man vara lite på. Inte vänta i ett dygn med att bestämma sig om inte detta uttryckligt är överenskommet med säljaren.

Samma gäller ju säljare. Man kan inte lägga ut en annons om ett bord till salu och sedan åka utomlands i en vecka och inte ha någon som kan visa bordet åt köparen. Varor som inte ofta finns till salu kan man kanske göra så med men inte annars.
 
Folk som ska köpa sadel och tror dem får ha hem sadeln i flera veckor för att testa och utvärdera gör mig smått galen.
Det är helt ok om man bor i närheten att testa sadeln men inte vill jag låna ut den till höger och vänster i flera dagar/veckor. :mad:
Är det normalt att göra så? (låna den så länge?)


När jag köper begagnat gör jag först en ordentlig research, provar vänner och bekantas sadlar och läser på om de märken som kan tänkas passa. Köper gör jag först när det känns som att det finns en chans att sadeln kan passa, och passar den inte så säljer jag den vidare. Det ingår liksom i det sättet att handla sadlar, tycker jag.

Vill man ha öppet köp, låna hem osv så får man vända sig till en affärsverksamhet.
 
KL

BETT!!!

Har köpt ett par begagnade bett nu i vinter, och när de kommit är det inte den storlek som stått i annonsen. :meh:

Ja, det kan ju skilja mellan verklig storlek och storleken som tillverkaren anger, men på dessa bett är det inte ens i närheten.

Köpte en stång som skulle vara 13,5. Den är i själva verket närmare 15 cm konstaterade jag när jag tyckte att den stack ut lite väl mycket på sidorna - och kontrollmätte. Köpt som 14,5 från början?

Den senaste är en pelhamstång, samma modell som den jag redan hade, men en cm längre enligt säljaren. Perfa!
Fick hem en stång som är exakt lika den jag redan hade, så nu har jag två som är för korta... :banghead:

Så ett tips om du säljer bett: Kontrollmät en snabbis innan du skickar iväg annonsen!

Själv kommer jag att hädanefter be de stackars säljarna att kontrollmäta och skicka ett vidimerat mätintyg innan jag köper. :devil:
Jag såg ett par annonser idag, där säljaren lagt ut måttband mellan bettringarna så man ser hur långt bettet är. Smart!
 
Jag sålde min bil i somras, la ut den ganska högt på blocket men också i en fb-grupp och skrev att den var prutbar.
Får pm från en kille som undrar vad jag kan tänka mig att sälja den för, berättar att jag fått bud på 18 tusen så över det vill jag ha.
Han svara att han kunde ge mig 15....

En annan smsar jag med och får samma svar på pris, men det fanns ju en som var närmare hen som gått mindre till inte så mycket högre i pris.
Svarade att det sket jag i.

En annan som sa att hen skulle köpa för 19, kommer och tittar och "hittar" massa fel som inte fanns (mekaniker till sambo) och försöker pruta...
Jag satte ut min bil för 2000:-, fick bud på 1000 kr och en platt-tv.
 
Jag såg ett par annonser idag, där säljaren lagt ut måttband mellan bettringarna så man ser hur långt bettet är. Smart!

Ja, det är ju jättesmart. :)

Tyvärr blir inte det heller riktigt rätt när man lägger måttbandet med "0" på änden av mundelen, inne i bettringen, sas. :confused:

Den säljaren orkade jag inte ens kontakta för riktiga mått, vanliga tränsbett finns det fler säljare som har. :cool:

Måste bara nämna att jag äntligen har fått tag i en riktig pelhamstång, utan att behöva begära ett mätintyg.
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p
Nej, det tycker jag inte. Jag skulle skämmas om jag sålde någonting som var skitigt, om det inte klart och tydligt var utskrivet att det inte är rengjort. Men jag skulle aldrig sälja något som inte var rengjort.

När jag sålde en sadel åt en kompis och hon kom över med den såg den förjävlig ut, skitig och påbörjat mögelangrepp. :yuck: Eftersom jag lovat hjälpa henne sälja så plockade jag isär den, rengjorde och putsade upp den så den såg fantastisk ut. Köparen var väldigt nöjd. :) Även om grejerna inte är använda på länge så tycker jag att man putsar upp dem innan försäljning, iaf att man drar en trasa över dem så dammet försvinner om de är rena i övrigt. :meh:

Nu har en annan kompis "dumpat" lite saker, bl a två lokselar varav ena inte sett såpa på väldigt många år. :cautious: Jag har haft mycket annat att göra, men nu när det blir fint väder igen får jag väl ta på mig ett par handskar, oömma kläder och en hink med vatten + såpa och se vad jag kan göra åt eländet innan jag lägger ut den + lite sadlar på annons. :grin:
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p

Jag skulle skämmas om jag sålde något skitigt utan att ha påtalat det i annonsen , men uppenbarligen gör andra inte det för jag har också fått hem rejält otvättade saker. Vidrigt.
 
Jag skulle skämmas om jag sålde något skitigt utan att ha påtalat det i annonsen , men uppenbarligen gör andra inte det för jag har också fått hem rejält otvättade saker. Vidrigt.
Nu lät det som att jag ofta säljer otvättade grejer :p , det har hänt en gång, det var ett täcke som var inköpt för någon månad sedan som jag inte ville förstöra impregneringen på.
 
Budar på sadel på tradera. Reservationspris, jahopp. Lägger maxbud på det hägsta jag ids ge för sadeln, "vann" auktionen menman kan ju inte köpa ngt när reservationspriset inte är uppnått.

Sadeln åker ut på tradera igen, tillagt i texten "buda inte om ni inte tänker fullfölja köpet"

Sry, var inte jag som satte reservationspris istället för att lägga utgångspriset på det lägsta jag kan tänka mig släppa sadeln för. Blev på dåligt humör och budade INTE. Sadeln blev inte såld denna gång heller.

Reservationspris känns som en så dålig ide i praktiken.
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p

Jag tycker det är skit rent ut sagt:(
Fick hem en skitig sak(Schabrak?) blev rätt sur och skickade till säljaren och påpeka detta. Hon blev: Jaha? Men jag kan/hann/ville inte tvätta innan det skickades.

Hade hon dock påpekat detta redan i annonsen så hade det inte varit något problem, men inte ett knyst om det :-(
Jag vill inte hålla på och tvätta sakerna innan jag ska använda dem.
 
Budar på sadel på tradera. Reservationspris, jahopp. Lägger maxbud på det hägsta jag ids ge för sadeln, "vann" auktionen menman kan ju inte köpa ngt när reservationspriset inte är uppnått.

Sadeln åker ut på tradera igen, tillagt i texten "buda inte om ni inte tänker fullfölja köpet"

Sry, var inte jag som satte reservationspris istället för att lägga utgångspriset på det lägsta jag kan tänka mig släppa sadeln för. Blev på dåligt humör och budade INTE. Sadeln blev inte såld denna gång heller.

Reservationspris känns som en så dålig ide i praktiken.
Det där har jag också funderat på. Vad liksom...gör det för nytta öht?
Budar man för lågt kommer man ju ändå inte få varan. Man måste ju gissa sej till vilken nivå säljaren lagt sej på först ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 644
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 779
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp