Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker köpa sadel, det är inte det lättaste alltså :eek: Hittills har jag mailat på två annonser. Den första säljaren svarar på mail, men kommer aldrig till skott med att ta bilder osv. (Den sadeln finns ca 100 mil bort, jag vill veta vad jag ev. köper.) Den andra annonsören jag mailat till (med ett par frågor om sadeln som inte besvarats i annonsen) skrev inte ett endaste ord tillbaka, utan skickade bara en bild på sadeln. :confused: Vill folk inte få sålt sina grejer? O_o
 
Jag letar lite begagnade hästsaker och har svarat på några intressanta annonser. Allihopa inom Stockholms län där jag bor men eftersom det är stort frågar jag var varan finns för jag vill gärna kolla om den finns på rätt sida stan. På en fråga fick jag bara svaret Stockholm, precis detsamma som står i annonsen. Jag undrar också om folk inte vill sälja sina grejer?
 
Jag letar lite begagnade hästsaker och har svarat på några intressanta annonser. Allihopa inom Stockholms län där jag bor men eftersom det är stort frågar jag var varan finns för jag vill gärna kolla om den finns på rätt sida stan. På en fråga fick jag bara svaret Stockholm, precis detsamma som står i annonsen. Jag undrar också om folk inte vill sälja sina grejer?
Nynäshamn, Norrtälje osv ligger visserligen i länet, men fick jag svaret Stockholm skulle jag utgå från att då menas staden. Fråga stadsdel?
 
Nynäshamn, Norrtälje osv ligger visserligen i länet, men fick jag svaret Stockholm skulle jag utgå från att då menas staden. Fråga stadsdel?

Jag tänkte det först, men svaret var så slappt. För mig när jag bodde i innerstan hade det varit naturligt att skriva Södermalm eller kanske till och med Hornstull.
 
Å jag har ganska nyligen köpt en fårskinnspad,men får inte hem den! :rage: Fick sms 2 dagar efter jag betalat att hon hade glömt att skriva på min adress i stressen att få det postat snabbt,så det gick tillbaka till henne,men att hon skulle skicka den direkt dagen efter. Har fortfarande inte sett röken av den...
 
Förstår faktiskt inte varför det kan vara så svårt o skriva en ordentlig annons. Vi letar sadel till dotterns nya ponny. Annonser där varken bomvidd lr tum står med går ju bort, vem vill köpa när man inte enns vet om sadeln är i närheten av att passa? Har också läst många annonser där det står ca tum alltså ca 16-17 tex. Min häst har 16,5 många 17 sadlar är förstora han har kort rygg så för mig är det jäkligt viktigt att veta exakt tum, man kan ju faktiskt mäta om man inte vet tummen.....
Blev lite mörkrädd när jag kollade in på en sida de skulle vara sadelutprovare osv o låg i närheten av oss hade ett stort antal begagnade sadlar till salu får syn på hööks gamla allroundsadel ( de med färgade sömmar) står sadel av okänt märke o sen ett pris som är klart över vad nypriset var för dessa sadlar ..... Tack men nej tack tänkte jag dit åker vi nog inte.
 
KL

BETT!!!

Har köpt ett par begagnade bett nu i vinter, och när de kommit är det inte den storlek som stått i annonsen. :meh:

Ja, det kan ju skilja mellan verklig storlek och storleken som tillverkaren anger, men på dessa bett är det inte ens i närheten.

Köpte en stång som skulle vara 13,5. Den är i själva verket närmare 15 cm konstaterade jag när jag tyckte att den stack ut lite väl mycket på sidorna - och kontrollmätte. Köpt som 14,5 från början?

Den senaste är en pelhamstång, samma modell som den jag redan hade, men en cm längre enligt säljaren. Perfa!
Fick hem en stång som är exakt lika den jag redan hade, så nu har jag två som är för korta... :banghead:

Så ett tips om du säljer bett: Kontrollmät en snabbis innan du skickar iväg annonsen!

Själv kommer jag att hädanefter be de stackars säljarna att kontrollmäta och skicka ett vidimerat mätintyg innan jag köper. :devil:
 
Jag får tokfel på alla dessa priskoll som läggs ut på fbs försäljningssidor. Sätt det priset du vill ha för du kommer ändå inte sälja annars...
 
Jag får tokfel på alla dessa priskoll som läggs ut på fbs försäljningssidor. Sätt det priset du vill ha för du kommer ändå inte sälja annars...

Ja, eller alla som bara skriver "Ge bud" och sen ändå vill ha ett par tusenlappar för sadeln.. Varför inte bara säga det då, bespara både sig själv och andra tiden med att lägga bud långt under accepterat pris? Förstår att man vill ha så mycket som möjligt, men det kräver att det är många intresserade..


Jag skulle sälja sadel en gång. En billig sak, knappt 1000 kr. Fick svar från en som var intresserad, ville titta på sadeln. Jajemän, det går bra! Hon frågade om vi kunde mötas "halvvägs".
Det visade sig att hon bodde i Finland. Jag bor i Västergötland. Hmm, nej, jag vill inte mötas halvvägs.
 
Jag får tokfel på alla dessa priskoll som läggs ut på fbs försäljningssidor. Sätt det priset du vill ha för du kommer ändå inte sälja annars...

Är det samma sak som "intressekoll"?

Mycket märkligt fenomen, antingen vill man väl sälja grejorna eller så vill man inte det? Om jag sätter ut en annos lär jag väl märka det då?
Eller lägger man ut en intressekoll först och den riktiga annonsen med pris om folk svarat på intressekollen?
 
Jag skulle sälja sadel en gång. En billig sak, knappt 1000 kr. Fick svar från en som var intresserad, ville titta på sadeln. Jajemän, det går bra! Hon frågade om vi kunde mötas "halvvägs".
Det visade sig att hon bodde i Finland. Jag bor i Västergötland. Hmm, nej, jag vill inte mötas halvvägs.
:rofl:
 
Är det samma sak som "intressekoll"?

Mycket märkligt fenomen, antingen vill man väl sälja grejorna eller så vill man inte det? Om jag sätter ut en annos lär jag väl märka det då?
Eller lägger man ut en intressekoll först och den riktiga annonsen med pris om folk svarat på intressekollen?

Äsch, det är ju för att man bara vill ha intresserade köpare!
Vem vill sälja till någon som inte är intresserad av att köpa liksom? :p
 
Äsch, det är ju för att man bara vill ha intresserade köpare!
Vem vill sälja till någon som inte är intresserad av att köpa liksom? :p

Men så som frågan ofta ställs kan man ju svara att man är jätteintresserad. :banana:

Men jag har inte råd, det är fel storlek osv. :devil:
 
Är det samma sak som "intressekoll"?

Mycket märkligt fenomen, antingen vill man väl sälja grejorna eller så vill man inte det? Om jag sätter ut en annos lär jag väl märka det då?
Eller lägger man ut en intressekoll först och den riktiga annonsen med pris om folk svarat på intressekollen?

Räknas som samma, enligt mig iaf. Irriterande iaf, lägger man ett bud så kommer dom endå tycka att det är fel, speciellt när dom skriver inga skambud :banghead:
 
Försöker sälja av lite saker som inte längre behövs pga hästbyte och det är helt fantastiskt hur många mail och SMS man kan få med frågan: finns den kvar? När man sedan svarar att ja, det gör den så blir det helt tyst... Eller som när jag ägnade en hel fredagskväll till SMS-konversation med massa extra foton, beskrivningar osv. Fick frågan att kolla vad frakten blev och sen när jag svarat på det så blir det bara tyst... Har folk ingen hyfs alls? :wtf: Snart ger jag upp och slänger grejorna eller ger bort till närmsta ridskola. Hade lyckats förtränga att det var såhär jobbigt att sälja grejor. :banghead:
 
Försöker sälja av lite saker som inte längre behövs pga hästbyte och det är helt fantastiskt hur många mail och SMS man kan få med frågan: finns den kvar? När man sedan svarar att ja, det gör den så blir det helt tyst... Eller som när jag ägnade en hel fredagskväll till SMS-konversation med massa extra foton, beskrivningar osv. Fick frågan att kolla vad frakten blev och sen när jag svarat på det så blir det bara tyst... Har folk ingen hyfs alls? :wtf: Snart ger jag upp och slänger grejorna eller ger bort till närmsta ridskola. Hade lyckats förtränga att det var såhär jobbigt att sälja grejor. :banghead:
Säger bara en sak, loppis ;). Säljare blir mer köpglada och säljare sätter bättre priser för att bli av med allt :).

Det dumma är att folk som anordnar loppisar inte annonserar i tid så man kan ordna tid för att komma dit och sälja och man missar många köpare då man inte annonserar ordentligt förens kvällen före. :(

Men jag tycker om loppisar ändå ^_^, man hittar mycket fynd och kan sälja på folk allt skräp man själv tröttnat på ^_^ utan att behöva ta bilder eller svara på 100tals mail ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 644
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 779
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp