Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hur många historier som helst. Har lärt mig mycket på det hårda sättet.

En är när jag skulle sälja en kamera. Begärde 9500kr för den.
Hade en hel del som var intresserade men ingen som kom till skott.
En kille hade jag en mailkonversation med i flera dagar. Han frågade hur många (onödiga och konstiga) saker som helst. Ville även att jag i så fall skulle köra den till Halmstad (ca 1h från där jag bor). Till slut så en kväll så avslutade han med "Jag tror att du nog har en affär. Skall tänka på det tills imorgon".

Samma kväll är det en som hör av sig via sms och vill ha kameran. Han sätter in pengarna direkt på mitt konto. Och mycket riktigt på morgonen finns det 9500kr på mitt konto.
Jag skickar kameran med en gång och tar bort annonsen.

På eftermiddagen hör velekillen av sig och säger att han vill köpa kameran och blir jättesur när han hör att den är såld. Och så börjar han världens smskonversation med mig om hur fel det var av mig att sälja kameran när han skulle ha den. Till slut så fick jag blocka hans nr för jag orkade inte med honom längre.

Visst var jag lite elak men samtidigt så kan jag ju inte hålla på och vänta på en sådan velepelle heller.

Så efter det är jag mycket tydlig med att "Den som betalar först får varan".
 
Ja,sa så jag också,att jag tänker inte sälja en sadel för 1000:- på öppet köp,då frakten (som JAG skulle bjuda på enligt köparen) skulle sluta på halva priset på sadeln om den inte skulle passa. Fick ett småsurt svar att jag måste ju förstå att hon har ju ingen användning för en sadel som inte passar! :eek:

Eller alla dessa som vill prova den,och undrar om jag har vägarna förbi (4-10 mils radie) NEJ,jag har inte vägarna förbi. För så lite pengar så är det väll bara att chansa kan jag tycka.

Tror jag slänger ut sadeln i förrådet snart sen får den ligga där om jag skulle behöva använda den i framtiden!
Håller med!

Blir tokig på folk som ska hålla på och prova hit och hit innan köp när det handlar om sadlar för småpengar.
 
Ibland verkar det som om ju billigare en sadel är ju knepigare folk lockar det till sig :meh:

Verkligen! Och jag har skrivit i annonsen att jag måste bli av med sadeln snabbt, "råkade" köpa en ny och har bara två sadelhängare i stallet (har en hoppsadel sen innan),så den här kommer hänga här hemma... Gubben är jääääätteimponerad. :angel: Så har klart och tydligt skrivit att jag behöver verkligen bli av med den så snabb affär,men detta är nog i särklass den besvärligaste affären jag haft. :banghead:

Och nu ligger den dessutom nerpackad,och folk fortsätter fråga efter bilder,för dom 511 som finns duger inte. Så ja,jag vet inte om jag ens orkar med besväret att ens packa upp den igen. Sen förväntar folk sig toppskick. För 1000:-... Var en som "köper direkt! Pm:a mig kontonummer" När allt var klart så börjades det frågas om sadeln var hel,sa att den är i det skick bilderna visar,bla en bit på "kantbandet" på lädret fram på kåpan som blivit lite bortnött så tog en närbild på det för att visa,men det hade hon missat på bilderna,och herregud,det gick ju inte,så då snäste hon nästan att den såg ju inte så sliten ut på andra bilderna,och att hon absolut inte var intresserad längre. Som om jag hade försökt luta henne? :confused::cool: Fast det fanns massa bilder på den sidan,så det syns ju knappt,mer än i närbild som sagt.:meh:

Jag kanske ska höja priset till 3000.- så går det lätt och smidigt! :rofl:
 
Senast ändrad:
Verkligen! Och jag har skrivit i annonsen att jag måste bli av med sadeln snabbt, "råkade" köpa en ny och har bara två sadelhängare i stallet (har en hoppsadel sen innan),så den här kommer hänga här hemma... Gubben är jääääätteimponerad. :angel: Så har klart och tydligt skrivit att jag behöver verkligen bli av med den så snabb affär,men detta är nog i särklass den besvärligaste affären jag haft. :banghead:

Och nu ligger den dessutom nerpackad,och folk fortsätter fråga efter bilder,för dom 511 som finns duger inte. Så ja,jag vet inte om jag ens orkar med besväret att ens packa upp den igen. Sen förväntar folk sig toppskick. För 1000:-... Var en som "köper direkt! Pm:a mig kontonummer" När allt var klart så börjades det frågas om sadeln var hel,sa att den är i det skick bilderna visar,bla en bit på "kantbandet" på lädret fram på kåpan som blivit lite bortnött så tog en närbild på det för att visa,men det hade hon missat på bilderna,och herregud,det gick ju inte,så då snäste hon nästan att den såg ju inte så sliten ut på andra bilderna,och att hon absolut inte var intresserad längre. Som om jag hade försökt luta henne? :confused::cool: Fast det fanns massa bilder på den sidan,så det syns ju knappt,mer än i närbild som sagt.:meh:

Jag kanske ska höja priset till 3000.- så går det lätt och smidigt! :rofl:
Jisses villa människor det finns.

Skönt dock att dom inte bara dras till mig :D
 
jag är ohälsosamt road av folk som lägger upp en bild (i facebookgrupper då..) med flera hästgrejer på. Typ en grimma, ett par skydd, ett träns och ett par boots. Och så står det typ "säljes" och inget mer.
Jag frågar: "Vad är det för storlek?" och får återfrågan "på vad?" Jag svarar "på allt på bilden" och får svaret "full". Alltså är allt på bilden i samma storlek, är det inte lättare att bara svara "Det är storlek full på allt på bilden" än att fråga vilken grej man menar..
Jag förstår ju att man undrar vilken grej en potentiell köpare undrar över om det är olika storlekar.. men när det är samma storlek på allt :banghead: :laugh:
 
Köpte ett "pedantskött" dyonträns i samma skick som mina träns var under vintrarna mina slarviga tonår (då jag tävlade 5 ggr/år och smorde utrustning enbart inför tävling)

Dessutom var tränset infettat ovanpå all skit. Blev inte så himla glad när jag öppnade paketet men nu sådär en timmes läderskurning senare börjar man ana rätt färg och känsla på lädret... Har nu lärt mig att pedant för mig inte nödvändigtvis är pedant för säljaren :p
 
Verkligen! Och jag har skrivit i annonsen att jag måste bli av med sadeln snabbt, "råkade" köpa en ny och har bara två sadelhängare i stallet (har en hoppsadel sen innan),så den här kommer hänga här hemma... Gubben är jääääätteimponerad. :angel: Så har klart och tydligt skrivit att jag behöver verkligen bli av med den så snabb affär,men detta är nog i särklass den besvärligaste affären jag haft. :banghead:

Och nu ligger den dessutom nerpackad,och folk fortsätter fråga efter bilder,för dom 511 som finns duger inte. Så ja,jag vet inte om jag ens orkar med besväret att ens packa upp den igen. Sen förväntar folk sig toppskick. För 1000:-... Var en som "köper direkt! Pm:a mig kontonummer" När allt var klart så börjades det frågas om sadeln var hel,sa att den är i det skick bilderna visar,bla en bit på "kantbandet" på lädret fram på kåpan som blivit lite bortnött så tog en närbild på det för att visa,men det hade hon missat på bilderna,och herregud,det gick ju inte,så då snäste hon nästan att den såg ju inte så sliten ut på andra bilderna,och att hon absolut inte var intresserad längre. Som om jag hade försökt luta henne? :confused::cool: Fast det fanns massa bilder på den sidan,så det syns ju knappt,mer än i närbild som sagt.:meh:

Jag kanske ska höja priset till 3000.- så går det lätt och smidigt! :rofl:
Själv kom jag fram till att lättaste och smidigaste sättet att bli av med den billiga sadeln jag hade till salu var att åka ner till ridskolan med den och säga: varsågod!
 
Ett fenomen som jag aldrig kommer förstå mig på är människor som skriver "SÅLD" i rubriken på sina annonser istället för att helt enkelt radera dom...
Jag menar, what's the point? Det är väl enklare att bara klicka på "ta bort annons" istället för att gå in och redigera den :confused:
 
Svarade här om veckan på en annons och frågade om saken fanns kvar då annonsen legat ute en månad. Får snabbt svar om att den finns kvar. Skriver då att jag är intresserad att köpa, prutar inte då jag ansåg att saken var utsatt till ett vettigt pris. Nu får jag inget svar av säljaren...

När man lägger ut en annons så borde man ju vara intresserad av att sälja saken man har lagt ut :confused::meh:
 
Jag har börjat ge upp att sälja saker. Är det inte värt mkt pengar gav jag bort det till ridskolan.
Schabrak, träns, skydd, grimmor och täcken. Jag orkar inte med köparna :rofl:

Sagt att den dagen sadeln inte passar hästen säljer jag ingendera. Då får jag rida barbacka.
 
Svarade här om veckan på en annons och frågade om saken fanns kvar då annonsen legat ute en månad. Får snabbt svar om att den finns kvar. Skriver då att jag är intresserad att köpa, prutar inte då jag ansåg att saken var utsatt till ett vettigt pris. Nu får jag inget svar av säljaren...

När man lägger ut en annons så borde man ju vara intresserad av att sälja saken man har lagt ut :confused::meh:

Visst är det irriterande?! Jag mailade på ett par skor och frågade om de fanns kvar? Fick svar dagen efter att de fanns kvar. Mailar tillbaka och undrar vart i staden X de finns? -undrade då jag jobbar relativt nära och kanske skulle kunna hämta dem istället för att skicka.

Inte ett ljud sen dess och det är snart en vecka sedan.
 
En annan sak jag tycker är fruktansvärt störande är när folk i ens närhet (dock personer som kvalar in under kategorin ytliga häst-bekanta, inte några nära vänner) vill pracka på en något som de själva inte vill ha, och bedyrar gång på gång att det absolut passar mig/min häst. Vid närmare eftertanke är sadeln i 18", när jag har 16,5", eller täcket är i storlek 155 när min häst drunknar i en 135:a. Skulle inte tro att det är speciellt intressant (priset är dessutom satt ganska högt), och hade de bara talat om vilken storlek det var från början (i och med att jag faktiskt frågade... :cautious:), så hade vi sluppit en massa krångel åt båda hållen.
 
Är själv i tagen och säljer lite heminredning efter att vi röjt upp i dödsboet efter pappa.

Fick ett intresserat svar på en uplight-lampa som är utsatt för 450 kr (nypris 2395 kr). Jag tycker nog att prisbilden är rimlig, men efter att ha varit väldigt intresserad (den egna identiska lampan hade gått sönder) är det nu stendött. Jag är mer road än irriterad, men lite fascinerad. När jag tror mig ha ett fynd på G, slår jag till snabbt för andra kommer ju förr eller senare också inse fyndvärdet.

Men jag antar att spekulanten inte anser att det är ett fynd...
 
jag är ohälsosamt road av folk som lägger upp en bild (i facebookgrupper då..) med flera hästgrejer på. Typ en grimma, ett par skydd, ett träns och ett par boots. Och så står det typ "säljes" och inget mer.
Jag frågar: "Vad är det för storlek?" och får återfrågan "på vad?" Jag svarar "på allt på bilden" och får svaret "full". Alltså är allt på bilden i samma storlek, är det inte lättare att bara svara "Det är storlek full på allt på bilden" än att fråga vilken grej man menar..
Jag förstår ju att man undrar vilken grej en potentiell köpare undrar över om det är olika storlekar.. men när det är samma storlek på allt :banghead: :laugh:
Eller som när man skrivit upp allt som ingår i ett paket och någon skriver "köper! Om tränsen är stl ponny/cob och i brunt" och sen hör man inget mer när man svarat på deras fråga. Så road :meh:

Eller när folk inte läser hela annonsen eller har koll på vad dom söker.
 
hihi eller detta:

Absolut fullutrustad:
Svart sport skinn
Klimator (( tror han syftar på klimatanläggning, kankse??))
Stora stereon
Glas lucka (Taklucka kankse??)
Nya 18 tum vinterdäck på OZ racing fälg
Drag mm mm

jaha vad hittar jag bakom den luckan då?? en tomte, en häst, eller kankse en trisslott?? :rofl::rofl:

Antar att det är BMW du kollar på av lite äldre modell? Har sett flera som skriver klimator så det heter nog så på dem. Glaslucka är heller inget konstigt tycker jag. Det är ju skillnad på en vanlig taklucka och en i glas, kan ibland också kallas för panoramalucka (nyare modeller).
 
Jag tycker det är intressant att det är alltid dem som betalar in pengarna försent, som tjatar mest om när man kan skicka saken, om man kan skicka så fort som möjligt osv. Om det nu var så viktigt att få varan snart, varför betalar du inte in pengarna direkt? Skickar ändå först när jag ser pengarna på kontot.
 
Jag både köper och säljer häst/rid prylar titt som tätt. Gillar inte att ha saker liggandes som inte används bl.a.
Det är inte många ggr som an affär misslyckats, tyvärr fick jag erfarna ett riktigt misslyckande förra veckan.

Annonsen va om en OS nosgrimma, skulle vara använd endast 10ggr. I min värld är det nyscki. Har själv mängder med OS träns och kandar som är mellan 10-15 år gamla och dessa är i perfekt skick!
Så jag slår till, trots att vi bor i samma stad lyckas vi inte få till en träff. Så jag bestämmer mig (dum som jag är) att låta hen skicka den till mig.
Betalar och får varan snabbt!
Öppnar paketet och blir typ gråtfärdig!
Jag har köpt en jävla hööks nosgrimma för ett högre pris än va tillhörande träns kostat i butik! Sliten och rejält insmörjs med fett. Dessutom inte i storlek som ens motsvarar det jag förväntat mig.....
Hör av mig till hen, men inget svar.... Blir kul att träffas på tävlingar och liknande framåt våren!
Det blev en dyr läxa!
 
Jag både köper och säljer häst/rid prylar titt som tätt. Gillar inte att ha saker liggandes som inte används bl.a.
Det är inte många ggr som an affär misslyckats, tyvärr fick jag erfarna ett riktigt misslyckande förra veckan.

Annonsen va om en OS nosgrimma, skulle vara använd endast 10ggr. I min värld är det nyscki. Har själv mängder med OS träns och kandar som är mellan 10-15 år gamla och dessa är i perfekt skick!
Så jag slår till, trots att vi bor i samma stad lyckas vi inte få till en träff. Så jag bestämmer mig (dum som jag är) att låta hen skicka den till mig.
Betalar och får varan snabbt!
Öppnar paketet och blir typ gråtfärdig!
Jag har köpt en jävla hööks nosgrimma för ett högre pris än va tillhörande träns kostat i butik! Sliten och rejält insmörjs med fett. Dessutom inte i storlek som ens motsvarar det jag förväntat mig.....
Hör av mig till hen, men inget svar.... Blir kul att träffas på tävlingar och liknande framåt våren!
Det blev en dyr läxa!

Vore jag du så hade jag personligen åkt hem till säljaren och krävt tillbaka mina pengar :rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 633
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 778
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp