Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag både köper och säljer häst/rid prylar titt som tätt. Gillar inte att ha saker liggandes som inte används bl.a.
Det är inte många ggr som an affär misslyckats, tyvärr fick jag erfarna ett riktigt misslyckande förra veckan.

Annonsen va om en OS nosgrimma, skulle vara använd endast 10ggr. I min värld är det nyscki. Har själv mängder med OS träns och kandar som är mellan 10-15 år gamla och dessa är i perfekt skick!
Så jag slår till, trots att vi bor i samma stad lyckas vi inte få till en träff. Så jag bestämmer mig (dum som jag är) att låta hen skicka den till mig.
Betalar och får varan snabbt!
Öppnar paketet och blir typ gråtfärdig!
Jag har köpt en jävla hööks nosgrimma för ett högre pris än va tillhörande träns kostat i butik! Sliten och rejält insmörjs med fett. Dessutom inte i storlek som ens motsvarar det jag förväntat mig.....
Hör av mig till hen, men inget svar.... Blir kul att träffas på tävlingar och liknande framåt våren!
Det blev en dyr läxa!
Håller med @bejkonfis
Åk hem till säljaren och kräv pengarna tillbaka!
 
Ojojoj har råkat ut för en del genom åren...

Annonserade ut rundbalshö på våren, billigt, tänkte att ngn köttdjursbonde kanske behövde till ungdjuren eller så då det var lite låga värden i det så användes mest som "bukfyllehö". Iaf en tjej hörde av sig o ville ha det till sina hästar mestadels unghästar och avelsdjur. jag förklarade att det inte var det bästa höet och att värdena var ngt låg men det gjorde inget hon skulle bara ha det som sysselsättning fri tillgång i hagarna så ok då. Hon bokade allihop (ett lastbilslass) och förskottsbetalade 2000 kr som "handpenning för att vi höll det åt henne. Men hon kom aldrig och hämtade ngt hö :P

En annan gång hade jag en blivande åring till salu bla på blocket då ringde det ngn och sa att de ville köpa den till ett slakteri, jag bara ee det är en ungponny utannonserad för 18 000, inte mycket mat på den.. iaf han tjatade fast jag försökte förklara att jag helst ville sälja den till ett gott seriöst hem. Sa att det inte kändes seriöst och la på luren. Människan ringer upp 3 gånger varav i sitt sista samtal säger att jag ska ge dem hästen gratis annars ska det hända ngt tråkigt med min son eller att min hund bryter benet... Polisanmälan för olaga hot men det gick inte att spåra samtalet...

Sålde en billig sadel typ Börjes en gång som mest använts vid typ sadelvänjning mm, skulle få 300 kr för den, skickade ner den till en tjej som sen hörde av sig och var jätte arg för att sadeln inte passade hennes häst och inte i den kvaliten hon räknat med??? att jag skulle ta tillbaka sadeln och bekosta frakten... frakten var väl typ 350 kr då sa jag till henne att hon lika väl kunde slänga den för jag hade ingen lust att betala henne 650 kr plus betala reurfrakt för en sadel jag begärt 300 för. Vad förväntar man sig att få för kvalitet för 300 kr på en begagnad sadel som var billig från början??

En annan tjej beställde foder och skulle bestämt ha hö av samma kvalitet och det skulle passa båda hennes hästar (det var en överviktig shettis och ett tunt ungt fullblod):banghead: Sen efter mycket om och men så skulle hon ha det hemkört osv o när vi kom dit hade hon "glömt" att ta ut pengar trotts att vi tydligt sagt pengar innan urlastning...suck

En gång fick jag ett mailsvar på en hästannons från utlandet där ngn ville köpa häst till sin son, lät ju bra först men sen ville hen att jag skulle skicka hästen osedd med en transport mot betalning??? 3 dagar senare kom en check utställd på irland för betalning av transport och häst på 1 miljon Euro.... för en häst jag begärt 25 för...gick till polisen visade sig vara känd bedrägeri org Nu säljer jag mest via kontakter...:angel:
 
Puh, en säljare som hört av sig för att berätta att hen är nöjd. Vill bara ha nöjda köpare, känns viktigt :)

Jag sålde en sadel, hörde aldrig av köparen. Skickades spårbart så kunde se att paketet blivit uthämtat, men ändå. Var nervös i flera veckor på att få ett argt mail.. :crazy: Men nope, inte ett ljud. :confused:
Är det inte vanlig sed att höra av sig att allt kommit fram? I alla fall på dyrare saker, tror jag sålde sadeln för runt 5000:-
 
@tolksele Jag får sällan feedback faktiskt, lite synd. Om varan inte kommit fram så förutsätter jag att folk hör av sig, jag kollar aldrig upp det trots att jag skickar spårbart.
 
@tolksele Jag får sällan feedback faktiskt, lite synd. Om varan inte kommit fram så förutsätter jag att folk hör av sig, jag kollar aldrig upp det trots att jag skickar spårbart.

Jag brukar försöka typ "hej, den har kommit fram, tack för en trevlig affär" och får ofta det tillbaka, faktiskt. Men verkar variera helt klart :)
Det där med nöjda kunder är ju svårt att veta om man inte får feedback.
 
har också haft en sadelköpare som blivit arg på mig för att sadeln inte passade hennes häst/förväntningar. kan känna, vad förväntar man sig när man lägger typ 1500.
 
Jag var med om en mindre rolig sak idag.
Har en hopponny till salu, och en stallägare/tränare ringer för en inackordering/elevs räkning.
Pratar en bra stund, bestämmer nästan dag för provridning, när jag inser att inackorderingen/eleven är en tjej som jag mycket väl känner till. Både hon och mamman är ruskigt otrevliga, har extremt dåligt med pengar, samt att de fått ta bort varenda ponny de haft efter något år, när den blivit sönderriden.

Helt plötsligt blev ponnyn som bockat av en nybörjare, en ponny som bockar av folk på löpande band etc. Har aldrig opromotat en häst så grovt i hela mitt liv. Lyckades avstyra provridningen i alla fall.
 
Alltså... La ut mina unghästar på annons, kan tänka mig att låna ut eller sälja. Får ett svar från någon som vill låna en av dem. Fine - men familjen bor över HUNDRA MIL HÄRIFRÅN.

:banghead::laugh:
 
Hade ett täcke till salu och en tjej hörde av sig i början Januari och frågade om jag kunde ta med det till Ullared så hon kan köpa det när hon skulle hit i slutet av månaden. Jag sa att det går bra om täcket finns kvar, dvs att jag inte kommer hålla det åt henne utan det är först till kvarn.
Någon vecka senare får jag mejl av en annan tjej, hon betalar in fullt pris + frakt direkt och täcket skickas.
Några dagar senare hör tjej nr.1 av sig igen och säger att dom kommer nästa vecka, varpå jag säger att täcket dessvärre redan är sålt. Får då ett argt svar "Trodde vi hade bestämt!"
Ah...fast nä... :cautious:
 
Jag har haft en flyttkartong med hästprylar ståendes i källaren i en halv evighet (sen i våras). Det som var kvar nu är det som jag inte lyckades kränga iväg på loppisen i början av sommaren. Allt har varit ute på annons i omgångar, utan att nån seriös nappat. Men nu så! I fredags kväll lade jag upp snösulorna på FB - sålda och betalade efter 10minuter. Idag svarade jag på en köpesannons och blev av med en massa saker på ett bräde - betalt efter ett par timmar. Så avslutades racet med att jag lade upp det som var kvar på FB och blev av med ett pannband ganska omgående.
Så nu har jag 3st saker kvar av den där flyttkartongen med prylar. Och några hundringar extra på kontot. Nöjd! :) Så himla skönt att lyckas bli av med de där "småsakerna", som är så pass billiga att inte en käft vill varken hämta eller stå för (den rätt så dyra..) frakten.
 
Gud, vad frustrerande det är att köpa sadel av människor som inte har ngn aning om vad bomvidd är.

Då köper jag inte, iaf inte om jag inte kan åka över och titta på den först.


Bomvidder öht på begagnade sadlar hos vissa säljare kan vara.."intressant". Finns det ingen märkning på sadeln så får det vara, har varit mitt resonemang gällande bomvidd när jag ska handla begagnad sadel av privatpersoner. Om det inte är en jäkligt billig sadel som ser passande vid ut på bild, och det är pengar som jag har råd att förlora om det är helt åt pipan fel. Eller en sadel som bara tillverkas i en bomvidd eller två. (Sen vet jag att vissa sadlar, t.ex. Childeric, inte har märkta bomvidder. Men jag är så pass "feg" när det kommer upp i de summorna att jag inte skulle vilja köpa en sån sadel utan att se den IRL först i vilket fall. :p )
 
Då köper jag inte, iaf inte om jag inte kan åka över och titta på den först.


Bomvidder öht på begagnade sadlar hos vissa säljare kan vara.."intressant". Finns det ingen märkning på sadeln så får det vara, har varit mitt resonemang gällande bomvidd när jag ska handla begagnad sadel av privatpersoner. Om det inte är en jäkligt billig sadel som ser passande vid ut på bild, och det är pengar som jag har råd att förlora om det är helt åt pipan fel. Eller en sadel som bara tillverkas i en bomvidd eller två. (Sen vet jag att vissa sadlar, t.ex. Childeric, inte har märkta bomvidder. Men jag är så pass "feg" när det kommer upp i de summorna att jag inte skulle vilja köpa en sån sadel utan att se den IRL först i vilket fall. :p )
jo, jag borde väl ha uttryckt mig "försöka köpa sadel"

Jag är inte intresserad av för smala sadlar. även om de kostar "ingenting" tar de ju upp plats och är träliga att sälja vidare...
Har en påstridig säljare som ba MEN JAG HAR JU HAFT DEN PÅ EN GROV HÄST VAD ÄR DET FÖR GROVT ÅBÄKE DU SKA HA DEN TILL?!?!?! och hoppas på att jag ska vilja köpa den utifrån den garantin. Med tanke på hur många grova hästar jag sett med sadlar i kraftig bomvidd vågar jag faktiskt inte lita på de säljarna. Möjligen en "sadeln har ingen märkning men här är en bild på hästen med sadlen på sig ,den har även ** järn i wintec"
 
MEN JAG HAR JU HAFT DEN PÅ EN GROV HÄST VAD ÄR DET FÖR GROVT ÅBÄKE DU SKA HA DEN TILL?!?!?! och hoppas på att jag ska vilja köpa den utifrån den garantin.

Jodå, känner igen fenomenet. Ännu "roligare" blir det när man får en bild på sagda sadel som ligger i bakvikt - med råge - på den breda hästens rygg...
Jag tycker iofs att det är lika irriterande när köpare hör av sig med frågan "Vad för häst har du haft den till? Jag har en connemara." (rasen är ett exempel) . Nja, det är ju lite sisådär relevant, eftersom jag (med ett par undantag) sålt iväg mina sadlar för att de inte längre passat hästen..



Nä, jag är ju förstås inte heller intresserad av en sadel som är för smal för hästen. Men däremot har jag chansat en gång, när jag köpte min förra Hector-sadel till nuvarande hästen (hade haft en likadan tidigare, till annan häst). Sadeln "bodde" så att jag inte hade möjlighet att prova eller hämta den, men den tillverkades inte i mer än ett par bomvidder och jag kände mig rätt säker på att den skulle funka. De sadlarna är inte heller märkta med bomvidd, nämligen.
I övrigt köper jag i princip inte begagnade bomsadlar om jag inte provat ut en sadel av ABC modell (eller en som är snarlik) och X bomvidd till hästen innan - har varken råd, plats eller ork att chansa och hålla på.

Hm, inser att jag låter skittråkig i det här inlägget. :p
 
Senast ändrad:
Jodå, känner igen fenomenet. Ännu "roligare" blir det när man får en bild på sagda sadel som ligger i bakvikt - med råge - på den breda hästens rygg...
Jag tycker iofs att det är lika irriterande när köpare hör av sig med frågan "Vad för häst har du haft den till? Jag har en connemara." (rasen är ett exempel) . Nja, det är ju lite sisådär relevant, eftersom jag (med ett par undantag) sålt iväg mina sadlar för att de inte längre passat hästen..



Nä, jag är ju förstås inte heller intresserad av en sadel som är för smal för hästen. Men däremot har jag chansat en gång, när jag köpte min förra Hector-sadel till nuvarande hästen (hade haft en likadan tidigare, till annan häst). Sadeln "bodde" så att jag inte hade möjlighet att prova eller hämta den, men den tillverkades inte i mer än ett par bomvidder och jag kände mig rätt säker på att den skulle funka. De sadlarna är inte heller märkta med bomvidd, nämligen.
I övrigt köper jag i princip inte begagnade bomsadlar om jag inte provat ut en sadel av ABC modell (eller en som är snarlik) och X bomvidd till hästen innan - har varken råd, plats eller ork att chansa och hålla på.

Hm, inser att jag låter skittråkig i det här inlägget. :p

Apropå..

Jag letade extra vid sadel till min breda häst.
Fick svar från en som haft sadeln på "mycket bred" häst. De skickade bild på sadeln liggandes på hästen efter ett ridpass och ja, bakvikt deluxe..
Det är alldeles för snälla djur vi håller på med som står ut med så himla mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 644
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 779
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp