Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste få hoppa in här och kräka av mig lite..
Min sambo skulle sälja sin volvo 245. Inget jätte bra skick men helt ok för en av -88 års modell. Vi la ut den för fem tusen för då finns där prutmån lixom, då får vi säkert 20 mail där dom vill ge 1500, med argumentet jo men där finns flera stycken i lite bättre skick för dom pengarna!! -JAMEN VA FAN KÖP EN AV DEM DÅ!!!

Sen kan jag verkligen, VERKLIGEN störa mig på folk som inte ens kan va lite trevliga i sina mail.. Vi fick ett mail där han bara skrivit 1500, inget mer vare sig hej eller mvh eller jag bjuder... Man blir ju så trött, kan man inte ens lägga 30 sek på att skriva : hej jag är intresserad av bilen, bjuder 1500 kr mvh ....

för sånt känner jag bara :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::arghh:

Haha.. När jag läste detta kom jag på vad min bror och hans sambo var med om. De hade lagt ut en av sina bilar för typ 25-30 tusen då de köpt ny.
Han får ett mail där det står Hej, jag bjuder 2000 kr.
Alltså va? Hur har man ens mage att försöka pruta så mkt?
Brorsan trodde han kanske menade 20 tusen, så ha skrev tillbaka och frågade, men nej. Snubben menade på allvar 2 tusen kr. :cool::eek::meh:
 
Givetvis gillar man annonser på B-kortslastbilar där de glömt ange lastvikten. Sedan skriver de att man ska läsa genom HELA annonsen före man frågar något.....som om allt står redan.
Sällan är bilen fotad så att regnumret syns heller, så man kan ju inte titta i bilregistret.

Inte orkar jag ringa för en sådan sak. Då hoppar jag över den istället.

Lastvikt är det absolut viktigaste att nämna i dessa sammanhang!
 
Jag sålde en fin klippmaskin innan jul som jag annonserade ut i en facebook-grupp. Det var flera intresserade, och damen som var snabbast på att svara skrev först bara att hon ville lägga handpenning för att försäkra sig om att få köpa. Jag var kvar i stallet, men svarade snabbt via telefonen att jag då ville ha 10% i handpenning och gav henne mitt kontonr.

MEN när jag kom hem såg jag att hon skrivit att hon inte hade pengar, utan ville köpa maskinen på avbetalning och betala när hon fått sålt några av sina hundar... Jag skickade snabbt som attan ett svar tillbaka med "tack men NEJ tack då".

Fick istället sålt en annan spekulant som hämtade och betalade kontant dagen efter, så det löste sig ju iaf. Som tur var! Nästa gång ska jag inte vara så snabb på att ge ut kontonummer ;)
 
hihi eller detta:

Absolut fullutrustad:
Svart sport skinn
Klimator (( tror han syftar på klimatanläggning, kankse??))
Stora stereon
Glas lucka (Taklucka kankse??)
Nya 18 tum vinterdäck på OZ racing fälg
Drag mm mm

jaha vad hittar jag bakom den luckan då?? en tomte, en häst, eller kankse en trisslott?? :rofl::rofl:
 
Jag blir också smått road över bilder, speciellt i diverse Facebookgrupper (det känns som att säljare bemödar sig om att lägga lite mer tid på både bild och text om de annonserar via exempelvis Blocket) där prylen är så infernaliskt smutsig och oattraktiv att man inte vill bjuda någonting. Vad är det som säger att säljaren kommer bemöda sig med att rengöra saken innan jag i så fall får den levererad, och tycker jag att det är värt att börja min och prylens relation med att sanera den? Täcken kan jag väl i så fall mer tänka mig, det kan vara svårt att få tvättat i en hast, men en sadel eller ett träns kan man väl bara putsa av lite snabbt och bemöda sig att ta fotot i ett bra ljus?
 
tittade på en annons för en bmw häromdagen. da har dom ställt upp bilen i beckmörker på en parkering någonstan, med närmsta gatlyckta 20+ meter bort.. JAHA här försöker vi inte alls dölja bulor och rost nää :eek::confused:
 
La ut min sadel på annons i onsdags. Tänkte att jag vill ju byta ut den typ snart. Men det tar ju tid att få sålt. Dagen efter hörde en tjej av sig och ville absolut ha min sadel (till lätt överpris eftersom det fanns ptutmån). Nu har en till hört av sig... (Låter annonsen ligga kvar tills allt är klappat och klart.) Så lång tid tog det...
 
åhh jag hittade en perfekt bil till mig.. killen som försöker sälja den har nada koll på ngt ( uttnytjar man ju såklart lite) så han säljer bilen till underpris. så jag visar gubben och vi bägge hoppar högt och tycker den tar vi, så ser vi längst ner att där står att den läcker från en packbox :confused: säger mig ju ingenting så gubben förklarar att har man otur att det är "fel" packbox så kan det kosta upp mot 10 papp att fixa..:cry::cry:

VARFÖR skriver man det längst ner i liiten liiten stil?? :banghead:
 
:banghead::banghead::banghead:

Jag försöker sälja lite saker på en lokal köp- och säljsida på FB.
Har en bunt böcker jag inte har plats för och en hörde av sig om två böcker, frågade om priset, jag skrev vad jag ville ha för dem, ser att hon läst vad jag skrivit i chatten på FB - inget svar. Skriver och frågar om hon vill ha dem - ser att hon skriver - inget svar. Efter tredje gången så ville hon inte ha de längre. Tack! :banghead::banghead: Här har jag hållt böckerna åt henne eftersom jag antog att hon ville ha dem.

Nu har jag haft en annan som ville ha tre av böckerna jag säljer. Ber om många olika bilder, på baksidorna osv. Skickar (tack och lov är det enkelt via mobilen och chatten). Hon skriver och frågar vad jag vill ha för böckerna. Jag skriver att jag vill ha 70 kr för de tre vilket är jättebilligt!
Får detta svar: "Är lite osäker tyvärr men tack iaf för att tog de där bilderna. :)Har hemtenta hela den här veckan så skulle nog ändå inte hinna ses men tack ändå" Hemtenta? Vem säger att vi måste ses den här veckan? :rage:
Frågar henne om hennes plötsliga vändning och då hade hon trott att hon skulle få alla böcker för 20 kr! :banghead::banghead::banghead:
Kan man inte börja fråga om pris om man nu är pank som student? Så slipper jag lägga ut massa tid på att ta bilder på saker och skriva om allt? Suck!
 
Jag ska sälja min gamla och välanvända dressyrsadel, har haft hela 7 personer som har skrivit rakt ut att dom ska köpa den,men den hänger fortfarande kvar här hemma efter 511 tagna bilder.... Blev tom såld,så den ligger packad i kartong,efter att ha haft både mejl och telefonkontakt fick jag ett sms i dag när den skulle skickas att "jag får hoppa sadeln". :banghead:

La ut den på nytt i dag och hade en lååååååååång mejlkonversation och vi kom så pass långt att köparen frågade hur jag kunde skicka den,sa att posten är lättast,då bussgods hinner stänga efter mitt jobb då jag har en bit dit,samt att jag inte har nån skrivare för att skicka med schenker,men att det kanske skulle kunna ordnas på något sätt,så h*n fick välja själv eftersom h*n ska stå för frakten. Sen frågade h*n efter mitt kontonummer,eller om jag hade swish tom,svarade att det hade jag,sen dog det. :confused: Detta var på facebook,och det verkar inte som om h*n läst det senaste jag skrev,men endå,kommer man så långt kanske man kan komma ifrån och avsluta affären innan man lägger ner allt? Eller iaf skriva att nu börjar jag jobba/måste sova osv,så återkommer. Detta var i morse.

Kändes som om affären var i hamn,så nu har jag några på kö som är intresserade som jag varken törs säga bu eller bä till. Köper nån annan den så kanske den första blir tvärsur för att jag hade ju i pricip sålt den till henom,men jag kan ju inte avvakta hur länge som helst heller.

Sen var det en som tyckte jag kunde bjuda på frakt vid snabb affär,bara att hon ville ju köpa på öppet köp dessutom,alltså ska jag betala frakten dit,sen om den inte passar ska sadel hem igen och hon skulle få tillbaka sina pengar. Begär en tusenlapp för sadeln,så nästan hälften skulle ju trilla bort i frakt då. :crazy:
 
Har nått täcke ute på annons. Fint skick, vintertäcke av lite dyrare märke. Ligger ute för 300 – fick ett bud på 150. Eh, nä.

Ländtäcke i ylle, superfint och i nyskick, fick ett bud på 125 - inklusive frakt... Näää.

Okej, sånt får man räkna med, men får jag inte betalt då får grejerna ligga tills jag får betalt.

Sen är det ju alla de där som vill att man ska mäta på alla håll och kanter. Jag säger nej. Orkar bara inte hålla på.
 
Jag ska sälja min gamla och välanvända dressyrsadel, har haft hela 7 personer som har skrivit rakt ut att dom ska köpa den,men den hänger fortfarande kvar här hemma efter 511 tagna bilder.... Blev tom såld,så den ligger packad i kartong,efter att ha haft både mejl och telefonkontakt fick jag ett sms i dag när den skulle skickas att "jag får hoppa sadeln". :banghead:

La ut den på nytt i dag och hade en lååååååååång mejlkonversation och vi kom så pass långt att köparen frågade hur jag kunde skicka den,sa att posten är lättast,då bussgods hinner stänga efter mitt jobb då jag har en bit dit,samt att jag inte har nån skrivare för att skicka med schenker,men att det kanske skulle kunna ordnas på något sätt,så h*n fick välja själv eftersom h*n ska stå för frakten. Sen frågade h*n efter mitt kontonummer,eller om jag hade swish tom,svarade att det hade jag,sen dog det. :confused: Detta var på facebook,och det verkar inte som om h*n läst det senaste jag skrev,men endå,kommer man så långt kanske man kan komma ifrån och avsluta affären innan man lägger ner allt? Eller iaf skriva att nu börjar jag jobba/måste sova osv,så återkommer. Detta var i morse.

Kändes som om affären var i hamn,så nu har jag några på kö som är intresserade som jag varken törs säga bu eller bä till. Köper nån annan den så kanske den första blir tvärsur för att jag hade ju i pricip sålt den till henom,men jag kan ju inte avvakta hur länge som helst heller.

Sen var det en som tyckte jag kunde bjuda på frakt vid snabb affär,bara att hon ville ju köpa på öppet köp dessutom,alltså ska jag betala frakten dit,sen om den inte passar ska sadel hem igen och hon skulle få tillbaka sina pengar. Begär en tusenlapp för sadeln,så nästan hälften skulle ju trilla bort i frakt då. :crazy:
Begär man alltså en sadel för 1000kr på öppet köp?

Jag är stenhård på att den som betalar först får varan. Alltid väldigt tydlig med det. (Har lärt mig på det hårda sättet att inte hålla på något)

Så länge jag inte har pengarna i handen/kontot så ser jag inte en affär i hamn. Tyvärr är det vanligt att folk hastig men mindre lustigt plötsligt backar ur.
 
Måste säga att det är skönt att läsa att det inte bara är jag som råkar ut för konstiga personer när jag skall sälja något. Eller köpa något för den delen.

Ibland har jag seriöst funderat på om det är MIG det är fel på med tanke på hur många konstiga köpare/säljare man stöter på där ute :crazy:
 
Begär man alltså en sadel för 1000kr på öppet köp?

Jag är stenhård på att den som betalar först får varan. Alltid väldigt tydlig med det. (Har lärt mig på det hårda sättet att inte hålla på något)

Så länge jag inte har pengarna i handen/kontot så ser jag inte en affär i hamn. Tyvärr är det vanligt att folk hastig men mindre lustigt plötsligt backar ur.

Ja,sa så jag också,att jag tänker inte sälja en sadel för 1000:- på öppet köp,då frakten (som JAG skulle bjuda på enligt köparen) skulle sluta på halva priset på sadeln om den inte skulle passa. Fick ett småsurt svar att jag måste ju förstå att hon har ju ingen användning för en sadel som inte passar! :eek:

Eller alla dessa som vill prova den,och undrar om jag har vägarna förbi (4-10 mils radie) NEJ,jag har inte vägarna förbi. För så lite pengar så är det väll bara att chansa kan jag tycka.

Tror jag slänger ut sadeln i förrådet snart sen får den ligga där om jag skulle behöva använda den i framtiden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 633
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 778
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp