Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där har jag också funderat på. Vad liksom...gör det för nytta öht?
Budar man för lågt kommer man ju ändå inte få varan. Man måste ju gissa sej till vilken nivå säljaren lagt sej på först ...
Visste inte ens att man kan göra så. Det finns väl en anledning till att man har ett utgångspris. :confused: Jag förstår att det handlar om att tradera får en viss % av priset, men alltså...
 
Angående tradera tror jag man som säljare kan välja att sälja eller inte om reservationspriset inte uppnåtts. Människan med sadeln hade alltså kunnat sälja till den med högst bud, om hen velat, men är inte tvingad till det som i en vanlig auktion.
 
Jag har sålt vissa saker som var skitiga. Men såklart är det skrivit i annons och köparen har hämtat varan själv = hade kunnat pruta eller tacka nej. Hade en som till och med betalade mer än begärt pris ^_^.

Skickar jag något så tvättar jag det tills det finns minimalt med spår av min häst på det. Dvs jag plockar hår strån för strån ibland då dammsugaren inte Tagit allt :). Skickar iväg saker i det skick jag vill ta emot dem i.
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p
Jag köpte ett innetäcke en gång. Alltså, det luktade så vidrigt så det stank i paketutlämningen.
 
Jag köpte ett innetäcke en gång. Alltså, det luktade så vidrigt så det stank i paketutlämningen.
ibland undrar man om folk av idag har glömt bort att man tvättade ALLT för hand, för inte alltför länge sedan...
Jag menar, spola av täcket med vattenslangen i stallet åtminstone! Det torkar även om det är minusgrader ute (och inne i vissa stall), fast det tar lite längre tid.
 
ibland undrar man om folk av idag har glömt bort att man tvättade ALLT för hand, för inte alltför länge sedan...
Jag menar, spola av täcket med vattenslangen i stallet åtminstone! Det torkar även om det är minusgrader ute (och inne i vissa stall), fast det tar lite längre tid.
vatten skurborste och lite såpa är allt som behövs för att tvätta täcken dessutom :), och vill man inte göra det själv så kostar det vanligtvis 50kr per maskin att tvätta
 
Någon som vet hur länge Posten Skicka lätt ligger för mottagaren att hämta? Sålde en sak, fick betalt, skickade paketet, men köparen har inte hämtat ut det. Har gått snart två veckor, jag har påmint köparen och hon ska hämta säger hon, men gör det inte...

Sålde några täcken som inte var tvättade, men det skrev jag i annonsen och påtalade också till köparen. Vill helst inte sälja skitiga/oputsade saker, men gjorde ett undantag då de inte var så smutsiga och jag inte har något bra ställe att torka dem på.
 
Någon som vet hur länge Posten Skicka lätt ligger för mottagaren att hämta? Sålde en sak, fick betalt, skickade paketet, men köparen har inte hämtat ut det. Har gått snart två veckor, jag har påmint köparen och hon ska hämta säger hon, men gör det inte...

2 veckor ligger paket från posten kvar här hemma alla fall. :)
 
@Bufera Tack! Misstänkte att det kunde vara så... Blir nog till att påminna igen. Vill ju inte ha tillbaka paketet, känns som det bara blir massa strul då :(
 
@Hellez1 Ja, man kan ju hoppas att hon hämtar ut det. Blir tråkigt för hennes del.

Allmän fråga med detta ämnet, hur skulle ni gjort om köparen inte hämtat ut sitt paket? Betala tillbaka pengarna, de får betala ny frakt? Ni behåller varan och säljer igen?
 
Jag har köpt ett par saker begagnat det sista via annons, ett pannband och en sadelgjord från Prestige. Båda gångerna, från olika säljare har jag förväntansfullt öppnat paketen för att se skitiga grejer! :confused:

Intorkad svett, fulla med stöv etc. Rejält skitiga alltså, inte bara lite smådamm. Vill man inte att köparen ska bli nöjd? Har jag sålt saker i läder så har jag alltid putsat upp dem.. Jag har inte prutat på annonserna utan gett de säljaren begärt i annonsen och det har inte vart några vrakpriser. Men det kanske är jag som är för petig :p

Tycker det är riktigt dålig stil av säljare. Jag köpte ett träns begagnat som skulle vara i jättefint skick och bara använt några månader. När jag packade upp det stank det verkligen, var helt intäckt av smuts. Man undrar ju hur det ens går att avgöra skicket under allt geggigt stöv... Fick skura det flera gånger för att bara få bort lukten. Jag är inte speciellt petig egentligen, begagnat är begagnat, och jag bryr mig inte speciellt mycket om det råkar sitta kvar lite skit i någon vrå. Är inte jätteflitig när det gäller att putsa själv heller. Men jag har aldrig ens sett ett så smutsigt träns, förstår liksom inte vad de gjort med det! Skulle tycka det var riktigt pinsamt att lämna ifrån mig något som ser ut så, skulle inte ens ge bort det gratis utan att tvätta av först.

Att det följer med en del hästhår tex när man köper schabrak och täcken begagnat får man liksom räkna med. Jag som har skimmel brukar påpeka det i annonsen när jag säljer, men grejerna är iaf avborstade och tvättade. Men när det är så uppenbart att säljaren inte gjort minsta ansträngning och inget nämns om det blir jag irriterad.
 
Idag såg jag på FB en vara som hade ett fast pris. Och bud (fasta priset eller över då). Och rätt att neka.O_o
Alltså, Varför? Fast pris eller bud är ju rimligt. Men rätt att neka när man redan satt ett pris man rimligen vill ha?


----------------------------------

Ser även en hel del varor som man satt ett pris på, och får riktiga SKAMbud ändå. Sådär så man nästan skäms.
-------------------------------

Eller en märkesridhjälm helt ny där de flesta rimligen vet att den kostar inte bara en tusenlapp eller två som ny. Någon bjuder 100 kr.. och blir sur för ett nej.
--------------------------------
Eller den mycket mycket välvårdade ludchildericen som har ett nypris på kanske 30000 och är sparsamt använd sen dess. Någon bjuder 10000 och blir sur över ett tack men nej tack.

Jag önskar gärna ett lägstapris/utgångspris/prisidé i annonsen, det tycker jag hör till. Men liite kanske man kan tänka över sitt skambud?
 
Ser även en hel del varor som man satt ett pris på, och får riktiga SKAMbud ändå. Sådär så man nästan skäms.

Jag brukar påpeka rejäla skambud som dyker upp på FB sidor. Som för nån månad sen var det en som la ut IKEAs stora maskroslampa för 200 kr (den kan man ju nästan lätt få 400 kr för så 200 kr är billigt även om den är ganska uttjatad nu) och direkt en minut senare är det en som skriver att hon tar den för 80 kr.
Okej om man vill pruta, men man skambudar inte en minut efter att annonsen las ut!
Jag och flera andra gick på henne och påpekade det och jag tror faktiskt lampan såldes för närmre 400 kr. ;)
Visst, att buda 150 kr är okej, men 60% av det redan låga priset är bara rent fräckt!
 
Jag brukar påpeka rejäla skambud som dyker upp på FB sidor. Som för nån månad sen var det en som la ut IKEAs stora maskroslampa för 200 kr (den kan man ju nästan lätt få 400 kr för så 200 kr är billigt även om den är ganska uttjatad nu) och direkt en minut senare är det en som skriver att hon tar den för 80 kr.
Okej om man vill pruta, men man skambudar inte en minut efter att annonsen las ut!
Jag och flera andra gick på henne och påpekade det och jag tror faktiskt lampan såldes för närmre 400 kr. ;)
Visst, att buda 150 kr är okej, men 60% av det redan låga priset är bara rent fräckt!
Ja gud jag blir så irriterad på sånt där!:yuck:

Eller någon vill ha 300 kr exkl frakt för en vara. Och får ett 'Köper för 250 kr inkl frakt!'.
:banghead: Såklart skrivet på ett sätt som att affären redan är i hamn iom detta.
 
@Bufera Hoppas ju att jag ska slippa ta reda på svaret på den frågan... Vet faktiskt inte hur jag ska göra om hon inte hämtar ut det...
Jag tror inte du behöver oroa dig, posten skickar en påminnelse och det ligger ju i hennes eget intresse att hämta paketet hon redan betalt för. Sålt är sålt, hon kan inte kräva några pengar tillbaka om hon missar att hämta ut det och det går i retur. Vill hon ha det så får hon betala för ny frakt eller hämta det.
 
Angående att köpa sadlar och eventuell provridning med sadeln. Jag har bara köpt en sadel begagnat, via en köp- och säljsida på Facebook, och då var det en person jag kände sen gammalt. Jag visste också att personen är ytterst skötsam och noga med sina saker, annars hade jag inte ens övervägt att köpa den. Hen visste ju omvänt även vem jag var, så vi bestämde att jag fick låna hem sadeln i tre dagar för att kunna prova den på min häst i lugn och ro. När man känner varandra (en ytligare bekantskap visserligen, men ändå en bekantskap) vill man ju inte gärna skita ner sig med att hantera det hela illa, och det gällde för oss båda. Jag köpte ju i slutänden sadeln, så det var en lyckad affär för oss båda. Det var däremot inte något jag hade räknat med, utan jag frågade om jag fick möjlighet att prova sadeln, hade hen sagt nej hade jag haft full förståelse för det också.
 
Jag har spanat efter ett par ledade Sprenger-stigbyglar ett bra tag nu - de dyker ju upp begagnade här och där men snåljåpen i mig satte en gräns på 900:- (betalade 700:- för mina BB, utannonserat pris). Men så, äromveckan dök det till slut upp ett par för 800:- i rätt stad. Möttes upp i fredags och de är jättefina, verkligen kanonskick. Dessutom nyputsade (säljaren pekade lite på plattans undersida och bad om ursäkt för den lilla smuts som fanns kvar där), vilket jag inte "kräver" så länge skicket är bra. (Visst, hade de varit doppade i lera så hade jag blivit irriterad. Det finns gränser, liksom.) Nöjd!

Nu sitter jag och funderar på om jag ska orka ge mig ut i sälj-svängen med klippmaskinen, eller inte. Nypriset har dykt med en femhundring sen jag köpte min, och jag är ju inte jättesugen på att släppa den för "ingenting" iom att jag isf säljer delvis för att få in lite kapital till nästa maskin..
 
Ni som stör er på skambud, hur mycket tycker ni att man får försöka pruta då? Jag är intresserad av en begagnad sadel som legat ute på annons i många veckor nu. Men jag vill inte betala det begärda priset (5500 kr), utan funderar på att lägga ett bud på 4000, med snabb affär och hämtning. Tycker ni att det vore oförskämt? Säljaren har skrivit att viss prutmån finns. (Andra likadana sadlar ligger ute för mellan 4000 - 6000 ca. Denna är den enda som finns nära nog för mig att hämta.)
 
Ni som stör er på skambud, hur mycket tycker ni att man får försöka pruta då? Jag är intresserad av en begagnad sadel som legat ute på annons i många veckor nu. Men jag vill inte betala det begärda priset (5500 kr), utan funderar på att lägga ett bud på 4000, med snabb affär och hämtning. Tycker ni att det vore oförskämt? Säljaren har skrivit att viss prutmån finns. (Andra likadana sadlar ligger ute för mellan 4000 - 6000 ca. Denna är den enda som finns nära nog för mig att hämta.)
Jag skulle misstänka att den tänkta prutmånen är ner till 5000, men hade jag varit säljare så hade jag nog kanske räknat med att få bud neråt ditt bud även om jag inte varit beredd att acceptera det.
Skambud hade väl varit att bjuda 2500 eller så.

(eller som när vi, för många år sedan hade ute en häst för 75' och en köpare bjöd 40'...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 649
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 784
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp