Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Update: Efter hot om negativt omdöme och anmälan har jag fått svar. Men det är tydligen inte alls bara två träns med och att de inte är i rätt storlek stämmer heller inte tydligen. Och förresten är paketet värt mer än vad det såldes för. Really? :meh:

Trist. Jag såg också den auktionen men det var alldeles för otydligt om vad som ingick för att jag skulle våga lägga ett bud.
 
lite gnäll...
Update: Efter hot om negativt omdöme och anmälan har jag fått svar. Men det är tydligen inte alls bara två träns med och att de inte är i rätt storlek stämmer heller inte tydligen. Och förresten är paketet värt mer än vad det såldes för. Really? :meh:
precis som att tränset jag köpte förra året in alls var i ponny eller i svart.. skulle vara mörk brunt full..

köper inte sånt över nätet nu. det är mycket säkrare och billigare att köpa det direkt.
 
Ja annonsen var kanske inte supertydlig, men hade jag bara fått sakerna som var på bilderna och inte massa skräp så hade jag varit nöjd. I hennes senaste svar tycker hon att jag i mitt (i alla fall hyfsat) sakliga framförande om varför jag inte är nöjd, är otrevlig. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om människan är en ren bedragare eller bara jävligt blåst :cautious:
 
Kan vara så att jag lyckats kränga iväg en parsele (japp, en. Reniveringsobjekt - den andra selen i paret är numera en enbetssele...) till ett av våra grannländer. Begärde 500:- för selen, frakten gick loss på 700:-, men inga problem. Hen ska ha fört över pengarna idag (annonsen lades ut igår), hoppas att de kommer som de ska bara. Grymt smidigt. Skönt!

Däremot lade jag ikväll upp ett täcke som inte riktigt passar hästen. Tyvärr hann hagkompisen före mig så det har en skada som behöver lagas + några småsmå hål som eventuellt är försumbara än så länge. Oh well. Slängde upp det på annons för att se om det går att bli av med det i befintligt skick, få tillbaka ett par hundringar iaf.. En hörde snabbt av sig och skulle ha det och det skulle skickas. Ok, vi kom överens om ett pris inkl frakt, men när jag skickade kontouppgifter så fick jag svaret att hen bara har kontanter (lösa pengar). Och hur fanken tänkte hen där...?! Mutter.

Uppdatering; jappjapp - selen såld och betalad mindre än 2 dygn efter att annonsen åkte upp. Woop!

Fick sålt det nedrans täcket också - till en annan som bor på hämtavstånd. Hämtat idag. Den första spekulanten blev sur och tyckte att jag var taskig, men jag förklarade vänligt att hen ju inte kunde betala och jag behövde ha det sålt. Yäyä..

Ska slänga upp skruttbilen på annons imorn - kan redan höra alla skumma svar..
 
Puh, ska själv sälja min skruttbil och till lågt pris, nybesiktigad och allt. Undrar vem av oss som får flest skumma spekulanter, @Liten? :D
 
Puh, ska själv sälja min skruttbil och till lågt pris, nybesiktigad och allt. Undrar vem av oss som får flest skumma spekulanter, @Liten? :D

Haha! Det blir intressant! :D
Min skrutt är dock avställd nu - fick tillbaka en rätt fet hacka iom den höjda bilskatten så..och den har ju lite som behöver meckas. Men jag tror nog att de flesta som kränger bil får nån skummis på tråden.

Blev liite störd när jag ringde på en bil på firma - den var avställd och jag undrade hur det skulle bli med betalningen av bilskatten (drygt 2400:-, så det blir ju lite skillnad i pris när bilen kostar knappt 10k i inköp, om den tillkommer..). Och snubben i luren knappt verkade fatta vad jag snackade om. Hmmm. "Vadå, betalar man skatt på bil?" Eh, mjoo.. Jag åkte inte och tittade på den - hittade en annan :p
 
Haha! Det blir intressant! :D
Min skrutt är dock avställd nu - fick tillbaka en rätt fet hacka iom den höjda bilskatten så..och den har ju lite som behöver meckas. Men jag tror nog att de flesta som kränger bil får nån skummis på tråden.

Blev liite störd när jag ringde på en bil på firma - den var avställd och jag undrade hur det skulle bli med betalningen av bilskatten (drygt 2400:-, så det blir ju lite skillnad i pris när bilen kostar knappt 10k i inköp, om den tillkommer..). Och snubben i luren knappt verkade fatta vad jag snackade om. Hmmm. "Vadå, betalar man skatt på bil?" Eh, mjoo.. Jag åkte inte och tittade på den - hittade en annan :p
Jag är rätt inne på att ställa av den och låta den lycklige köparen ta skattesmällen. :angel: Å andra sidan har jag lagt ut en sabla massa på verkstan så lite får de väl tåla, när jag säljer så billigt. ;)
 
Jag är rätt inne på att ställa av den och låta den lycklige köparen ta skattesmällen. :angel: Å andra sidan har jag lagt ut en sabla massa på verkstan så lite får de väl tåla, när jag säljer så billigt. ;)

Jag hade nog låtit min stå påställd om den varit körbar, men ena hjullagret verkar ha "tagit slut" så kan ju ändå inte använda den. Halva skatten tillbaka och slipper betala försäkring på eländet. Tänker att om den inte är såld vid årets slut åker den på skroten (hämtar gratis men betalar inget för bilen), så nu har jag iaf fått några slantar för den ifall att :angel:
 
@eve91 Men så trisst! Är det möjligtvis samma person som har lagt ut annons på hästnet om tränspaket idag?

Har insett att jag i höst måste sälja av lite sadlar, det är inte riktigt ok att ha fyra sadlar och en häst... Drar mig verkligen för det eftersom det sällan går snabbt och smidigt.
 
@eve91 Men så trisst! Är det möjligtvis samma person som har lagt ut annons på hästnet om tränspaket idag?

Har insett att jag i höst måste sälja av lite sadlar, det är inte riktigt ok att ha fyra sadlar och en häst... Drar mig verkligen för det eftersom det sällan går snabbt och smidigt.
har min sadel ute nu, men vill inte sälja den :cry: jätte bekväm men passar inte hästen.. så behöver pengarna för att hitta en ny men risken finns ju att jag inte hittar en ny.:nailbiting: så då står man där utan sadel och ngn annan kanske misshandlar min stackars lilla sadel som jag aldrig får igen :nailbiting:.

dvs ja jag kommer vara en sån hemsk velpotta till säljare :grin:. är det normalt att man är så fäst vid en sadel? :angel:
 
@Buck Jag har en sadel med ett mycket högt affektionsvärde för mig av flera skäl. Men den är inte till salu, iaf inte i dagsläget. Sen har jag haft (och har) sadlar som jag känt ett stort mått av vemod över att behöva sälja, men ändå sålt av (livet på en pinne när hästen behöver en ny sadel, den befintliga inte passar och en bor i en liten etta). Oh well. Däremot: vela inte - antingen säljer man eller så säljer man inte ;) .

Sådär, jag verkar ha fått de renoveringsobjekt som jag lagt upp på annons sålda. Woop! Välbehövliga slantar till mig, och lite mer utrymme i källaren.
 
@eve91 Men så trisst! Är det möjligtvis samma person som har lagt ut annons på hästnet om tränspaket idag?

Har insett att jag i höst måste sälja av lite sadlar, det är inte riktigt ok att ha fyra sadlar och en häst... Drar mig verkligen för det eftersom det sällan går snabbt och smidigt.

Det ser så ut faktiskt!
 
@Buck Jag har en sadel med ett mycket högt affektionsvärde för mig av flera skäl. Men den är inte till salu, iaf inte i dagsläget. Sen har jag haft (och har) sadlar som jag känt ett stort mått av vemod över att behöva sälja, men ändå sålt av (livet på en pinne när hästen behöver en ny sadel, den befintliga inte passar och en bor i en liten etta). Oh well. Däremot: vela inte - antingen säljer man eller så säljer man inte ;) .

Sådär, jag verkar ha fått de renoveringsobjekt som jag lagt upp på annons sålda. Woop! Välbehövliga slantar till mig, och lite mer utrymme i källaren.
har iofs också redan en som jag aldrig vill sälja, ponnyn gamla western. Men man kan ju inte samla på sadlar man inte använder. Ska kolla med en sadelmakare om det går att stoppa om den så att den kan passa igen :p. Allt för att slippa leta sadel igen :rofl:
 
Jag hjälper min vän sälja sin sadel. Den köptes för 16 000, helt ny, förra sommaren. Den har använts runt 3 månader (sadeln köptes när hästen skulle till fodervärd, fodervärden lämnade tillbaka hästen tidigt och sadeln passar inte ägaren) så sen dess har den hängt. inte en skråma på den alls.
En tjej hör av sig och erbjuder 10 000 för sadeln. Som om den skulle ha tappat 6000 i värde på så kort tid när den är helt utan skavanker också. Galet!
 
Man kan tycka att när man säljer något man köpt nytt och använt lite så borde man få tillbaka en stor del av det man gett. Men man får tänka vem som skulle vilja köpa varan begagnad för nästan nypris utan de garantier och den konsumentlagstiftning som följer med när man köper något av en näringsidkare. Man vet inte heller vad varan har varit med om och ifall säljaren talar sanning.
 
Jag hjälper min vän sälja sin sadel. Den köptes för 16 000, helt ny, förra sommaren. Den har använts runt 3 månader (sadeln köptes när hästen skulle till fodervärd, fodervärden lämnade tillbaka hästen tidigt och sadeln passar inte ägaren) så sen dess har den hängt. inte en skråma på den alls.
En tjej hör av sig och erbjuder 10 000 för sadeln. Som om den skulle ha tappat 6000 i värde på så kort tid när den är helt utan skavanker också. Galet!
Tycker det var ett bra bud, betvivlar att hon kommer få ett bättre bud än det. Då kan man lika gärna köpa nytt och kunna reklamera samt ha garanti.
 
En tjej hör av sig och erbjuder 10 000 för sadeln. Som om den skulle ha tappat 6000 i värde på så kort tid när den är helt utan skavanker också. Galet!

Krasst sett: Ja, det är snudd på omöjligt att få tillbaka de pengar man själv lade på sadeln. Bättre chanser om det är en dyr sadel (säg 30k och uppåt i nypris?), kanske, iom att det möjligen finns färre av dem på begagnatmarknaden. Jag hade inte räknat med att få igen mer än 10k, kanske med lite tur och is i magen 11-12k. Som köpare tänker jag att annars kan jag lika gärna köpa en ny, med de fördelar som följer iom garanti, en näringsidkares skyldigheter osv - det kan lätt vara värt några tusenlappar för mig.
 
Krasst sett: Ja, det är snudd på omöjligt att få tillbaka de pengar man själv lade på sadeln. Bättre chanser om det är en dyr sadel (säg 30k och uppåt i nypris?), kanske, iom att det möjligen finns färre av dem på begagnatmarknaden. Jag hade inte räknat med att få igen mer än 10k, kanske med lite tur och is i magen 11-12k. Som köpare tänker jag att annars kan jag lika gärna köpa en ny, med de fördelar som följer iom garanti, en näringsidkares skyldigheter osv - det kan lätt vara värt några tusenlappar för mig.

Instämmer. Har man tur får man en tusenlapp till eller två över det bud som getts. Har man otur får man inga fler bud.
 
Jag hjälper min vän sälja sin sadel. Den köptes för 16 000, helt ny, förra sommaren. Den har använts runt 3 månader (sadeln köptes när hästen skulle till fodervärd, fodervärden lämnade tillbaka hästen tidigt och sadeln passar inte ägaren) så sen dess har den hängt. inte en skråma på den alls.
En tjej hör av sig och erbjuder 10 000 för sadeln. Som om den skulle ha tappat 6000 i värde på så kort tid när den är helt utan skavanker också. Galet!
Visst kan man ha lite is i magen och avvakta och se om man får ett bättre bud. Kanske att man kan få 1-2 tusenlappar till. Men jag personligen hade sålt den för 10 000. En snabb och enkel affär är värd pengar också.

Risken att man förlorar mycket pengar på sin sadel är just om man köper en helt ny och säljer den efter bara något år (även om den i princip är ny).

Kan mycket väl tänka mig att den nya ägaren kan sälja sadeln om 1-2 år för 9 000-10 000. Oftast brukar värdeminskningen på sadlar plana ut efter 2-3 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 676
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp