Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
O jag har precis fått min fina klippmaskin tingad, hoppas det går smärtfritt bär maskin o pengar byter ägare imorgon... Annars kommer ett gnällinlägg :p
 
Idag var jag en såndär säljare som vi gnäller över i denhär tråden :eek:

Först måste jag ändra dag o tid då vi ska mätas upp (pga jobb!!) men de kändes ändå dumt.
När jag står där o ska visa maskinen så upptäcker jag att den inte är rengjord efter att jag använt den sist, typ förra veckan. Gud så pinsamt. :banghead:
Jaja, i övrigt så var det en smidig affär. Förutom mitt egna krångel och slarv. :wtf::o
 
Vet att detta är en gnälltråd men ibland behövs lite positivitet i livet också så jag tänkte berätta en köp- och sälj-solskenshistoria :).

Jag la ut min dressyrsadel på annons i mitten på augusti. Skulle flytta utomlands i början på september och ville gärna ha den såld innan dess så jag lade mig ganska lågt i pris. Det blev några turer med bl.a. intressenter som skulle komma och kolla på sadeln men aldrig dök upp, och en närboende som fick prova sadeln men den visade sig tyvärr inte passa. Får bara några dagar innan jag ska flytta ett mail från en intressent som bodde långt bort. Hon bad om fler bilder på sadeln. Jag fotade i flera omgångar (lyckades inte riktigt matcha hennes önskemål först), men när jag tillslut fått till bilderna hon ville se så gav hon ett rätt så lågt bud på sadeln. Jag kände "hellre en fågel i handen än tio i skogen", förhandlade upp priset några hundra och skickade sedan sadeln till henne. När sadeln kommit fram får jag en bild på hennes häst riden i sadeln (såg jättefint ut!) och texten: "Sadeln har kommit fram och den ligger jättebra! Tack för smidig affär."

Bara den grejen att hon kontaktade mig efteråt gjorde att jag tyckte att det var värt att sälja till henne, trots att det som sagt var lite struligt med bilderna och att hon prutade rätt rejält. Det visade verkligen att hon hade goda intentioner och uppskattade tiden jag lagt ner på att ta bilderna hon ville ha.

(Pruta tycker jag för övrigt att man får göra hej vilt; i mitt fall fungerade även "skambud" eftersom jag prioriterade en snabb försäljning.)
Jag skickar nästan alltid bild tillbaka till säljaren på det jag har köpt. Schabrak, träns eller lindor:-) det brukar vara uppskattat
 
Jag blir så trött på alla som har annonser ute och som inte kan ta bort dem när varan är såld eller svara på ens mail att den inte finns kvar längre. Letar några saker och svarar på annonser som bara är några dagar gamla men får inga svar.

Själv har jag precis haft en annons ute och när den som tittat ville ha hästen jag ska sälja tog jag bort annonsen.
 
Jag har lyckats med vad jag trodde skulle bli omöjligt: sålt en sadel (knappt ett år gammal, i nyskick och inte ens "inriden") för nästan nypriset. Visserligen inkl padd (sydd av mig) och inlägg (köpta för 650:- ihop med sadeln), som jag skickar med på köpet pga har ingen nytta av dem utan sadel. Men ändå. Köparen ringde i helgen, funderade över dagen och nu finns 15k på mitt konto.
Så. Jävla. Skönt. Nu ska jag packa den (har just grejat med kvitton etc) så att den kommer iväg lika snabbt till köparen! :)
Annonsen lades upp för 1-2 veckor sen.

//Liten, som önskar att det alltid kunde gå så lätt och smidigt...
 
Skickade iväg min häst på prov till en familj.. Han lämnades tillbaka när jag var borta och de började med att komma mer än en timme för tidigt och var jätteförvånade över att mamma var irriterad, för de behövde ju lämna tillbaka transporten! Det var de som propsat på att komma just den tiden.. Och när jag kom hem så upptäckte jag att de klippt av hans långa man och pannlugg! Pannluggen är ojämnt klippt en bra bit över ögonen och manen är inte varken klippt längs halsen eller rakt ner.. När jag frågade varför de klippt honom så sa de att den var trasslig så de klippte av den.. Som om det inte vore nog så krånglar hans förra ägare, som nu ska få tillbaka honom på foder. Hon har prutat ordentligt på priset (billig häst redan från början..) och dessutom kör vi ner honom till henne och ändå så ska vi anpassa oss efter henne och hon undrar om vi skickar med alla hans saker direkt eller skickar dem när hon köpt tillbaka honom. Hon vill dessutom ha med sadeln och tränset vi köpt separat, fast hon får med sadel och träns. Och hon ska tydligen ha med flera kompisar där och jag har ingen lust att köra ner honom dit längre.. Skänka mot avhämtning kanske?
 
Skickade iväg min häst på prov till en familj.. Han lämnades tillbaka när jag var borta och de började med att komma mer än en timme för tidigt och var jätteförvånade över att mamma var irriterad, för de behövde ju lämna tillbaka transporten! Det var de som propsat på att komma just den tiden.. Och när jag kom hem så upptäckte jag att de klippt av hans långa man och pannlugg! Pannluggen är ojämnt klippt en bra bit över ögonen och manen är inte varken klippt längs halsen eller rakt ner.. När jag frågade varför de klippt honom så sa de att den var trasslig så de klippte av den.. Som om det inte vore nog så krånglar hans förra ägare, som nu ska få tillbaka honom på foder. Hon har prutat ordentligt på priset (billig häst redan från början..) och dessutom kör vi ner honom till henne och ändå så ska vi anpassa oss efter henne och hon undrar om vi skickar med alla hans saker direkt eller skickar dem när hon köpt tillbaka honom. Hon vill dessutom ha med sadeln och tränset vi köpt separat, fast hon får med sadel och träns. Och hon ska tydligen ha med flera kompisar där och jag har ingen lust att köra ner honom dit längre.. Skänka mot avhämtning kanske?
Usch, låter inget kul :( Måste du lämna honom till henne?
 
Tycker jag också. Angående den "extra" sadeln så hade jag svarat att hon kan få köpa den om hon vill ha den (eftersom det inte låter som att du vill skicka med den egentligen).
+1 på det. Antingen får hon köpa till den extra utrustningen, eller så får hon nöja sig med det hon får. Makalöst fräckt att kräva en massa när hon redan får en billig häst!
 
Som om det inte vore nog så krånglar hans förra ägare, som nu ska få tillbaka honom på foder. Hon har prutat ordentligt på priset (billig häst redan från början..) och dessutom kör vi ner honom till henne och ändå så ska vi anpassa oss efter henne och hon undrar om vi skickar med alla hans saker direkt eller skickar dem när hon köpt tillbaka honom.
Köper hon honom eller ska hon ta honom på foder? Tycker det är väldigt virrigt hela inlägget. Om hon köper honom är det ju upp till er att komma överens om det är med eller utan utrustning, om hon tar honom på foder är det väl bra om det medföljer utrustning som passar?

Hon vill dessutom ha med sadeln och tränset vi köpt separat, fast hon får med sadel och träns. Och hon ska tydligen ha med flera kompisar där och jag har ingen lust att köra ner honom dit längre.. Skänka mot avhämtning kanske?
Man skänker inte någonting om man ska ha betalt. Din sadel och ditt träns, din utrustning gör du vad du vill med. Säljer separat eller följer med hästen, ditt val. Har ni kommit överens om att det är ni som ska köra hästen, annars får hon väl lösa det på annat vis.
 
Hon ska ta honom på foder först då hon inte har råd att köpa honom förens hon slutat plugga och jag vill mest bli av med honom, då han inte riktigt passar in. Den "extra" sadeln köpte vi separat men hon ville ha med den också, för att betala även den när hon betalar honom. Hon kommer hit i morgon istället och hämtar honom. Vill hon gnälla om att alla saker vi köpte med honom inte medföljer så får hon göra det, annars kan hon väl skaffa en annan häst.
 
Jag kan inte vara tyst. @Ichigo, det här kommer jiu aldrig att bli bra.

Hon har inte råd att köpa en billig häst, hur sannolikt är det att hon har råd att ge hästen en vettig tillvaro? Hon har inte råd att köpa utrustning, hur sannolikt är det att hästen kommer få det bra med väl tillpassad utrustning? Snarare är det väl nästan säkert att ni inte kommer få några pengar och alla känner sig lurade.

Varför inte ta ditt hästägaransvar och ta bort hästen istället?
 
Hon pluggar och har därför inte råd att köpa honom förens hon börjat jobba igen, i Juni. Hon har råd att ge honom foder och sånt men inte att betala honom. Och utrustningen hon får med är utprovat till honom och samma som jag fick med.
 
Hon pluggar och har därför inte råd att köpa honom förens hon börjat jobba igen, i Juni. Hon har råd att ge honom foder och sånt men inte att betala honom. Och utrustningen hon får med är utprovat till honom och samma som jag fick med.
Om han blir sjuk eller skadad står du för kostnaderna också då? Kan ju skjuta iväg bra mycket på kort tid.. Inkl resor osv.
 
Hon pluggar och har därför inte råd att köpa honom förens hon börjat jobba igen, i Juni. Hon har råd att ge honom foder och sånt men inte att betala honom. Och utrustningen hon får med är utprovat till honom och samma som jag fick med.
Bullshitt, oansvarigt .
En ansvarsfull människa väntar med häst tills pengarna finns =(
Lycka till , fodervärdsstrul är underbart =D
 
Bullshitt, oansvarigt .
En ansvarsfull människa väntar med häst tills pengarna finns =(
Lycka till , fodervärdsstrul är underbart =D
Bullshit, en ansvarsfull person dömer inte någon som ansvarslös utifrån mycket knapphändiga uppgifter på internet.
'
Vad vet du om vad personen har för backup och situation i stort?

Jag har ingen aning om om det har förutsättningar att bli bra, men personen har ägt hästen tidigare och var den i bra skick då finns det ingen direkt anledning att oroa sig för den biten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp