"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja vi har nog lite olika uppfattning här.:)

Detta uttryck för frustration som du tar upp tex är något som aldrig skulle få godkänt i min värld, visst hästen måste få uttrycka sig, det är inte frågan om det, men den är inte redo för det den utsätts för och ryttaren kan inte hantera det på ett acceptabelt sätt heller, därför skulle det inte bli godkänt att fortsätta pressa, utan back to basic några vändor till..

För den känner sig hämmad framtill, detta är det uttryck som vissa hästar visar då. Dom vill fram, men dom blir tillbakahållna. Andra älgar på som bulldozers istället. Det är inte ett utryck för enerig och bjudning helt enkelt, utan visar en lucka i utbildningen, en lucka som uppståt pga ryttarens envetna plockande med tyglarna och oförmåga (eller vilja) att ge hästen space framtill. Kände sig hästen fri från tyglarna skulle den bara öka farten något, länga steget ytterligare, flytta fram nosen, inte studsa upp och ner och dra nosen mot bringan.

Till skillnad då från filmen jag lade in, som visar en häst där bjudningen är ärlig och inte hämmad, den "väntar" men är inte tillbakahållen, den tänker fram och upp, inte upp och ner som en studsboll....om du tänker efter så är det ganska logiskt... en häst som är fri framtill rör sig alltid framåt.....en häst som är hämmad framtill....studsar upp och ner.....allting hänger ihop....det är det som är så fantastiskt med denna logik....:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hoppar in med en fråga efter att ha hållit mig tyst i alla tre trådarna :)

Finns det någon video med en häst med mycket gång som representerar hur du tycker att det ska se ut?


*halvt kl

Älskar dessa diskussioner. Lärorikt och får en definitivt att tänka. Ibland blir man väldigt sugen på att skriva/svara, men har väldigt för lite kunskap, i synnerhet för att kunna förklara på ett vettigt sätt i text - så jag funderar och njuter av diskussionerna i tysthet istället :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag säger som övriga om din film, trevlig....men vad ville du visa? Det är ju samma grundtänk som i Hester-filmen men helt olika nivåer o hästar:confused:

Samling som i GP är samling i ordets ursprungliga betydelse, om du ser till definitionen av samling och vad som krävs för att uppnå samling. Nu pratar jag inte grader osv utan SAMLING.
Hästen på din film är långt från den samlingen men det är heller inte syftet på den filmen. Så som vi alla bör rida våra hästar, inget konstigt, helt i samma linje som det Hester står för.

Trevligt att du gillar din film, men jag undrar om du är lite förblindad av att du inte nånsin tänker uppskatta en internationell elitryttare i dressyr så att du inte ser att det är precis samma grundtänk?


Kryddan: jag gillar Klimke och jag gillar Hester. :love: De har samma grundfilosofi, det tänker jag också.

Och vad häftig din häst är :bow: det kommer min häst inte att visa upp tror jag, inom sin livstid. Inte bara pga mej då utan just för att hästar har så olika förutsättningar, precis som med filmerna. Men ändå kan man ha samma grundtänk:idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men det är ju helt olika hästar:confused: det går inte att jämföra som du gör tycker jag.
Det är också helt olika förutsättningar. Det går inte att sätta det ena som bättre än det andra.
Sätt "din" häst i en liknande situation så får du se :). En clinic innebär mycket folk för att många vill se... Din häst är troligen äldre och dessutom ensam med en instruktör och en kamera, typ. Den har inte samma rörelser och energi som ska kanaliseras.
Likheterna sitter i tänket, hur man tränar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Såg du del 2 och fattade kommentarerna i del 1 när hästen hade taktfel deluxe ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen precis .
Fiador : du har ju missat en häst av extrem sport kvalitet med energi a la hundra jmf med den vanliga mSv (Max) hästen du visar . Och nej - inte pga tävlings siffror men det ÄR två mkt olika individer . Bägge rids mkt fint och föredömligt ! Var du ser hand dragande i Hester filmen blir för mig en gåta . Men tror knappast ngt övertygar dig oavsett vad som skrivs tyvärr om du inte ser det själv .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Till skillnad då från filmen jag lade in, som visar en häst där bjudningen är ärlig och inte hämmad, den "väntar" men är inte tillbakahållen, den tänker fram och upp, inte upp och ner som en studsboll....om du tänker efter så är det ganska logiskt... en häst som är fri framtill rör sig alltid framåt.....en häst som är hämmad framtill....studsar upp och ner.....allting hänger ihop....det är det som är så fantastiskt med denna logik....:D


Men hallå hur står det till med din röda tråd?
För inte så länge sedan var alla utan långtygel fasthållna, nu helt plötsligt lägger du ut en med korttygel som visar på, förvisso låg nivå, det många har försökt förklara vad gäller stöd/kontakt med munnen-hur är din logik nu?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Intressant fråga Miedo, och bra film Fiador!
Jag satt precis och tänkte samma, hur skulle det se ut om den andra hästen reds på detta sätt. För jag tror att det är den ridningen man borde komma tillbaka till, inte bara hobbyryttare.

Lägger till några gamla fina bilder med arbetstrav på fyraåring, samt två färdiga resultat. Och blir inspirerad.
burkner-boher4yrold.jpg

1971LinsenhoffPiaff.jpg
burkner-herder3.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nja jag läser knappt ens längre eftersom det känns om att gapet är enormt då ni tre (som du räknar upp) varken verkar kunna eller vilja förstå trots att många med enormt tålamod försökt.
...
Sen är du dryg och otrevlig på det.
Leta upp filmer där din mäster Karl visar sitt tänk o upplägg o resultat istället så att vi kan jämföra.

Jag ber om ursäkt om jag varit otrevlig. Det är verkligen inte min mening.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

HUR i hela friden kan du missat att du är regelbundet rakt av otrevlig ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
Det är lite roligt att du drar upp just "spansk skritt" för det är något som jag har lärt flera hästar. Det är enkelt att lära en iberier detta, det krävs bara några morötter och lite tålamod....

Kan du beskriva för den där inkompetenta idioten Brille hur du lär hästen spansk skritt med morötter och lite tålamod utifrån diskussionen om vad ryttare kan påverka/kontrollera i stillastående. Jag tror INTE att du lär hästen spansk skritt genom att uppsuttet i skritt/trav mata den med morötter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Angående taktfel i trav som jag tror axel frågade om kan man få svar i daddes artikel nr tre. http://www.jakobslund.se/dadde/art3.htm

Citerar ett stycke ur artikeln
"Man måste ständigt ha i minnet att hästen i naturligt tillstånd själv på det mest geniala sätt balanserar upp sig i alla situationer. Människan ska studera dessa och härma dem i möjligaste mån och inte tvinga in den i en form under rörelse som för hästen är helt onaturlig och som i regel medför ökad förslitning och skador både kroppsligt och mentalt. "
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Har ni insett att daddes artiklar kommer av en mkt gammal tradition då man inte ens hade ett riktigt genomtänkt upplägg ? Hans kritik berör det klientelet ....
Han har helt rätt men er tolkning av vad som är hans kritik i sammanhanget är rätt galen .
Men som sagt. Klart det finns mkt kass ridning . Allmänt . Titta på hobbyryttare här och där. titta på HF och titta på vm i western . Osv . Sorgligt .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja vi har nog lite olika uppfattning här.:)

Detta uttryck för frustration som du tar upp tex är något som aldrig skulle få godkänt i min värld, visst hästen måste få uttrycka sig, det är inte frågan om det, men den är inte redo för det den utsätts för och ryttaren kan inte hantera det på ett acceptabelt sätt heller, därför skulle det inte bli godkänt att fortsätta pressa, utan back to basic några vändor till..

För den känner sig hämmad framtill, detta är det uttryck som vissa hästar visar då. Dom vill fram, men dom blir tillbakahållna. Andra älgar på som bulldozers istället. Det är inte ett utryck för enerig och bjudning helt enkelt, utan visar en lucka i utbildningen, en lucka som uppståt pga ryttarens envetna plockande med tyglarna och oförmåga (eller vilja) att ge hästen space framtill. Kände sig hästen fri från tyglarna skulle den bara öka farten något, länga steget ytterligare, flytta fram nosen, inte studsa upp och ner och dra nosen mot bringan.

Till skillnad då från filmen jag lade in, som visar en häst där bjudningen är ärlig och inte hämmad, den "väntar" men är inte tillbakahållen, den tänker fram och upp, inte upp och ner som en studsboll....om du tänker efter så är det ganska logiskt... en häst som är fri framtill rör sig alltid framåt.....en häst som är hämmad framtill....studsar upp och ner.....allting hänger ihop....det är det som är så fantastiskt med denna logik....:D

Javisst blir den "hämmad" framtill och då studsar den mer upp och ner. Du säger det med negativa ord men för mig är det positivt ;-))
Handen stämmer av bjudningen och den som förloras i steglängd vinner man i höjd. Den studsar som marken lite som en gummiboll. Det är det man vill.

Och då funkar logiken hur bra som helst!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Man rider inte med huvudet "låst mot bringan". Och om den är uppe med manke och halsbasen har den inga problem att sätta sig och fatta galopp utan att slänga upp huvudet som en gunghäst.

Har man dessutom ridit IN i halten korrekt är ju hästen på arslet med bakbenen inunder sig. Då behöver man inte laborera om vikten något.

För mig handlar det om stretching av halsbasens övre muskulatur och att få underhalsens mittersta muskler inaktiv som del i utbildningen.
Som jag skrivit mer ingående många gånger nu i tråden.

Men för att det ska funka måste hästen bjuda. Man måste ha energi och den måste vara ihopkopplad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

För mig är det fortfarande skolande jobb i saxar och piruetter. Hästen är för mig samlad då båda bakbenen träder in lika mycket i samling. Innan det är det för mig samlande arbete.
Så samling är för mig om man ska vara petig piaff, terre a terre, levad, skolorna ovan mark. Där först är båda bakben samlade och hela hästen samlad.
Innan det är bara halva samlad iom att ena bak inte är det i böjda rörelser.

Så tänker jag.

Och jo, jag använder handen i saxar och piruetter. Jag tror heller inte på att hålla hästen på plats.
Utan att påminna om de går ur det jag satt dem i(tempo, form, böjning, ställning etc). Sen eftergift a la upphöra med hjälpen.

KL

Ang tempo så tycker jag det är gott och väl att man inte rider på innan man kan styra var energin går. Det går att hyfsat maskera balansmissar med tempo. Men tyvärr går en del hästar sönder av det. De flesta håller. Men långt ifrån alla.
För mig är det givet att fart dödar, stort steg dödar OM det rids i obalans. Och då nte bara i obalans a la att ekipagen lutar etc. Utan mer subtila små saker.
Jag tycker fler skulle ta sig tid att lära sig ett mer avancerat signalsystem. Det behöver inte ta så jäkla lång tid som det gör för vissa. Man får välja tränare som får en att utvecklas! Och då kan man rätt fort lära in det mer avancerade signalsystemet.
Sen går resten av utbildningen desto fortare! För övriga saker blir faktiskt inte lika avancerat när man kan styra och forma hästen bättre.

Hästen behöver arbeta i ett visst tempo för att komma till riktigt arbete - det håller jag med om. Men slafsridning i söligt tempo tror nte jag ger samma slitage som när man gasar runt som lika dålig ryttare.

Och för mig är inte tempo synonymt med bjudning/energi. Det krävs max energi i piaff där de inte får springa framåt för att göra saker enklare för sig.
Därför tycker jag visst att man ska låta dem dra på ochpå en unghäst får man lära in så. Men man ska inte tro att fat är detsamma som bjudning.
Det finns gott om hästar som fullkomligen dör då det ska samlas. För de kan inte placera sina bakben annat än i påskjut. Där har man trott att energi är tempo.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, jag ifrågasätter inte att man vill ha det, eller att man uppfattar en "tjusning" i det, men det är fortfarande inte den logiska vägen mot samling. För den logiska vägen mot samling är en sammanhängade kedja, där bakbenens "svingande" är en nödvändig förutsättning för att hästen ska kunna komma dit. Bakbenen upp och ner är en konsekvens av hämmad framdel, och en hämmad framdel, leder till hämmad bakdel, vilket i sin tur leder till försvårad samlingsförmåga. Så ja, viss finns det en logik i det också.:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp