Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Så du anser alltså att skimmeln visar en bra piaff?
Och att Totilas borde ha kunnat visa piaff lika avspänd som när han står stilla iförd grimma? (Nu tycker ju jag att han ser så avspänd och nöjd ut det går i sin piaff). Men du kanske pratar om någon annan svart häst?
Tanken med piaff är väl att den skall utföras på stället med aktiva framben. Ja visst det blir en relativ höjning av framdelen, inte en verklig. Det duger inte som du så riktigt påpekar.
Nu skall vi börja jämföra uppställningsbilder på en hingst i stillastående med samma häst i piaff! Snacka om teoretiskt. Ok låt oss då göra det. Jag tar för givet att vi då kan göra även andra jämförelser än de Axel gör.
- I jämförelsebilden som Axel la upp framgår det att hästen inte är krokhasig. Den ska alltså, enligt Axel, jämföras med bilden på samma häst i piaff där den böjer sina knä- och hasleder väldigt mycket.
- Man kan ju se hur spänd hela hingsten är på piaffbilden jämfört med uppställningsbilden, inte bara i bakdel och överlinje utan hela hästen.
Hålla med och konstatera ...
Så du anser alltså att skimmeln visar en bra piaff?
Och att Totilas borde ha kunnat visa piaff lika avspänd som när han står stilla iförd grimma? (Nu tycker ju jag att han ser så avspänd och nöjd ut det går i sin piaff). Men du kanske pratar om någon annan svart häst?
Senast ändrad: