Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Prova ladda ner GIMP, gratis och ganska likt photoshop. 2.6 är mest stabil tycker jag.
Prova ladda ner GIMP, gratis och ganska likt photoshop. 2.6 är mest stabil tycker jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, jag har nog inte sagt att de bara skall vinkla i bäckenet. Då går det inte att genomföra rörelsen.Ja men du klagade ju på Totilas för att han vinklade om sig så bra i lederna för det skulle dom inte göra enligt dig? Dom skulle ju "bara" vinkla i bäckenet och inget mer.. Hur ska du ha det?
Har betydligt rakare bakben än den andra svarta.Friesern har absolut inte raka bakben, den sätter ju sig .. till skillnad från skimmeln som bara lyfter benen upp och ner på stället..
...
Sen tycker jag också att det är bättre att trampa på sträckt tygel än på slak. I Portugal var det närmast skottpengar på att rida piaff/passage med sträckt tygel, tygeln SKULLE slacka.
Efter att ha suttit och trampat rätt mycket sen jag köpte min häst så kan jag säkert säga att det blir betydligt bättre om man sträcker upp tyglarna. Hästen kan ju självklart vara fri ifrån handen även om tygeln är sträckt. Framför allt så är det (för mig åtminstone) omöjligt att få till bra övergångar piaff/passage/piaff/passage om man rider med slack. Men det är klart, skall jag bara sitta och rida en piaff så visst kan jag bara släppa alltihop, men sen när man går upp i övergången till passage så fungerar det inte om man har detta utgångsläget. Däremot kan jag göra en överstrykning mitt i någon av rörelserna, men det är ju en helt annan sak.
På vilket sätt är överlinjen bättre?Om man nu ska jämföra två hästar med så olika förutsättningar så måste jag säga att Frieserns rygg/överlinje är bättre. Det är svårt när det bara är bilder, men det är vad som slår mig i alla fall.
I piaff är det framdelen som ska bli lättare.
.
På vilket sätt är överlinjen bättre?
Här tycker jag det blir ännu tydligare..
traceys svarar på bigganls inlägg "Den här bilden är ju perfektion fångad på bild."Ja håller med. Det måste väl i alla fall vara så nära man komma? ...
Enligt min uppfattning skall hästen vara hög fram, även i nacken, i piaff. Jag tycker att skimmeln har framben som stämmer bättre med TR och annan beskrivning av piaff än vad frisern har.Skimmeln ser ut att vara mera spänd i sin överlinje. Lite väl hög i nacken, vilket fortplantar sig. Friesern ser mera "rundad" ut om du förstår hur jag menar. (pilbågen)
Påstår du att hästens exteriör gör att den inte kan vinkla bäckenet?Du påstår att Totilas inte vinklar bäckenet.
titta då på hans exteriör.
De hänger ihop vettu
Fisern igenHär tycker jag det blir ännu tydligare..