"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och fattar inte vad du menar med jämförelsen. Lusitano som gör bättre piaff än en frieser. Och? Vad är det vi jämför- vad menar du att de symboliserar? Två hästar gör piaff och du tycker den ena är bra och den andra mindre bra.

Är felet att Savoie rider med sträckt tygel menar du?

Själv tycker jag ingen av dom är perfekt...
Först bilderna igen
lightness1_zps2130f5be.jpg

Moshipiaff_zps41032d51.jpg

Jag svarade på Hellas fråga "Vad tycker du (och alla andra såklart)" om de här bilderna?" (där bilden på den svarta hästen fanns med) genom att göra en jämförelse mellan en av Hellas bilder och en annan nyligen inlagd bild. De visar två hästar i nästan exakt samma position.

Jag pekar på några olikheter i hur hästarna utför rörelsen både om hur de lyfter frambenen och hur de använder bakdelen. Båda ryttarna har kontakt med ryttarens mun fast med olika tryck.

Jag borde kanske ha sagt att det går att göra en så avancerad rörelse som piaff utan att tygeln är sträckt men det framgår ju av bilden.

Fio
Om den svarta hästen är lägre bak beror det inte på ökad böjning i bakdelen. Det beror på att hästen med relativt raka bakben trampar in längre under kroppen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Filmen som diskuteras http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Ryttaren rider med väldigt raka armar och spretar med armbågarna. Ryttaren får därmed inte det stöd av kroppen som hon skulle ha fått om armarna hade hållits intill kroppen. I och med att armbågarna spretar blir handställningen felaktig, händerna läggs omkull och tummarna pekar mot varandra i stället för uppåt.

Tygeln glappar när hon travar lång och låg. Handen är inte heller tillräckligt följsam när hon rider i skritt på långa tyglar, man ser hur tyglarna ömsom sträcks och ömsom glappar.
...
Filmen som diskuteras http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ
I tråden har tidigare påståtts att en tygelkontakt med hängande tygel automatiskt medför ryck i hästens mun.

Om ryttaren inte är följsam med handen, som i den här filmen när hästen travar/skrittar lång och låg, uppstår ryck när ryttaren inte följer med i hästhuvudets rörelser.

Om ryttaren är följsam med handen handen uppkommer inget ryck, inte ens då ryttaren rider med en osträckt tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det handlar om att optimera ryttarens hjälper. Optimering av hjälperna underlättar för hästen att förstå/genomföra alla rörelser.

Testa i skritt på en öppen yta. Fråga hästen vad den gör om du kramar tygeln i det ögonblick då hästen stödjer på höger framfot, inga andra hjälper.
Inlägget var ett svar till DressyrMupp men jag hoppas att någon annan testar och berättar vad resultatet blev.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4



Javisst! Liksom flera andra filmer som lagts in - korrekt följsam dressyrridning med kontakt.

Även här gör ju ryttarinnan (är det Uta?) en del större rörelser med handen för att stödja upp, exempelvis i voltarbetet.

Något som det blev ett jäkla liv om när det var clinicen med Hester som diskuterades... Då kallades samma rörelser för "ryck" av Fiador i en lång radda inlägg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Först bilderna igen
lightness1_zps2130f5be.jpg

Moshipiaff_zps41032d51.jpg

Jag svarade på Hellas fråga "Vad tycker du (och alla andra såklart)" om de här bilderna?" (där bilden på den svarta hästen fanns med) genom att göra en jämförelse mellan en av Hellas bilder och en annan nyligen inlagd bild. De visar två hästar i nästan exakt samma position.

Jag pekar på några olikheter i hur hästarna utför rörelsen både om hur de lyfter frambenen och hur de använder bakdelen. Båda ryttarna har kontakt med ryttarens mun fast med olika tryck.

Jag borde kanske ha sagt att det går att göra en så avancerad rörelse som piaff utan att tygeln är sträckt men det framgår ju av bilden.

Fio
Om den svarta hästen är lägre bak beror det inte på ökad böjning i bakdelen. Det beror på att hästen med relativt raka bakben trampar in längre under kroppen.

Ja men du klagade ju på Totilas för att han vinklade om sig så bra i lederna för det skulle dom inte göra enligt dig? Dom skulle ju "bara" vinkla i bäckenet och inget mer.. Hur ska du ha det?

Friesern har absolut inte raka bakben, den sätter ju sig .. till skillnad från skimmeln som bara lyfter benen upp och ner på stället..

Är det så att du är motvallskärring bara för att? För någon konsekvent kritik ger du ju inte.. utan det verkar enbart bero på vem som lägger in bilden/filmen som avgör vad du tycker..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kan vi inte skippa den här sortens meningslösa påhopp? Jag syftar nu på er båda. Det tillför ingenting annat än dålig stämning. Det vore väldigt tråkigt om tråden låstes.

Jag hade gärna vilja se lite mera utvecklade inlägg från TS. Kanske mera bilder av vad som enligt TS är bra och förklaringar av vad man får fram med långa tyglar jämfört med ridning med kontakt. För mig är det nämligen problemet. I teorin låter det bra med ridning på långa tyglar - och jag tycker det kan se jättetrevligt ut, t.ex. på TS egna bilder - men det verkar bara räcka till en viss nivå. Jag har t.ex. aldrig sett någon åstadkomma schwung eller fina ökningar med löst hängande tygel. Lugnt, fint och harmoniskt ja. Men också markbundet.


Håller med. Jag ser gärna film dock....

Är lite trött på bilder- vilka visar en millisekund på ett ekipage- som sedan ska analyseras in absurdum. Dessutom ibland på hästar med vitt skild utgångspunkt... och ständigt den heliga piaffen.

Ridning är mer än piaff, en bild kan vara skitfin - men om inte övergångar och tempoväxlingar fungerar så är liksom sekunden då kameran klickar helt meningslös ändå... :cool:

Maria Gretzers Feliciano kunde piaffera (nåja, hoppehästpiaff :p :D) på kommando från marken. Nej - man behöver inte hålla i en häst på att piaffera. Men man behöver göra det för att lära in hur den ska arbeta med sin kropp ergonomiskt under ryttare.

Känns som jag bara upprepar sånt som sagts en massa gånger av folk mer kompetenta än mig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror jag ser ett mönster trots allt...Brille tittar på var nosen är = mer framme på skimmeln = bättre. Brille-logik. :idea:

Eller? Brille?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det har sagts om och om igen... Och filmer för att verkligen få se idealen som Brille pratar om, det har inte visats vad jag kan se - än. Stillbilder är ointressant.
Men allt som visats ännu är länkar till skumma profeter med egna "vetenskapliga " teorier och bilder med streck hit och dit:confused: inte något annat. Blir så himla tröttsamt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Här skriver du ...

Ursprungligen postat av Brille


För att kunna bära ryttare med samma tyngdpunkt som utan ryttare behöver hästen flytta sin tyngdpunkt bakåt. Det innebär mer samling. I piaff är samlingen ännu större, hästen har då vinklat mer i pelvis så att bakbenen hamnar mer under kroppen och dessutom kortat sin kropp men den böjer inte speciellt mycket mer i knä- och hasled.

:grin:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Inlägget var ett svar till DressyrMupp men jag hoppas att någon annan testar och berättar vad resultatet blev.
.

Jag vet vad som händer eftersom jag har ridit så.. hästen skrittar inte genom kroppen utan den förflyttar bara sina ben.. det är vad som händer! Man sitter med stilla hand och följer inte med med armarna utan kramar växelvis i takt med fotförflyttningen.. I den ridningen spelar det ingen roll eftersom arbete genom kroppen är inte prio 1.. gummibandet man vill ha i vanlig dressyrridning finns tex inte.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag vet vad som händer eftersom jag har ridit så.. hästen skrittar inte genom kroppen utan den förflyttar bara sina ben.. det är vad som händer! Man sitter med stilla hand och följer inte med med armarna utan kramar växelvis i takt med fotförflyttningen.. I den ridningen spelar det ingen roll eftersom arbete genom kroppen är inte prio 1.. gummibandet man vill ha i vanlig dressyrridning finns tex inte.

Fast det här rimmar ju inte riktigt med Brilles kritik av Helen Langeh... för att inte vara följsam.:confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast det här rimmar ju inte riktigt med Brilles kritik av Helen Langeh... för att inte vara följsam.:confused:

Jag vill påstå att mkt lite av Brilles kritik rimmar... som jag tidigare sa.. Brilles åsikter förändras beroende på vem som lägger in vad..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om man ska titta på piaff (igen....) på bilderna så säger de här bilderna mig att skimmeln är spänd, spänd och trycker upp nacken, ryggen är inte med, den stampar med spända steg upp och ned, upp och ned.
Friesern kunde ha puttat fram nosen lite till, men här får jag känslan att den gungar på mjuk i trav på stället, den bär upp sig och är betydligt mer avspänd än skimmeln.

Det hade varit mer intressant att jämföra hästarna i rörelse i de olika gångarterna, övergångar däremellan och tempoväxlingar. Det hade sagt något om hur de arbetar. Piaff och dessutom en stillbild på piaff säger inte ett smack egentligen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag vill påstå att mkt lite av Brilles kritik rimmar... som jag tidigare sa.. Brilles åsikter förändras beroende på vem som lägger in vad..

Ja, det märks och det gör det hela lite underligt. Kanske det blir så om B tittar på detaljer (?) istället för helheten. Det känns lite så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Inte ens detaljerna stämmer ju överens med varandra.. hade jag lagt in piaffbilden på skimmeln hade den haft tusen fel och hade fiador lagt in piaffbilden på totilas hade allt varit perfekt..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Inte ens detaljerna stämmer ju överens med varandra.. hade jag lagt in piaffbilden på skimmeln hade den haft tusen fel och hade fiador lagt in piaffbilden på totilas hade allt varit perfekt..

Jaa och det gäller nog lika för alla i den här diskussionen i så fall.

Om jag hade lagt in den här bilden så hade alla ojat sig över den höga armen/handen tex. Det var väl fö Axel som hade mest synpunkter på vikten av att armen följer tygelns vinkel till bettet....det där med "sviktande" armar ni vet....:D

484352_231550423656267_1100736780_n.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Javisst! Liksom flera andra filmer som lagts in - korrekt följsam dressyrridning med kontakt.

Även här gör ju ryttarinnan (är det Uta?) en del större rörelser med handen för att stödja upp, exempelvis i voltarbetet.

Något som det blev ett jäkla liv om när det var clinicen med Hester som diskuterades... Då kallades samma rörelser för "ryck" av Fiador i en lång radda inlägg.

Och...?

Kan du precisera vad du menar med "ryck" och var exakt det händer på filmen (Uta)...att vara tydlig (=att göra stora rörelser) har jag aldrig definerat som ryck....ryck enligt min definition av obehagligt övertydlig är när man "rycker" (drar häftigt i tygeln) fram och tillbaka flera gånger i följd....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp