"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, hur är det filmat?
Avståndet drar ned linjerna.. vad annat ser du?

Hur blev det klippet allt du jämför med? Det är en häst som rör sig jättefint. Frågan var om den skulle kunna gå så utan kontakt. Nu är den föremål för jämförelser mot allt annat.

Fast jag fick svar på det här efter min fråga om samma sak. Se #452
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ok. Jag tycker inte att det är svar på varför det är det är det enda hon jämför med..
Sen undrar jag vidare vad somr fel i filmningen
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Se där ja! Tycker friesern är lite väl ihoptryckt för min smak (som skimmeln jag länkade till) och kanske ngt framåtlutad, men trevligt att se en häst med vikt på bakbenen for en gångs skull! Hade varit kul att se ekipaget i rörelse! :D

Jämför nu bilden på friesern med klippet på dressyrhästen! Är det verkligen ingen som förstår vad jag menar?

Nej det är nog ingen som förstår hur du menar eftersom du postar bilder av din ideala bild som är låt oss säga ett äpple, och sen bilder av ngt du kritiserar, som är ett päron.

sen toppar du med att som nu i detta inlägg säga att du vill se film? efter dina stillbilder du använder som argument?

allmänt KL
jag fattar inte ö.h. t vart denna diskussionen syftar. den handlar om 2 helt skilda ridsätt och helt skilda användnings områden, och dessutom helt olika kompetens och referens ramar utifrån användningsområde hos ryttarna. För mig blir det bisarrt att ens tro att ena lägret har ngt att påvisa hos det andra.

kom igen när vi pratar samma användningsområde och samma skolor och samma tänk. DÅ blir det produktivt att analysera och reflektera.

för mig är denna diskussion helt ekvivalent med att jämföra en ko som drar plog, med en samojed som drar släde. eller en gubbe som hugger ved, ur ergonomisk aspekt. typ.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Mackan, om du varit med från början av denna tråd vet du att den glider iväg och blir lite off topic ibland..

För övrigt har ni kanske missförstått mig helt. Jag snörper inte på munnen så fort jag ser någon rida med kontakt. Aldrig skulle jag säga "oj, det ser klockrent ut men ryttaren har kontakt med munnen alltså går det bort".

Jag påstår inte att en häst automatiskt rör sig dåligt med tygelkontakt, men jag är nyfiken på är om kontakten egentligen är så viktigt, om det MÅSTE finnas där, vilket jag personligen inte tycker.

Därför kunde jag inte låta bli att kommentera filmen med dressyrhästen då den tycktes ta andan ur ett flertal i diskussionen. Jag tycker helt enkelt det ser illa ut. Hade den rört sig så med lång tygel hade det enligt mig fortfarande sett illa ut.

Denna häst rör jäkligt trevligt dock, MED kontakt, men det betyder inte att den inte skulle kunna röra sig lika bra utan http://www.youtube.com/watch?v=hraoW5bEuUI&feature=share&list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Mackan, om du varit med från början av denna tråd vet du att den glider iväg och blir lite off topic ibland..

För övrigt har ni kanske missförstått mig helt. Jag snörper inte på munnen så fort jag ser någon rida med kontakt. Aldrig skulle jag säga "oj, det ser klockrent ut men ryttaren har kontakt med munnen alltså går det bort".

Jag påstår inte att en häst automatiskt rör sig dåligt med tygelkontakt, men jag är nyfiken på är om kontakten egentligen är så viktigt, om det MÅSTE finnas där, vilket jag personligen inte tycker.

Därför kunde jag inte låta bli att kommentera filmen med dressyrhästen då den tycktes ta andan ur ett flertal i diskussionen. Jag tycker helt enkelt det ser illa ut. Hade den rört sig så med lång tygel hade det enligt mig fortfarande sett illa ut.

Denna häst rör jäkligt trevligt dock, MED kontakt, men det betyder inte att den inte skulle kunna röra sig lika bra utan
Mycket trevlig ridning. http://www.youtube.com/watch?v=hraoW5bEuUI&feature=share&list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Mackan, om du varit med från början av denna tråd vet du att den glider iväg och blir lite off topic ibland..

För övrigt har ni kanske missförstått mig helt. Jag snörper inte på munnen så fort jag ser någon rida med kontakt. Aldrig skulle jag säga "oj, det ser klockrent ut men ryttaren har kontakt med munnen alltså går det bort".

Jag påstår inte att en häst automatiskt rör sig dåligt med tygelkontakt, men jag är nyfiken på är om kontakten egentligen är så viktigt, om det MÅSTE finnas där, vilket jag personligen inte tycker.

Därför kunde jag inte låta bli att kommentera filmen med dressyrhästen då den tycktes ta andan ur ett flertal i diskussionen. Jag tycker helt enkelt det ser illa ut. Hade den rört sig så med lång tygel hade det enligt mig fortfarande sett illa ut.

Denna häst rör jäkligt trevligt dock, MED kontakt, men det betyder inte att den inte skulle kunna röra sig lika bra utan http://www.youtube.com/watch?v=hraoW5bEuUI&feature=share&list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw

Sett denna förut och gillar absolut!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så här ser skimmeln ut med vågrät bakgrund.
Det går nästan alltid att manipulera bilder och teckningar till vad man vill att de ska föreställa. Personligen tycker jag att Frisern bär riktigt bra på sina bakben och ryggen är riktigt fin!
Bra att du klippte om bilden, den blev bättre.
lightness1_zps2130f5be.jpg

Moshipiaff_zps41032d51.jpg

Den svarta hästen trampar längre in under kroppen med bakbenen, vilket gör att den har rakare bakben och får en mindre bas att stå på än skimmeln.
Skimmeln har bättre framben,
- det lyfta har vågrät underarm och lodrät skenben
- det stödjande frambenet är lodrätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Bra att du klippte om bilden, den blev bättre.
lightness1_zps2130f5be.jpg

Moshipiaff_zps41032d51.jpg

Den svarta hästen trampar längre in under kroppen med bakbenen, vilket gör att den har rakare bakben och får en mindre bas att stå på än skimmeln.
Skimmeln har bättre framben,
- det lyfta har vågrät underarm och lodrät skenben
- det stödjande frambenet är lodrätt.

Och fattar inte vad du menar med jämförelsen. Lusitano som gör bättre piaff än en frieser. Och? Vad är det vi jämför- vad menar du att de symboliserar? Två hästar gör piaff och du tycker den ena är bra och den andra mindre bra.

Är felet att Savoie rider med sträckt tygel menar du?

Själv tycker jag ingen av dom är perfekt...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du växlar mellan "men jag tycker inte alls, missförstånd..." till rätt dryga kommentarer. Håller med Mackan... dina jämförelser är helt uppi det blå med äpplen å päron.

Jag förstår inte vad du vill med den här tråden för att vara ärlig?
Tidigare skrev du att ständig kontakt betyder bromsa... nu menar du inte det längre alltså?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Bild två är en bild tagen från dator med sned vinkling. Allt lutar ju framåt... Ser man ju på tidsremsan i underkant...
Kanske nån redan påpekat men...

Nej, klippet var filmat snett, vilket du kan se på fönsterna på bilden (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om du vinklar bilden så att tidsremsan blir rak ser du att själva klippet är snett filmat, alltså man har givit en illusion av att hästen rör sig mer i "uppförsbacke" (:

Totalt OT men gör du sura munnar efter varje inlägg?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men herrgud.. Givetvis har det att göra med hur hästen är skolad!

Du behöver inte tillbe mig

Hur ska jag veta att du menar att det har med skolning att göra. Dina uttalanden spretar högt och lågt.. Jag ifrågasätter ditt påstående som du gjorde nån gång när det nu var och då stod det inget om skolning. Det var generellt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hur kan det plötsligt vara bra när den (skimmeln) inte alls lyfter framdelen som du tidigare påpekat? Du hackade som satan på Totilas angående det? Nu är det plötsligt bra? Den är ju helt lodrät och sänker sig inte alls bak? Eller höjer framdelen (som du säger) :confused: Den rör ju bara benen upp och ner? Jämför med friesern som faktiskt BÄR till skillnad från skimmeln...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du behöver inte tillbe mig

Hur ska jag veta att du menar att det har med utbildning att göra. Dina uttalanden spretar högt och lågt...

Tror snarare att du medvetet väljer att inte lyssna när någon som inte delar din åsikt försöker förklara sitt tänk ,
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp