"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

29505_1363349927.jpg


http://cdn08.dayviews.com/105/_u9/_u2/_u8/_u3/_u2/u928322/53741_1363349908/hast.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

fortfarande på bogarna.. vad ville du visa med bilderna förresten?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du jämför en ögonblicksbild med en annan.
Har du ingen film att visa i stället? :)

Vad menar du med "triumfkort"? hur är det med din allmänna inställning egentligen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

men snälla du. du jämför olika klipp med olika moment och rörelser på två hästar som inte ens överrensstämmer sinsemellan i rörelsen. vad är det du vill visa? Tycker du verkligen din häst inte är på bogarna och att den är hopkopplad över ryggen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker det blir oerhört mycket lättare att diskutera utifrån en film än från stillbilder.

. Och förutom ökningen i början tycker inte jag att formen är ihoptryckt. Den är samlad.

Anser du att man skulle kunna åstadomma det detta ekipage gör utan kontakt?
Bara en reflektion: Jag tror inte hon VILL rida hästen i den här formen. Varken med långa eller korta tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad tycker du (och alla andra såklart) om de här bilderna. Detta är min nya favvis Jane Savoie som rider en frieserhäst. Det är alltså inte en modern sporthäst. Frieserhästarna är ju kända för att gärna bli väldigt höga i nacken och att krulla ihop halsen med hängmatterygg. Jag tycker att detta ser mycket trevligt ut. Som synes rider hon med kontakt och hon undervisar enligt den tyska utbildningsskalan.

Moshipiaff_zps41032d51.jpg


Moshigalopp_zps82054ca2.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast du jämför helt olika sekvenser, försök fånga filmens häst i samma sekvens som de hästar du lagt ut bild på. De hästar du lagt ut bild på är inte lätta i framdelen. Jag tror inte det går att åstadkomma heller så länge ryttaren sitter så mycket framåtlutad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Bara en reflektion: Jag tror inte hon VILL rida hästen i den här formen. Varken med långa eller korta tyglar.

Nej, det är nog så. Men man kan ju ändå träna sitt öga och se hur hästen arbetar. Iof förstår jag att det blir konstigt när man har helt andra värderingar och mål med sin ridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, petig tycker jag man ska vara när det talas om "praktexempel" ^^

Och visst är det ingen konst att få en häst att bära sig illa utan kontakt, men vem vill det (:
Om man anser att hästen ska ha fyra ben i vart hörn som på bordet så förstår jag tanken.

att bära sig är inte att endast piaffera. Den ska vara rörlig, elastisk o "komma upp från marken". energisk men vänta. då får man en häst som istället böjer sina ledgångar..o blir lätt fram även i trav.

ditt ideal verkar även vara ryttare som inte behärskar sin egen balans- ö
lutar sig framåt. Det krävs även bålstabilitet för att kunna vara följsam i hästens rörelser- att inte strypa tempot för sin egen bekvä'mlighet,.I bålen ingår buk o ryggmuskulatur. Om man lutar sig framåt är buken avkopplad.

Nu ser vi återigen att en stillbild inte är vad som verkligen sker.

Jag tror också att hästen din är bakom hand. En som krullar ihop sig själv/ knäpper av- av en anledning. Den skulle nog behövas komma igång mer i bakkärran.

Ser du hur lätt fram friesern blir i galoppen? Den skulle troligen bli ännu bättre om den reds DLR mellan varven.'

Den blir starkare bak för vart språng den lyfter sig med bak över ryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej men i o m att du använder bilderna som ideal så vad innebär att "bära" för dig?
Tycker du att sitsen är idealisk också?

Sätet o sittbenen ska vara som man vill att hästen bakben ska vara- man rider bakbenen.
Kan du förklara hur kruppan ska kunna vara sänkt utan att ledgångarna i benen ska vara mer böjda?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tycker du att sitsen är idealisk också?

Sätet o sittbenen ska vara som man vill att hästen bakben ska vara- man rider bakbenen.

Här är en bild på mig i all min glans på en väldigt otränat häst. Jag är ungefär en halvmeter hög om du vill kunna skilja oss åt.

pani.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4


Sen skiljer sig dessa killars grundförutsättningar som natt och dag. Hästen från klippet har en kort rygg och milslånga ben vilket gör att den automatiskt kommer få lättare att trampa under sig, till skillnad från min "nordsvensk" med sina löjligt korta bakben.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad tycker du (och alla andra såklart) om de här bilderna. Detta är min nya favvis Jane Savoie som rider en frieserhäst. Det är alltså inte en modern sporthäst. Frieserhästarna är ju kända för att gärna bli väldigt höga i nacken och att krulla ihop halsen med hängmatterygg. Jag tycker att detta ser mycket trevligt ut. Som synes rider hon med kontakt och hon undervisar enligt den tyska utbildningsskalan.
Jag har lagt in bilden som TS la upp i sitt inlägg under bilden på frisern för att kunna jämföra.
Moshipiaff_zps41032d51.jpg

lightness1.jpg


Båda ryttarna har kontakt med ryttarens mun fast med olika tryck.

Den svarta hästen trampar längre in under kroppen med bakbenen, vilket gör att den inte vinklar bak lika mycket som skimmeln.
Skimmeln har en bättre rygg, är högre i fram.
Skimmeln har bättre framben,
- det lyfta har vågrät underarm och lodrät skenben
- det stödjande frambenet är lodrätt
vilket den svarta inte har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Denna filmen tycker jag är fin, det är träningssekvenser med en yngre häst, tränare på marken är Ingrid Klimke. Man ser både hur de tränar lösgjordhet, och kommer in i arbete. Ca 3 min in är hästen olydig i en halt, och man ser hur de hanterar det.

Här är också en mjuk och fin hand, både i arbete, i stretching, och avslappning.
Filmen som diskuteras http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Ryttaren rider med väldigt raka armar och spretar med armbågarna. Ryttaren får därmed inte det stöd av kroppen som hon skulle ha fått om armarna hade hållits intill kroppen. I och med att armbågarna spretar blir handställningen felaktig, händerna läggs omkull och tummarna pekar mot varandra i stället för uppåt.

Tygeln glappar när hon travar lång och låg. Handen är inte heller tillräckligt följsam när hon rider i skritt på långa tyglar, man ser hur tyglarna ömsom sträcks och ömsom glappar.

Hon är ganska grov med sina framåtdrivande hjälper, sporren in direkt. I halterna är hon också ganska grov med sina händer, sågar nästan.

Det är svårt att veta vad problemen i halterna beror på. Det kan vara att hästen missförstår samtidiga framåt- och bakåthjälper.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så här ser skimmeln ut med vågrät bakgrund.
Det går nästan alltid att manipulera bilder och teckningar till vad man vill att de ska föreställa. Personligen tycker jag att Frisern bär riktigt bra på sina bakben och ryggen är riktigt fin!
lightness1_zps2130f5be.jpg


Här är jag och hästen utan kontakt, med och utan vinkling av bilden.
utankontakt_zpsa5fb7750.jpg

Bruksprov3_zpsa6337ff8.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad tycker du (och alla andra såklart) om de här bilderna.

Moshipiaff_zps41032d51.jpg


Moshigalopp_zps82054ca2.jpg

Se där ja! Tycker friesern är lite väl ihoptryckt för min smak (som skimmeln jag länkade till) och kanske ngt framåtlutad, men trevligt att se en häst med vikt på bakbenen for en gångs skull! Hade varit kul att se ekipaget i rörelse! :D

Jämför nu bilden på friesern med klippet på dressyrhästen! Är det verkligen ingen som förstår vad jag menar?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, hur är det filmat?
Avståndet drar ned linjerna.. vad annat ser du?

Hur blev det klippet allt du jämför med? Det är en häst som rör sig jättefint. Frågan var om den skulle kunna gå så utan kontakt. Nu är den föremål för jämförelser mot allt annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp