"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag förstår verkligen inte grejen med http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=q9bDGZ7DbYQ :crazy:

Anser att detta är en av dessa "fördelaktigt" bygda hästar med aslånga ben som trampar under sig men utan att böra sig någonstans!

Iom att du har visat bilder där du rider på något som liknar en nordsvensk på långa tyglar förstår jag att du inte tycker att någon häst bär sig öht när det finns kontakt. Sen verkar du inte gilla var halvblodsaveln är på väg. Men då är det ju bra att det finns andra raser som kanske passar dig bättre?

Vad vill du egentligen? Du slänger ur dig spydia kommentarer men preciserar inte öht vad du menar. Noterat att du har skapat dig ett nick just för denna tråd....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Iom att du har visat bilder där du rider på något som liknar en nordsvensk på långa tyglar förstår jag att du inte tycker att någon häst bär sig öht när det finns kontakt. Sen verkar du inte gilla var halvblodsaveln är på väg. Men då är det ju bra att det finns andra raser som kanske passar dig bättre?

Det är en new forest, men tack för att du poängterade din raskunskap!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kan vi inte skippa den här sortens meningslösa påhopp? Jag syftar nu på er båda. Det tillför ingenting annat än dålig stämning. Det vore väldigt tråkigt om tråden låstes.

Jag hade gärna vilja se lite mera utvecklade inlägg från TS. Kanske mera bilder av vad som enligt TS är bra och förklaringar av vad man får fram med långa tyglar jämfört med ridning med kontakt. För mig är det nämligen problemet. I teorin låter det bra med ridning på långa tyglar - och jag tycker det kan se jättetrevligt ut, t.ex. på TS egna bilder - men det verkar bara räcka till en viss nivå. Jag har t.ex. aldrig sett någon åstadkomma schwung eller fina ökningar med löst hängande tygel. Lugnt, fint och harmoniskt ja. Men också markbundet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Absolut, inte meningen att sätta mig i sandlådan med AlmostEasy.. hon får sitta där själv och kasta sand :D

Ber om ursäkt.

Ja, jag hade gärna sett en filmsnutt på AE för att få se hur det ser ut när hon rider, hur det rätta "ska" se ut ur hennes perspektiv. Ögonblicksbild säger ingenting.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag förstår verkligen inte grejen med http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=q9bDGZ7DbYQ :crazy:

Anser att detta är en av dessa "fördelaktigt" bygda hästar med aslånga ben som trampar under sig men utan att böra sig någonstans!

Jag tycker verkligen det hade varit intressant för tråden om du hade utvecklat ovanstående påstående. För att ge mer förståelse av hur du menar. Vad saknar du hos hästen i filmen? Vad är det just du anser visar på bristande bärighet? Bär den sig inte alls, någonstans? Eller är det i vissa moment du reagerar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad är det du saknar? Vad anser du visar på bristande bärighet? Hela tiden? Eller i enstaka moment?

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphot..._=1363563626_3874ac85190a8d3c1ade1714f4091ab5
För det första tycker jag den ser väldigt ihoptryckt ut, för det andra är ryggen sänkt - inte bärig. Hästen har ingen sänkt rumpa. den rör sig precis likadant som när den står still, dvs vad vi nu i text kallar jämnhöjd med manken för att underlätta vad vi pratar om ^^

But then again, det är bara hur jag ser på det..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker det blir oerhört mycket lättare att diskutera utifrån en film än från stillbilder.

Jag skulle nog också beskriva nacken som lite kort i ökningen i början, dessutom är bjudningen en aning "av och på" där vilket kanske är orsaken. Om man ska vara petig och det ska man väl :)

Men i övrigt frapperas jag av hur lätt den bär upp sig i skolorna, hur balanserat den galopperar. En häst med vikten på framdelen kan inte alls röra sig som denna häst gör. Och förutom ökningen i början tycker inte jag att formen är ihoptryckt. Den är samlad.

Anser du att man skulle kunna åstadomma det detta ekipage gör utan kontakt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker det blir oerhört mycket lättare att diskutera utifrån en film än från stillbilder.

Jag skulle nog också beskriva nacken som lite kort i ökningen i början, dessutom är bjudningen en aning "av och på" där vilket kanske är orsaken. Om man ska vara petig och det ska man väl :)

Men i övrigt frapperas jag av hur lätt den bär upp sig i skolorna, hur balanserat den galopperar. En häst med vikten på framdelen kan inte alls röra sig som denna häst gör. Och förutom ökningen i början tycker inte jag att formen är ihoptryckt. Den är samlad.

Anser du att man skulle kunna åstadomma det detta ekipage gör utan kontakt?

Ja, petig tycker jag man ska vara när det talas om "praktexempel" ^^

Och visst är det ingen konst att få en häst att bära sig illa utan kontakt, men vem vill det (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, petig tycker jag man ska vara när det talas om "praktexempel" ^^

Och visst är det ingen konst att få en häst att bära sig illa utan kontakt, men vem vill det (:

Ja, vi ser onekligen väldigt olika på vad som är bra och inte bra. Här ser du en häst som inte bär sig alls, medan jag ser en häst som förvisso inte visar sig helt perfekt i varje steg (men vad trist det skulle vara om allt vore perfekt, vad ska man då träna för?), men som ändå är bärig, väl samlad och med fin lätthet i framdelen.

Om vi då, trots att du anser det som visas vara så otroligt dåligt, utgår från min syn på det hela. Anser du att man kan komma till ovan beskrivna läge helt utan kontakt?

Beträffande dina bilder. Den första ser riktigt trevlig ut, men bilden antyder att ekipaget är i en annan utvecklingsfas än filmens ekipage. Den andra bilden tycker jag visar en häst som tänker bakåt med spänd rygg och upptryckt nacke, det ser spändt och "överdrivet" ut, inget alls att sträva efter...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om vi då, trots att du anser det som visas vara så otroligt dåligt, utgår från min syn på det hela. Anser du att man kan komma till ovan beskrivna läge helt utan kontakt?
Jag det är jag övertygad om (:

Beträffande dina bilder. Den första ser riktigt trevlig ut, men bilden antyder att ekipaget är i en annan utvecklingsfas än filmens ekipage. Den andra bilden tycker jag visar en häst som tänker bakåt med spänd rygg och upptryckt nacke, det ser spändt och "överdrivet" ut, inget alls att sträva efter...

Ang. bild nr 1: Även om fuxen betraktas vara på en betydligt lägre nivå anser jag ändå att den kommit längre än hästen från filmen. Hästen från filmen borde gå back to the basics ^^

Ang. bild nr 2: Här ser du iaf tydligt var vikten hamnar jämfört med hästen från filmen
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ihopkrullad med vikt på frambenen
99421_1363346574.jpg


Rundare rygg och mer sänkt rumpa
14624_1363346543.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Varför kan inte en öppen hand krama menar du?

Jag tror en öppen hand ger en spänd arm i de flesta fall. Om man rider med kontakt då. Man öppnar ju handen för att vara mjuk i fingrarna men då klarar man inte av att ha elastiska armar och rörelsen tappar lite känsla,

Har man slak tygel spelar det nog mindre roll.

Ja en öppen hand är otydlig och ger spända underarmar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp