"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så har jag lärt mig oxå, men jag har fått lära om lite och fjädra i armbågarna istället!

Jag vill ha fjädrar i alla armens leder. Om jag ska ta små tygeltag fjädrar jag bara i fingarna eller handleden. Vill jag ha lite större blir det även i armbågen. Men kontentan är att man måste vara så pass avspänd att man kan ha en fjädrande följsam hand. Blir man spänd längre upp blir även handen spänd.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

En mjuk hand i min värld är följsam och flexibel. För att kunna vara det måste ryttaren använda alla leder armbåge, handled, fingerleder.

Det betyder exempelvis att en halvöppen hand är mindre följsam (mjuk) än en sluten hand eftersom fingerlederna inte kan flexa med i rörelsen.
[/QUOTE]

Bra beskrivet tycker jag.
Jag skriver förresten ett PM till dig. (för att inte dra in hundar igen)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Levande

Jag kämpar gärnet med att hålla i tygeln, handen är inte snäll för att den är halvöppen och jag tappar ut tygeln.

Jag skulle vilja döpa om det till "mjuka armbågar" istället :D
:bow:
Plus en stadig men levande hand.

KL o back to CM.
Jag hade varit glad om fler hundägare hade anammat CM då man inte ska behöva vara rädd för att möta folk med stora o ofta flera hundar som tagit över. När det inte ens finns garantier med kopplade hundar.
Det finns folk som t o m använder dem som vapen.:eek:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det finns folk till allt... i tidningen stod det om två tonårspojkar som stoppat in en katt i tvättmaskinen och startat den. Man blir ju mörkrädd för mindre.

Lydiga hundar är lyckliga hundar. De måste kunna uppföra sig i offentliga och sociala sammanhang, annars blir de bara sittande hemma övergivna.

Samma med hästar, på tävlingsplatser, på uteritt, eller bara hemma... Man kan inte ha djur som far runt som blådårar med hjärnan bortkopplad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Denna filmen tycker jag är fin, det är träningssekvenser med en yngre häst, tränare på marken är Ingrid Klimke. Man ser både hur de tränar lösgjordhet, och kommer in i arbete. Ca 3 min in är hästen olydig i en halt, och man ser hur de hanterar det.

Här är också en mjuk och fin hand, både i arbete, i stretching, och avslappning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

En mjuk hand håller kontakt med hästens mun utan att sträcka tygeln. Den följer med tygellängden såsom sitsen ber hästen att samla sig mer eller bli längre. Den kan förstärka något man inte får igenom med sits eller skänkel, självklart inte bryskt eller med ryck. Om hästen tar stöd på tygeln och själv sträcker den har den tappat balansen och ramlar framåt. En mjuk hand kan då åtgärda genom att med sitsen t.ex. byta övning i några steg och hittar hästen tillbaka till balansen har handen inte behövt dra tillbaka. För mig kan en mjuk hand mycket väl vara stängd.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Denna filmen tycker jag är fin, det är träningssekvenser med en yngre häst, tränare på marken är Ingrid Klimke. Man ser både hur de tränar lösgjordhet, och kommer in i arbete. Ca 3 min in är hästen olydig i en halt, och man ser hur de hanterar det.

Här är också en mjuk och fin hand, både i arbete, i stretching, och avslappning.

Jättefint!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Denna filmen tycker jag är fin, det är träningssekvenser med en yngre häst, tränare på marken är Ingrid Klimke. Man ser både hur de tränar lösgjordhet, och kommer in i arbete. Ca 3 min in är hästen olydig i en halt, och man ser hur de hanterar det.

Här är också en mjuk och fin hand, både i arbete, i stretching, och avslappning.

Jag tittade på den här filmen förut då den kom upp i samband med någon annan film som lagts ut i tråden.
Jag tycker mycket om den ridning som visas här, mjukt och följsamt på en häst med förtroende för ryttaren. En verklig inspirationskälla :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ

Denna filmen tycker jag är fin, det är träningssekvenser med en yngre häst, tränare på marken är Ingrid Klimke. Man ser både hur de tränar lösgjordhet, och kommer in i arbete. Ca 3 min in är hästen olydig i en halt, och man ser hur de hanterar det.

Här är också en mjuk och fin hand, både i arbete, i stretching, och avslappning.

Jättefint! Tänk om jag kunde ha ett uns av hennes känsla.
och hästen!! :love:
:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

shit!

Öhh, såld stod det.
Det var jag som shoppade!! :rofl:

Nä, det går inte utan kontakt!! Inte i min värld iaf...

(men det finns ju de som inte vill ha hästar som rör sig så, och då är det ju jättebra)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

:love: Nä... man ryser riktigt på diagonalerna- så mjukt flytande och taktfast... :bump:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag vill inte ha en sån... jag hade ramlat av den redan första långsidan... :rofl:

Men det är fantastiskt att se! :banana:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, det obefintliga ganaschutrymmet får du däremot ofta med kontakt..

Det där är en sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Det beror helt och hållet på hur hästens ganascher ser ut. Visst finns det hästar som har så stora ganascher att luftstrupen blir lite täppt om man rider ihop dem framtill mycket, men en normal häst har inte sådana ganascher, utan det finns utrymme för en rejäl krök på nacken utan att hästen får svårt att andas. Det kan vara så att vissa raser är avlade utan att man har tänkt på detta, det vet jag inte, men inom dressyrhästaveln är detta en viktig aspekt som det är brukligt att tänka på. Och det är också något som många dressyrryttare väljer bort - trångt mellan ganascher och luftstrupe alltså. Marknaden avlar fram det folk vill ha så det är ovanligt med den här typen av problem på en väl genomtänkt dressyrhästavel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

kl'

Ang ganasch - vissa hästar kommer i "kläm" mellan atlaskotans vinge och ganaschen, de är trånga där anatomiskt. Ibland ser man spottkörtlarna nypas ihop. MEN man kan hjälpa dem mha ridning lång och låg, men kommer alltid begränsas. En annan sak man ska titta på är avståndet mellan sista revbenet och höftknölen! Vissa hästar är jättekorta här och det blir trångt om de samlas!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=36Sd_Ji70Q8

Jag gillar när det är ett helt koncept. Vet inte om den här filmen varit upp tidigare, men det är också ett exempel på finstämd och trevlig ridning tycker jag.

Visar fint precis hur hästen stretchar med nosen bakom lod utan att tänka bakåt, utan att ryttaren tvingar den. Härligt när hon står upp och klappar med ena handen och den bara blir så rund och luftig i sin galopp :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp