"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja ?
Jag har kommenterat påståendet att en sträckt tygel orsakar garnasch problem .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

http://www.youtube.com/watch?v=36Sd_Ji70Q8

Jag gillar när det är ett helt koncept. Vet inte om den här filmen varit upp tidigare, men det är också ett exempel på finstämd och trevlig ridning tycker jag.
Häftig häst. Tänk om ...

Det bästa i filmen är när hästen har rest sig efter att ha rullat sig (ca 5:20 in i filmen) och tuggar lite/slickar sig om munnen, då trivs den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

tugga och slicka sig om munnen betyder inte enhetligt det du översätter det till. tyvärr har din översättning blivit etablerad tilltro.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

det var INTE det du skrev. du skrev kontakt i tygel.

Axel skrev att du aldrig kan få hästen att röra sig som denna utan kontakt *länkar till klippet*
Då menar jag på att klart det blir svårare att avlägsna utrymmet mellan ganasch och hals med långa tyglar ,
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

...
I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det.
Det har kommit några svar på det här inlägget. I många står det ungefär att en mjuk hand är en följsam hand/armbåge/arm och att sitsen har inverkan på handens "mjukhet". I några står det att det är en mjuk hand är en "icke öppen" hand. Det sista skulle jag vilja diskutera mer.

Varför är en öppen hand inte mjuk? I ett svar sägs att "Det betyder exempelvis att en halvöppen hand är mindre följsam (mjuk) än en sluten hand eftersom fingerlederna inte kan flexa med i rörelsen."

Med en öppnare hand har ryttaren större möjlighet att krama tygeln för att ge en hjälp. En sluten hand kan inte förkorta tygeln lika mycket som en öppen utan att flytta handen bakåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo det är exakt det som är poängen om armbåge , axel och i grunden sits är som de ska .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu har du mig lost ? Vad är det i sammanhanget och mot det du skrev ????
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vidare på inlägget "I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det."

Är det alltid bra med en hand som alltid innebär ett visst tryck? Som ett sträckt gummiband?
Hästen borde väl ha lättare att uppfatta en signal som är på/av än en signal som alltid är på där styrkan i tygeltaget avgör vad signalen betyder. T.ex. då ryttaren vill ge tygelhjälp exakt när hästen står på höger framfot.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Höger framfot ?
I vilken rörelse ger du en tygelghälp som har att göra med hö fram?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Höger framfot ?
I vilken rörelse ger du en tygelghälp som har att göra med hö fram?
Det handlar om att optimera ryttarens hjälper. Optimering av hjälperna underlättar för hästen att förstå/genomföra alla rörelser.

Testa i skritt på en öppen yta. Fråga hästen vad den gör om du kramar tygeln i det ögonblick då hästen stödjer på höger framfot, inga andra hjälper.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Häftig häst. Tänk om ...

Det bästa i filmen är när hästen har rest sig efter att ha rullat sig (ca 5:20 in i filmen) och tuggar lite/slickar sig om munnen, då trivs den.

Ja det brukar betyda att hästen är avspänd och nöjd efter ridpasset, ja det har du rätt i. Du gillar alltså ridningen? :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Med en öppnare hand har ryttaren större möjlighet att krama tygeln för att ge en hjälp. En sluten hand kan inte förkorta tygeln lika mycket som en öppen utan att flytta handen bakåt.

Det här får du gärna förklara mer utförligt.
Jag tänker mig att en öppen hand kan inte krama, det kan däremot den slutna handen göra.
En öppen hand får lättare tygeln att glida, vilket ger glappkontakt. Det blir lätt så att handen (armen) tas bakåt för att korta tygeln. En sluten hand behåller tygeln (jag pratar inte om att knipa fast) och kan inverka med små mjuka signaler, mer finlir.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det här får du gärna förklara mer utförligt.
Jag tänker mig att en öppen hand kan inte krama, det kan däremot den slutna handen göra.
En öppen hand får lättare tygeln att glida, vilket ger glappkontakt. Det blir lätt så att handen (armen) tas bakåt för att korta tygeln. En sluten hand behåller tygeln (jag pratar inte om att knipa fast) och kan inverka med små mjuka signaler, mer finlir.

Varför kan inte en öppen hand krama menar du?

Jag tror en öppen hand ger en spänd arm i de flesta fall. Om man rider med kontakt då. Man öppnar ju handen för att vara mjuk i fingrarna men då klarar man inte av att ha elastiska armar och rörelsen tappar lite känsla,

Har man slak tygel spelar det nog mindre roll.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag uttryckte mig lite tokigt i hastigheten. Det jag menar är att en sluten hand lättare kramar tygeln än en öppen hand. En öppen hand kräver (i alla fall i min värld) större rörelser än en sluten hand. Den slutna handen kan finlira med betydligt mindre signaler.

Jag sitter här på kontoret och försöker känna vad som händer om handen är öppen eller sluten. Och inte tycker jag väl att armen spänns så särskilt mycket, kanske en anings aning, men det kanske beror på att jag sitter på en stol och inte på en häst :)
Annars tror jag, och kan ha totalfel, att den öppna handen kan vara symptom på andra brister i sitsen, spänningar.

Hur menar du med "slak" tygel? Ibland verkar slak tygel innebära lång tygel och ibland kort tygel men utan kontakt (?). Jag är lite förvirrad här.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Haha man är sjukt vass på morgonen...
Slak tygel menar jag helt slak western tygel. Då har man ingen kontakt och det borde inte spela någon roll hur just fingrarna är...

Prova rida med handen öppen, jag tycker jag blir spänd i underarmen och får inte kontakten i armbågen.
Visst kan det säkert vara ett symptom att man har öppen hand eftersom man är spänd och inte klarar vara mjuk i hela armen. Låter rimligt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Haha man är sjukt vass på morgonen...
Slak tygel menar jag helt slak western tygel. Då har man ingen kontakt och det borde inte spela någon roll hur just fingrarna är...

Prova rida med handen öppen, jag tycker jag blir spänd i underarmen och får inte kontakten i armbågen.
Visst kan det säkert vara ett symptom att man har öppen hand eftersom man är spänd och inte klarar vara mjuk i hela armen. Låter rimligt!

Ja, eller hur, visst är man riktigt vass då :D

OK, då tänker vi på samma sak när det gäller "slak tygel". Och, nej, då spelar det troligen ingen roll om handen är sluten eller ej.
Jag ska testa vad som händer med öppen/sluten hand nästa gång jag rider. Har en liten häst som omedelbums talar om för mig vad jag gör rätt och inte gör rätt. Mycket lärorikt;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp