Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Den bilden har jag inte av riktiga westernryttare. Kanske av en del svenska tanter som försöker efterlikna det.
Men inte av de som arbetar med sin häst som arbetsverktyg. Den måste kunna svara fram snabbt. Däremot måste den hushålla med sin energi. Man har inte råd att slösa med energi så som halvblod gör eller man gör på dressyrbanan. Där ska hästen orka ett par minuter på tävling.
Det har ju liksom gått igenom så pass mycket att man tom fått igen det i aveln på hästarna.
Kollar man på ett prestationshalvblod som släpps i hage och är lite ovan fräser den runt med höööga knälyft, balanstravar eller fräser i galopp som en idiot ganska ofta i början.
Kollar man på en del brukshästar a la våra polohästar tex så inte fasen skulle de fräsa runt i så överdrivna rörelser och bara ösa ur sig energi i önödan!
Och mitt halvblod som idag gått på lösdrift 1½ år har nu lärt sig att uppföra sig ngt mer likt dem. Han sparar sin energi i hagen.
Han skulle idag kunna bli iaf lite mindre dålig cowboy-häst än för 2 år sedan. Då hade han varit fullkomligt värdelös som han sprätte runt.
Visst kommer dressyren ur stridskonsten. Men dagens svenska dressyr han inte mycket likheter med hur man red då. De hade mer samma signalsystem som jag har och faktiskt kanske mer likt ditt än det som lärs ut dag i Sverige.
Dessutom sket man ju lite grann i hur hästen kände saker då. Det finns nog skäl till varför man hade så elaka bett i viss fall. Och varför man tex klippte av tungan om man upplevde problem med tunga som var utanför truten.
Det gick alltså att forcera igenom en hel del mer än man kanske vill idag.
Man red också förr på stång och den är ju gjord för slack.
Har man dessutom hästar som klarar av att göra levad och skolsprång klarar de också av att samla sig bättre. De behöver då inte använda halsen som gungbräda för balansen iom att de kan rädda sig i terrängen bättre med sina starka arslen.
Men ska man ta sig långa vägar till strider gör man nog rätt klokt i att inte jobba så mkt på arslet förrän man väl är i strid. Så man har max explosivitet då, när den är livsavgörande.