Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Mycket bra att ta upp! Även om jag tror de som är aktiva i tråden redan är med på det?
Sen som du säger- det sker fortfarande anspänning i ryggen, bara med mindre muskelgrupper och mer dynamiskt än en häst man skulle säga spänner ihop ryggen.
Personligen tycker jag det är en av utmaningarna att försöka lära hästen använda bra ryggmuskulatur (förutom som du skriver, att inte korta "fel" muskulatur). Precis som när jag själv core-tränar och försöker komma åt de fina musklerna längs ryggraden. Mycket svåra att komma åt, mycket nyttiga att ha för att stabilisera ryggraden och använda till finmotorik och hållning.
Det här! Nu kanske det blir flum, har nog inte rätta terminologin för att förklara detta men kan inte ge fan ändå...
Vi måste skilja på en muskel som är ihopdragen och det som händer när man använder sträckarmuskulatur till största delen.
Ni som kampsportat eller kommit i kontakt med CR vet vad jag pratar om!
När man använder sträckarmuskulaturen är vi rörliga i lederna samtidigt som vi är starka!
Detta i samspel med an och avspänning skapar rörelse men på ett sätt som är mindre ansträngande, men effektivt.
En ihopdragen spänd muskel minskar dramatiskt ledernas möjlighet att röra sig.
En spänd och kort (ihopdragen) hästrygg gör ingen glad.
Det blir ett U. Däremot en svingande rygg som är höjd upp mot sadeln och är RÖRLIG.
Är smått allergisk mot ryggar som sluttar upp mot korset med ryttare på ryggen när den ska vara ihopplockad. Finns kanske undantag pga exteriören men de är få som inte KAN.
Bålstabilitet behöver vi! Magen ska bära rubbet! HÄR behövs mer anspänning för att hålla ihop rasket.
Ställer jag mig på alla fyra o ber dottern hoppa upp så inte fan spänner jag ryggen, då putar ju arslet ut och allt blir stelt.
Jag spänner buken för att hålla upp. Nu är jag ingen häst men principen är densamma. Tyngdlagen gör att buken måste med.
Mycket bra att ta upp! Även om jag tror de som är aktiva i tråden redan är med på det?
Sen som du säger- det sker fortfarande anspänning i ryggen, bara med mindre muskelgrupper och mer dynamiskt än en häst man skulle säga spänner ihop ryggen.
Personligen tycker jag det är en av utmaningarna att försöka lära hästen använda bra ryggmuskulatur (förutom som du skriver, att inte korta "fel" muskulatur). Precis som när jag själv core-tränar och försöker komma åt de fina musklerna längs ryggraden. Mycket svåra att komma åt, mycket nyttiga att ha för att stabilisera ryggraden och använda till finmotorik och hållning.