"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

"Ni" - är det jag och Hellas? :devil:


Du frågade mig om det är ok att människor korrigerar hundar på hundars vis. Jag svarar att nej - det är inte ok, och det är dessutom helt meningslöst eftersom Du inte är en hund.

Du KAN inte korrigera en hund på hundars vid eftersom du varken fattar vad som hänt i hundens värld (du ser inte metasignalerna), eller har rätt kropp för att göra samma sak som en hund.

Du kan låtsas vara en hund och exempelvis "bita" med handen som CM kallar det när han knuffar dem. Men det är inte samma sak.


Det är väldigt sällan du faktiskt måste korrigera en hund - alltså då du inte kan/hinner välja en metod bland flera. Det kan vara att du rent fysiskt hindrar den från att dra järnet efter ett rådjur.

Men inlärning pågår hela tiden. Jag kan antingen provocera fram beteenden och korrigera dem. Eller lära hunden ett nytt sätt att agera.

Jag kan rycka i kopplet för att den drar. Eller så kan jag lära den att få fint vid sidan. Har jag inställningen att jag ska lära den att få fint så blir träningen väldigt annorlunda än om jag har inställningen att jag måste korrigera den för att den gör fel.

Vad du tar åt dig. Varför så stingslig.

Jag ifrågasätter för jag är nyfiken. Jag köper inte saker rakt av utan vill veta varför. I sak jåller jag med dig, men du och några med dig verkar inte fixa ifrågasättande. Du kanske kan fundera lite över det

Generellt sett ser jag en korrigering inte som bestraffning. En korrigering är att man öndrar något. Dunkan korrigera en text. Inte fan straffar du den. Du gör om - gör rätt.

Med hundar och hästar anser jag att ett felaktigt beteende kommer till 99.9% från felhantering. Alltså människans fel. Korrigeringen ska oftast ska hos mig.

Belagar stavn å annat. Skriver fr mobilen och har noll översikt
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

kl

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Artikeln ovan är gammal, och redan då började etologerna ifrågasätta dominansbegreppet, och huruvida dominans kan existera emellan olika arter.

Den ide om flockstruktur som en hierarkisk skala med alfa, beta, etc togs fram efter forskning på höns.

Sedan överfördes den på andra djur, exempelvis hundar. Studier på vargar i hägn har också gjorts, där man "bevisat" att flocken består av en hierarki--- sedan att hägnet är litet, att varggruppen inte består av en familj, och att de får mat serverat i små doser av skötare, har inte ansetts påverka resultaten...

Jag är uppvuxen med arbetande hundar, och tycker Cesar är jävligt obehaglig - det är synd att man visar sådana program på TV. Han har en helt egen förklaringsmodell på hundbeteende som det inte finns någon modern forskning som står bakom.

Hellas skriver mycket klokt. Tack vare CM har hundträningen kastats tillbaka 30 år i tiden; det är strypsnaror, det är njursparkar, det är flooding, det är dominans och hundar som "vill vara alfa"...

Tacka vet jag Victoria Stilwell, om man nu vill se hundtv. Sedan att hundar ska motionernas... eh, ja. Att det ska behövas en tjusig karl med kritvitt leende för att man ska fatta det?
som sagt. Det verkar som om människor ser väldigt olika saker. Det du beskriver är ingenting jag skulle sysdla med och ingenting han skriver om i de böcke jag läst. Hundens signaler tycker jag han är suverän på. Det har varit värdefullt för mig för det är något jag vill bli bättre på hela tiden.
eDet är samma sak med hästarna. För att kommunikationen ska bli bra och kunna utvecklas är det nödvändigt. Jag vill ha en tvåvägskommunikation med mina djur.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror på positiv inlärning men ibland kan potentiellt farliga beteenden behöva korrigeras lite hårdare.

Jag har två ston hemma. Den ena är född 2011 och således mkt ung. Hon har inte hunnit lära sig "fel" saker så hon är mycket lättsam att ha att göra med. Och ambitiös, vill lära sig saker, vara med osv (i den mån man kan säga det om hästar).

Mitt andra sto är född 2004 och har ffa ett helt annat psyke. Hon är väl hanterad från start (känner uppfödaren) men hamnade hos en familj som hon var en liten anings för tuff/hård för. Hon "tar över" direkt om hon märker att man är minsta osäker och kan t ex dra iväg som Thosey i Ponnyakuten. Är man lite osäker i ridningen så bockar hon (även när man är ny). Bockandet grundar sig i en patellaupphakning som gav obehag när hon var runt fyra. Rätt mat och mycket rörelse håller den borta.

Henne har jag fått vara "hård" mot i början, inte tolererat några utsvävningar alls, hon korrigeras lättast med arg röst. Nu så kan jag i princip leda henne i pannluggen osv.

Ridningen har vi inte kommit så långt med (haft henne sen sista helgen i januari) då underlaget är som det är och jag har ingen riktigt bra sadel till henne.

Men även hon är hyfsat ambitiös när man kommit förbi ovanorna hon har fått lära sig.

Om tio år löser jag säkert problem på ett annat sätt precis som att jag inte gör exakt lika dant som för tio år sedan.

Jag tror jag tappade tråden :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant debatt om CM. Det sägs att det finns en annan tråd om honom och jag vill tillbaka till "Kontakten med hästens mun ..."

I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För mig är en mjuk han en stadig följsam han med avslappnad (inte slapp) arm.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant debatt om CM. Det sägs att det finns en annan tråd om honom och jag vill tillbaka till "Kontakten med hästens mun ..."

I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det.

Helt ärligt- om någon beskriver sin ridning som att de rider med mjuk hand så brukar de rida med ganska lös tygel och i princip ingen kontakt... Halvöppna händer och pilla med fingrarna...

Jag tänker att en bra hand sitter på en balanserad ryttare som kan rida hästen i balans och därför får en mjuk kontakt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant debatt om CM. Det sägs att det finns en annan tråd om honom och jag vill tillbaka till "Kontakten med hästens mun ..."

I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det.

För mig är en mjuk han en hand som är följsam. Man ska kunna fjädra i handlederna för att kontakten ska kunna vara mjuk och lätt. Handen får inte bli stum.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För mig är en mjuk han en hand som är följsam. Man ska kunna fjädra i handlederna för att kontakten ska kunna vara mjuk och lätt. Handen får inte bli stum.

Så har jag lärt mig oxå, men jag har fått lära om lite och fjädra i armbågarna istället!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så har jag lärt mig oxå, men jag har fått lära om lite och fjädra i armbågarna istället!

Jag har lärt samma som du, handen hålls rakt ut i förhållande till armen och rörelsen är i armbågen.

Kan tänka mig att man lätt får armbågar som pekar ut från kroppen om man ska hålla på och vinkla in händerna?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Levande

Jag kämpar gärnet med att hålla i tygeln, handen är inte snäll för att den är halvöppen och jag tappar ut tygeln.

Jag skulle vilja döpa om det till "mjuka armbågar" istället :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

KL

Första steget till mjuk hand är väl en oberoende hand, dvs. att handen är kan följa hästhuvudets rörelser (eller vara stilla i trav) oavsett vad sätet gör? Annars är för mig en mjuk hand detsamma som en stadig men fjädrande hand. Det kräver en korrekt handställning med tummen upp, slutna men inte krampaktiga fingrar och förmåga till fjädring i armbåge och axel. Det krävs förmåga till muskeltonus utan spändhet. En mjuk hand tar inte större tag än som behövs och gör det utan spänning eller stumhet.

Motsatsen till en mjuk hand är halvlösa tyglar som fladdrar och rycker hästen i munnen hela tiden, spända och stumma armar och händer och bryska tygeltag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Levande

Jag kämpar gärnet med att hålla i tygeln, handen är inte snäll för att den är halvöppen och jag tappar ut tygeln.

Jag skulle vilja döpa om det till "mjuka armbågar" istället :D

Kan man inte ännu ett steg längre och säga "mjuka axlar"? Jag har själv problem med muskelvärk i axlarna just nu och får verkligen kämpa för att inte bli stum i dem. Blir axlarna stumma så blir det stumt hela vägen, upplever jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, det kan man säkert :) Men du kan vara spänd i axlarna men ändå vara flexibel i armbågen. Jag upplever att man inte blir helt stum där av stela axlar. (sitter nu också på kontoret och försöker spänna axlarna och se vad som händer i armbågarna, ser säkert jättenormalt ut :rofl: )

Men är du spänd så överför du det också till hästen, plus att det är i längden inge bra för din kropp :D
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad du tar åt dig. Varför så stingslig.

Jag ifrågasätter för jag är nyfiken. Jag köper inte saker rakt av utan vill veta varför. I sak jåller jag med dig, men du och några med dig verkar inte fixa ifrågasättande. Du kanske kan fundera lite över det

Generellt sett ser jag en korrigering inte som bestraffning. En korrigering är att man öndrar något. Dunkan korrigera en text. Inte fan straffar du den. Du gör om - gör rätt.

Med hundar och hästar anser jag att ett felaktigt beteende kommer till 99.9% från felhantering. Alltså människans fel. Korrigeringen ska oftast ska hos mig.

Belagar stavn å annat. Skriver fr mobilen och har noll översikt



Jag säger emot dig, svarar artigt på dina frågor och ger dig litt.tips - är det att inte fixa ifrågasättande? :rofl:

När det finns konkret kunskap förstår jag inte denna hyllning av relativistiskt tjafs - vilket kan gälla för flera saker i tråden btw...

Jag möter detta i min vardag - både inom hunderi och hästeri. Alla oönskade beteenden beror helt plötsligt på "dominans". :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant debatt om CM. Det sägs att det finns en annan tråd om honom och jag vill tillbaka till "Kontakten med hästens mun ..."

I många inlägg har använts begreppet "en mjuk hand". Jag skulle vilja veta vad du som pratar om "mjuk hand" menar med det.[/QUOTE


Ja. Du har rätt. :o


En mjuk hand i min värld är följsam och flexibel. För att kunna vara det måste ryttaren använda alla leder armbåge, handled, fingerleder.

Det betyder exempelvis att en halvöppen hand är mindre följsam (mjuk) än en sluten hand eftersom fingerlederna inte kan flexa med i rörelsen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag säger emot dig, svarar artigt på dina frågor och ger dig litt.tips - är det att inte fixa ifrågasättande? :rofl:

När det finns konkret kunskap förstår jag inte denna hyllning av relativistiskt tjafs - vilket kan gälla för flera saker i tråden btw...

Jag möter detta i min vardag - både inom hunderi och hästeri. Alla oönskade beteenden beror helt plötsligt på "dominans". :crazy:

De mesta av de oönskade beteenden skulle jag vilja påstå beror på okunskap.

Nej, jag tycker inte att du svarar artigt, din intention kanske var det, men jag såg inte det.

Nog om detta.. är inte intresserad :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kan man inte ännu ett steg längre och säga "mjuka axlar"? Jag har själv problem med muskelvärk i axlarna just nu och får verkligen kämpa för att inte bli stum i dem. Blir axlarna stumma så blir det stumt hela vägen, upplever jag.

Är det inte i Sally Swifts bok "Ett med hästen", det finns en bild där man ska tänka sig ryttarens armar från axelfästet och till handen som vattenslangar... :D

Allltså att det ska vara mjukt och avslappnat och sen när vattnet rinner i slangen, så är det förbindelsen med hästens mun...

Jag minns inte exakt, jag får gå ner i källaren o se om jag har boken kvar... om det går att scanna in bilden. Jag ser den i alla fall framför mig.

Och i henne bok står det också om att den mjuka handen, ska vara som att man håller en fågelunge i vardera handen, utan att man klämmer i hjäl dem och utan att de flyger/tappas.

Jag har även lärt mig att man ska tänka sig att man håller en lätt fuktad tvättsvamp i vardera handen och kramar handen om dem utan att vattnet rinner ut.

Ser bra ut i teorin, men funkar inte i praktiken när man som jag har klena muskler och leder, så mig skriker alla åt, SLUT HANDEN RUNT TYGELN!!!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo, det finns en sådan bild i Sally Swifts bok. Även Jane Savoie beskriver handen och kontakten på ett bra sett tycker jag. Sedan Fio lade upp videoklippet där hon undervisar en elev på simulator är jag helt såld på henne. Hon har bl.a. fina beskrivningar av vad som händer om fingrarna är öppna, nämligen att man blir mindre rörlig i handleden. Det är bara att testa själv vilken rörlighet man har med öppen respektive stängd hand. Hade jag aldrig tänkt på förut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp