Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Vad du tar åt dig. Varför så stingslig.
Jag ifrågasätter för jag är nyfiken. Jag köper inte saker rakt av utan vill veta varför. I sak jåller jag med dig, men du och några med dig verkar inte fixa ifrågasättande. Du kanske kan fundera lite över det
Generellt sett ser jag en korrigering inte som bestraffning. En korrigering är att man öndrar något. Dunkan korrigera en text. Inte fan straffar du den. Du gör om - gör rätt.
Med hundar och hästar anser jag att ett felaktigt beteende kommer till 99.9% från felhantering. Alltså människans fel. Korrigeringen ska oftast ska hos mig.
Belagar stavn å annat. Skriver fr mobilen och har noll översikt
"Ni" - är det jag och Hellas?
Du frågade mig om det är ok att människor korrigerar hundar på hundars vis. Jag svarar att nej - det är inte ok, och det är dessutom helt meningslöst eftersom Du inte är en hund.
Du KAN inte korrigera en hund på hundars vid eftersom du varken fattar vad som hänt i hundens värld (du ser inte metasignalerna), eller har rätt kropp för att göra samma sak som en hund.
Du kan låtsas vara en hund och exempelvis "bita" med handen som CM kallar det när han knuffar dem. Men det är inte samma sak.
Det är väldigt sällan du faktiskt måste korrigera en hund - alltså då du inte kan/hinner välja en metod bland flera. Det kan vara att du rent fysiskt hindrar den från att dra järnet efter ett rådjur.
Men inlärning pågår hela tiden. Jag kan antingen provocera fram beteenden och korrigera dem. Eller lära hunden ett nytt sätt att agera.
Jag kan rycka i kopplet för att den drar. Eller så kan jag lära den att få fint vid sidan. Har jag inställningen att jag ska lära den att få fint så blir träningen väldigt annorlunda än om jag har inställningen att jag måste korrigera den för att den gör fel.
Vad du tar åt dig. Varför så stingslig.
Jag ifrågasätter för jag är nyfiken. Jag köper inte saker rakt av utan vill veta varför. I sak jåller jag med dig, men du och några med dig verkar inte fixa ifrågasättande. Du kanske kan fundera lite över det
Generellt sett ser jag en korrigering inte som bestraffning. En korrigering är att man öndrar något. Dunkan korrigera en text. Inte fan straffar du den. Du gör om - gör rätt.
Med hundar och hästar anser jag att ett felaktigt beteende kommer till 99.9% från felhantering. Alltså människans fel. Korrigeringen ska oftast ska hos mig.
Belagar stavn å annat. Skriver fr mobilen och har noll översikt