Bara för att vara tydlig: Cesar säger många saker som är rätt och bra. Han verkar vara en bra person som vill väl. Men han säger också en del som är fel och mindre bra. Han använder en del metoder - vissa av dem får vi aldrig se i tv men de finns på Youtube, som är direkt grymma och farliga. Det är bara att söka så hittar man ganska obehagliga saker. Det bra som han säger, skulle vilken som helst vettig hundmänniska kunna förmedla. Det är inget unikt för honom.
Jag har aldrig hört någon hundtränare förmedla hundarns kroppsspråk i närheten så bra som Caesar. Det är hans största tillgång tycker jag.
När jag köpte min första valp tyckte jag att jag hade koll på läget för jag hade sett Cesars program varje vecka och jag hade läst hans bok om valpuppfostran, "How to raise the perfect dog", från pärm till pärm. Två gånger. Jag följde hans websida och hans Facebooksida.
Det är klart att man inte blir tillräckligt duktig av att se tvprrogram och läsa böcker. Erfarenheter är ju jätteviktiga. Så man kan sätta in vad man ser/läser i ett sammanhang.
Jag pratade med en hundtränare idag och hon tyckte mycket om Caerar men hon menade att människor ser vad de vill se och de som inte har kunskap tenderar att leta fel och brister. Eftersom de inte kan sätta vad de ser i ett sammanhang verkar mycket negativt för dem.
Jag tror hon har rätt i det. (otroligt trevliga hundar har hon också).
Min uppfattning är att inlärning bygger på att man först förmedlar vad man vill ha. Korrigerar gör man när man är säker på att hunden förstår, men ändå inte gör det man vill. Han börjar i fel ände och det skapar hundar som inte vågar ta några initiativ. Jag vill ha hundar som är lugna, lydiga och glada. Undergivna vill jag däremot inte ha dem.
Ett tydligt exempel på att vi ser väldigt olika saker när vi ser dessa program. Jag ser att han lägger fokus på kommunikationen mellan hund och ägare. När hunden bestämmer i en familj blir det ingen sund relation. När kommunikationen och relationen är bra finns förutsättningar för att lära hunden olika saker.
I övrigt är det ett problem att Cesar sprider den gamla myten om hundar och dominans, och att de på något sätt försöker ta över ledarskapet i "flocken". Forskare vet i dag att hundar inte fungerar så, och att de öht inte har det slags hierarki som man trodde förr.
Detta ställer jag mig frågande till. Vart finns detta att läsa? Menar du att forskarna har funnit att en flock inte fungerar som de trott tidigare? Det låter väldigt intressant även om jag känner mig skeptisk. Vill läsa. Vart??
Detta tänkande är motbevisat och skadligt, eftersom det får människor att missförstå hundar och deras beteende. En hund som juckar på ett människoben visar sällan "dominans" som folk tror. Det är i stället normalt en överslagshandling, som uttrycker stress eller frustration. Det kan också vara ett rent sexuellt beteende. Hunden kanske behöver lära sig att koppla av. En korrigering skapar oftast bara mera stress.
Klart en hund måste tränas i att koppla av om den har svårt för det. (har en sådan själv). Men om hunden gör som i ditt exempel så måste man (anser jag) göra något för att avleda den/sluta upp för stunden. Att träna avslappning är vad som fungerar på sikt, men du behöver bryta för stunden också. Inte kan man bara titta på när hunden juckar för fullt och säga att "det slutar den nog med när den lärt sig koppla av bättre"