"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Personen ifråga i bloggen verkar också (om jag inte missförstår när jag läser snabbt) tala om hur man ska göra för att bekbenen ska korsas i öppna. Sedan när ska de det? :confused: Det är ju ett fel.

Mycket märklig blogg att hänvisa till som referens överhuvudtaget...:crazy:
Står det att bakbenen skall korsas i öppna? Var någonstans?

Jag tycker den är läsvärd, både till stil och innehåll, och utbildande. Den har varit med några år och man kan läsa hur utvecklingen hos både ryttare och hästar framskrider.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Den blev även "rakriktad" av att flyttas o backas via NH-"träning"

Det är skrivet av mindre duktigt ridfolk som aldrig suttit på en rakriktad häst som arbetar genom kroppen. Men man använder samma termer för att man TROR att det är det rätta.

Dessa människor har inte gått ngn hippolog, ridlärarutbildning eller dylikt o ändå kan de ta mer betalt än de allra skickligaste ryttarna.

Det handlar om känslan igen o man vill inte lära sig att rida på hästens villkor, utan gör det bekvämt o säkert för sig själv., men man intalar sig att det är till för hästen. Hästar är snälla anpassningsbara individer som gärna softar som äldre. jag är emot att dessa med låg ridkunskapsnivå skaffar unghästar som då måste vara lugna o snälla hela tiden. Man har ingen förståelse för att de kan vara busiga eller ej heller vad en häst i kondition behöver för att bli avrastad.
Dessa hästar utvecklas inte nämnvärt. Blir som avtrubbade ridskolehästar.

Det är väl det en hel del vill ha idag då man skaffar häst utan vettiga kunskaper i bagaget o heller ingen mentor eller bara kunnigt folk i sin närhet.

nu blev det lite OT, men det förklarar skillnaden i synsätt.

Tävlar man så krävs det träning för tränare KONTINUERLIGT så man inte hittar på egna konstigheter från likasinnade eller ... nätet. Det behövs alltid ngn som står på marken som kan se om känslan är som verkligheten.

Film är också nyttigt.

Ja, tänk att det finns så många tränare inom tävlingsdressyren som faktist utbildar så pass dåligt att folk söker sig till alternativa tränare som inte har advekat utbildning eller för den delen lär ut en ridteknik som får häästen att arbeta korrekt.
Marknadsföringen går ut på att det går att tex rida på en hand och kunna rida de svåra skolorna tex på ett plättlätt sätt.

Den NH du nämner har jag sett med egna ögon, på en clinic där Ed, som refereras till tog hand om en, för honom mycket olydig häst.
Hästen tvingades in i en liten volt, meningen var att den skulle ge efter i hals, huvud med repgrimma.
Hästen var mycket stressad i flyktläge med utspärrade näsborrar och ögon, svettades i mängder.

Dock var hästen halt, hade en rejäl rörelsestörning yttre bak och kunde därför inte utföra det dom begärde.
Jag ifrågasätte hanteringen men fick till svar att den minsann skulle ge efter och det var inget fel på hästen även fast ägaren kom med denna som en s.k "problemhäst"
Det slutade med att jag protesterade utan resultat och var sen tvungen att lämna clinicen, stod inte ut!

Hästarna som lärs i denna NH är huvudskygga, släpper bettet vid kontakt med tygeln och har noll förtroende för människor.
Jag har tagit över elever från denna typ av NH.

Håller med om det mesta du skriver och speciellt det understrukna !!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

...
Dock var hästen halt, hade en rejäl rörelsestörning yttre bak och kunde därför inte utföra det dom begärde.
Jag ifrågasätte hanteringen men fick till svar att den minsann skulle ge efter och det var inget fel på hästen även fast ägaren kom med denna som en s.k "problemhäst"
Det slutade med att jag protesterade utan resultat och var sen tvungen att lämna clinicen, stod inte ut!
...

Så du fortsätter med angrepp på personer som du (DressyrMupp) namnger och som definitivt inte kan svara på dina påståenden. Om du hade varit kvar skulle du ha kunnat berätta sanningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu blir det här lite OT, men fasen vad ledsen man blir när man hör om sånt där. Jag är allt annat än ett proffs när det gäller hästhantering, men min stilla reflektion är att det verkar som att sunt förnuft tycks leda längre många gånger än vissa avarter av s.k. Natural Horsemanship som mest verkar gå ut på att kuva hästen. Lite Cesar Milan-tänk liksom. Och sen att hålla på och bråka med en halt häst :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu blir det här lite OT, men fasen vad ledsen man blir när man hör om sånt där. Jag är allt annat än ett proffs när det gäller hästhantering, men min stilla reflektion är att det verkar som att sunt förnuft tycks leda längre många gånger än vissa avarter av s.k. Natural Horsemanship som mest verkar gå ut på att kuva hästen. Lite Cesar Milan-tänk liksom. Och sen att hålla på och bråka med en halt häst :crazy:

Jag gillar Cesar....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag gillar Cesar....

Förlåt trådkap.
Det gjorde jag också och jag följde också hans rekommendationer som ny hundägare. Det var innan jag började läsa mera om hundar och insåg att hans teorier är ålderdomliga och grundligt motbevisade av vetenskapen. Nu ångrar jag bittert vissa saker som jag utsatte min lilla valp för. Det finns mycket bättre sätt att uppfostra och träna hundar, som inte involverar alfarullningar och strypkoppel högst upp på halsen. Det är mina egna, glada, kreativa och väluppfostrade hundar levande bevis på. Om du är intresserad skulle jag rekommendera t.ex. Karen Pryors "Skjut inte hunden".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men är inte det problemhundar man bara ser honom jobba med? Typ jyckar som har blivit farliga för sin omgivning för att ägarna inte har hanterat dem rätt? Men en valp så behöver man väl inte ta till såna metoder om man gör allt rätt så att säga, för då blir den ju inte ett sånt monster som man har sett vissa av hundarna på TV? Har inte uppfattat honom som någon djurplågare utan bara som en korrigeringsperson. Hade inte han fått ta över träningen av dessa hundar så hade många förmodligen avlivats. Tycker inte att man kan jämföra hundar med hästar, djurvän skall man vara med alla, men man får inte glömma att hunden är ett rovdjur och hästen ett flyktdjur.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast fortsättning på OT då..
Cesar hanterar ju hundar som har grava problem pga sina ägare, inte valpar:confused:

Tror inte han uppfostrar valpar så. Men har du en stor ouppfostrad hund så har du ofta inte så många val, det går inte att gulla och förstärka med beröm enbart i det läget, det är en annan nivå på problemet än det nånsin blir med en valp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja precis. där varnas det precis som med HF. -Do NOT try this att home!!!!

Det är ju endast för folk som har hela biten framför sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast man får väl ta alla " metoder" med en nypa salt...
Jag tycker det positiva med Cesar är att han poängterar hur viktigt det är att läsa hunden och stimulera den.

Bara att kunna ha ett hus fullt med hundar som inte går och " utmanar" varandra tycker jag är en postiv grej med Cesar till exempel. Att man faktiskt tar sitt ansvar som djurägare och inte skyller på massa saker. Det är inte hunden det är fel på utan ägaren som är fel på det.

Så om man ska koppla tillbaka till hästarna så tycker jag att med sunt förnuft i bagaget kan man hitta guldkornen i många konstiga filosofier. Utan sunt förnuft blir det pannkaka av det mesta för inget är ju faktiskt hugget i sten. Har man ingen känsla för feeling blir det aldrig bra.
Jag vet många ryttare som jag beundrar som jag sedan sett göra helkonstiga saker mot hästar som känns totalt obefogat. Jag tycker fortfarande de är skickliga men jag apar inte efter det som känns moraliskt fel för mig.

Ex är dressyrtränare som tycker att hästen inte ska gå ut för den blir " lat" då... Eller hopptränare som slänger bommar på hästar...
Unghästutbildare som lämnar hästen i hagen nån timme med inspänningstyglar för att den ska lära sig eftergift... Finns många konstiga och obehagliga saker folk har för sig...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Cesar har skrivit böcker om valpuppfostran och ja, han rekommenderar alfarullningar - med strypgrepp om halsen - och strypkoppel högt upp på halsen även för dem. Se t.ex. "How to raise the perfect Dog". Allt som är bra med Cesar skulle vilken som helst vettig person med någon hundkunskap säga, dvs. att hundar behöver motion, stimulans och ramar. Det är inget nytt och definitivt inte unikt för honom. Tyvärr har han så mycket dåligt också, som för hundträningen tillbaka ett par-tre decennier.

Jag vill inte kapa tråden ytterligare, utan hänvisar till diskussioner i hundforumet. Nöjer mig med att säga att jag inte känner till särskilt många seriösa hundtränare eller utbildade etologer som tycker att Cesars teorier och metoder är något att hänga i granen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du är absolut mer insatt i detta hör jag:D Jag som bara tittat på några tv program tycker att det mesta verkar vettigt.
Sen är ju kultur något vi svenskar alltid ska tänka på. Många andra länder särskilt länder där män rider i större utsträckning har helt andra tankar om vad som är tydliga ramar än vad vi har....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Står det att bakbenen skall korsas i öppna? Var någonstans?

Jag tycker den är läsvärd, både till stil och innehåll, och utbildande. Den har varit med några år och man kan läsa hur utvecklingen hos både ryttare och hästar framskrider.

I stycket som beskriver hur öppna ska ridas. Möjligen har jag tolkat författaren fel, men hon beskriver vad man behöver göra för att bakbenen ska korsas. Hon säger också att ingen yttertygel behövs alls, vilket får mig att undra om hon möjligen har ett eget mål med rörelsen. Men samtidigt säger hon att hästen ska samla sig med hjälp av öppnan, och är det så hon menar så har (hade?) hon inte hjälpgivningen i öppna riktigt klar för sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men hur tänkte du när du applicerade det på din valp då ????:(
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, jag gillar Ph. Dr. Deb Benetts m.fl. utförliga sätt att förklara med film, text och tecknade bilder. Jag tycker att det är tråkigt att de flesta kommentarerna handlar om "författaren" själv och inte om det de vill berätta om/deras insikter.

Men du ser inga motsättningar gällande det dom säger, det du säger och det dom visar upp?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

I stycket som beskriver hur öppna ska ridas. Möjligen har jag tolkat författaren fel, men hon beskriver vad man behöver göra för att bakbenen ska korsas. Hon säger också att ingen yttertygel behövs alls, vilket får mig att undra om hon möjligen har ett eget mål med rörelsen. Men samtidigt säger hon att hästen ska samla sig med hjälp av öppnan, och är det så hon menar så har (hade?) hon inte hjälpgivningen i öppna riktigt klar för sig.

Nu har jag hittat texten, den finns i en annan länk än de jag lagt in så det var därför jag inte hittade den. Tyvärr står det så, texten om korsade bakben är fel enligt min mening också. Jag tror inte att det är samma fel i den länk om öppna som jag la in (http://m.youtube.com/#/watch?v=g0J_u3xSK6Q&feature=relmfu). I övrigt så håller jag om att man inte skall krångla till öppnan varken för sig själv eller för hästen.

Har hittat ännu en länk om öppna http://www.classicaldressage.net/members/lesson_pages/shoulder_in.html.

Får jag bjuda på en annan övning? Nej, visste väl det. Här kommer den i alla fall - som länk ;) dessutom. http://www.equisearch.com/horses_riding_training/english/dressage/shoulderin_051704/
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Varför ska alla "klassiska" jämt argumentera sin sak genom att ta fram hur dåligt allt modernt är? Allvarligt? Tänkte på Craig s video där...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men du ser inga motsättningar gällande det dom säger, det du säger och det dom visar upp?
Jag skrev "Ja, jag gillar Ph. Dr. Deb Benetts m.fl. utförliga sätt att förklara med film, text och tecknade bilder. Jag tycker att det är tråkigt att de flesta kommentarerna handlar om "författaren" själv och inte om det de vill berätta om/deras insikter."

Jag har klagat över min oförmåga att uttrycka mig klart. Det blir inte bättre av att det jag uttrycker avsiktligt missförstås och snedvrids och att det sedan påstås vara mitt tyck/mina påståenden.

Vilka motsättningar ser du själv? Om Ph. Dr. Deb Benett skriver att hästens framben inte sitter fast i/har leder mot bröstkorgen utan är upphängd med muskler förstår jag inte vad det har att göra med hennes egen ridning.

Även om man inte är förtjust i en bild, t.ex på Ph. Dr. Deb Benett eller Philippe Karl (som någon/du? lagt ut flera gånger), kan man väl ta del av/fundera över deras insikter och inte bara raljera över bilden. De har inte bara tyckt till om något utan verkligen försökt ta reda på hur det hänger ihop.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det är väl inte konstigt ? Du vill ju enligt hur du uttrycker dig , hänvisa till dem som förebilder , och använder dem i illustrerade argument i kombo med dina egna kommentarer , att förkasta andra skolor ?

Vill du ngt annat med länkarna får du ju lägga till dina egna reflektioner i kommentarer till dem gällande din egen kritiska granskning ? Då blir ju läget lite annorlunda ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Varför ska alla "klassiska" jämt argumentera sin sak genom att ta fram hur dåligt allt modernt är? Allvarligt? Tänkte på Craig s video där...
Någon tyckte inte att det där var klassiskt.

Ja, säg det. Det ligger väl i människans natur att påpeka andras misstag för att framhäva sig själv. Inte minst i den här tråden, läs t.ex. DressyrMupps inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp