Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Den blev även "rakriktad" av att flyttas o backas via NH-"träning"
Det är skrivet av mindre duktigt ridfolk som aldrig suttit på en rakriktad häst som arbetar genom kroppen. Men man använder samma termer för att man TROR att det är det rätta.
Dessa människor har inte gått ngn hippolog, ridlärarutbildning eller dylikt o ändå kan de ta mer betalt än de allra skickligaste ryttarna.
Det handlar om känslan igen o man vill inte lära sig att rida på hästens villkor, utan gör det bekvämt o säkert för sig själv., men man intalar sig att det är till för hästen. Hästar är snälla anpassningsbara individer som gärna softar som äldre. jag är emot att dessa med låg ridkunskapsnivå skaffar unghästar som då måste vara lugna o snälla hela tiden. Man har ingen förståelse för att de kan vara busiga eller ej heller vad en häst i kondition behöver för att bli avrastad.
Dessa hästar utvecklas inte nämnvärt. Blir som avtrubbade ridskolehästar.
Det är väl det en hel del vill ha idag då man skaffar häst utan vettiga kunskaper i bagaget o heller ingen mentor eller bara kunnigt folk i sin närhet.
nu blev det lite OT, men det förklarar skillnaden i synsätt.
Tävlar man så krävs det träning för tränare KONTINUERLIGT så man inte hittar på egna konstigheter från likasinnade eller ... nätet. Det behövs alltid ngn som står på marken som kan se om känslan är som verkligheten.
Film är också nyttigt.
Ja, tänk att det finns så många tränare inom tävlingsdressyren som faktist utbildar så pass dåligt att folk söker sig till alternativa tränare som inte har advekat utbildning eller för den delen lär ut en ridteknik som får häästen att arbeta korrekt.
Marknadsföringen går ut på att det går att tex rida på en hand och kunna rida de svåra skolorna tex på ett plättlätt sätt.
Den NH du nämner har jag sett med egna ögon, på en clinic där Ed, som refereras till tog hand om en, för honom mycket olydig häst.
Hästen tvingades in i en liten volt, meningen var att den skulle ge efter i hals, huvud med repgrimma.
Hästen var mycket stressad i flyktläge med utspärrade näsborrar och ögon, svettades i mängder.
Dock var hästen halt, hade en rejäl rörelsestörning yttre bak och kunde därför inte utföra det dom begärde.
Jag ifrågasätte hanteringen men fick till svar att den minsann skulle ge efter och det var inget fel på hästen även fast ägaren kom med denna som en s.k "problemhäst"
Det slutade med att jag protesterade utan resultat och var sen tvungen att lämna clinicen, stod inte ut!
Hästarna som lärs i denna NH är huvudskygga, släpper bettet vid kontakt med tygeln och har noll förtroende för människor.
Jag har tagit över elever från denna typ av NH.
Håller med om det mesta du skriver och speciellt det understrukna !!