"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har som sagt förenklat massor med väldigt gott resultat.. det passar tydligen mig och hästen. Jag följer med med händer.. men inte kroppen.

Ang ledande tygeltag är det ngt jag anv mig mycket av då min häst gärna blir spänd och det är mitt sätt att säga "följ med här och slappna av" leda - invänta efterföljsamhet i halsen.. - han släpper ned den - klapp på halsen. Jag "leder ned den" i formen

Är han inte spänd leder jag inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tror jag gör vridning först, men sen går nog axlarna tillbaka lite när jag tittar dit jag ska.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tror jag gör vridning först, men sen går nog axlarna tillbaka lite när jag tittar dit jag ska.

Så tänker jag oxå. När hästen är böjd tror jag att jag tar fram inner axel så att min innersida blir stadig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, vi är många som gör olika. Och alla blir vi saliga på vår egen tro, jag som alla andra. ;)

Hästar som blir spända lär jag in signalsystem för att söka framåt/nedåt. Men en annan signal än din.
Jag tar det från marken först. Och sen i sadeln.

Jag jobbar ju en del med konvalecenter. En del av dem får bara inte sprätta till. Visst kan man droga ett tag. Men inte hur länge eller hur mycket som helst.
Då behöver man annat att ta till. Och avrastning är inte att fundera på med vissa skador.

Samma på problemlösningar. En del skvättiga hästar mår bra av att man ger dem en form som inte är särskilt förhandlingsbar. Dvs man lär in en signal som enbart betyder framåt/nedåt. Precis som man alltid menar samma sak med framåtdrivande skänkel eller sidförande eller med sitshjälper så betyder det alltid droppa skalle/hals och relaxa.
Många blir mentalt lugnade av det. Även en del rädda ryttare kan må bra av ett utökat signalsystem där de känner att de har en switch där de kan lugna en spänd häst.

Man brukar då få en stadigare häst som inte av sig själv spänner till eller kliver av och på tygeln eller sitsen sas. De brukar bli mentalt coolare med.

Så tänker jag och jobbar jag. Sen vet jag att andra gör annat. Och andra gör som jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hade jag köpt honom idag hade jag gjort mycket annorlunda. Frågan är om jag hade köpt öht.. Inte för jag inte trivs eller tycker om min häst, utan för att han är svår, och jag medioker. Men jag lär mig massor :)

Jag är inte salig i någon tro, men jag har efter flera år hittat och byggt upp något som funkar, och jag vet att jag måste bibehålla mitt system för att pålle ska känna igen sig och vara trygg :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man lär sig mkt på de där!
Min första hade jag inte köpt om jag förstått vad jag gav mig in på. Jag var 15 år och okunnig. Han var för svår för mig eg. Jag hade( med mindre lyckat resultat) ridit honom 3 år innan.

Men idag har jag kvar samma häst, 17-18 år senare. Han är 30 år och en av de svåraste jag mött(lättstressad, lätt för att bli rädd och agressiv efter, envis som synden, islandskorsning och 4-gångare, överbygd, bla bla..). Men oj vad han lärt mig saker - när jag hittade bra tränare. :P

Jag har missat en hel del mentalt i honom iom att han var min första försökskanin. När jag lärde mig nog var han redan gammal och började bli senil.

Så det kan vara bra köp iaf. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men menar du att du sitter med axlarna som om du red rakt fram? Sitter du inte med i böjningen? Jag är bara frågande då jag inte stött på detta föut, men det kanske är jag som missuppfattar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag vill ha hela min kropp med i rörelsen. Jag försöker först men jag lyckas inte. Jag måste missuppattat hur du menar. Jag vill att hästen ska följa mig i ridningen. (A la danspartner) då måste jag sitta med i den rörelsen jag vill ha.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej. Kroppen i färdriktningen. Jag leder in framdelen med min kropp fortfarande rakt fram. Samma hjälpgivning men utan att vrida axlarna :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ha ha, och jag fick bannor för att jag INTE vred axlarna :laugh:
Ja, överböjning låter som det kan råka bli om man leder in med inner tygel?
Jag tycker inte det är självklart och lätt att få till bra öppna. Som sagt, vill ha böjningen inåt och vara lätt på yttre sittben men vikten utåt och raka axlar som du sa, inte vika sig. Så yttre framben avlastas av att inre bak går mot tyngdpunkten. För yttre fram får ju inte ta vikten, då är det ju misslyckat. Puh, tacka vet jag sluta :)

Det får jag också ibland. När öppnan inte blir riktigt bra bruksr jag fokusera mera på axlarna. Då upptäcker jag oftast att jag suttit för rakt fram och hästen inte kunnat böja sig ordentligt. Har jag bara kontroll på att axlarna är med i böjning så kommer öppnan av sig själv i stort sett. Detblir enklare (för mig) när jag har fokus på axlarna. De påverkar resten av min sits så mycket.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej. Kroppen i färdriktningen. Jag leder in framdelen med min kropp fortfarande rakt fram. Samma hjälpgivning men utan att vrida axlarna :)

Sätet vill jag ha i färdriktningen liksom blicken, men är inte axlarna med i böjningen får jag ingen riktig böjning och då heller inte någon öppna. Vi rider väl olika, men öppnan har mina tränare genom åren inte haft olika åsikter om. ( Varken bokstavstränarna eller AR-tränare eller de mitt emellan). Jag vill inte att det ska tas som kritik nu vilket är lätt hänt här på forumeet. Jag är bara nyfiken.:) men om jag uppfattar rätt så för du in framdelen med ledande tygelyag?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Njae.. jag leder inte in. Jag leder inte hästen in på en volt heller. Hur jag gör beror på omständighet. Tävlingsöppna rider jag in framdelen och bibehåller ställning och eftergivenhet i sidan med inner skänkel. Kan signalera lite med inner tygel kanske men inte leda. Kramar lite på ytter för att hålla koll på bogen.

Mitt tänk är riktning rakt fram. Händerna som om jag skulle vrida axlarna men gör det inte.
Svammel.. men det är så svårt att förklara.

Jag använder öppnan för att få mer sug, mer genomsläpplighet... så jag rider den mer än bara gör den. Om du är med på skillnaden och beroende på hästens dagsform gör jag olika :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu ligger jag många sidor efter, men vill ändå tacka för att du delar med dig av det du fått lära dig om den mentala biten. :bow:
Jag ska testa "trappan" nästa gång vi tränar. För om man själv hamnar i "rätt läge" mentalt så brukar man ju få hästen med sig. Jag har lite problem med att alltid hitta det där läget där jag är fokuserad och lagom anspänd samtidigt som jag också måste vara lite "seg", just för att få min häst att vara luuuugn och väääänta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

+även till Brille

Skulle vara intressant att få förklarat vad ni menar med indirekt tygel. Jag vet att det finns olika varianter (läror) på just indirekt tygel, alltså på vilket sätt den är indirekt. Enligt "mitt" sätt, så som jag fått lära, så verkar den på det diagonala bakbenet, alltså vänster indirekt tygel verkar på höger bak. Jag antar att det inte är så ni ser på indirekt tygel?

Jag tror att jag menar samma som du (Fiador).

Eftersom jag inte är helt säker så visar/"säger" jag med hjälp av länkarna nedan om olika tygeltag hur jag tror att jag menar.
- om indirekt tygel
http://m.youtube.com/#/watch?v=Q0ySYm7o_PY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DQ0ySYm7o_PY&gl=SE
http://klassiskridning.blogspot.se/2009/12/svar-pa-fraga-om-indirekt-tygel.html
http://klassiskridning.blogspot.se/2011/10/fa-ut-hasten-pa-fyrkantsparet-med-inner.html
- om direkt tygel
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=1TGLrsjTOr0
- om öppna
http://m.youtube.com/#/watch?v=g0J_u3xSK6Q&feature=relmfu
- om tygeltag överlag
http://www.classical-equitation.com/ReinAids.htm

Då hittade jag den här intressanta övningen - att rida en 8-volt på bara 1 tygel
http://klassiskridning.blogspot.se/2009/09/en-effektiv-ovning-8-volt.html
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar med indirekt tygel ändå:D Lite trögtänkt är jag tror jag. Du får gärna utveckla lite, flyttar du bogen eller rumpan?

Absolut kan det vara så att ryttaren omedvetet påverkar hästen med tygeln men jag tror också att det kan bero på att det är naturligt för hästen att just galoppera med rumpan innanför. I alla fall tänker vi så på basicnivå och utgår i från det i den enkla galoppfattningen på den unga/otränade hästen.

Jag har svårt att hitta rätt ord. Har svarat i ett annat inlägg med länkar som jag tror berättar vad jag vill säga.

Jag tänker inte bara på själva fattningen utan även under själva galoppen t.ex. längs långsidan när hästen skall vara rak.

Jag menar att om ryttaren omedvetet påverkar hästen med ett indirekt tygeltag och får den att gå på två spår är det detta tygeltag som skall upphöra. Ryttaren skall korrigera sina hjälper innan den börjar "korrigera" hästen (som följer ryttarens hjälper och därför inte behöver korrigeras eftersom det är ryttaren som gör fel).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men hur rider du in framdelen? Menar du att du bara flyttar handen men axlarna är kvar i rakt fram läge?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror att jag menar samma som du (Fiador).

Eftersom jag inte är helt säker så visar/"säger" jag med hjälp av länkarna nedan om olika tygeltag hur jag tror att jag menar.
- om indirekt tygel
http://m.youtube.com/#/watch?v=Q0ySYm7o_PY&


Jag tror nog att vi måste säga stopp här ett ögonblick......
Först, denna länk. Den visar en häst som överhuvudtaget inte arbetar i eftergift genom sin kropp.
Hur ska vi kunna diskutera när du visar länkar som denna och Deb, hänvisar till olika ridtekniska delar där hästen inte ens arbetar som den ska??
Vi måste väll ändå komma överens om vilken nivå, att hästen ska ridas i eftergift på ett hyfsat korrekt sätt!!!

Visst, det finns variationer, att vi gör lite olika rent tekniskt när vi rider men om man nu ska andvända sig av en teknik, som nu inte ens ser till att hästen inte ens kröker på nacken, öht inte ens går på tygeln....hur kan du ens lägga fram dessa länkar??
Ser du inte hur dåligt dessa hästar går??

Hur kan man andvända sig av ridteknik som inte får hästen att arbeta korrekt??


Denna hänvisning säger också en del....
Tex denna Lena, jag har sett henne rida och sett hennes elever. Det hänvisar att detta är klassisk ridning, det är det inte!!
Det är en avart, massa nedrans genvägar med inåt, utåt cirkulerande tygeltag hit och dit, uppåt och neråt som inte hör till den klassiska ridningen öht.
Verken hon eller eleverna rider hästen på tygeln ens....kryptempo utan energi bakifrån, utan verken buk eller ryggangemang mm mm, sen tycker du att övningen, att rida 8volter på en hand är intressant??

Varför är övningen intressant?

Citat från sidan
När du och din häst klarat av 8-volten med höger hand, så gör du om samma sak med vänster hand. Om inte blir din häst inte rakriktad!

Texten ovan säger att nu rida en 8volt på en hand, för att sen byta hand, gör att hästen blir rakriktad??
Allvarligt, vilket kvalicerat :devil: bullshit!

Mer citat från sidan, beskrivning av hjälperna för hö öppna.

Hjälperna är här höger hand. Skänkeln behövs bara om hästen stannar eller rör sig för långsamt. Det är handen som guidar och balanserar hästen så att den rör sig åt vänster samtidigt som den korsar benen. Hjälperna du kan använda allt efter behov är direkt och indirekt tygel, samt halvhalt. För att rida höger öppna, är hästen ställd ifrån rörelseriktningen (alltså åt höger) samtidigt som den rör sig åt vänster. Yttertygeln behövs inte. Om hästen ställer sig för mycket (näsvingen och ögonvrån ska vara synliga på höger sidan, men inte mer) har du antagligen tagit för hårt i högertygeln. Detta problem undviks bäst genom att du inte tar för mycket i höger tygeln till att börja med.

Tycker du Brille, att dessa direkta, indirekta tygeltag och övrigt beskrivna hjälpgivning stämmer, för att kunna rida öppna?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men hur rider du in framdelen? Menar du att du bara flyttar handen men axlarna är kvar i rakt fram läge?

Så fort du ska rida tex en volt så leder du väl inte in hästen? Man styr den väl inte med ledande tygeltag? :o

Ambitionen är att bara handen flyttar framdelen och axlarna är kvar. Det blir säkert en liten vridning, jag har ingen avhandling på hur jag sitter. Men det är mitt "tänk" och det funkar mycket bättre än att vrida axlarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kl

Öppna. Jag vrider in axlarna något, men vridning sker i midjan. Någon cm bara. Titta rakt fram.
Sits oförändrad. Förtydliga böjning med skänkel vid behov. Denna öppna funkar oavsett tygellängd ;-)

Tua, nyfiken på vilken signal du lär in för avslappning!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Den blev även "rakriktad" av att flyttas o backas via NH-"träning"

Det är skrivet av mindre duktigt ridfolk som aldrig suttit på en rakriktad häst som arbetar genom kroppen. Men man använder samma termer för att man TROR att det är det rätta.

Dessa människor har inte gått ngn hippolog, ridlärarutbildning eller dylikt o ändå kan de ta mer betalt än de allra skickligaste ryttarna.

Det handlar om känslan igen o man vill inte lära sig att rida på hästens villkor, utan gör det bekvämt o säkert för sig själv., men man intalar sig att det är till för hästen. Hästar är snälla anpassningsbara individer som gärna softar som äldre. jag är emot att dessa med låg ridkunskapsnivå skaffar unghästar som då måste vara lugna o snälla hela tiden. Man har ingen förståelse för att de kan vara busiga eller ej heller vad en häst i kondition behöver för att bli avrastad.
Dessa hästar utvecklas inte nämnvärt. Blir som avtrubbade ridskolehästar.

Det är väl det en hel del vill ha idag då man skaffar häst utan vettiga kunskaper i bagaget o heller ingen mentor eller bara kunnigt folk i sin närhet.

nu blev det lite OT, men det förklarar skillnaden i synsätt.

Tävlar man så krävs det träning för tränare KONTINUERLIGT så man inte hittar på egna konstigheter från likasinnade eller ... nätet. Det behövs alltid ngn som står på marken som kan se om känslan är som verkligheten.

Film är också nyttigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp