"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Uppvisningsyfte:confused:
Nej man visar att man är på rätt väg eller inte. Att det går att SKOLA den vidare. Gör man som du menar så tappar skolan sitt syfte, men kan ha en viss lösgörande effekt.

En rakriktad häst är liksidig = lika stark o smidig i båda sidor o kan utföra rörelser lika bra o lätt åt båda hållen.
Att den jobbar lika med båda bak.

En sned häst i galoppen vill inte belasta ngt ben lika mkt- sätta inunder sig.
Troligen det ena bakbenet.
Oliksidig.

hästar som galopperar i hagen bara i den ena galoppen kan man nästan förutsätta ha ngn defekt. Inte blir det bättre när man sitter upp.

Att det kan bero på ryttarmiss är väl troligt då vi är mer ensidiga än hästen som går på 4 ben.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Uppvisningsyfte:confused:
Nej man visar att man är på rätt väg eller inte. Att det går att SKOLA den vidare. Gör man som du menar så tappar skolan sitt syfte, men kan ha en viss lösgörande effekt.

En rakriktad häst är liksidig = lika stark o smidig i båda sidor o kan utföra rörelser lika bra o lätt åt båda hållen.
Att den jobbar lika med båda bak.

En sned häst i galoppen vill inte belasta ngt ben lika mkt- sätta inunder sig.
Troligen det ena bakbenet.
Oliksidig.

hästar som galopperar i hagen bara i den ena galoppen kan man nästan förutsätta ha ngn defekt. Inte blir det bättre när man sitter upp.

Att det kan bero på ryttarmiss är väl troligt då vi är mer ensidiga än hästen som går på 4 ben.

Men det är väl väldigt vanligt att hästar trycker in rumpan i galoppen i båda varven med orutinerade ryttare på ridbana. Det är ju ingen defekt utan en följd av lite dålig ridning och obalans tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast hästar galopperar ju med rumpan innanför i båda galopperna i hagen. Det är bara om dom är väldigt oliksidiga som dom väljer bort den ena. Jag ser det inte som att det har med just snedhet eller obalans att göra, utan bara att galoppen naturligt är lite på sniskan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker inte att man ser det lika mkt som förr, såvida det inte tokdrivs o då med tillbakaförd ytterskänkel.

Fiador. Nej jag tycker inte att hästar i frihet springer med rumpan innanför. de kan ju galoppera med ett högt svävmoment o kan därmed lättare få plats under sig. Lite korsan o tvärsan o halsen lite hit o dit- ja
Jag tror inte att man måste träna galoppörer att springa rakt. Är ngn insatt i det?

Jag har sett en av mina byta i vartannat på rak linje o då har den inte heller svajat med rumpan från sida till sida.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker inte heller att de flesta galopperar med bakdelen innanför. Faktiskt om någon tvärtom. Att de driver utåt mer, både fram och bak. De surfar på linjen lite hela tiden.
Håller med om att man nog faktiskt förr såg mer av galopp med rumpan innanför. Det förekommer dock en del idag med.
Ofta att hästen har en sida rumpan vill ut och en den vill in, för att de är ojämna i styrka bak.
Men rättar man om dem lite kan de ofta jobba mer liksidigt än de från början själva väljer.

Jag har ingen större erfarenhet av galoppträning a la löp.
Men det är ju ett helt annat tempo. Tempo maskerar mkt balansmissar. Och den rakhet som de hästarna har är ju mer den rakhet de hästarna har är ju pga deras utbildning inte rakriktad utan bara rida rakt fram. Man kan ju också maskera mycket genom att hålla i tyglarna.
De galopphästar som sen ska bli ridhästar kan ju inte helt sällan vara rejält oliksidiga, a la travhästar som också går snabbjobb till vänster.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast nu har travare som regel svårt med galoppen överlag;)

Om man redan i fattningen ser till att bibehålla hästen rak så förblir den så.

Att göra fel från början bara för att det är "lättare" ser jag inte som ngn vinst.

Man etablerar bara det felaktiga o måste sedan korrigera.

Visst är det nog så att tempo maskerar å andra sidan så kan man gå åt andra hållet- minska för mkt o få en oren galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och jag gör skillnad på rak häst och rakriktad häst. En rakriktad häst kan vara böjd/ställd och ändå vara rakriktad. Medans en rak häst är bara rak i kroppen, alltså böjer och vinklar inga leder, bara möjligen kotorna i halsen.

Då använder du orden så det blir svårt för dej själv i diskussion med andra;)
En rak häst är inte en häst som är stel och har svårt att böja :confused:

Man kan säga att en häst blir " för rak i kroppen" i en skola tex, men man skulle aldrig säga att den hästen är "rak" :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Eeh Nä.. att inte ge support och inverka fel är 2 helt olika saker.

Om du omedvetet inverkar fel kan du omöjligt ge hästen rätt support. Ja det är två olika saker men resultatet kan bli det samma.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det var ju lite intressant för i en sluta så ber jag hästen flytta in rumpan med säte och skänkel, men så klart att jag ber hästen hålla kvar ställningen med innertygel och då blir den ju lite mot manken. I en öppna så ber jag hästen flytta in framdelen, med direkt tygel om jag behöver förtydliga och ber hästen hålla kvar ställningen med sätet/innerskänkel.

Jag tänker att direkt tygel går direkt till samma sidas framhov och indirekt går till motsatta sidans bakben. Tänker inte att jag använder indirekt tygel vid en sluta men skulle förstås kunna göra det på en lite längre kommen häst, men förmodligen inte på samma sätt som du.

Tex vid inlärning så funkar indirekt tygel, när hästen är böjd/ställd inåt, på utsidans bakben som flyttar "utåt". När detta sitter nästan som en reflex, kan jag även använda det i en vändning (tex om rumpan är på väg ut) på utsidan men den verkar fortfarande på motsatta sidan bakben (insidans bakben blir det då i en vändning) som jag ber hästen flytta tillbaks in igen. På så sätt får det ju även effekt på framdelen, iom att bakdelen aktiverats igen så kan hästen "resa upp" framdelen och fortsätta vända.

Det du kallar indirekt tygel (som uppfattar det), det som påverkar bogen, det använder jag också, men har inget namn på det, bara att jag i den absoluta grunden använder det i kombo med direkta tygeln, men så småning om kan jag ju använda enbart inntertygeln för att för att förtydliga att bogen ska flyttas.

Då ska vi se om jag hängde med. Direkt tygel till samma sidas framben. Så i en öppna till vänster, använder du då vänster tygel för att öppna vägen in eller höger för att trycka in?
Eller en kombination?
Det blir kanske alltid en kombination eftersom man vrider in axlarna och därmed för in händerna likadant.
Hur håller du kvar den i öppnan så den inte svänger in?
Ska lägga till att en indirekt tygel aldrig är sträckt som jag ser det, det är bara tyngden från den på bogen som hästen ska flytta för. Men som sagt, kan behöva förstärkas med finger eller spö om hästen inte lyssnar. Eller bättre timing!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker inte att man ser det lika mkt som förr, såvida det inte tokdrivs o då med tillbakaförd ytterskänkel.

Fiador. Nej jag tycker inte att hästar i frihet springer med rumpan innanför. de kan ju galoppera med ett högt svävmoment o kan därmed lättare få plats under sig. Lite korsan o tvärsan o halsen lite hit o dit- ja
Jag tror inte att man måste träna galoppörer att springa rakt. Är ngn insatt i det?

Jag har sett en av mina byta i vartannat på rak linje o då har den inte heller svajat med rumpan från sida till sida.

Beror på hur duktiga ryttare tycker jag som ser många orutinerade rida! Om hästen inte bjuder i galoppen och ryttaren inte driver så kommer rumpan in på många i båda varv. Hästen blir lite förböjd och skjuter ut bogen.
Om ryttaren gasar och försöker engagera hästen och alltså kommit lite längre så kan det nog vara tvärtom- att de sladdar ut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast nu har travare som regel svårt med galoppen överlag;)

Om man redan i fattningen ser till att bibehålla hästen rak så förblir den så.

Att göra fel från början bara för att det är "lättare" ser jag inte som ngn vinst.

Man etablerar bara det felaktiga o måste sedan korrigera.

Visst är det nog så att tempo maskerar å andra sidan så kan man gå åt andra hållet- minska för mkt o få en oren galopp.

Rider du alltså alltid hästen rak i galoppen?
Det är väl en sak på en häst som är rakriktad (alltså liksidig, lika stark i båda bakbenen, lika lätt att böja och ställa åt båda håll osv.) men hur gör du för att komma dit?
Det är väl bra att även i galopp träna upp styrkan i ytter bak i sluta och sen inner bak i öppna för att sen kunna rakrikta, dvs. rida hästen rak med fotisättningen men böjd i kroppen? Och då med en mer liksidig häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då ska vi se om jag hängde med. Direkt tygel till samma sidas framben. Så i en öppna till vänster, använder du då vänster tygel för att öppna vägen in eller höger för att trycka in?
Eller en kombination?
Det blir kanske alltid en kombination eftersom man vrider in axlarna och därmed för in händerna likadant.
Hur håller du kvar den i öppnan så den inte svänger in?
Ska lägga till att en indirekt tygel aldrig är sträckt som jag ser det, det är bara tyngden från den på bogen som hästen ska flytta för. Men som sagt, kan behöva förstärkas med finger eller spö om hästen inte lyssnar. Eller bättre timing!

Varför vrider du överkroppen i öppnan?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Min kommentar var mer avsedd som
Kommentar att det var värst vad ni använder tygeln nu helt plötsligt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Varför vrider du överkroppen i öppnan?

För att vrida in mig själv som jag vill att hästen ska göra. Alltså att mina axlar motsvarar hästens bog. Då yttre axel kommer in läggs indirekt tygel (ej sträckt) på utsidan eftersom handen följer med. Böjningen har jag redan eftersom jag format den med sitsen. Sen däremot håller jag kvar axlarna men tittar mot bortre väggen, annars fortsätter han inåt. Jag får också ta tillbaka händerna till utgångsläget eller hjälpa till med tryck från inner tygel (ej sträckt) på bogen om han vill inåt. Möjligen samla i en halvhalt om han tappar balansen ( sträckt om det behövs).

Hur gör du?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Varför vrider du överkroppen i öppnan?

För att vara med i rörelsen förstås. Hur gör man annars?
Såg nu att hon redan hade svarat och lämnat en bra förklaring. Men min fråga kvarstår. Finns det någon som tider en öppna på något annat sätt så skulle jag vilja höra hur de gör. Berätta gärna.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag leder in framdelen och formar ur innersidan med inner skänkel. Med den ställningen och urformningen rider jag rakt fram.

Beroende på syfte med öppnan och hästens dagsform kan jag leda inåt/framåt med inner hand.. jag kan krama lite på ytter för att förhindra att han överböjs vilket är ett vanligt fel.. jag rider illa och han viker sig i halsen. Ibland även leda lite ut med ytter... inget jag strävar efter att hålla på med men ibland så måste jag "öppna upp" för ytterbogen.

Jag vred axlarna förut. Tränaren tyckte jag komplicerade öppnan och fick göra som beskrivet ovan och vilken skillnad :o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du kan ju frikoppla armarna från kroppen. Rörelseriktningen är fortfarande framåt fast i böjning
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nja, jag menade att de är skeva muskulärt öht. Inte just i galoppen bara.
De går ju oftast snabbjobben i ett varv, till vänster(iaf de som är på Solvalla, där jag var).
Jag vet att en hel del galoppörer tränas så med.

Det ger viss snedhet i musklerna på dem.

Inte helt sällan upplever jag också att de hästar som gått löp har balansproblem.
De vill gärna bredda sig och mer vagga fram(rör gärna benen i markbundna lite mer cirkelformade rörelser där de är beredda att stötta upp sig mer i sidled) än röra sig genom kroppen på en linje. De är också då lite markbundna iom det.
Sånt ser jag som balansproblem. Inte bara att de ramlar omkull eller drar mer åt något håll. Att de rör benen på sånt vis tycker jag talar om det tydlgt nog.
En del av de här hästarna har också gått sönder av det, i fram.
Det går att få dem röra sig normalt med benen upp och fram i balans utan att vagga och bredda. Men det kräver lite omskolning.
Sen brukar de få mer gång i form av lyft och häng i steget.

Så att rida fort ger sällan balans i sidled när man gör det på så raka vägar och där hästen tillåts bredda sig och man inte behöver jobba mot samling eller snabba vändningar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ha ha, och jag fick bannor för att jag INTE vred axlarna :laugh:
Ja, överböjning låter som det kan råka bli om man leder in med inner tygel?
Jag tycker inte det är självklart och lätt att få till bra öppna. Som sagt, vill ha böjningen inåt och vara lätt på yttre sittben men vikten utåt och raka axlar som du sa, inte vika sig. Så yttre framben avlastas av att inre bak går mot tyngdpunkten. För yttre fram får ju inte ta vikten, då är det ju misslyckat. Puh, tacka vet jag sluta :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Iom att ledande tygeltag gör att hästen pivoterar kring det framben man leder mot och då släpper ytter bak vill jag inte använda det annat än i korrigerande syfte då jag vill just flytta bakdelen. Tex i galopp om jag vill flytta ut bakdelen.

Så i öppna sitter jag för att tillåta böjning och ställer/böjer med det folk här kallar indirekt tygeltag. Det indirekta tygeltaget sätter hästen mer på ytter bak och om ställning/böjning går igenom så kommer också det bakbenet kliva längre in iom att inner höft kommer längre fram.
Och flyttar in framdelen undan yttertygeln. Iom att jag tror på diagonal hjälpgivning så tror jag att om jag då inverkar med yttertygeln så kommer hästen mer på inner bak. Vilket också ska kliva in och bära mer i öppnan.
Energin reglerar jag med skänkeln.

Jag arbetar ju hästarna en del vid hand. Där blir det väldigt tydligt vad man kan göra med bara tygelsignaler och hur mkt onödiga hjälper man ger hästarna. Eller hur mkt hjälper man ger som "tar ut" varann.

Bara ställningen går igenom, att man har bra signalsystem för det, så är skolorna hyfsat simpelt. Det tror man inte då man mecklar med alla hjälper.
Jag hade personligen lite problem med öppnan just med TR-hjälper.
Nu fattar jag inte alls varför jag hållit på så under alla år. Det här systemet gjorde skolorna SÅ mkt enklare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp