"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ambitionen är att bara handen flyttar framdelen och axlarna är kvar. Det blir säkert en liten vridning, jag har ingen avhandling på hur jag sitter. Men det är mitt "tänk" och det funkar mycket bättre än att vrida axlarna.

Kanske är bara en fråga hur man tänker? På min är det avgörande att handen följer axlarna. Bara en aning vridning, det är viktigt, och komma ihåg att ha blicken i rörelseriktningen, det har jag tjatats på om :).

Kanske din axlar följer handen, och det funkar bäst om du inte tänker vända axlarna? Spånar bara:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har fått leda mkt. t o m i början när vi ridit diagonalslutor o även gjort så på tävling med kandar. För att få en ärlig böjning i bålen. Innersk. aktiverar inre bak mer o ytter- yttrebak att böja sig lite. Fast med sparkstöttingstänket.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Samma på problemlösningar. En del skvättiga hästar mår bra av att man ger dem en form som inte är särskilt förhandlingsbar. Dvs man lär in en signal som enbart betyder framåt/nedåt. Precis som man alltid menar samma sak med framåtdrivande skänkel eller sidförande eller med sitshjälper så betyder det alltid droppa skalle/hals och relaxa.

Håller med om den delen. Jag har insett det med min skvättiga, känsliga och hetsiga häst, det tog ett tag för mej själv att acceptera, men det fungerar och hon trivs med det, har gett mycket stabilare häst. Har haft nytta av det där nu efter 4 veckors vila att det går att arbeta vettigt, fast energin sprutar ur öronen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu vet jag ju givetvis inte..

..men när jag tänker efter så sa tränaren att jag ska ha kroppen i rörelseriktingen och bara flytta "ut" händerna.

"varför göra det mer komplicerat"

Jag vet inte om det beror på min taskiga inverkan - men som sagt blev öppnorna mycket lättare. :bow:

(måste testa idag och verkligen prova bägge varitanterna :D )
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror att jag menar samma som du (Fiador).

Eftersom jag inte är helt säker så visar/"säger" jag med hjälp av länkarna nedan om olika tygeltag hur jag tror att jag menar.
- om indirekt tygel
http://m.youtube.com/#/watch?v=Q0ySYm7o_PY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DQ0ySYm7o_PY&gl=SE
http://klassiskridning.blogspot.se/2009/12/svar-pa-fraga-om-indirekt-tygel.html
http://klassiskridning.blogspot.se/2011/10/fa-ut-hasten-pa-fyrkantsparet-med-inner.html
- om direkt tygel
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=1TGLrsjTOr0
- om öppna
http://m.youtube.com/#/watch?v=g0J_u3xSK6Q&feature=relmfu
- om tygeltag överlag
http://www.classical-equitation.com/ReinAids.htm


Då hittade jag den här intressanta övningen - att rida en 8-volt på bara 1 tygel
http://klassiskridning.blogspot.se/2009/09/en-effektiv-ovning-8-volt.html

Allvarligt? :confused:

Instämmer med DM:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Denna hänvisning säger också en del....
Tex denna Lena, jag har sett henne rida och sett hennes elever. Det hänvisar att detta är klassisk ridning, det är det inte!!
Det är en avart, massa nedrans genvägar med inåt, utåt cirkulerande tygeltag hit och dit, uppåt och neråt som inte hör till den klassiska ridningen öht.
Verken hon eller eleverna rider hästen på tygeln ens....kryptempo utan energi bakifrån, utan verken buk eller ryggangemang mm mm, sen tycker du att övningen, att rida 8volter på en hand är intressant??

Varför är övningen intressant?

Citat från sidan


Texten ovan säger att nu rida en 8volt på en hand, för att sen byta hand, gör att hästen blir rakriktad??
Allvarligt, vilket kvalicerat :devil: bullshit!

Mer citat från sidan, beskrivning av hjälperna för hö öppna.



Tycker du Brille, att dessa direkta, indirekta tygeltag och övrigt beskrivna hjälpgivning stämmer, för att kunna rida öppna?

Personen ifråga i bloggen verkar också (om jag inte missförstår när jag läser snabbt) tala om hur man ska göra för att bekbenen ska korsas i öppna. Sedan när ska de det? :confused: Det är ju ett fel.

Mycket märklig blogg att hänvisa till som referens överhuvudtaget...:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så fort du ska rida tex en volt så leder du väl inte in hästen? Man styr den väl inte med ledande tygeltag? :o
Nej det gör jag inte, men det var så jag uppfattade att du gjorde. Jag försöker förstå hur du menar, men jag har inte klarat det än. Det är därför jag frågar så. Jag sätter min kropp i rätt position vare sig jag ska in på en volt, rida en bakdelsvändning eller vad som. När jag rider på volt är mina axlar i samma "böjning" som hästen och voltspåret. Jag har inte stött på något annat vare sig inom den traditionella dressyren (bokstavstränare) eller bland akademiska tränare så därför antar jag att jag missförstår dig. Jag borde mött detta annars.:)
Ambitionen är att bara handen flyttar framdelen och axlarna är kvar.
Det är det här jag inte förstår. Hur kan böjningen bli rätt om inte axlarna är med? Jag får inte till det i huvudet. Måste prova själv och se vad som händer.
Det blir säkert en liten vridning, jag har ingen avhandling på hur jag sitter. Men det är mitt "tänk" och det funkar mycket bättre än att vrida axlarna.
Ja där har du en stor poäng. Det handlar väldigt mycket om hur man tänker. Ryttare kan lägga sitt fokus på helt olika kroppsdelar vid ridningen men ändå få samma resultat. Om du lägger ditt fokus vid axlarna kanske det blir fel för dig? Vi kanske inte ser helt olika ut när vi rider en öppna trots att vi fokuserar på helt olika saker. Vi är ju olika som personer och behöver hitta vart vi ska lägga fokus för att komma rätt.
En ung tjej har fått rida min häst några gånger under hösten. Hon var förtvivlad första gången för hon lyckades inte få hästen att svänga. Jag såg att hon satt som om hon skulle rakt fram och inte satt med i rörelsen. När jag fick henne att ta med sina axlar sken hon som en sol och tyckte det var häftigt. :laugh:Hon menade att plötsligt så gör hon ingenting och hästen bara följer med. Hon behövde alltså inte tänka på varken skänklar eller tygelhjälper för i och med att hennes kropp kom rätt så var det bara för hästen att följa. Hon fick en riktig aha-upplevelse. För just henne var axlarna en viktigt punkt. För andra kan det ju vara helt andra kroppsdelar/detaljer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Eller hur?? Helt sanslöst vad folk betalar :eek: för vad:confused: slippa känna att man har hundra år kvar, som fakta är för många av oss? :crazy:

Det är inte konstigt att förvirringen blir total iom att det är så lätt att ge kurser, träningar mm för vem som helst som kan prata för sig. Det liknar de "lektioner" jag fick att kompisens kusin när jag var liten och red nämnda kusins knubbiga ponny. Men "lektionerna" var gratis...;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu vet jag ju givetvis inte..

..men när jag tänker efter så sa tränaren att jag ska ha kroppen i rörelseriktingen och bara flytta "ut" händerna.

"varför göra det mer komplicerat"

Jag vet inte om det beror på min taskiga inverkan - men som sagt blev öppnorna mycket lättare. :bow:

(måste testa idag och verkligen prova bägge varitanterna :D )
Du har ju hittat vad som fungerar för dig och då är det ju både enklare och bättre för just dig. Det är väl det som är det viktiga egentligen? Man ska inte komplicera saker i onödan. Ridning är tillräckligt svårt ändå. Men det som förenklar för dig kan komplicera för någon annan. Vi måste hitta vårt sätt att tänka, vad vi ska fokusera på, för vi är ju bra på olika saker. Våra kroppar är olika så vi har lättare och svårare för olika saker. Hur man tänker är jätteviktigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man kan väl fråga sig hur stor kunskap och erfarenhet det är hos de som går en kurs för en sådan tränare också? De kan ju inte ha så mycket kunskaper själva om de inte märker att detta inte är bra.
Om jag får nys om en tränare som verkar intressant så vill jag åka och titta/lyssna först och bilda mig en uppfattning. Då vet jag om det är intressant på riktigt eller inte.
En bekant var nyligen och red en clinic för en av världselitens dressyrryttare. Hästen blev så stressad av de övningar den skulle göra att den knappt kunde galoppera till slut. Trots all den kunskap denne elitryttare har kunde h*n inte lägga övningarna anpassat till ekipaget. (ekipage på MSV B nivå). På träning för ekipagets ordinarie tränare veckan efter som var hästen sig själv igen, men upplevelsen av denna clinic var ingen positiv upplevelse för ryttaren precis. Inte för hästen heller förstås. Att kunna anpassa sig efter ekipaget och se vad just de behöver är en viktig deltalj hos en tränare för mig. Ska de promt trycka in alla hästar i samma mall och få dem att göra på samma sätt så tycker inte jag att de är bra, hur mycket kunskap det än finns hos dem.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Böjningen i Öppna är ju ganska liten o vill man att hästen ska samla sig bak så får hästens bål inte bli längre/ lång.

vil man bara ha lite böjning kan man ge mer utsida- följa med med axlarna.

Jag tänker nog inte på vad jag gör:o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du har ju hittat vad som fungerar för dig och då är det ju både enklare och bättre för just dig. Det är väl det som är det viktiga egentligen? Man ska inte komplicera saker i onödan. Ridning är tillräckligt svårt ändå. Men det som förenklar för dig kan komplicera för någon annan. Vi måste hitta vårt sätt att tänka, vad vi ska fokusera på, för vi är ju bra på olika saker. Våra kroppar är olika så vi har lättare och svårare för olika saker. Hur man tänker är jätteviktigt.

Jag skulle tro att det rör sig om en sådan liten vinkel i axlarna som blir av att flytta händerna. Men det går ju alldeles utmärkt att flytta handställningen till höger/vänster utan att röra överkroppen..

Risken är om man vrider för mycket så tappar man hela yttersidan och hästen viker in huvudet och bogen är 2m utanför kroppen.

Men, som sagt.. jag ska testa idag och se vad jag gör - EGENTLIGEN :eek:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast det får mig att fundera ändå. Varför MÅSTE axlarna gå med, räcker det inte att händer/armar gör det utan axlar?

Bara en undran.. Det handlar inte om rätt eller fel, bara om det är ett måste för att få till en öppna?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det är inte konstigt att förvirringen blir total iom att det är så lätt att ge kurser, träningar mm för vem som helst som kan prata för sig. Det liknar de "lektioner" jag fick att kompisens kusin när jag var liten och red nämnda kusins knubbiga ponny. Men "lektionerna" var gratis...;)

Ja helt klart är det nog förvirrande för många, och då väljer de det som känns "snällt" och marknadsförs snyggt :angel: Sorgligt. En salig blandning av delvisa sanningar, hänvisningar till gamla mästare, egna påhitt och slutsatser och självklart kritik mot det som man kalla "tävlingsridning" eller "modern" ridning. Självklart skriver alla som kämpar med sin ridning gärna under ¨på det om det finns lättare sätt...
MEn jag tror knappast dom gamla mästarna som hänvisas till skulle vara imponerade..Inte för att jag vet hur det såg ut men man får hoppas att hästarna som skulle vara smidiga i strid inte såg ut som de i filmerna:rofl:
Snacka om att få stela hästar, "raka" som Fiador kallar det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Personen ifråga i bloggen verkar också (om jag inte missförstår när jag läser snabbt) tala om hur man ska göra för att bekbenen ska korsas i öppna. Sedan när ska de det? :confused: Det är ju ett fel.

Mycket märklig blogg att hänvisa till som referens överhuvudtaget...:crazy:

Tycker du? Jag tycker nog det verkar stämma överens med andra konstigheter a´la Dr Deb och annat.. så jag är inte ett dugg förvånad över att just Brille hänvisar till detta faktiskt..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

*kl*

För knappt två månader sedan lärde jag mig ett "nytt" sätt att rida öppnor. Rider svaga öppnor eller "skuldran in" en stor del av mina ridpass och börjar tidigt med det. När jag sen skulle gå över till tävlingsöppnor fick jag verkligen inte till det! Största problemet var att jag tappade böjningen så fort tvärningen blev större, att lyckas stanna på linjen var inte bättre det. Så fort jag försökte hålla ihop/stötta yttersidan blev det en mindre katastrof. Använde jag yttertygeln blev det väldigt lite eller ingen böjning genom kroppen och med mer ytterskänkel blev det ett mellanting på öppna och sluta :eek:

Då gick jag till mina böcker som jag gärna läser om och om igen; Kyras bok, Lussans bok, Ridhandboken osv. Med det var i Bo Tibblins jag hittade min hjälp. Alla vet att öppna är som början på en volt. Men så fort man ska rida den på en linje blir det lätt att man tränger ut hästen med inneskänkeln. Då är det i sin tur lätt att tappa yttersidan och böjningen vilket gör att man hamnar i skänkelvikning. Lite samma sak kan det bli när man leder in framdelen eftersom yttersidan väldigt lätt blir för rak, det händer dock med mindre tvärning.
Bo Tibblin sätt om hur man början var istället att leda iväg framdelen på den nya linjen, dvs med ytterhanden. Tyckte att det inte lät som jag har hört tidigare men provade och vips gjorde vi jättefina öppnor där bakbenen verkligen gick kvar på sitt spår utan att korsas. :D

När vi sen några dagar sedan red vårt program för bla flera internationella domare fick vi beröm för just våra öppnor :angel: :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror nog att vi måste säga stopp här ett ögonblick......
Först, denna länk.
Vilken länk avser ? Du säger denna länk vilket bör betyda att hästarna i övriga länkar är korrekt.
Den visar en häst som överhuvudtaget inte arbetar i eftergift genom sin kropp.
Hur ska vi kunna diskutera när du visar länkar som denna och Deb, hänvisar till olika ridtekniska delar där hästen inte ens arbetar som den ska??

Vi måste väll ändå komma överens om vilken nivå, att hästen ska ridas i eftergift på ett hyfsat korrekt sätt!!!

Visst, det finns variationer, att vi gör lite olika rent tekniskt när vi rider men om man nu ska andvända sig av en teknik, som nu inte ens ser till att hästen inte ens kröker på nacken, öht inte ens går på tygeln....hur kan du ens lägga fram dessa länkar??
Ser du inte hur dåligt dessa hästar går??

Hur kan man andvända sig av ridteknik som inte får hästen att arbeta korrekt??
Den frågan debatterades i förra delen av den här tråden. Jag anser inte att HF/LDR/LR eller bakom lod får hästen att arbeta korrekt. Andra anser annat, bl.a. du förstår jag. Tänkte att vi hade lämnat det bakom oss och att vi ändå skall försöka diskutera hjälpgivning.
Denna hänvisning säger också en del....
Tex denna Lena, jag har sett henne rida och sett hennes elever. Det hänvisar att detta är klassisk ridning, det är det inte!!
Det är en avart, massa nedrans genvägar med inåt, utåt cirkulerande tygeltag hit och dit, uppåt och neråt som inte hör till den klassiska ridningen öht.
Verken hon eller eleverna rider hästen på tygeln ens....kryptempo utan energi bakifrån, utan verken buk eller ryggangemang mm mm, sen tycker du att övningen, att rida 8volter på en hand är intressant??
Märkligt att du anser att du måste gå till angrepp på en person som du namnger och som inte deltar i debatten. Det du säger är dessutom felaktigt.
Varför är övningen intressant?

Citat från sidan

Texten ovan säger att nu rida en 8volt på en hand, för att sen byta hand, gör att hästen blir rakriktad??
Allvarligt, vilket kvalicerat :devil: bullshit!

Mer citat från sidan, beskrivning av hjälperna för hö öppna.

Tycker du Brille, att dessa direkta, indirekta tygeltag och övrigt beskrivna hjälpgivning stämmer, för att kunna rida öppna?

Vilken urladdning du kommer med. Känner du dig hotad eller vad är det? Vad är klassisk ridning enligt dig?

Det har väl inte undgått någon att vi har olika ideer om hur man rider. Jag tycker att debatten i den här delen av tråden hittills har hållit sig på en saklig nivå med ett hyfsat tonfall.

Jag svarade på vad jag anser vara skillnad mellan indirekt och direkt tygel. Det berör du inte alls.

I en av filmerna beskrivs med teckningar hur hjälperna för öppna kan se ut. Då blir det inte fullt så komplicerat varken för ryttare eller häst som det verkar i en del inlägg.

Nu när du öst galla över en övning som går ut på att rida en 8-volt på 1 tygel kan du väl försöka dig på det och berätta hur din häst reagerade och vad du gjorde åt det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kul! Hur gick det? :)

*KL*

Själv kör jag ambitionen med cykelstyrestänket med axlarna när jag rider. Jag vrider mina axlar dit jag vill att bogarna skall vara för att få hästen att följa min kropp. Men i ärlighetens namn så glömmer jag bort det där ibland och det verkar gå lika bra ändå. Men grundtanken i min ridning är att jag skall vrida axlarna dit jag vill ha hästens bogar i a f. Har dock sett att ryttare på den absoluta världstoppen inte gör så här, har kollat speciellt efter det här på TV. Fast jag har ju inte tittat efter detta med alla, utan bara med vissa när jag har kommit ihåg att kolla efter det.
Om man nu vill rida på detta sättet skall man vara noga med att ha koll på sin egen innersida, det är väldigt lätt hänt att man viker sig i midjan och inte blir rak i sin bål. Kan vara värt att tänka på.
Just öppna är något jag brukar få bra betalt för av tränare. Jag har gjort båda sakerna med axlarna utan att någon har sagt något om det. Alltså både "rakt fram axlar" och axlar vridna i rörelseriktningen. Bara öppnan blir bra så kvittar det väl lika.

Kom på... De rider ju inte öppnor utan diagonalslutor/saxar i svår dressyr. Men principen är samma i a f.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tycker du? Jag tycker nog det verkar stämma överens med andra konstigheter a´la Dr Deb och annat.. så jag är inte ett dugg förvånad över att just Brille hänvisar till detta faktiskt..

Ja, jag gillar Ph. Dr. Deb Benetts m.fl. utförliga sätt att förklara med film, text och tecknade bilder. Jag tycker att det är tråkigt att de flesta kommentarerna handlar om "författaren" själv och inte om det de vill berätta om/deras insikter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp