"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag skulle tro att det rör sig om en sådan liten vinkel i axlarna som blir av att flytta händerna. Men det går ju alldeles utmärkt att flytta handställningen till höger/vänster utan att röra överkroppen..

Risken är om man vrider för mycket så tappar man hela yttersidan och hästen viker in huvudet och bogen är 2m utanför kroppen.

Men, som sagt.. jag ska testa idag och se vad jag gör - EGENTLIGEN :eek:

Ja det går att flytta handställningen utan att flytta /ändra överkroppen, men jag skulle inte få någon bra böjning då och alltså ingen öppna eller volt. Men du kanske får för stor vridning om du tänker på att gå med med axlarna och därför får det att fungera mycket bättre när du tänker på att hålla axlarna kvar istället? Så kan det ju mycket väl vara. Vi måste ju hitta våra egna knappar också och inte bara hästena. Du har nog hittat en där. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast det får mig att fundera ändå. Varför MÅSTE axlarna gå med, räcker det inte att händer/armar gör det utan axlar?

Bara en undran.. Det handlar inte om rätt eller fel, bara om det är ett måste för att få till en öppna?

Det finns väl inga måsten egentligen. Du kan ju lära häsren att fatta galopp om du drar den i örat om du vill.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det är inget han skriver om i de böcker jag läst. Det vi ser på tv är ju hundar som ägarna har ett osunt förhållande med och som utvecklat diverse problem. Hans böcker är jättebra (tycket jag) och jag har inte läst något negativt där. Jag gillar Caesar. Han ser till hundens natur och behov och får människor att förstå hunden och därigenom utveckla ett bra förhålland med sina hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men hur tänkte du när du applicerade det på din valp då ????:(

Jag visste inte bättre. Jag trodde att Cesar Milan var bra och det fanns ingen i min närhet som kunde vägleda mig. Det var först när jag hade haft hund ett tag som jag började förstå tack vare diverse kurser mm. som ledde mig till bättre och mer vetenskapligt grundad litteratur. Jag är ett prima exempel på varför man inte borde sända skiten.

Jag kan faktiskt inte förstå vad som skulle vara bra med honom. Att hundar behöver gå på promenad förstår alla svenska hundägare. Det finns långt kunnigare instruktörer att vända sig till, som inte använder inhumana metoder. Hela hans grej i vart och vartannat program är ju att sätta en strypsnara högst upp på halsen där hunden har känsliga nerver och sedan med kopplets hjälp tvinga hunden. Har sett honom hänga upp hundar i strypsnaran tills de får syrebrist.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men vad menar du att han skrev som inte var bra? Vad gjorde du med valpen som du ångrar? Det du skriver om hans metoder finns inte stt läsa i mina böcker. Jag känner inte igen det alls. Otroligt duktig på hundars beteende och signaler är min uppfattning.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ok . Är väl lite det folk menar när paralleller dras till annan hanteringen djur - oavsett djur och skola osv . Blir galet fel om inte bas kunskap finns i sig i bagaget innan djurägare anammar ngn "skola "
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag gillar Ceasar. Jag håller inte med om allt i hans metoder.
Men jag tycker att han är förbannat duktig på att förklara för de okunniga hundmänniskorna som förstört sina hundar och nå fram till dem.

DET är viktigt! Det är det också inom hästtränandet. Och där ser jag stora brister hos flertalet tränare. Folk utbildas inte nog och förstår inte varför hästen reagerar som den gör. Vad som sker i dess kropp, mentalt, nervsystem etc.
Det finns gott om hippologer och bokstavstränare som själva inte vet. Hur ska de då kunna lära ut?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag gillar Ceasar. Jag håller inte med om allt i hans metoder.
Men jag tycker att han är förbannat duktig på att förklara för de okunniga hundmänniskorna som förstört sina hundar och nå fram till dem.

DET är viktigt! Det är det också inom hästtränandet. Och där ser jag stora brister hos flertalet tränare. Folk utbildas inte nog och förstår inte varför hästen reagerar som den gör. Vad som sker i dess kropp, mentalt, nervsystem etc.
Det finns gott om hippologer och bokstavstränare som själva inte v ska de då kunna lära ut?

Håller verkligen med om detta. Det är så ofta tränare fokuserar/lägger vikt vid detaljer men missar eller hoppar över det mest grundläggande-hur hästar fungerar, deras instinkter osv. Om människan förstår detta blir det en helhet och det är så viktigt att få denna helhet och kunna förstå varför hästen gör som den gör i olika situationer. Det är viktigt både i hanteringen av hästen och i ridningen. Ridningen är ju bara en del av hästhållningen. Caesar pratar ju väldigt mycket om hur hundar fungerar och när ägarna får förståelse för det har de förutsättningar för en bra relation med hunden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har långt ifrån sett alla program men strypsnaran är ju en tillfällig hjälp på hundar som är totalt förstörda av sina ägare. Samma anledning som folk har repgrimmor eller stigbett tillfälligt på en häst som är totalt ouppfostrad och oregerlig eller som av andra skäl inte håller sej i skinnet. Det är inget man uppfostrar föl med eller har på en häst till vardags eller ens nånsin på de allra flesta hästar. Jag skulle tex aldrig behöva det på min. Man får väl se Cesars metoder i sitt sammanhang. Hans metoder är ju mycket mer och alfarullningar har jag inte sett en enda gång.
Däremot har jag sett svenska i egna ögon experter kasta ner hundar på rygg och härja.
Jag tror man måste ta allt med en nypa salt och sålla, samt inse att det finns situationer när korrigering av beteende är nödvändigt för att hunden ska ha en chans att överleva.

Hade du ingen kunnig hundmänniska du kunde frågat? Tror knappast Cesar har avsett de metoderna du pratar om i vanlig valpuppfostran, möjligen om en halvvuxen valp spårar ur totalt. Möjligen. Trist med din valp men tror inte du ska lasta det på Cesar...

Jag tycker poängen i hans program är att det aldrig är fel på hunden utan det handlar alltid om människan...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Bara för att vara tydlig: Cesar säger många saker som är rätt och bra. Han verkar vara en bra person som vill väl. Men han säger också en del som är fel och mindre bra. Han använder en del metoder - vissa av dem får vi aldrig se i tv men de finns på Youtube, som är direkt grymma och farliga. Det är bara att söka så hittar man ganska obehagliga saker. Det bra som han säger, skulle vilken som helst vettig hundmänniska kunna förmedla. Det är inget unikt för honom.

När jag köpte min första valp tyckte jag att jag hade koll på läget för jag hade sett Cesars program varje vecka och jag hade läst hans bok om valpuppfostran, "How to raise the perfect dog", från pärm till pärm. Två gånger. Jag följde hans websida och hans Facebooksida. Eftersom jag trodde att han var en respekterad auktoritet på hunduppfostran följde jag hans råd. Många av dem var jättebra, men det grundläggande problemet, som jag ser det, är att han bygger sin uppfostran till väldigt stor del på korrigeringar. Min uppfattning är att inlärning bygger på att man först förmedlar vad man vill ha. Korrigerar gör man när man är säker på att hunden förstår, men ändå inte gör det man vill. Han börjar i fel ände och det skapar hundar som inte vågar ta några initiativ. Jag vill ha hundar som är lugna, lydiga och glada. Undergivna vill jag däremot inte ha dem.

Samma sak med problemhundarna i tv. 95 % av problemen beror på att ägarna inte har förstått att hundar behöver motion och mental stimulans. Vissa av dem har kraftfulla bruksraser och tror att en tur runt kvarteret ska räcka. Börjar man ge dessa hundar vad de behöver löser sig de flesta problem. Detta hade som sagt vem som helst som kan hund kunnat förmedla. Resten kan man oftast lika gärna hantera med moderna metoder som bygger på belöning i stället för korrigering. Det är vetenskapligt bevisat att belöning är mer effektivt för inlärning än korrigering. Det finns en anledning till att alla människor som tävlar på hög nivå med sina hundar i t.ex. freestyle eller agility kör clickerträning. Det är helt enkelt det mest effektiva sättet att lära in beteenden. Därmed inte sagt att man aldrig behöver vägleda eller korrigera.

I övrigt är det ett problem att Cesar sprider den gamla myten om hundar och dominans, och att de på något sätt försöker ta över ledarskapet i "flocken". Forskare vet i dag att hundar inte fungerar så, och att de öht inte har det slags hierarki som man trodde förr. Detta tänkande är motbevisat och skadligt, eftersom det får människor att missförstå hundar och deras beteende. En hund som juckar på ett människoben visar sällan "dominans" som folk tror. Det är i stället normalt en överslagshandling, som uttrycker stress eller frustration. Det kan också vara ett rent sexuellt beteende. Hunden kanske behöver lära sig att koppla av. En korrigering skapar oftast bara mera stress.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det går att flytta handställningen utan att flytta /ändra överkroppen, men jag skulle inte få någon bra böjning då och alltså ingen öppna eller volt. Men du kanske får för stor vridning om du tänker på att gå med med axlarna och därför får det att fungera mycket bättre när du tänker på att hålla axlarna kvar istället? Så kan det ju mycket väl vara. Vi måste ju hitta våra egna knappar också och inte bara hästena. Du har nog hittat en där. :)

Varför får du ingen bra böjning om inte axlarna är med?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det finns väl inga måsten egentligen. Du kan ju lära häsren att fatta galopp om du drar den i örat om du vill.

Men du säger att axlarna måste med, jag undrar varför?

Vad i den vridningen gör att det blir en böjning, vad är det i en icke vridning är det som gör att det blir i så fall "fel"?

Om jag lägger mina händer på samma sätt som om jag vred axlarna, men de är i stället rakt fram, formar med inner skänkel.

Varför axlarna, undrar jag. En ärlig fundering.. jag förstår inte varför det blir skillnad och undrar om någon kan förklara det.

Att lära en hästt att det är galopp genom att dra i örat vet jag med.. man kan också lära en häst att kröka på nacken och se ut att gå i form men ha noll bakbensaktiviet också... alla sätt är möjliga...

Det var inte det jag efterfrågade och kan du inte svara på min fråga så skriv då hellre det än dra löjliga paralleller
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag gillar Ceasar. Jag håller inte med om allt i hans metoder.
Men jag tycker att han är förbannat duktig på att förklara för de okunniga hundmänniskorna som förstört sina hundar och nå fram till dem.

DET är viktigt! Det är det också inom hästtränandet. Och där ser jag stora brister hos flertalet tränare. Folk utbildas inte nog och förstår inte varför hästen reagerar som den gör. Vad som sker i dess kropp, mentalt, nervsystem etc.
Det finns gott om hippologer och bokstavstränare som själva inte vet. Hur ska de då kunna lära ut?

Tror att CM har tajming, en jävla känsla för hundar, vilket inte alla människor har. så när de ska börja korrigera - han gör det på samma sätt som hundar gör med varandra, med samma tajming - så blir det bara jävligt fel.

Återigen, folk med dålig eller ingen insikt om sin oförmåga ska försöka sig på saker som de ser på film eller läser en bok i stället för att ta hjälp av en duktig tränare i verkliga livet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Lite kul att hundar fick igång hästfolket!

Ska man nå ut i tv är ju "paketet" viktigt. Det är ju det inte alla hundtränare har. Cesar har rullskridskor och ett gäng pitbulls som drar honom mitt på gatorna... Coolt men inget man vill pröva.
Vilket paket man än ser tror jag man ska vara kritisk och inte svälja allt med hull och hår. Sen tycker jag det är skillnad på uppfostran och träning. Träning ska vara positiv och uppfostran ska vara tydlig och konsekvent. Min vovve har aldrig koppel. Men om jag ser att han utmanar någon mötande hund så avleder jag genom att putta till honom med benet eller peta lätt på nacken. Jag har aldrig behövt göra med eftersom han är en mjuk kille ;-)
Men jag mötet många som slår hundarna , trycker ner dom i marken etc och bara triggar beteendet mer. De borde titta på Cesar och lära sina hundar umgås med andra hundar på vettigt sett.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För min del blir det ingen böjning, mitt problem har varit att göra mera som du skriver och jag har fått jobba hårt på att istället vara rätt still med handen och mera krama i tyglarna och vända in lite med axlarna som på en volt, men ha kvar blicken i rörelseriktningen.
För mej blir det mera böja halsen bara om jag bara använder händerna, men vänder jag in med axlarna så att händerna "följer med" så blir det en böjning. Vet inte varför egentligen, men det är total skillnad.
Provade senast igår för att våga svara, eftersom jag inte är särskilt bra på att rida bra skolor:D Men hästen verkar fatta vad jag vill mycket bättre, det är vad jag känner.

På min förra häst kunde det funka ändå, eller hankade sej fram kanske snarare... Han var lite lättare på det sättet, ur ryttarsynpunkt. :)

Den här är het och superkänslig och "inbjuder" till att använda handen mera, och jag har inte den skicklighet som hon hade behövt. Har tidigare hamnat i mjäkträsk, med för "snäll" hand som inte är alls snäll, pga det blir glapp och otydlighet. Händer som vikt i handleden och en massa annan skit. (Pratar nu om i dressyren, i hoppsadel har jag mera bara ridit vilket blir betydligt bättre;)) Det har tagit tid och jag jobbar på det, men handens position ger stora utslag, på cm när, nästan mm. Hela positionen är avgörande och min svaga sida som ryttare, så ja, kan inte förklara varför men det är så det funkar. :idea:
Sen tycker jag det är så även på andra hästar, när jag nån gång rider andra, det underlättar ju väldigt, så jag tycker inte det är så konstigt? Tycker du det är fel att vända in med sina axlar?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Lite kul att hundar fick igång hästfolket!

Ska man nå ut i tv är ju "paketet" viktigt. Det är ju det inte alla hundtränare har. Cesar har rullskridskor och ett gäng pitbulls som drar honom mitt på gatorna... Coolt men inget man vill pröva.
Vilket paket man än ser tror jag man ska vara kritisk och inte svälja allt med hull och hår. Sen tycker jag det är skillnad på uppfostran och träning. Träning ska vara positiv och uppfostran ska vara tydlig och konsekvent. Min vovve har aldrig koppel. Men om jag ser att han utmanar någon mötande hund så avleder jag genom att putta till honom med benet eller peta lätt på nacken. Jag har aldrig behövt göra med eftersom han är en mjuk kille ;-)
Men jag mötet många som slår hundarna , trycker ner dom i marken etc och bara triggar beteendet mer. De borde titta på Cesar och lära sina hundar umgås med andra hundar på vettigt sett.

Håller helt med. Jag har bara haft omplaceringshundar men ändå aldrig behövt använda några bryska metoder, däremot otrolig tydlighet och jag tycker att det är vad han främst står för.
En stor tung hund kan släpa omkring på sina okunniga ägare och då kan ett strypkoppel vara användbart en period, tycker inte jag är konstigt alls.

Det mesta han gör är att lära folk kommunicera vettigt och få en lugn hund tycker jag
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag försöker tänka efter hur jag gör. Försöker tänka att det sitter ett "öga" på bröstbenet som visar vägen. Allt för att undvika att styra med tyglarna, skänklarna styr och "ögat" visar vägen. I öppnan försöker jag efter bästa förmåga sitta med, axlarna är detsamma som hästens bogar, blicken är riktad i rörelseriktningen. En liten vridning i axlarna bör det då bli, men det är inte axlarna jag fokuserar på utan på att sas titta åt rätt håll och "föra" med skänkeln.

Dagens flum är nu avslutat :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tycker du det är fel att vända in med sina axlar?

Absolut inte! Jag funderar bara i vad det är med just axlarna som gör böjningen. Vad händer i kroppen för att det blir så mycket bättre för vissa, men för mig blir det lättare om jag flyttar ut handen som om de följde med axlarna.. För det kan ju inte bara var att axlarna vänder sig med, det måste vara något annat som påverkar tillsammans.

DET är jag nyfiken på :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det var så jag gjorde också, och tyckte nog att öppnorna blev rätt bra faktiskt :D

Men.. äh, jag måste fråga herr tränare nästa gång helt enkelt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp