"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

På en uppmärksam häst kan jag, då jag sitter i rätt position och är med hästen, rida sluta med endast indirekt tygeltag som aktiv hjälp. (Jag vet inte vad som händer om hästen är bakom lod eftersom bettet då har en annan inverkan och hästen har en annan balans.)

Jag har jobbat hästen från marken med "långa tyglar", hästen ställd till höger och gåendes till vänster om hästens bak bett den om/fått sluta åt höger. Min placering har inte varit den "hjälp" som hästen svarat på.

Man ser ofta att hästar som galopperar t.ex. längs spåret inte är raka utan galopperar med bakdelen innanför. Jag tror att det kan bero på att ryttaren har innerhanden för nära manken så att tygeltaget går mot yttre bak. Om det är så, är det lätt för ryttaren att fixa sitt problem genom att flytta handen ut från manken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Blev mkt tygel nu ?

Och? Vad var det vi diskuterade då? Vad var det vi försökte utveckla? Jo just det, tygeltagen och vad dom står för enligt våra olika signalsystem. Konstigt att det blev mycket tygelsnack då.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar med indirekt tygel ändå:D Lite trögtänkt är jag tror jag. Du får gärna utveckla lite, flyttar du bogen eller rumpan?

Absolut kan det vara så att ryttaren omedvetet påverkar hästen med tygeln men jag tror också att det kan bero på att det är naturligt för hästen att just galoppera med rumpan innanför. I alla fall tänker vi så på basicnivå och utgår i från det i den enkla galoppfattningen på den unga/otränade hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar med indirekt tygel ändå:D Lite trögtänkt är jag tror jag. Du får gärna utveckla lite, flyttar du bogen eller rumpan?

Absolut kan det vara så att ryttaren omedvetet påverkar hästen med tygeln men jag tror också att det kan bero på att det är naturligt för hästen att just galoppera med rumpan innanför. I alla fall tänker vi så på basicnivå och utgår i från det i den enkla galoppfattningen på den unga/otränade hästen.

Håller med dig!!
Hundar springer gärna på snedden.
Hästar oxå, särskilt i galopp!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar med indirekt tygel ändå:D Lite trögtänkt är jag tror jag. Du får gärna utveckla lite, flyttar du bogen eller rumpan?

Absolut kan det vara så att ryttaren omedvetet påverkar hästen med tygeln men jag tror också att det kan bero på att det är naturligt för hästen att just galoppera med rumpan innanför. I alla fall tänker vi så på basicnivå och utgår i från det i den enkla galoppfattningen på den unga/otränade hästen.

Ja det är det ju om inte hästen är rak och det är den ju inte från början.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker du är så härlig som bjuder på dina misstag i bild. Din häst är ju jättevacker. Men oavsett så skriver du om hur du gjort bort dig och visar bilder.
Föredömligt!

Ang ryggningen ska jag fundera kring hur jag gör. Men jag tror att jag bara ska rida mina egna imorgon. Så då blir det att studera hur en 30-årig ponny med iaf någon form av utbildning gör eller en hyfsat oskolad sak.

Det enklaste är ju att visa bilder på sig själv och förklara vad som inte gick så bra :) Blir lättare för folk att ta till sig då tror jag. Sen har jag en häst som går väldigt bra med så jag känner inte att jag måste bevisa något, utan kan bjuda på en massa mindre lyckade kort utan att det spelar någon roll för mig. Jag vet vad han går för ändå och det ger mig en inre trygghet. Känns bra! :) Jag tycker att det är roligare med egna bilder än länkar till någon annans kort och funderingar, det är inte många förunnat att kunna rida som de allra bästa och det blir lite mindre intressant än med eget material. Själv så tycker jag att det är klart roligast med folks egna kort och filmer! Synd att så få vågar lägga ut eget bara, men jag kan ha en viss förståelse för det eftersom folk har lättare för att komma ihåg det som inte var riktigt 100 än det som var super. Oavsett vad man nu skrev i texten.

Jo men gör det! Tror att du kommer att revidera din uppfattning om tygeltagen :)

Fio. ok, tack! :) Ja ja, H eller B... Hit med filmen nu tack! :D Är väldigt nyfiken!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

På en oskolad tror jag nog att jag måste göra mer "standard". Dvs använda båda tyglar om jag måste använda hand.
Och jag misstänker att jag kan göra en snabb förhållning på båda just då jag börjar rygga och därefter gå över t växelvis den diagonal jag vill flytta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

....
För mig är det fullständigt ointressant vilket bakben hästen börjar en ryggning med. Vill jag absolut att han skall gå bakåt med ett speciellt bakben så går det utmärkt, men jag fattar inte varför man skall bry sig om vilket bakben en häst börjar en ryggning med? Men det kanske du inte menar heller? *Även jag börjar bli lite trött i skallen* :)
Därför att det kan vara bra om man skall rygga t.ex. två steg och ur ryggningen fatta t.ex. vänster galopp. Då bör man börja ryggningen med rätt diagonal så att hästen står på/i närheten av rätt bakben efter två steg för att direkt kunna fatta vänster galopp utan att ta steg i någon annan gångart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast det sker inte samtidigt.. vill du renodla hjälperna finns det väl inget bättre än att skänkeln betyder start och handen stopp? Det är inte speciellt renodlat att använda växelvis + sätet+ skänklar.. det är alldeles för många hjälper för något så simpelt som en ryggning.

Varför skulle man vilja rygga med hängande tyglar?

När du rider samlad trav så rider du med tillbaka-dragna skänklar?
Nu skrev jag inte renodlade hjälper utan motstridiga. Det var ett svar på ett inlägg som jag uppfattade att man skall samtidigt använda framåtdrivande skänkel och bakåtverkande hand (för mig=motstridiga hjälper).

Ju mer samlad desto mer tillbakadragen skänkel. Var skänkeln är placerad t.ex. tillbakadragen (utan att vara aktiv) är i sig sjäv en hjälp. Jag tycker att inverkan blir större om hela skänkeln (inte bara underskänkeln) förs bakåt och om jag riktar hälen mot bakhoven.
I öppna och galopp är jag noga med att innerskänkeln inte är tillbakadragen utan ligger vid sadelgjorden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det var ju lite intressant för i en sluta så ber jag hästen flytta in rumpan med säte och skänkel, men så klart att jag ber hästen hålla kvar ställningen med innertygel och då blir den ju lite mot manken. I en öppna så ber jag hästen flytta in framdelen, med direkt tygel om jag behöver förtydliga och ber hästen hålla kvar ställningen med sätet/innerskänkel.

Jag tänker att direkt tygel går direkt till samma sidas framhov och indirekt går till motsatta sidans bakben. Tänker inte att jag använder indirekt tygel vid en sluta men skulle förstås kunna göra det på en lite längre kommen häst, men förmodligen inte på samma sätt som du.

Tex vid inlärning så funkar indirekt tygel, när hästen är böjd/ställd inåt, på utsidans bakben som flyttar "utåt". När detta sitter nästan som en reflex, kan jag även använda det i en vändning (tex om rumpan är på väg ut) på utsidan men den verkar fortfarande på motsatta sidan bakben (insidans bakben blir det då i en vändning) som jag ber hästen flytta tillbaks in igen. På så sätt får det ju även effekt på framdelen, iom att bakdelen aktiverats igen så kan hästen "resa upp" framdelen och fortsätta vända.

Det du kallar indirekt tygel (som uppfattar det), det som påverkar bogen, det använder jag också, men har inget namn på det, bara att jag i den absoluta grunden använder det i kombo med direkta tygeln, men så småning om kan jag ju använda enbart inntertygeln för att för att förtydliga att bogen ska flyttas.
I dressyr finns det krav på hur en skola ska se ut för att den ska fungera för att vara en skola= för att lära hästen att samla sig.

Det är INTE så enkelt att bara flytta in bakdelen resp. framdelen.

Förr när man kastade bak ytterskänkeln för att fatta galopp blev hästarna mer krokiga. När man rider på dem bör man sträva efter en rak häst o Brilles förslag att korrigera med handen blir sämre. Man ser till att inte försämra för den- fattar rakt o sen ska framdelen flyttas in på bakdelen. Inte tvärtom om bakdelen bär. Innersidan kontraheras i galopp o den bör tänjas ut lite.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Därför att det kan vara bra om man skall rygga t.ex. två steg och ur ryggningen fatta t.ex. vänster galopp. Då bör man börja ryggningen med rätt diagonal så att hästen står på/i närheten av rätt bakben efter två steg för att direkt kunna fatta vänster galopp utan att ta steg i någon annan gångart.

Låter logiskt! Skall kolla när jag rider idag vad det är jag gör egentligen :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det är det ju om inte hästen är rak och det är den ju inte från början.

Litet förtydligande i denna ordprecisa diskussion:D Enligt mitt synsätt så är det skillnad på rak och rakriktad häst. Rak kan även en ung och outbildad häst vara (men kanske inte i just galopp), eller tom så är den oftast "för" rak och därmed lite stel och vinglig.

Rakriktad kan en häst vara även om den är böjd/ställd varför Brilles tanke kan vara precis lika rätt som något annat. Det har mest att göra med vilken häst och/eller ryttare som rider samt vilket signalsystem man har. Har man lärt hästen flytta in rumpan med innertygeln, eller flytta ut bogen (har inte riktigt greppat vilket), så kan det absolut vara därför hästen galopperar "snett".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

I dressyr finns det krav på hur en skola ska se ut för att den ska fungera för att vara en skola= för att lära hästen att samla sig.

Det är INTE så enkelt att bara flytta in bakdelen resp. framdelen.

Förr när man kastade bak ytterskänkeln för att fatta galopp blev hästarna mer krokiga. När man rider på dem bör man sträva efter en rak häst o Brilles förslag att korrigera med handen blir sämre. Man ser till att inte försämra för den- fattar rakt o sen ska framdelen flyttas in på bakdelen. Inte tvärtom om bakdelen bär. Innersidan kontraheras i galopp o den bör tänjas ut lite.

Jag antar att du syftar på tävlingsdressyr?

Den dressyr jag anammar är till för att skola hästen och förbereda den för olika saker, så "skolorna" använder inte jag i uppvisningssyfte, utan i inlärningssyfte och för att "mjuka upp" och "balansera upp" hästen stegvis. På basicnivå handlar det om att flytta kroppsdelar (steg 1), ju längre man kommer desto mer handlar det om en sammansatt rörelse (form). Men det är fortfarande aldrig en uppvisningsform varför dagsformen avgör hur korrekt den blir.

Angående galoppfattning på unga/otränade hästar så utgår jag ifrån hästens förutsättningar, har den lättare att förtå och få till det via rumpan på sniskan så är det där jag börjar, sen blir det stegvis "rakare" och "rakare", tills det räcker med en liten "knix" med inner höft/axel, men självklart är det lätt att fastna i allt för tydliga signaler, något man måste påminna sig själv om ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Har man lärt hästen det så borde det ju inte komma som en överraskning att den galopperar på dubbla spår- då har man ju bett den göra så.
Jag förstod Brille som att hästar kan hamna på dubbla för att ryttaren omedvetet inverkar med en trängande innerhand.
Och i dom fallen tror jag att ryttaren inte lyckas påverka hästen med sits och drivning så den kan börja räta ut sig och då hamnar handen nära manken för att ryttaren hamnar snett i sadeln och försöker med innerhanden rädda känslan att hästen trillar in på innerskänkeln. Alltså att innerhanden blir ett symptom snarare än en orsak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Litet förtydligande i denna ordprecisa diskussion:D Enligt mitt synsätt så är det skillnad på rak och rakriktad häst. Rak kan även en ung och outbildad häst vara (men kanske inte i just galopp), eller tom så är den oftast "för" rak och därmed lite stel och vinglig.

Rak är mera liksidig för mej, vilket den blir genom rakriktningsarbetet så småningom.

En ung outbildad häst är inte rak tycker jag utan mer eller mindre oliksidig i sej själv precis som vi är.( Fast vi kan tyvärr förstärka det genom ridningen också sen)

Rak har inget med stelhet att göra tycker jag, snarare med balans och exteriör. En stel häst är nog knappast "rak".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Rak är mera liksidig för mej, vilket den blir genom rakriktningsarbetet så småningom.

En ung outbildad häst är inte rak tycker jag utan mer eller mindre oliksidig i sej själv precis som vi är.( Fast vi kan tyvärr förstärka det genom ridningen också sen)

Rak har inget med stelhet att göra tycker jag, snarare med balans och exteriör. En stel häst är nog knappast "rak".

Håller med!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och jag gör skillnad på rak häst och rakriktad häst. En rakriktad häst kan vara böjd/ställd och ändå vara rakriktad. Medans en rak häst är bara rak i kroppen, alltså böjer och vinklar inga leder, bara möjligen kotorna i halsen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ursäkta om jag var otydlig, men jag menar inte att jag lär hästen fatta galopp så, hästen kan redan det, det är signalen som jag lär in och den signalen är fortfarande "knix" med höft/axel, jag bara förbereder den så som den naturligt vill ha det när den fattar galopp. Ett sätt att göra det enkelt för hästen att förstå själva signalen iom att jag gör det lätt för den att fatta den galopp jag vill ha.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ursäkta om jag var otydlig, men jag menar inte att jag lär hästen fatta galopp så, hästen kan redan det, det är signalen som jag lär in och den signalen är fortfarande "knix" med höft/axel, jag bara förbereder den så som den naturligt vill ha det när den fattar galopp. Ett sätt att göra det enkelt för hästen att förstå själva signalen iom att jag gör det lätt för den att fatta den galopp jag vill ha.

Jag menade ditt tidigare inlägg och Brilles inlägg om att hästar kan galoppera med rumpan innanför när man har innerhanden nära manken ;-) inte fattningen utan det med sluta för indirekt tygel .
Inlägg 233 :-))
En häst som du kallar rak skulle jag nog kalla spänd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp