"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu har ju jag också en väldigt het häst, men energiregleringen i ryttarens hjärna kan ju även höjas om det skulle vara så att man sitter på en mer flegmatisk häst.

Haha, nu fick jag en flashback från en träning för denna tränare. Jag har haft en mycket het häst tidigare och lärde mig då att "nollställa" mig för att inte hästen skulle koka över (tränade inte för henne då -tyvärr!). Tyvärr lärde jag mig det nog lite väl bra för sedan när jag började rida nuvarande häst, som iofs har en hel del eget driv men inte på långa vägar lika nervig som den andra, och började träna för K så fick jag skäll för att jag var FÖR lugn. Minns ett citat: Jag skulle bli mer italiensk! (av alla saker..) ;);)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Förstår inte var nödvändigheten med förhållande bakåt hjälp växelvis flr hand är vital ?
Ang din kommentar om varför man ska förhålla ? Antar du avsåg ett knapplån. Eller ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, inget knapplån direkt. Du ansåg att man inte ryggar för handen. Absolut gör man inte det enbart för handen. Men visst fasen använder man den ändå ngt ganska ofta även i ryggning. Så den är en del i hjälpgivningen. Alltså ryggar man för handen - också.

Och jag tycker man förhåller växelvis iom att det växelvis är ena sidan som skjuter/bär och ena sidan som lyfter. Man påverkar diagonalt om man har ett signalsystem som tillåter att hjälperna går igenom från inner mungipa till ytter bak.
Så jag ber hästen lätta på v fram tex samtidigt som den då får signal att sätta h bak längre in under sig och sen motsatt.

Det hänger ihop med hur jag vill kunna lätta ena sidan även i framåt. Och i hur jag vill kunna be ytter bak kliva in längre genom ställning i nacken för inner.

Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt. Jag är slut!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag fick lära mig för den franska tränaren att rygga växelvis med tyglar och sittben och skänklar dock ej tillbakadragna.. Men föredrar att göra som Kyra skriver om i sin bok.. dsv rid framåt förhåll med handen så går hästen bakåt och då behöver man inte tänka på massa växelvisa hjälper.. mkt mer okomplicerat. Dock brukar jag ta med sittbenen i början men dom lär sig snabbt så sen kan jag ta bort den hjälpen oxå. Man ska inte underskatta att hästen faktiskt kan flytta sina ben själv..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej håller inte med . Skriver under fio . Varför måste handen växelvis inverka om hästen är på hjälpen och bjuder framåt som den ska i ryggningen ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Länk igen till en sida som (jag tycker) ger svar på en del frågor som ställts i tidigare delar av denna tråd, bl.a. Om varför diagonala hovar skall landa samtidigt i trav. Det finns en också "träningsstege" i slutet av artikeln.
http://www.ridingart.com/balance.htm
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag fick lära mig för den franska tränaren att rygga växelvis med tyglar och sittben och skänklar dock ej tillbakadragna.. Men föredrar att göra som Kyra skriver om i sin bok.. dsv rid framåt förhåll med handen så går hästen bakåt och då behöver man inte tänka på massa växelvisa hjälper.. mkt mer okomplicerat. Dock brukar jag ta med sittbenen i början men dom lär sig snabbt så sen kan jag ta bort den hjälpen oxå. Man ska inte underskatta att hästen faktiskt kan flytta sina ben själv..

Det är naturligtvis upp till var och en och man väljer om man vill göra det okomplicerat för sig själv eller för hästen. Jag försöker renodla hjälperna och vara så tydlig som möjligt för att hjälpa hästen att förstå. Jag vill undvika att ge motstridiga hjälper, som att samtidigt be om framåt och bakåt. Jag vill att ryggning skall vara förberedelse (förflyttning av tyngdpunkten) för samling. Därför vill jag använda liknande hjälper i ryggnignen som att räta upp mig och flytta skänklarna bakåt.

Om man ryggar genom att rida framåt och samtidigt förhålla med handen är det väl inte möjligt (?) att rygga direkt ur halt på hängande tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Länk igen till en sida som (jag tycker) ger svar på en del frågor som ställts i tidigare delar av denna tråd, bl.a. Om varför diagonala hovar skall landa samtidigt i trav. Det finns en också "träningsstege" i slutet av artikeln.
http://www.ridingart.com/balance.htm
.

Tycker det var svårt att hitta vem som skriver detta? Alltid roligt att veta vad det är för slags filur innan man läser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, inget knapplån direkt. Du ansåg att man inte ryggar för handen. Absolut gör man inte det enbart för handen. Men visst fasen använder man den ändå ngt ganska ofta även i ryggning. Så den är en del i hjälpgivningen. Alltså ryggar man för handen - också.

Och jag tycker man förhåller växelvis iom att det växelvis är ena sidan som skjuter/bär och ena sidan som lyfter. Man påverkar diagonalt om man har ett signalsystem som tillåter att hjälperna går igenom från inner mungipa till ytter bak.
Så jag ber hästen lätta på v fram tex samtidigt som den då får signal att sätta h bak längre in under sig och sen motsatt.

Det hänger ihop med hur jag vill kunna lätta ena sidan även i framåt. Och i hur jag vill kunna be ytter bak kliva in längre genom ställning i nacken för inner.

Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt. Jag är slut!

Är nyfiken på om du gör likadant i trav som oxå är en diagonal gångart? Inverkar växelvis med tyglarna alltså
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Länk igen till en sida som (jag tycker) ger svar på en del frågor som ställts i tidigare delar av denna tråd, bl.a. Om varför diagonala hovar skall landa samtidigt i trav. Det finns en också "träningsstege" i slutet av artikeln.
http://www.ridingart.com/balance.htm
.

Då får du heller inget övertramp. den kan inte ens trampa med bak i framhoven spår. En obalanserad kanske yngre häst slår gärna i fram just för att den inte hinner lyfta fram pga framvikten. Trampar av sig skor.

Formen på illustreringarna är hela tiden hög. då ska den inte vara bakom- fulkrok. men i låg form.

titta på den första skelettbilden med blåa pricken. där ser man tydligt hur hästen får springa ikapp sin näsa. näsan längre fram än framhovarna. Om den istället får välva sig orkar den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Haha :D Ja, hon kan verkligen konsten att uttrycka sig på ett väldigt lättbegripligt sätt!

*kl*

Tack för att det var så många som tyckte att det var roligt att ta del av denna tränares tänk!

Brille. Jag menar att om du lättar av med sittbenen istället för att luta dig bakåt/trycka ner sittbenen i sadeln, så öppnar du en väg för hästen att gå bakåt. Det är ju inte min idé precis att hästar alltid skall ha en öppen dörr åt något håll. Man lägger över vikten på muffen så att säga istället för att ha den på sittbenen. Vill hästen ändå inte rygga så prova med att ställa dig i fältsits... Fast då får du nog hålla i dig för det brukar resultera att hästarna får en jäkla fart bakåt. Detta förutsatt att du inte släpper fram den med handen alltså. Och sen när man har kommit längre räcker det med att göra en omärklig avlättning med sittbenen (ihop med det andra som både jag och andra har skrivit om) för att hästen skall göra perfekta ryggningar. Det är så lite så det syns inte ens. Grundtanken i allt är som sagt att man öppnar en dörr åt något håll. Sen om den är bakåt, framåt, uppåt eller åt sidan spelar ingen roll. Drar man i tyglarna, som man ändå får säga att man gör även om det nu bara är i en tygel åt gången, samtidigt som man trycker ner sittbenen i ryggen på den och lutar sig bakåt så har man stängt dörrarna både bakåt och framåt. Mycket mer okomplicerat än så här kan det väl inte bli?
Sen vad det gäller samling. Samling skall, som jag ser det, komma ur ett framåttänk. Man kan ju inte samla en tom påse? Hästen måste alltid tänka framåt för att man skall kunna få till en bra samling. Nu har jag aldrig gjort någon levad, min häst har dock lätt för att lätta av så det går säkert att lära honom levader om jag nu skulle vilja det. Varje gång han har lättat av har det berott på att hans energi har gått uppåt istället för framåt. För att jag har blivit kvar i handen av misstag. Dörren har alltså bara varit öppen uppåt... Så här kan det se ut då:

DSC_0003.jpg


Att jag håller i honom, och för ena tygeln lite åt sidan, mitt i denna avlättning är för att få ner honom igen. Bäst hade ju såklart varit om jag hade sett till att inte hamna i en sån här situation, men jag hade inte haft hästen så länge här och inte riktigt lärt mig alla hans knappar ännu.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad härligt med en sådan häst:love:

Här är det tvärtom. Om jag är ofokuserad och omotiverad så smittar det omedelbums av sig på min häst. Om jag däremot är väldigt fokuserad och avspänd så blir även hon det, även om hon varit lite "i gasen" från början. Jag tror det handlar om att kunna komma in i den berömda bubblan, eller om man åker jojo in i bubblan och ut igen, eller kanske inte kommer in alls.

Ja, det är inte alltid så. Det är lika ofta tvärtom. Det beror väl på vilken av oss som är mest påverkbar för dagen kanske? Det växlar. :laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Håller med och tänker vidare att jag vill agera snarare än reagera. Alltså , jag vill på ett tydligt sätt visa hästen vad jag vill istället för att vara passiv och reagera när hästen gör fel. Jag vill ju kunna vara den som för dansen.

Finns många som gillar att hästen ska gissa och försöka och få beröm när de gör rätt. Jag tycker det känns veligt och gillar inte sånt ledarskap annars heller, mellan folk alltså... Kan vara kul hjärngympa för djur och ungar när man tricktränar och dyl men inte i vanlig ridning hantering - tycker jag ;-)
Håller med. Vid ridning tycker jag man ska vara så tydligt man kan. Vi ryttare ska ju underlätta för hästen att göra det vi vill. Att ge hjärngymnastik på annat sätt tror jag också är jättebra, men det passar bättre från marken. Ridning är ridning liksom.
Det finns säkert ryttare som trivs med att träna som du beskriver. Om det passar dem och hästen är nöjd och belåten så är det väl vad som är rätt för dem, men det känns inte rätt för mig. Klickerträning är ju en sån sak som många djur verkar tycka är jätteroligt. (har precis börjat med ena hunden), men det är inget jag vill blanda in i ridningen. För mig är det två olika saker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror att de flesta hästar har den här känsligheten, men det är upp till ryttaren att "bemästra kunskapen att hitta den"

Det tror jag också. Men att hitta den är inte alltid enkelt.:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så du menar att en häst är spikrak i sig själv? intressant..

Jag tror inte hästen heller tänker att den ska jävlas.. men om den inte får någon support från ryttaren så håller den sig inte rak

Men det var ju precis det hon skrev: att ryttaren omedvetet sätter hästen i den positionen. (är ryttaren omedveten kan denne inte ge rätt support)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Haha :D Ja, hon kan verkligen konsten att uttrycka sig på ett väldigt lättbegripligt sätt!
......................................................

Grundtanken i allt är som sagt att man öppnar en dörr åt något håll. Sen om den är bakåt, framåt, uppåt eller åt sidan spelar ingen roll.

Ja verkligen. Tur det så man faktiskt kan ta åt sig och fatta vad man ska göra ;) :)

ang det fetmarkerade: När jag läste vad du skrev om ryggningen (gör förresten på samma sätt, lättar litegrann för att öppna en väg för hästen) så fick jag en bild i huvudet -tänk en kaviartub! klämmer du bak (trycker ner sittbenen) så åker ju innehållet framåt, och klämmer du där fram på tuben (håller emot något i handen med bibehållen energi framåt, men då lättar på sittbenen) så åker ju innehållet bakåt! :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men det var ju precis det hon skrev: att ryttaren omedvetet sätter hästen i den positionen. (är ryttaren omedveten kan denne inte ge rätt support)


Eeh Nä.. att inte ge support och inverka fel är 2 helt olika saker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det är naturligtvis upp till var och en och man väljer om man vill göra det okomplicerat för sig själv eller för hästen. Jag försöker renodla hjälperna och vara så tydlig som möjligt för att hjälpa hästen att förstå. Jag vill undvika att ge motstridiga hjälper, som att samtidigt be om framåt och bakåt. Jag vill att ryggning skall vara förberedelse (förflyttning av tyngdpunkten) för samling. Därför vill jag använda liknande hjälper i ryggnignen som att räta upp mig och flytta skänklarna bakåt.

Om man ryggar genom att rida framåt och samtidigt förhålla med handen är det väl inte möjligt (?) att rygga direkt ur halt på hängande tyglar.

Fast det sker inte samtidigt.. vill du renodla hjälperna finns det väl inget bättre än att skänkeln betyder start och handen stopp? Det är inte speciellt renodlat att använda växelvis + sätet+ skänklar.. det är alldeles för många hjälper för något så simpelt som en ryggning.

Varför skulle man vilja rygga med hängande tyglar?

När du rider samlad trav så rider du med tillbaka-dragna skänklar?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu har jag ridit dagens pass och gjorde några ryggningar där jag verkligen tänkte igenom vad jag gjorde. Jag är ju inte den som sitter och tänker så mycket när jag rider som bekant... :D
I a f. Min häst gör väldigt fina ryggningar så något kardinalfel kan jag ju knappast göra. Jag rörde inte någon av händerna en enda millimeter bakåt kan jag säga. Bara att "tänka" framåt och låta bli att lätta av. Sen drog jag tillbaka underskänkeln väldigt lite också. Det är sånt där man gör utan att ens reflektera över det. En gång var han på väg att rygga något snett, men det var ju bara att föra ut den sidans hand pyttelite så rättade det till sig självt, utan att hästen hamnade på sniskan. Hästen är eftergiven i halten, i ryggningen och när man börjar rida framåt. Han kliver bakåt och har noll motstånd. Inga släpandes stela ben alltså.
Det här är inte menat som någon kritik till dig, kan du inte testa och se vad du tycker? :) Du har säkert redan gjort det, men gör det igen och berätta varför du inte anser att det fungerar lika bra som när man gör som du beskriver. Själv kan jag inte se hur man skulle kunna få till en "bättre" ryggning :confused: Men jag tänker i o f s aldrig att nu skall höger bakben börja gå bakåt. För mig är det fullständigt ointressant vilket bakben hästen börjar en ryggning med. Vill jag absolut att han skall gå bakåt med ett speciellt bakben så går det utmärkt, men jag fattar inte varför man skall bry sig om vilket bakben en häst börjar en ryggning med? Men det kanske du inte menar heller? *Även jag börjar bli lite trött i skallen* :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

...
Brille. Jag menar att om du lättar av med sittbenen istället för att luta dig bakåt/trycka ner sittbenen i sadeln, så öppnar du en väg för hästen att gå bakåt. Det är ju inte min idé precis att hästar alltid skall ha en öppen dörr åt något håll. Man lägger över vikten på muffen så att säga istället för att ha den på sittbenen. Vill hästen ändå inte rygga så prova med att ställa dig i fältsits... Fast då får du nog hålla i dig för det brukar resultera att hästarna får en jäkla fart bakåt. Detta förutsatt att du inte släpper fram den med handen alltså. Och sen när man har kommit längre räcker det med att göra en omärklig avlättning med sittbenen (ihop med det andra som både jag och andra har skrivit om) för att hästen skall göra perfekta ryggningar. Det är så lite så det syns inte ens. Grundtanken i allt är som sagt att man öppnar en dörr åt något håll. Sen om den är bakåt, framåt, uppåt eller åt sidan spelar ingen roll. Drar man i tyglarna, som man ändå får säga att man gör även om det nu bara är i en tygel åt gången, samtidigt som man trycker ner sittbenen i ryggen på den och lutar sig bakåt så har man stängt dörrarna både bakåt och framåt. Mycket mer okomplicerat än så här kan det väl inte bli?
...
Jag tycker inte att de hjälper du beskriver är de bästa för ryggning. Den övning som jag beskrev i del 1, som någon annan kallade gungan, är betydligt svårare att utföra om man använder de hjälper för ryggning som du beskriver.

Jag har sett en lusitano försvara sig mot ryttaren på det sätt du beskriver. Ryttaren lutade sig framåt och hästen som inte ville gå fram (vilket var problemet just då) mer eller mindre rusade bakåt.

Jag skrev/menade inte att ryttaren skall luta sig bakåt, inte heller att ryttaren skall trycka ner sittbenen i ryggen.

Jag har tidigare skrivit att jag anser att ryttaren ALDRIG skall dra i tygeln. Det gäller även ryggning. Det handlar om att krama tygeln antingen med hela handen eller med tummen mot pekfingret i takt med fotflyttningen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp