"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hästen är en spegelbild av sin ryttare.
De är fantastiska på just det du skrev om att förnimma andra varelsers känslor tycker jag! Duktiga ryttare ser till att skapa den häst de vill ha och sämre ryttare ängnar tiden åt att komma till rätta med fel som man själv skapat.


Håller med om att det är jätteviktigt att förstå hästen som djur och hur den fungerar!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hästen är en spegelbild av sin ryttare.
De är fantastiska på just det du skrev om att förnimma andra varelsers känslor tycker jag! Duktiga ryttare ser till att skapa den häst de vill ha och sämre ryttare ängnar tiden åt att komma till rätta med fel som man själv skapat.


Håller med om att det är jätteviktigt att förstå hästen som djur och hur den fungerar!

Tack:) Då har du förstått andemeningen i Ray Hunt citatet och det jag menar med att hästen är en tänkande kännande varelse som man kan kommunicera med, som man kan få att vilja göra det man själv vill via just denna känsla mellan ryttare och häst. Förmågan att få en häst att känna välbehag är tex en stor nyckel i sammanhanget. Därav att ryckande/korrigeringar inte finns som ett sätt att förmedla känsla till hästen i mitt sätt att tänka kring ridning och inlärning, för det medför en känsla av obehag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Du o ditt ryckande.:confused:

Jag ser det mer som att om man gör så att hästen inte längre kan röra sig så bra som den kan- gubbens orena ( för sakta)galopp. så gynnar man inte sin partner, utan hämmar den. Antar att det var han som var Hunt?

En danspartner som inte kliver en på tårna, men som pga dens egen obalans hittar på ngt som gör att flowet försvinner.

att dansa med en som för bra är underbart , men å dansa med en som TROR sig vara skicklig är pinsamt för att inte säga svårt.
Har man dock inte den insikten ...o folk tror på vad som sägs så.

Dock är partnern kvittot o i detta fallet hästen.

Man måste bevara hästen naturliga kvalitéer såsom takt, regelbundenhet, scwhung o s v.

Jag vet att det inte nämns alls i en del ridstilar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

*Knapplån*

God morgon, god morgon, hej alla vackra, ömsesidigt respektfulla och trevliga kvinnor god morgon, god morgon på OSS! *sjunger vackert*

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tack:) Då har du förstått andemeningen i Ray Hunt citatet och det jag menar med att hästen är en tänkande kännande varelse som man kan kommunicera med, som man kan få att vilja göra det man själv vill via just denna känsla mellan ryttare och häst. Förmågan att få en häst att känna välbehag är tex en stor nyckel i sammanhanget. Därav att ryckande/korrigeringar inte finns som ett sätt att förmedla känsla till hästen i mitt sätt att tänka kring ridning och inlärning, för det medför en känsla av obehag.[/

Nej ryckningar är inget behagligt.
Därför anser inte jag att ryttaren i den filmen rycker- hästen visar inget obehag och blir tvärtom mer avslappnad. En häst i balans känner välbehag - en häst i obalans känner obehag . Att ryttaren hjälper hästen med balansen skapar välbefinnande och förtroende.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tack:) Då har du förstått andemeningen i Ray Hunt citatet och det jag menar med att hästen är en tänkande kännande varelse som man kan kommunicera med, som man kan få att vilja göra det man själv vill via just denna känsla mellan ryttare och häst. Förmågan att få en häst att känna välbehag är tex en stor nyckel i sammanhanget. Därav att ryckande/korrigeringar inte finns som ett sätt att förmedla känsla till hästen i mitt sätt att tänka kring ridning och inlärning, för det medför en känsla av obehag.

*Halvt knapplån*

Jag frångår mina principer och försöker skriva som jag ser det hela utifrån min blandridning.

Vad man som hästmänniska ser utifrån sin "egen ridstils" ögon, kan skilja väldigt mkt.

Ryckning - Det kan ju för vissas inre öga vara att "Oh aj, titta vad den stygga ryttaren rycker och sliter i hästens mun hela tiden", när det egentligen kan vara så att ryttaren mjukt "ringer på telefonen o släpper luren när hästen svarar"

Ledande - "Dra i bettet så att bettringarna glider igenom hela munnen ut på andra sidan"-djurplågeri... är kanske egentligen bara vad man ser för sitt inre öga och om man tittar en gång till, så leder kanske ryttaren med hela kroppen, sittben, kroppsomvridning och lite "trängande tygeltag" och skänkelhjälper.

Det som ser ut som ryck, slit och dra för någon kan vara något helt annat för en annan, som rider med ett annat ridsystem.

Och det som ser ut som hafsig, såsig söndagsridning på halvlång tygel för någon, kan vara något helt annat för någon annan med ett annat ridsystem.

Att man som hästmänniska har sett en eller två ryttare i ett grannstall, rida si och så och sen inför sitt inre öga ser att ALLA ryttare inom den ridstilen rider exakt som dessa grannar, som inte alls är ett generellt och rikstäckande exempel på att alla inom den ridstilen rider så, kanske man då bör tänka på och skaffa sig bredare referensramar.

Man bör titta på hela ekipaget. Ser hästen trött, ledsen, irriterad ut, slår med svansen har öronen hängande åt sidorna, toppade, vinklade, alerta om vartannat. Ser hästen stolt ut, att "hej, här kommer jag och min matte/husse - är vi inte fina?" eller... "jaha... *suck pust och stön* åter igen en dag på jobbet..." Och hur ser ryttaren ut, rak i ryggen som en eldgaffel med sammanbitna käkar och klädnypeskrampaktigt grepp runt hästens sidor, eller mjukt följsam med ett koncentrerat och ändå avslappat uttryck, där det syns att ekipaget dansar fram vare sig det är kort, halvlång eller lång tygel, när de utför dagens dans.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, jag menade inte att själva jämförelsen med dans var långsökt. Däremot tycker jag det är lite larvigt att säga att "jag vill dansa med min häst och man överger inte sin danspartner", vilket jag läst någon gång när tråden var ny och de första jämförelserna med dans började dyka upp. Därav länkade jag till dansklippet där paret var grymt samspelta, synkade och hade full koll på var den andre befann sig. Det fanns inga tvivel på att de dansade tillsammans, trots att de rörde sig var för sig (:

Aha. Då förstår jag. Då menar vi nog samma sak. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hästen är en spegelbild av sin ryttare.
De är fantastiska på just det du skrev om att förnimma andra varelsers känslor tycker jag!

Det kan också vara tvärtom, att ryttaren speglas/påverkas av hästen. Det finns dagar då man (jag) känner mig splittrad, ofokuserad och inte alls motiverad. Om hästen har en sån dag där hon är oerhört lyhörd och villig går det fort för mig att få motivation och bli fokuserad. Det är ett samspel. En osäker/spänd ryttare kan ju också påverkas positivt av en stabil och avspänd häst osv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man måste bevara hästen naturliga kvalitéer såsom takt, regelbundenhet, scwhung o s v.

Jag vet att det inte nämns alls i en del ridstilar.
Jag är inte insatt i alla olika ridstilar, men vilka är det som inte alls talar om detta?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det kan också vara tvärtom, att ryttaren speglas/påverkas av hästen. Det finns dagar då man (jag) känner mig splittrad, ofokuserad och inte alls motiverad. Om hästen har en sån dag där hon är oerhört lyhörd och villig går det fort för mig att få motivation och bli fokuserad. Det är ett samspel. En osäker/spänd ryttare kan ju också påverkas positivt av en stabil och avspänd häst osv.

Vad härligt med en sådan häst:love:

Här är det tvärtom. Om jag är ofokuserad och omotiverad så smittar det omedelbums av sig på min häst. Om jag däremot är väldigt fokuserad och avspänd så blir även hon det, även om hon varit lite "i gasen" från början. Jag tror det handlar om att kunna komma in i den berömda bubblan, eller om man åker jojo in i bubblan och ut igen, eller kanske inte kommer in alls.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

samma här

Min häst påverkas av mig från den sekund vi möts. Han påverkas av min stress eller lugn.

Är jag stressad så märker jag ofta det på honom, det innebär också att jag får en påminnelse och kan börja försöka varva ned. Och jag märker också på honom när jag lyckas.

Det är inte bara från ryggen jag påverkar. För det är mest jag som färgar av mig. Däremot kan vi bygga på varandras positiva eller negativa spiral. Jag känner mig glad och det går bra, känner hur hästen känner sig så nöjd och glad av att jag är glad, så det bygger jag också vidare på osv.. Riktigt härligt när det går åt det positiva hållet :) Går det åt andra brukar jag faktiskt hoppa av, ingen mening att vara irri på hästryggen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Håller med och tänker vidare att jag vill agera snarare än reagera. Alltså , jag vill på ett tydligt sätt visa hästen vad jag vill istället för att vara passiv och reagera när hästen gör fel. Jag vill ju kunna vara den som för dansen.

Finns många som gillar att hästen ska gissa och försöka och få beröm när de gör rätt. Jag tycker det känns veligt och gillar inte sånt ledarskap annars heller, mellan folk alltså... Kan vara kul hjärngympa för djur och ungar när man tricktränar och dyl men inte i vanlig ridning hantering - tycker jag ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är absolut tvungen att vara tydlig mot min häst iom att hon är extremt känslig. Hon tolkar blixtsnabbt alla signaler hon får, både medvetna och omedvetna. Så för mig gäller det att försöka vara medveten om hur jag sitter och vad jag gör, allt för att minska "bruset" så mycket som möjligt. Och då också vara snabb att berömma när det blir rätt. När det blir fel så får jag rannsaka mig själv och tänka igenom vad jag egentligen bad om.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Exakt, skulle bara vilja lägga till att hästen naturligt är en social varelse med ett stort spektra kroppsignaler som den kommunicerar vidare till andra varelser, och att den även naturligt uttrycker känslor och visar dom, och det är DET bla som man i dressyren kan utnyttja, hästens naturliga vilja och lust att uttrycka sig, hästens naturliga förmåga att förnimma andra varelsers känslor lika väl som den kan kommunicera sina egna vidare till andra, lite som en lek fast på allvar, dressyr och skolning handlar inte enbart om muskler och motorik.

Så du menar att en häst kan tänka själv? Att vara social med kroppsignaler med kommunikation till andra varelser, uttrycker känslor naturligt ser jag inte som något specifikt för hästen, allt det har mina kor också- det speciella med häst är att den kan fås arbeta genom energi, drivning o kontakt där andra djur bara skulle göra "jobbet" utan den gymnastik o genomsläpplighet man kan få hos hästen-och alla som rider kommer inte dit.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är absolut tvungen att vara tydlig mot min häst iom att hon är extremt känslig. Hon tolkar blixtsnabbt alla signaler hon får, både medvetna och omedvetna. Så för mig gäller det att försöka vara medveten om hur jag sitter och vad jag gör, allt för att minska "bruset" så mycket som möjligt. Och då också vara snabb att berömma när det blir rätt. När det blir fel så får jag rannsaka mig själv och tänka igenom vad jag egentligen bad om.

Precis
Det är svårt att rida känsliga hästar, om man ska lyckas vara den som för måste man vara skicklig på allt:bow: och aldrig bli upprörd...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag är absolut tvungen att vara tydlig mot min häst iom att hon är extremt känslig. Hon tolkar blixtsnabbt alla signaler hon får, både medvetna och omedvetna. Så för mig gäller det att försöka vara medveten om hur jag sitter och vad jag gör, allt för att minska "bruset" så mycket som möjligt. Och då också vara snabb att berömma när det blir rätt. När det blir fel så får jag rannsaka mig själv och tänka igenom vad jag egentligen bad om.

Ja, det där kan jag skriva under på. Men vad som är "extremt känslig häst" för en, kan vara något helt annat för en annan.

Jag har alltid försökt att rida min dam med "sytråd i handen/fingrarna" samt "påskfjädrar till skänklar". För jag var "skitnervös" rent ut sagt, när jag började rida min första egna häst...

2098_47583037619_162_n.jpg


och var både spänd, hård i handen och satt som en klädnypa, vilket ledde till att jag fick mina resor i början och lät kompisar försöka hjälpa mig.

2098_47583027619_9892_n.jpg


Tyvärr red de likadant som mig... och det var både näsblod, hjärnskakning och annat. Men så när jag kom på att det var "sytråd och påskfjädrar" som gällde, så har vi dansat under årens lopp.

2098_47583727619_8032_n.jpg


2098_47583047619_792_n.jpg



2098_47584177619_6125_n.jpg


OBSERVERA! - Jag vet att jag inte är någon stilryttare och behöver därför inte ordas mer om, men det har sina orsaker och jag och min vita har ändå haft mycket roligt ihop med vackra minnen.

På senare år, när jag inte alltid orkat, så har kompisar fått hjälpa mig att rida, eller låna min dam för att rida ut... - ÅHHHH vilken seg häst, ÅÅÅÅÅÅH vilken stel häst, Ååååå och ÅÅÅÅ för att inte säga ÅÅÅÅH... från vissa ryttare. - Jag fick leda henne hem, för hon verkade ha ont i hela kroppen.

Och då har jag skräckslaget hoppat upp för att kolla om det är något fel när jag några timmar senare kommit till stallet. Men nej, helt lång tygel, serpentiner, volter, övergångar till trav, galopp och avbrott halter och galoppfattning från halt, slack på tygeln, samma sak, samt skänkelvikningar och vändningar, "fin hand-sytråd" - öppnor, slutor osv...

Men det roligaste är nog när ridskolekompisar kommit ut och fått rida en stund och just känt de här grejerna med att damen lyssnar på minsta viktsignal genom att tvärnita, om man rätar upp sig eller flyttar sig sidvärts när man växelvis trampar ner foten i stigbygeln för att korrigera sin sits.

Jag tror att de flesta hästar har den här känsligheten, men det är upp till ryttaren att "bemästra kunskapen att hitta den"

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror att de flesta hästar har den här känsligheten, men det är upp till ryttaren att "bemästra kunskapen att hitta den"

Mvh

IngelaH

Det här tror faktiskt jag också. Visst finns det hästar som är mer flegmatiska än andra, men jag har börjat undra om "seghet" som upplevs hos en del hästar inte egentligen sitter i ridningen. Om man tjatar och tjatar med skänkeln t.e.x så blir det ju så mycket "brus" att hästen till slut stänger av. Och upplevs "seg".

Min dam är av den arten att jag inte sätter upp andra än en rutinerad närstående på henne. Och då endast "lugna" ridturer i skritt och lite trav ute. Övrig ridning sköter jag själv.
Jag hade tidigare ovanan att använda överskänkeln på henne. Iom att hon har rejält med energi i sig själv så satte jag iom det här ännu mer energi i henne, omedvetet. Så nu är överskänkeln ett big no no, en mjuk underskänkel är det som används, Ihop med stabilt men lätt säte och levande hand. Det funkar bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp