"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men jag jämför inte stilar, jag jämför metoder, filosfi, hur hästen rör sig i olika moment, osv... jag diskuterar ridning, olika uttryck och skolning av häst helt enkelt..

Men ursäkta mig...
Är inte det samma sak?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men ursäkta mig...
Är inte det samma sak?

Jo men inte just western-dressyr, den här mannen i cowboydressagefilmen tex har fått sin klassiska skolning i Israel...

...den Californiska stilen har sina rötter i spanien....Bill och Tom Dorrance åkte till Frankrike och studerade den klassiska skolan där...Texasstilen har sin rötter i den engelska stilen...allting går ihop med varandra...jag är själv uppväxt i den engelska skolan....det behöver liksom inte vara dom och vi...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hm, en fundering. När ni tränar hemma, gör ni också så att ni rider i största möjliga mån med sitsen, typ knä till huvud och indirekta tygeltag? I andra hand underskänkel och i tredje hand med direkt tygel? Då tycker jag man kan titta på hur hästen reagerar på kroppsspråket, dvs. sitsen. Och genom det kan man göra väldigt mycket utan att inverka med direkta tygeltag. Frågan är, hur mycket vikt behöver man då ha i tygeln? Inte mer än tygelns vikt väl?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tuaphua

Nu har jag kollat upp vad den där muskeln heter som arbetar som böjare av nacken och som fäster i nacken. Den heter Brachiocephalic, det är egentligen två muskler som sitter på var sin sida i underdelen av halsen. Tyvärr har jag inte koll på vad musklerna heter som böjer/vrider i sidled, men jag återkommer om jag stöter på något material som tar upp det.

Sen angående nackens låsning bakom lod så har jag nu även fått förklarat att det främst beror på nackens konstuktion, det sitter som två utskott på sidorna om "hålet" där nerverna löper, dessa utskott (vet inte om det heter så) låser nacken i sidled (alltså i själva kopplingen mellan nacken och halskotpelaren) när huvudet är bakom lod och även över lod. Det verkar ju rimligt med tanke på nerverna som löper där, att när nacken är i uttänjt pressat läge vertikalt så ska den inte kunna vridas i sidled också, då blir det farligt trångt för nerverna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo men inte just western-dressyr, den här mannen i cowboydressagefilmen tex har fått sin klassiska skolning i Israel...

...den Californiska stilen har sina rötter i spanien....Bill och Tom Dorrance åkte till Frankrike och studerade den klassiska skolan där...Texasstilen har sin rötter i den engelska stilen...allting går ihop med varandra...jag är själv uppväxt i den engelska skolan....det behöver liksom inte vara dom och vi...

Men igen.
Spelar det nån roll var man lär sig rida? Om jag har lärt mig rida i Pakistan kan jag inte rida engelskt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker att jämförelsen med dans är ganska långsökt.
http://www.youtube.com/watch?v=xyjheiEtlrQ
Du kan dansa pardans, vara samspelta och det kan se riktigt läckert ut UTAN att klamra fast vid den andre hela tiden. Tänk om du vid pardans skulle snurras iväg och det skulle sluta med att du står där som ett fån då du helt plötsligt inte har någon som håller i dig. Oh please..

Det finns ju olik typer av dans. Rätt många olika faktiskt. I vissa har man mer kontakt än i andra danser, men kontakten måste ändå finnas där annars blir det inte mycket till dans. Vi som rider har väl lite olika tankar om hur vi vill ha det och för vissa passar mera kontakt bättre och för andra passar en mindre kontakt bättre. Måste det ena vara bättre än det andra? Jag tycker liknelsen mellan dans och ridning är rätt bra. Det är en som för och en som följer, men om båda inte är uppmärksamma på varandra blir de inte samspelta. (och samspelet mellan häst och ryttare är väldigt viktigt i alla fall för mig)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Frågan är, hur mycket vikt behöver man då ha i tygeln? Inte mer än tygelns vikt väl?


Om man ser till vad hästen har för vikt i munnen med kontakt så med väl utförd ridning o hand så kan vikten såklart vara-ingenting, eller i princip ingenting, alltså mindre än tygelvikten. Till skillnad från ex Fiadors x tunga tyglar som dessutom hänger, trycker nedåt, som då alltid ger den vikten i den hästens mun.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo men inte just western-dressyr, den här mannen i cowboydressagefilmen tex har fått sin klassiska skolning i Israel...

...den Californiska stilen har sina rötter i spanien....Bill och Tom Dorrance åkte till Frankrike och studerade den klassiska skolan där...Texasstilen har sin rötter i den engelska stilen...allting går ihop med varandra...jag är själv uppväxt i den engelska skolan....det behöver liksom inte vara dom och vi...

Nä och därför blir det lustigt att du har så svårt att se det folk skriver . Och att Carl Hester rycker .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det finns ju olik typer av dans. Rätt många olika faktiskt. I vissa har man mer kontakt än i andra danser, men kontakten måste ändå finnas där annars blir det inte mycket till dans. Vi som rider har väl lite olika tankar om hur vi vill ha det och för vissa passar mera kontakt bättre och för andra passar en mindre kontakt bättre. Måste det ena vara bättre än det andra? Jag tycker liknelsen mellan dans och ridning är rätt bra. Det är en som för och en som följer, men om båda inte är uppmärksamma på varandra blir de inte samspelta. (och samspelet mellan häst och ryttare är väldigt viktigt i alla fall för mig)

Ja, jag menade inte att själva jämförelsen med dans var långsökt. Däremot tycker jag det är lite larvigt att säga att "jag vill dansa med min häst och man överger inte sin danspartner", vilket jag läst någon gång när tråden var ny och de första jämförelserna med dans började dyka upp. Därav länkade jag till dansklippet där paret var grymt samspelta, synkade och hade full koll på var den andre befann sig. Det fanns inga tvivel på att de dansade tillsammans, trots att de rörde sig var för sig (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det fanns inga tvivel på att de dansade tillsammans, trots att de rörde sig var för sig (:

Jo, men då är det människor båda två som kan tänka, ha viljan till något på ett helt annat sätt än en häst som får gå ifrån sin ryttare om man nu kan uttrycka det så med långtygelridning- det är ju därför man aldrig blir så synkad o ffa inte kommer vidare av sådan ridning-blir bara lite grund och kommer inte till det riktiga arbetet och eftergiften.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ofta tycker jag att om man har så lätt kontakt och lägger till indirekt tygel så får jag oftast förstärka med ett finger eller spö. Där tycker jag det finns en fördel med lite tyngd i tygeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men igen.
Spelar det nån roll var man lär sig rida? Om jag har lärt mig rida i Pakistan kan jag inte rida engelskt?

Men Ray, jag förstår inte vad du menar, jag delar inte upp det så i min hjärna, jag diskuterar ju dom ämnen som diskuteras här, precis som alla andra...jag utgår ifrån MIN syn på saken, den har ingenting att göra med om det är "western" eller "engelskt", jag följer en ridlära och den råkar komma från Californien....jag förstår verkligen inte vad som behöver förtydligas...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Eller kanske jag ska skriva hade funnits, eftersom jag ändå använder den lätta varianten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo, men då är det människor båda två som kan tänka, ha viljan till något på ett helt annat sätt än en häst som får gå ifrån sin ryttare om man nu kan uttrycka det så med långtygelridning- det är ju därför man aldrig blir så synkad o ffa inte kommer vidare av sådan ridning-blir bara lite grund och kommer inte till det riktiga arbetet och eftergiften.

Jo men då har du ju satt tummen på vad den stora skillnaden ligger, för jag ser på hästen som en tänkande varelse, jag menar att han kan tänka själv och lära sig att göra det jag ber om för att han vill göra det, det är ju där den stora utmaningen ligger....

"When you ask your horse to do something it should be his idea....he wants to do it, he likes to do it, he understands how to do it and he does it" Ray Hunt
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo men då har du ju satt tummen på vad den stora skillnaden ligger, för jag ser på hästen som en tänkande varelse, jag menar att han kan tänka själv och lära sig att göra det jag ber om för att han vill göra det, det är ju där den stora utmaningen ligger....

"When you ask your horse to do something it should be his idea....he wants to do it, he likes to do it, he understands how to do it and he does it" Ray Hunt

.. :bow: !
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

så du tror på att din häst tex tänker.. nu ska jag göra en öppna på långsidan med perfekt böjning och tvärning utan att putta ut bogen eller ett bakben så att jag gymnastiserar mig själv optimalt för det vill jag... ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja ? Och du tror inte andra skolor förstår det och opererar enligt det ? Blir fascinerad .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men Ray, jag förstår inte vad du menar, jag delar inte upp det så i min hjärna, jag diskuterar ju dom ämnen som diskuteras här, precis som alla andra...jag utgår ifrån MIN syn på saken, den har ingenting att göra med om det är "western" eller "engelskt", jag följer en ridlära och den råkar komma från Californien....jag förstår verkligen inte vad som behöver förtydligas...

Nej , jag ger upp det! Men jag tycker ändå det har kommit fram att det är westerninspirerad eller cowboyinspirerad dressyr du har som "mål" och det är viktigt eftersom det inte är helt samma mål vi har.
Det är så mycket lättare att diskutera likheter om man förstår olikheterna. Mitt l och ditt mål skiljer sig och därför attraheras vi av olika typer av ridning. Därför jobbar vi på olika sätt. Därför spelar det roll i diskussionen eftersom det innebär att man tycker olika.

Men nu är vi överens att vi rider olika stilar- eller hur?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jo men då har du ju satt tummen på vad den stora skillnaden ligger, för jag ser på hästen som en tänkande varelse, jag menar att han kan tänka själv och lära sig att göra det jag ber om för att han vill göra det, det är ju där den stora utmaningen ligger....

Jaru, nu kan inte hästar tänka på det sättet hur gärna du än vill och hur gärna vissa andra än vill tro det- du vet pardans kräver både planering o framförhållning hos båda om det ska vara lite friare tyglar, och hästen kan inte lägga sig exakt rätt utan inramning från ryttaren, släpp ramen och det blir lite hipp som happ, ja som du beskrev att det kunde ta en hel långsida för dig för att göra en enda grej.

Att hästen accepterar ryttaren och i grundridning vill svänga o gör så för enbart säte eller stannar för enbart säte osv har ju ingenting att göra med det arbete som kommer om man ska komma vidare- ingenting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp