"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nu skojar du va:p

Nej... En dressyrhäst tävlar dressyr. Själv har jag aldrig ägt en sån. Har ridit nån enstaka. Hopphästar tränar markarbete som liknar dressyr men kallas inte dressyrhästar för det eftersom de tävlar i hoppning. Är de omskolade och börjar tävla dressyr så bli det en dressyrhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej... En dressyrhäst tävlar dressyr. Själv har jag aldrig ägt en sån. Har ridit nån enstaka. Hopphästar tränar markarbete som liknar dressyr men kallas inte dressyrhästar för det eftersom de tävlar i hoppning. Är de omskolade och börjar tävla dressyr så bli det en dressyrhäst.

Ehm, haha.. Så vad kallar du en dressyr alt. hoppinriktad häst som inte tävlar då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ehm, haha.. Så vad kallar du en dressyr alt. hoppinriktad häst som inte tävlar då?

hobbyhäst ?


Mina fälttävlans/hopphästar har ju alltid tävlat dressyr men dom är inga dressyrhästar, långt ifrån... och dom har även placeringar i MsvB och en startat Prix St George :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ett halvblod? En hobbyhäst? En ponny? En islandshäst? En häst?

Jag har en unghäst med hoppstam. Ingen hopphäst ännu. En blivande hopphäst skulle jag oxåmsäga
Min kompis har en dressyrhäst som hon hoppade på förut, och hos förra ägaren gjorde den allt möjligt... Då var den inte utannonserad som dressyrhäst utan som allround häst.

Jag använder inte ordet dressyrhäst om en häst som inte tävlar eller i allfall tränas som för att tävla dressyr. Man kan ju ha en häst som man rider dressyr på men jag hade inte kallat det en dressyrhäst bara för det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Får han inte gå terräng då? :)

Nä det räcker väl nu kan jag tycka.. :D Även om han är hälsan själv så vet man aldrig hur dom inre organen ser ut.. kände det förra året att jag började nojja om hjärtattacker och annat :D

Sen tar det en hiskelig tid att träna en fälttävlanshäst och det räcker med dom 2 jag har nu känner jag. Känns ju lite roligare med en 7 och 9 åring än en 21 åring faktiskt.. även om han är en outstanding ft häst.. sen är han så olik dom andra 2 så det blir en helt annan ridning på honom och det blir faktiskt onödigt svårt att ställa om sig hela tiden.. antingen börjar jag bromsa på mina 2 yngre vilket inte blir bra.. eller så gasar jag på honom vilket verkligen inte är bra hahah då hamnar vi i Kina :D
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

hobbyhäst ?


Mina fälttävlans/hopphästar har ju alltid tävlat dressyr men dom är inga dressyrhästar, långt ifrån... och dom har även placeringar i MsvB och en startat Prix St George :D

Hade de inte gått fälttävlan skulle de vara klockrena dressyrhästar ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

I filmen med Hester har jag angett var detta "ryckande" förekommer. Sen huruvida man tycker det är OK eller ej, det är en annan fråga.

Från 3,54 och framåt, vid 4,17 och vid 5,12 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Jag säger återigen, att om tygeln är slak så finns där ingen kraft som inverkar och i filmen med cowboydressgen så är det slack i tygeln hela tiden. Alltså har det ingen betydelse i DET avseendet att armar och armbågar inte används på det sätt du är van vid. Det finns inget tryck och ingen energi från hästens huvudet att utjämna helt enkelt.

Och självklart hade signalerna kunnat ges med mer finlir, men det är ju en instruktionsfilm, som jag också påtalat tidigare.

Vad är det för skillnad på cowboydressyr och westernridning?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men man kallar väl Briar för dressyrhäst? Vad jag kommer ihåg så har han hoppstam, eller är jag helt ute och snurrar nu? :S
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det är en dressyrhäst med hoppstam! Och tävlade dressyr så det är inget konstigt där. Han är ingen hopphäst i mina ögon bara för att pappa vunnit Falsterbo derby:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag skulle kalla honom multitalang faktiskt.. finns ju några sådana! Ryktet säger ju att Roffe ville ha honom som hopphäst men att Jan Brink fick honom till dressyr. Men jag har sett en snutt från hans bruksprov där han hoppar lite terräng och galopperar..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej... En dressyrhäst tävlar dressyr. Själv har jag aldrig ägt en sån. Har ridit nån enstaka. Hopphästar tränar markarbete som liknar dressyr men kallas inte dressyrhästar för det eftersom de tävlar i hoppning. Är de omskolade och börjar tävla dressyr så bli det en dressyrhäst.

Jaha, OK, men det är ingen westernhäst heller, så vilken kategori ska vi placera in honom då?:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad är det för skillnad på cowboydressyr och westernridning?

Vet faktiskt inte, har inte funderat på det. Men jag skulle tro att det är en blandning av båda. Det jag ser och tar fasta på är tänket kring inlärning och kommunikation, skulle tro att just det kommer från brukstraditionerna, för det liknar mitt eget.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jaha, OK, men det är ingen westernhäst heller, så vilken kategori ska vi placera in honom då?:D

Men vad är en westernhäst? Ser jag någon med cowboyhatt skjorta westernsadel och delade tyglar hade jag tagit för givet att det var ett ekipage som red westernridning
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då är han en multitalang som blev dressurhäst:bump: men hade lika gärna kunnat bli fälttävlanshäst kanske?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men nu var det ju ingen "westernriden" häst (vad det nu innebär) i cowboydressage filmen, utan en dressyr häst som rids och tränas i dressyrens rörelser, men på ett westerninspirerat sätt och med träningsmetoder som till viss del är hämtade ur bruksridningstraditionen.

Så du tar tillbaka allt du har sagt i 48 trådar? Jag tänkte inte på någon specifik film utan på alla dina åsikter om att dressyrhästar borde ridas som en westernhäst och dina påpekanden om att westernhästar gör bättre övergångar, har bättre bärighet , bättre samling och bättre allt :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men för mig är westernhäster väldigt, väldigt markbundna..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då är han en multitalang som blev dressurhäst:bump: men hade lika gärna kunnat bli fälttävlanshäst kanske?

Det hade han säkert.. men tror inte dom skulle tjäna så mkt pengar på honom som avelshingst då :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Såg en video på en iberier i Portugal och förstår lite vad du menar faktiskt!

Tack! Det är jag övertygad om att du gör. Trots att jag inte ens vet vilken film du har sett...

Jag vet i a f vad jag har för en häst, jag har en klockren cirkushäst! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp