"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men alla markbundna hästar är ju inte westernhästar...

Nej, självklart inte.. Menar bara att jag inte skulle kunna kalla min häst för "cowboyhäst" eller ridstilen för "cowboyridning" då jag inte är bekant med westernridning (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skulle inte jag heller. Fast sätter du på en westernsadel och delade tyglar hade jag det ...;)
Verkar svårt att definiera vad en western häst/ ryttare är, jagvtrodde helt ärligt det var samma som en cowboy... Eller en wannabe cowboy i alla fall! By the way så gillar jag cowboys och chaps och rutiga skjortor. Låtsas red western på min ponny när jag var liten- hade ingen sadel så det kanske mer indian men hihi
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tack! Det är jag övertygad om att du gör. Trots att jag inte ens vet vilken film du har sett...

Jag vet i a f vad jag har för en häst, jag har en klockren cirkushäst! :D

Jaa, den va bra:D

Själv har jag nog en kossehäst :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skulle inte jag heller. Fast sätter du på en westernsadel och delade tyglar hade jag det ...;)

Jaa, och sätter jag på dressyrsadel och dressyrträns på min "kossehäst" så blir han ju en dressyrhäst i stället...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jaa, och sätter jag på dressyrsadel och dressyrträns på min "kossehäst" så blir han ju en dressyrhäst i stället...:D

Tänkte lite på det men western för mig är ett samlingsnamn för alla grenar inklusive kofösarhästar. Precis som engelsk ridning är ett samlingsnamn för dressyr, hoppning och fälttävlan, och alla konstiga rid och showklasser de har i England....
En westernhäst som tävlar i reining är väl en reininghäst?
Tävlar den i cutting är det en cuttinghäst?
Föser den kossor är det en kofösarhästar :D?
Men alla är de väl westernhästar??

Ser jag dig med dressyrutrustning skulle jag ta för givet att du red dressyr men skull tycka det såg konstigt ut tror jag
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Skulle inte jag heller. Fast sätter du på en westernsadel och delade tyglar hade jag det ...;)
Verkar svårt att definiera vad en western häst/ ryttare är, jagvtrodde helt ärligt det var samma som en cowboy... Eller en wannabe cowboy i alla fall! By the way så gillar jag cowboys och chaps och rutiga skjortor. Låtsas red western på min ponny när jag var liten- hade ingen sadel så det kanske mer indian men hihi

Hobby Cowboy :rofl:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jaa, och sätter jag på dressyrsadel och dressyrträns på min "kossehäst" så blir han ju en dressyrhäst i stället...:D

Nä.. lika lite som mina ft hästar blir dressyrhästar skulle jag säga !
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så du tar tillbaka allt du har sagt i 48 trådar? Jag tänkte inte på någon specifik film utan på alla dina åsikter om att dressyrhästar borde ridas som en westernhäst och dina påpekanden om att westernhästar gör bättre övergångar, har bättre bärighet , bättre samling och bättre allt :confused:

Men var har jag menat eller skrivit det? Jag jämför inte så, jag diskuterar det ämne och med dom användare som är med och diskuterar, runt filmer och andra aspekter och synpunkter som kommer upp, jag diskuterar utifrån hur JAG ser det kontra den jag diskuterar med, inte precis just westernridning/dressyr.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tänkte lite på det men western för mig är ett samlingsnamn för alla grenar inklusive kofösarhästar. Precis som engelsk ridning är ett samlingsnamn för dressyr, hoppning och fälttävlan, och alla konstiga rid och showklasser de har i England....
En westernhäst som tävlar i reining är väl en reininghäst?
Tävlar den i cutting är det en cuttinghäst?
Föser den kossor är det en kofösarhästar :D?
Men alla är de väl westernhästar??

Ser jag dig med dressyrutrustning skulle jag ta för givet att du red dressyr men skull tycka det såg konstigt ut tror jag

Westernridning kan i så fall jämföras med begreppet engelsk ridning mera, så stora skillnader är det inom olika grenar och traditioner.

Betänk också hur stort USA är och hur många europeer som invandrat dit, betänk vilken blandning av olika traditioner (från olika delar av europa) som utvecklats där....det går bara inte att sätta allt detta inom samma kategori...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Westernridning kan i så fall jämföras med begreppet engels ridning mera, så stora skillnader är det inom olika grenar och traditioner.

Precis så menar jag! Då är det inte fel att säga att han rider western och hester rider engelskt?

Finns amerikaner som rider engelskt, svenskar, danskar, italienare, koreaner, portugiser, ryssar... Då kan man inte jämföra det heller menar du? massa olika traditioner- rollkurer och glapptyglar och allt däremellan?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men var har jag menat eller skrivit det? Jag jämför inte så, jag diskuterar det ämne och med dom användare som är med och diskuterar, runt filmer och andra aspekter och synpunkter som kommer upp, jag diskuterar utifrån hur JAG ser det kontra den jag diskuterar med, inte precis just westernridning/dressyr.

Var? Överallt skulle jag säga :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Precis så menar jag! Då är det inte fel att säga att han rider western och hester rider engelskt?

Njae, inte fel precis, men nu var det ju frågan om det var dressyr eller western.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då kallar vi det westerndressyr eller cowboy dressyr för det är ju inte engelsk tävlingsdressyr i alla fall. Vi måste dela in det för annars blir det bara missförstånd eftersom det blir samma namn på olika saker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då kallar vi det westerndressyr eller cowboy dressyr för det är ju inte engelsk tävlingsdressyr i alla fall. Vi måste dela in det för annars blir det bara missförstånd eftersom det blir samma namn på olika saker.

Ja, det var väl lite det jag menade när jag skrev att det jag tycker det är dressyr på "westernvis", westerninspirerad...han kallar det ju själv för "cowboydressage" också....så jag tänkte aldrig att det skulle vara ett problem att hålla isär, eller nåt att haka upp sig på, när den benämningen uttalats så många gånger i den här tråden...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men var har jag menat eller skrivit det? Jag jämför inte så, jag diskuterar det ämne och med dom användare som är med och diskuterar, runt filmer och andra aspekter och synpunkter som kommer upp, jag diskuterar utifrån hur JAG ser det kontra den jag diskuterar med, inte precis just westernridning/dressyr.

Fast just därför behöver du göra distinktionen . Vad jag sett så jämför Du ju konstant , och urskillningslöst , det är där det blir lite galet .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Fast just därför behöver du göra distinktionen . Vad jag sett så jämför Du ju konstant , och urskillningslöst , det är där det blir lite galet .

Men jag jämför inte stilar, jag jämför metoder, filosfi, hur hästen rör sig i olika moment, osv... jag diskuterar ridning, olika uttryck och skolning av häst helt enkelt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp