"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Filmen på cowboyen tycker jag är hemsk, hästen ser ut att vara i total disharmoni.

Ang långa vs korta tyglar så jämför jag med dans - inte helt långsökt.

När man dansar pardans, ex fox, så är kroppen väldigt viktig som signalsystem samt att ha parnerns händer/hand i min gör det extra tydligt. En jämn kontakt borgar att jag känner minsta signal om vi ska ngt höger/vänster, en liten signal om snurr osv. När kontakten finns där är det så små signaler som behövs.

Hade partnerns händerna INTE varit i mina så hade signalerna blivit synnerligen o-subtila. Ett pet på mig - nu ska vi hit.. partnern tar min hand och drar i den - nu ska vi dit. Fruktansvärt ryckigt och inte harminiskt för fem sekunder.. lite som jag ser cowboykillen och hästen med gapande dräglande mun.

Däremot en hård hand/arm och brist på känsla gör dansen otrevlig, likväl som en stum oflexibel hand i tygeln gör det säkert också otrevligt för hästen och ögat.

Jag ser min ridning som att jag och hästen dansar (när det funkar i de bästa av världar). Vi tar varann i hand, min hand - hans mun via tygeln - och vi ska kommunicera och jobbar för att vårt signalsystem ska connecta med varandra. Hans lätta sug till handen och han litar på mig som styr, såsom i en traditionell pardans.

Det är vad JAG strävar efter i ridningen, vi ska dansa jag och min häst ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag ser det som att den unga/outbildade hästen behöver mer tydlighet och då i de läget spelar det ingen roll att det tar lite längre tid. Det handlar om inlärning och jag vill att hästen i den processen ska få mer betänketid så det är på sätt och vis ett medvetet val.

Så om tex hästen "tappar" bogen och jag vill att han ska "lyfta" tillbaks den, så ber jag först med sätet, om det inte funkar lägger jag till tygeln som stegvis sträcks tills den tar emot och så väntar jag till hästen flyttar och "lyfter upp" bogen igen, det kan ta hela långsidan innan det händer, men så fort det händer så släpper jag och ger eftergift.

Eftersom det inte är trycket/signalen som hästen lär sig av enligt mitt system, utan eftergiften så spelar det helt enkelt ingen roll hur lång tid det tar, bara det slutar bra. Nästa gång kommer hästen att svara tidigare, sen tidigare och tidigare och tidigare och till slut så svarar hästen på sätet direkt. Då finns bara tygeln där som guide. Eftersom kontakten är mycket lös redan i grunden och den längre kommna hästen svarar primärt på sätet och det bara behövs mycket lätt signal från tygeln då och då, lite piller med fingret, kan handen vara öppen hela tiden. Signalsystemet sitter alltså mer i fingrarna då och inte hela handen.

Beror ju lite på hur ung hästen är också... Men vissa saker är bas och det får inte ta en långsida oavsett om hästen är spänd. Gå fram eller stanna till exempel... Och jag tycker nog det känns vettigt att hjälpa hästen till koncentration med några tydliga tygeltag som i och för sig är kvicka men ändå inte plötsliga- och sedan är hästen "på banan igen". Istället för att vänta och låta hästen vimsa runt. Det är säkert inte så du menar- men jag ser många ryttare på unghästar som aldrig kommer till skott. De är "spända" tills de är 10 år gamla och det är orättvist och stydligt mot hästen tycker jag!

Men allt vi tycker olika om handlar ju mycket om olikheterna i ridsystemet. Om vi ska kunna diskutera det på ett sansat vis tror jag att vi måste sluta använda ord som "rycker".
Rycker för mig är till exempel hoppryttare som sätter hästen på rumpan för att den drar efter ett hinder- gärna med efterföljande ryck när hästen står stilla bara för att markera sitt eget missnöje... Sett westernryttare göra likadant. Hästen står med huvudet rakt upp i luften och ryttaren rycker i den och hästen kan inte komma någon vart...Ponnyungar på alla nivåer rycker gärna med tygeln också. För att det ska vara ett ryck ska det finnas ett "slack" tycker jag. Då blir det en plötslig snärt och man får otrolig kraft och hästen kan inte komma undan på något sätt.

När tygeln är sträckt och man tar kvicka tag och hästen är framme till en kontakt upplever jag lite som Thua skrivit- att den inte är lika sårbar... Det blir inte samma kraft. Jag vill poängtera igen att jag inte tycker mannen på din film rycker hästen i munnen!! Inte på den andra filmen heller!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så uppfattar jag det också. Jag sitter här på morgonen och tänker lite simplistiskt, och då funderar jag ungefär så här: Om man inte behöver tyglarna till någonting, så kan man ju rida utan huvudlag. Det verkar inte vara någon i tråden som är sugen på det. Då drar jag slutsatsen att man vill använda tyglarna för att kommunicera med hästen. Och då är det för mig, rent logiskt, svårt att förstå varför man vill ha en obefintlig kontakt fram till bettet för att sedan tvingas ta upp den när den behövs. Om man som ryttare har dålig kroppskontroll och inte klarar av att ha en oberoende hand förstår jag det, för med hängande tygel stör man mindre. Men om man har en oberoende och mjuk hand som tänker framåt stör man ju inte hästen bara för att man har konstant kontakt med munnen. Den stora fördel man har är att man man inverka blixtsnabbt och med mycket små rörelser. En vibration i ringfingret kan räcka för att kommunicera det man vill.

Ja, exakt så tänker jag också :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, exakt så tänker jag också :bow:

Om man bygger vidare på det resonemanget blir det inte särskilt konstigt att t.ex. en cowboy vill ha hängande tygel. Han måste ju kunna vrida sig runt i sadeln, kasta en lasso etc, utan att dra hästen i munnen. Det är naturligtvis väldigt svårt med korta tyglar. Man får då rida på ett annat sätt, men också med ett annat mål. Man vill att hästen ska använda sin kropp helt annorlunda än en dressyrhäst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, exakt så tänker jag också :bow:

Tänker som så att ändamålet helgar medlen...

Ska man driva kossor över prärien skulle jag vilja rida på långa westertyglar och låta hästen balansera sig själv. Så om jag tränar inför det hade man ju använt det ridsystemet. Och jag vet att jag kan skritta på lång tygel utan att rycka hästen i munnen när jag vill svänga- så det ser jag inget problem med:D

Ska jag rida dressyr håller jag med om att det känns helgalet att sitta med långa tyglar. Ska jag hoppa känns det faktiskt ohållbart med långa tyglar för då får jag ju sitta med händerna i taket för att få tillbka hästen om den skulle dra på lite på en distans. Ska jag hoppa i terrängen hade jag inte vågat ha långa tyglar. Inte om jag rider ett galopplöp heller för då måste jag ju kunna bromsa fast jag ligger över halsen på hästen. Om man kör en häst blir det jättesvårt med slak tygel eftersom det är den enda kommunikation man har "direkt" med hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om man bygger vidare på det resonemanget blir det inte särskilt konstigt att t.ex. en cowboy vill ha hängande tygel. Han måste ju kunna vrida sig runt i sadeln, kasta en lasso etc, utan att dra hästen i munnen. Det är naturligtvis väldigt svårt med korta tyglar. Man får då rida på ett annat sätt, men också med ett annat mål. Man vill att hästen ska använda sin kropp helt annorlunda än en dressyrhäst.

Håller med och nu blev mitt inlägg helt onödigt:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Då pratar vi bruksridning o hur många hästar vallar kor nuförtiden ens där borta?
Hästen- arbetsredskapet o den som man är beroende av för att få jobbet gjort. man har dessutom avlösare hemma.

Nuförtiden bryter man nacken på både kalvar o hästar för rent "nöjes" skull, men kanske ser vi snart ett slut på det. De kan väl för 17 gubbar använda dummies.

En del människor är lika blodtörstiga som på Neros tid fast med djur. Samma skrål från publiken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om man bygger vidare på det resonemanget blir det inte särskilt konstigt att t.ex. en cowboy vill ha hängande tygel. Han måste ju kunna vrida sig runt i sadeln, kasta en lasso etc, utan att dra hästen i munnen. Det är naturligtvis väldigt svårt med korta tyglar. Man får då rida på ett annat sätt, men också med ett annat mål. Man vill att hästen ska använda sin kropp helt annorlunda än en dressyrhäst.

Ja, absolut. Och därför blir det så konstigt tycker jag när det läggs in filmer på westernridna hästar för att visa hur dressyrhästarna "borde" ridas. För de tränas ju olika och för helt olika uppgifter. En dressyrhäst klarar att fösa runt kor lika lite som en "westernhäst" skulle klara att utföra schvungfulla bytesserier.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tänker som så att ändamålet helgar medlen...

Ska man driva kossor över prärien skulle jag vilja rida på långa westertyglar och låta hästen balansera sig själv. Så om jag tränar inför det hade man ju använt det ridsystemet. Och jag vet att jag kan skritta på lång tygel utan att rycka hästen i munnen när jag vill svänga- så det ser jag inget problem med:D

Jag kan också rida omkring med lång tygel utan att rycka hästen i munnen. I både skritt, trav och galopp :D

Och visst helgar ändmålet medlen, som du säger. Jag har aldrig sagt att man aldrig ska rida med lång tygel. Det som för mig blir helt fel däremot, det är när man försöker använda dålig inverkan som förebild.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ang långa vs korta tyglar så jämför jag med dans - inte helt långsökt.

När man dansar pardans, ex fox, så är kroppen väldigt viktig som signalsystem samt att ha parnerns händer/hand i min gör det extra tydligt. En jämn kontakt borgar att jag känner minsta signal om vi ska ngt höger/vänster, en liten signal om snurr osv. När kontakten finns där är det så små signaler som behövs.

Hade partnerns händerna INTE varit i mina så hade signalerna blivit synnerligen o-subtila. Ett pet på mig - nu ska vi hit.. partnern tar min hand och drar i den - nu ska vi dit. Fruktansvärt ryckigt och inte harminiskt för fem sekunder.. lite som jag ser cowboykillen och hästen med gapande dräglande mun.

Däremot en hård hand/arm och brist på känsla gör dansen otrevlig, likväl som en stum oflexibel hand i tygeln gör det säkert också otrevligt för hästen och ögat.

Jag ser min ridning som att jag och hästen dansar (när det funkar i de bästa av världar). Vi tar varann i hand, min hand - hans mun via tygeln - och vi ska kommunicera och jobbar för att vårt signalsystem ska connecta med varandra. Hans lätta sug till handen och han litar på mig som styr, såsom i en traditionell pardans.

Det är vad JAG strävar efter i ridningen, vi ska dansa jag och min häst ;)

Jag tycker att jämförelsen med dans är ganska långsökt.
http://www.youtube.com/watch?v=xyjheiEtlrQ
Du kan dansa pardans, vara samspelta och det kan se riktigt läckert ut UTAN att klamra fast vid den andre hela tiden. Tänk om du vid pardans skulle snurras iväg och det skulle sluta med att du står där som ett fån då du helt plötsligt inte har någon som håller i dig. Oh please..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ska jag rida dressyr håller jag med om att det känns helgalet att sitta med långa tyglar. Ska jag hoppa känns det faktiskt ohållbart med långa tyglar för då får jag ju sitta med händerna i taket för att få tillbka hästen om den skulle dra på lite på en distans. Ska jag hoppa i terrängen hade jag inte vågat ha långa tyglar. Inte om jag rider ett galopplöp heller för då måste jag ju kunna bromsa fast jag ligger över halsen på hästen. Om man kör en häst blir det jättesvårt med slak tygel eftersom det är den enda kommunikation man har "direkt" med hästen.

För mig handlar det inte om att tyglarna ska fladdra runt hästens knän bara för att. Vill jag rida min häst i en högre form blir det väldigt osmidigt att hålla i änden på tygeln. Då kan jag korta upp den men inte så mycket att jag känner hästens mun.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker att jämförelsen med dans är ganska långsökt.
http://www.youtube.com/watch?v=xyjheiEtlrQ
Du kan dansa pardans, vara samspelta och det kan se riktigt läckert ut UTAN att klamra fast vid den andre hela tiden. Tänk om du vid pardans skulle snurras iväg och det skulle sluta med att du står där som ett fån då du helt plötsligt inte har någon som håller i dig. Oh please..

Dansar du pardans? Jag undrar eftersom du tycker att jämförelsen är långsökt. Jag har dansat en hel del, och jag tycker att jämförelsen är spot on. Det handlar inte om att "klamra sig fast". Det säger faktiskt en del om din inställning när du väljer de orden. Det handlar om att man har ett mjukt men stadigt grepp om varandra. Alla som verkligen har dansat pardans vet att det är genom detta mjuka men stadiga grepp som mannen för sin partner i dansen. Det är faktiskt en underbar känsla att dansa med en partner som med små och mjuka men tydliga rörelse kan vägleda en och få en att känna sig som ett proffs, fastän man verkligen inte är det. Däremot är det otrevligt att dansa med någon som håller en som i ett skruvstäd, eller som ger signalerna i fel ögonblick så att man omöjligt kan göra det han vill utan att man tappar balansen. Som sagt, jämförelsen är på pricken.

Den film du visar är en koreograferad rutin där båda parter på förhand vet vad de ska göra de stunder då de inte har kroppskontakt. Det har inget att göra med ridning, om du inte talar om cirkuskonster.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det får stå för dig.

Jag har dansat lika länge som jag har ridit och jag hittar många liknelser. (Jag har dansat både pardans och koreograferad dans)
Det handlar inte om att klamra sig fast, vem har sagt det?
Du som läser in sådant som inte finns?

Dansar du?

Tränar du dressyr - inte western alltså?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Dansar du pardans? Jag undrar eftersom du tycker att jämförelsen är långsökt. Jag har dansat en hel del, och jag tycker att jämförelsen är spot on. Det handlar inte om att "klamra sig fast". Det säger faktiskt en del om din inställning när du väljer de orden. Det handlar om att man har ett mjukt men stadigt grepp om varandra. Alla som verkligen har dansat pardans vet att det är genom detta mjuka men stadiga grepp som mannen för sin partner i dansen. Det är faktiskt en underbar känsla att dansa med en partner som med små och mjuka men tydliga rörelse kan vägleda en och få en att känna sig som ett proffs, fastän man verkligen inte är det. Däremot är det otrevligt att dansa med någon som håller en som i ett skruvstäd, eller som ger signalerna i fel ögonblick så att man omöjligt kan göra det han vill utan att man tappar balansen. Som sagt, jämförelsen är på pricken.

Den film du visar är en koreograferad rutin där båda parter på förhand vet vad de ska göra de stunder då de inte har kroppskontakt. Det har inget att göra med ridning, om du inte talar om cirkuskonster.

Men precis!! :) Kul att du också ser den uppenbara kopplingen som jag också gör
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har dansat lika länge som jag har ridit och jag hittar många liknelser. (både pardans och koreograferad dans)
Det handlar inte om att klamra sig fast, vem har sagt det?
Du som läser in sådant som inte finns?

Dansar du?

Tränar du dressyr - inte western alltså?

Jag tror säkert att din jämförelse till dans kan stämma överens med "engelskt" ridning. Jag förstår vad du menar där och det var väl beskrivet.

För att rätta mig själv vill jag då säga att klippet jag länkade till också är dans. Dansparet i klippet är för mig samspelta, är uppmärksamma på varandra och har väldigt roligt. (: De överger inte varandra, liksom jag inte överger min häst bara får att jag inte håller i honom. Sen kan du ändå vara där och guida, som exempelvis när mannen i dansklippet hjälper kvinnan upp på flygeln vid 0:49. ^^

Och nej, jag rider INTE western.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, för mig är det hur tydligt som helst.

Men egentligen så är det konstigt att påstå något annat, för vi inverkar ju på hästen hela tiden när vi rider. Vi sitter ju på den, så det finns ju inget läge i ridningen då vi inte har kontakt! Det är bara frågan om man vill ha kontakt enbart med sin kropp, eller även med bettet. Och då förstår jag inte varför man vill frånhända sig den kommunikation som en finstämd tygelkontakt ger.

Jag vill inte påstå att man måste rida med kontakt. Det enda jag ifrågasätter är
a. om det verkligen innebär någon fördel för hästen med lång tygel och
b. om man kan uppnå samma resultat

Det är ju främst b. som tråden har handlat om - med diverse utvikningar om bakom lod etc. Hittills har ingen kunnat prestera en filmsekvens som visar att man kan uppnå det yppersta resultatet utan tygelkontakt.

Svårigheten i diskussionen är att vi inte tycks kunna enas om vilket som är det yppersta resultatet. Om man inte kan enas om målet, blir det svårt att enas om vägen dit.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej och vissa vill ju dessutom helt förbjuda pardans :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kort tygel och stum hand = för hård kontakt, stora signaler
Kort tygel och "levande" hand = mjuk kontakt, små signaler
Glapp tygel = ryckig kontakt med för stora signaler, ryttaren får använda hela armen istället för att finlira med fingrarna
Lång tygel = för stora signaler, även här använder ryttaren hela armen

Jo men för att det ska bli ryckigt krävs en kraft (fysikens lagar igen). Jag syftar på handens "ryckiga" rörelse i kombo med den korta tygeln. DÅ uppstår en ryckig kraft som verkar i hästens mun. Självklart blir det ryckigt även med en längre tygel, men jag anser inte att man "rycker" (snabba rörelser fram och tillbaka vare sig man har konstant kontakt eller får kontakt tillfälligt) öht.

En ryttare i balans som följer hästens rörelse blir inte mer ryckig för att tygeln är slack. Betänk att du har två rep som du fäster i ett rörligt föremål, tex hästprototypen på filmen som fio lade in. Det ena repet håller du sträckt och det andra lägger du till fem cm på och så håller du händerna på samma ställe. Sen när föremålet gungar och du följer med på exakt samma sätt med händerna, blir det ryckigt i den längre tygeln då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, jag tror egentligen inte att någon påstår att man måste rida med kontakt. Däremot ställer mig också frågan om man uppnår samma resultat.

Ska man korrigera en häst som petar ut bogen med att sakta ta upp tygeln för att få ett mjukt upptag så har hästen klivit många steg innan man kan korrigera det.

Men i fallet bog åt ena eller andra hållet så är det skillnad om du korrigeringsrider med handen eller utbildningsrider hästen... anser jag :) Så att korrigera funkar handen inte alltid bra, men har man inte handen där så är det lätt att den ramlar ur ramen åt något annat håll.

Nä, jag tänker inte fundera vidare. Jag rider på med min kontakt med min hästs mun, vi trivs bra med det.


(jo, en till fundering.. kan det vara så att det finns vissa raser som är mer "lämpliga" att rida utan kontakt med.. Min långtradare till häst har jag svårt att se att det skulle vara så lämplig på...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp