"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det blir inte ryckigt i en helt lång tygel. Det har ingen heller påstått. Den hänger bara (om den nu inte börjar svänga och fladdra under rörelse, för det borde kännas iom att den är fäst i bettet).

Men jag har hittills inte sett något exempel på helt lång tygel där ryttaren inte alls inverkar med sina händer. I den film som ffa hyllats här så inverkar ryttaren med stora rörelser, med hela armen. Och här hävdar jag envist att inverkan hade kunnat ske med betydligt mer finlir om tygeln varit sträckt. Hästen ser ut att tycka så också.

Att man medvetet skulle gå in för att "rycka" hästen i munnen är det väl ändå ingen alls som tycker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror inte att det beror på hästens ras om kort eller lång tygel är lämplig. Utan jag tror det beror på vad man är ute efter. Vill man bara ha roligt med sin häst och inte ställer några större krav så är det väl inget hinder att ha längre tygel. Vill man däremot åstadkomma något vettigt arbete och utbilda sin häst så behöver man rida enligt ett visst mönster (utbildningsskalan).

Jag tror att en del diskussioner om lång tygel eller inte grundar sig i att en del ryttare är väldigt rädda för att ha en kontakt med hästen, rädda för att göra illa den iom blotta tanken på att ha ett bett i munnen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tänkte närmast på ex de spanska hästarna som är korta i kroppen och halsen är som en fet välvd tjurnacke "orginal" iaf de få jag har sett... tror att en mer kort och kompakt häst har lättare för egen balans än långbenta halvblod med mycket mekanik.

Har ingen grund för detta.. Bara funderingar fr min sida
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror inte att det beror på hästens ras om kort eller lång tygel är lämplig. Utan jag tror det beror på vad man är ute efter. Vill man bara ha roligt med sin häst och inte ställer några större krav så är det väl inget hinder att ha längre tygel. Vill man däremot åstadkomma något vettigt arbete och utbilda sin häst så behöver man rida enligt ett visst mönster (utbildningsskalan).

Jag tror att en del diskussioner om lång tygel eller inte grundar sig i att en del ryttare är väldigt rädda för att ha en kontakt med hästen, rädda för att göra illa den iom blotta tanken på att ha ett bett i munnen.

En tanke som jag kan ha är att man möjligen - möjligen alltså - kan komma längre på lång med en häst som har lättare för samling. Typ en iberier som är på något sätt mer kompakt än ett långbent halvblod med gång. Fast, nja förresten. Kanske snarare så att man synbart kan göra vissa saker med en sådan häst. Frågan är om det ändå har den kvalitet man letar efter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, absolut. Och därför blir det så konstigt tycker jag när det läggs in filmer på westernridna hästar för att visa hur dressyrhästarna "borde" ridas. För de tränas ju olika och för helt olika uppgifter. En dressyrhäst klarar att fösa runt kor lika lite som en "westernhäst" skulle klara att utföra schvungfulla bytesserier.

Ja det är ju det som blir helt absurt i diskussionerna...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tänkte närmast på ex de spanska hästarna som är korta i kroppen och halsen är som en fet välvd tjurnacke "orginal" iaf de få jag har sett... tror att en mer kort och kompakt häst har lättare för egen balans än långbenta halvblod med mycket mekanik.

Har ingen grund för detta.. Bara funderingar fr min sida

Ah, då är jag med. Men jag red nyligen en PRE och förvisso var det lättare att ha lösare tygel på den hästen, men jag upplevde det som att man lätt blev "lurad" till en lösare tygel.

Hellas: samma svar som ovan, jag upplevde det som om man lätt invaggades i "falskt lugn" att hästen jobbade med lite lösare tygel, men egentligen var den "bara vacker". Jag red den som mitt (ovanligt rörliga) halvblod och tyckte arbetet blev bättre då.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror inte att det beror på hästens ras om kort eller lång tygel är lämplig. Utan jag tror det beror på vad man är ute efter. Vill man bara ha roligt med sin häst och inte ställer några större krav så är det väl inget hinder att ha längre tygel. Vill man däremot åstadkomma något vettigt arbete och utbilda sin häst så behöver man rida enligt ett visst mönster (utbildningsskalan).

Jag tror att en del diskussioner om lång tygel eller inte grundar sig i att en del ryttare är väldigt rädda för att ha en kontakt med hästen, rädda för att göra illa den iom blotta tanken på att ha ett bett i munnen.


Och jag vill återgå till det inlägget Lancet skrev för 59876 tusen inlägg sedan att har man aldrig ridit och dansat med en eftergiven häst som är på sätet så är det förståeligt att man förknippar kontakt med att man bär runt/håller fast/drar i hästen om man har kort tygel.. hästarna tro det eller ej (även om vissa påstår annat) gymnastiserar sig inte själva, dom arbetar och samlar sig inte själva utan man måste faktiskt rida och det tar en hel del år och en hel del korrekt hjälp innan man får den kunskapen hur man får en bärig och eftergiven och välgymnastiserad häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ah, då är jag med. Men jag red nyligen en PRE och förvisso var det lättare att ha lösare tygel på den hästen, men jag upplevde det som att man lätt blev "lurad" till en lösare tygel.

Hellas: samma svar som ovan, jag upplevde det som om man lätt invaggades i "falskt lugn" att hästen jobbade med lite lösare tygel, men egentligen var den "bara vacker". Jag red den som mitt (ovanligt rörliga) halvblod och tyckte arbetet blev bättre då.

Ja, det var lite det jag misstänkte. Man kan få det att se ganska bra ut och förmodligen bättre än ett genomsnittligt långbent halvblod, men det kanske inte är så himla bra egentligen. Men återigen, så landar man i hur man definierar bra. Hela "mitt" ridsystem bygger på att man skapar energi i bakdelen, som fångas upp av en mjuk hand och sedan går tillbaka till bakbenen. Det blir svårt om man inte har tygelkontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tänkte närmast på ex de spanska hästarna som är korta i kroppen och halsen är som en fet välvd tjurnacke "orginal" iaf de få jag har sett... tror att en mer kort och kompakt häst har lättare för egen balans än långbenta halvblod med mycket mekanik.

Har ingen grund för detta.. Bara funderingar fr min sida

Ja min gamle är väldigt mkt som en Iberier faktiskt minus fet tjurnacke då förstås... har fått mkt kommentarer om det från dom som brukar rida på den rasen :D

Tänkte att han nu vid 21 års ålder kanske skulle bli WE-häst.. han hade älskat det.. vet ju inte riktigt vad jag ska göra med honom nu.. fullt fräsch och står och stampar och vill egentligen fortfarande gå terräng :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och Solis.
Jag tänkte närmast på ex de spanska hästarna som är korta i kroppen och halsen är som en fet välvd tjurnacke "orginal" iaf de få jag har sett... tror att en mer kort och kompakt häst har lättare för egen balans än långbenta halvblod med mycket mekanik.

Har ingen grund för detta.. Bara funderingar fr min sida

Haha, den var bra! :D:p Förmodligen har du sett rejält överviktiga iberier, i det här landet har folk pippi på att göda ihjäl dem!
Korta och kompakta hästar har säkert lättare med balansen, det tror jag också. Och iberiska hästar ääälskar att knäppa av och inte jobba på ett korrekt sätt. Det är smarta hästar och de lär sig snabbt vad som går hem hos ryttarna (typ böja på halsen). Det är en konst att rida fram dem till handen och vanligtvis så sitter det inte så bra ryttare på dessa hästar. Det finns självklart duktiga ryttare också, men de flesta duktiga ryttare vill tävla och då gör man det mycket enklare för sig om man köper sig ett bra halvblod istället. Dessutom är bra halvblod bättre ridhästar än många iberier. Folk brukar säga att domarna inte "kan rasen", men de dömer vad de ser, inte vad det är för ras på hästen, så den åsikten delar inte jag.
Iberiska hästar är jätteroliga att rida, det är jag den första att intyga, och skall man få dem att gå fram till handen så är det absolut måste att inte gå på deras fint om att "jag dansar jättebra själv så du kan bara släppa allt". Kan man fånga upp energin i dem så får man en fantastisk ridupplevelse! :) Tyvärr gör många av dem dåliga sidvärtsskolor eftersom de har fysikens lagar emot sig vad det gäller den biten. Men i allt samlande jobb så kan de verkligen briljera! :) De flesta iberier har mer mekanik i sig än vad halvblod har, det gäller bara att rida fram den också. Sen så har de bästa halvbloden mer mekanik än de flesta iberier, men såna hästar brukar ju inte en vanlig dödlig få chansen att rida ändå. Det jag ville säga med detta är att det är enklare att rida fram en bra mekanik i en genomsnittsbra iberier än vad det är i ett genomsnittsbra halvblod. Tycker åtminstone jag. Men först måste grunderna dit och det är här det ofta brister.

Fio, kan rekommendera WE! Det är helt sjukt kul!!! :love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och jag vill återgå till det inlägget Lancet skrev för 59876 tusen inlägg sedan att har man aldrig ridit och dansat med en eftergiven häst som är på sätet så är det förståeligt att man förknippar kontakt med att man bär runt/håller fast/drar i hästen om man har kort tygel.. hästarna tro det eller ej (även om vissa påstår annat) gymnastiserar sig inte själva, dom arbetar och samlar sig inte själva utan man måste faktiskt rida och det tar en hel del år och en hel del korrekt hjälp innan man får den kunskapen hur man får en bärig och eftergiven och välgymnastiserad häst.

Ja men, precis. Jag har inte kommit till en massa krumelutter än med nuvarande hästen. MEN, jag har upplevt känslan av "gummiband" och dans, när hästen följer och det känns så lätt, lätt, lätt. Man kan öka och minska allt efter behag, hästen bär sig och känner sig duktig, omedelbar respons. :love:
Och det är, precis som du skriver, inget som hästen kommer till av sig själv, hur ambitiös den än är. Och det är inget man uppnår om man håller fast den med stum hand.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Just det här med "böja fint på halsen" var väl känslan jag fick. Och det var som sagt första gången jag red den typen av häst så jag gjorde säkerligen alla fel man kan göra. Till slut upplevde jag dock en bättre kontakt, men hade velat ha mer. Känslan av att "jag springer runt och är vacker" var lite svår att få bort. Men skoj var det, det gav mersmak :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kort tygel och stum hand = för hård kontakt, stora signaler
Kort tygel och "levande" hand = mjuk kontakt, små signaler
Glapp tygel = ryckig kontakt med för stora signaler, ryttaren får använda hela armen istället för att finlira med fingrarna
Lång tygel = för stora signaler, även här använder ryttaren hela armen

Vill inte riktigt hålla med om att det generellt behöver vara så, såvida du kan rida på lång tygel.
Jag rider på lång tygel (dock ej med bett eller engelskt träns). Använder visserligen hela armen i vissa rörelser, men då jag använder mig av neckreining blir signalerna supersmå, trots de långa "kontaktlösa" tyglarna.
Huvudlaget har inte riktigt samma effekt när man rider på lång tygel, som på kort så det går inte riktigt att göra en sådan jämförelse.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det är ju det som blir helt absurt i diskussionerna...

Men nu var det ju ingen "westernriden" häst (vad det nu innebär) i cowboydressage filmen, utan en dressyr häst som rids och tränas i dressyrens rörelser, men på ett westerninspirerat sätt och med träningsmetoder som till viss del är hämtade ur bruksridningstraditionen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Just det här med "böja fint på halsen" var väl känslan jag fick. Och det var som sagt första gången jag red den typen av häst så jag gjorde säkerligen alla fel man kan göra. Till slut upplevde jag dock en bättre kontakt, men hade velat ha mer. Känslan av att "jag springer runt och är vacker" var lite svår att få bort. Men skoj var det, det gav mersmak :)

Ju mer man rider dem ju roligare blir det! Det är "bara" en träningssak om de går fram till handen eller inte, när de har fått det befäst så är det inga problem. Men det kan vara svårt om de är ridna avknäppta i flera år. Det var därför jag köpte en som var riden på vanligt vis den här gången. Orkade inte lägga all den tid det tar för att skola om hela hästen. Det handlar ju inte bara om att de knäpper av, de jobbar inte med ryggen eller bakbenen heller om de är ridna i denna formen. Risken är dessutom stor att det visar sig att hästen inte håller när den skall göra annat än att bara lulla runt. Om den inte är van vid att jobba menar jag. Av att bara vara snygg blir ju inte så mycket gjort :)
Jag brukar korta upp tyglarna rejält och ha handen så långt fram jag kan (med sträckta tyglar), precis ovanför mankammen. Sen klämmer jag till med skänklarna så att det blir som en kaviartub kan man säga. Sprutt så kommer kaviaren ifrån bakbenen, igenom ryggen och fram till handen. Därefter kan man lätta på trycket så att det blir finkänsligt. Man tror att man inte kan göra så mycket på dessa hästar för de är så känsliga, men jag har testat allt som går (tror jag) för att få ut halsen på dem och få dem att gå fram till handen, det här är det enda som ger resultat. För mig i a f. När de vet vad man vill så är de som vilken häst som helst att rida, bara mycket roligare!! Om man gillar hästar med lite krut i! :) Är man inte så intresserad av att tävla så kan jag inte tänka mig en roligare häst att ha! Varje dag är kul! De är så enormt smarta också, som en smart jycke kan man säga. En Jack Russell i hästformat :laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men nu var det ju ingen "westernriden" häst (vad det nu innebär) i cowboydressage filmen, utan en dressyr häst som rids och tränas i dressyrens rörelser, men på ett westerninspirerat sätt och med träningsmetoder som till viss del är hämtade ur bruksridningstraditionen.

Va?
Den svarta med den gamle mannen?
För mig är westernridning allt med slaka tyglar och westernsadel.
Och dressyrhäst är någon som tävlar i dressyr.

Fattar inte riktigt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Såg en video på en iberier i Portugal och förstår lite vad du menar faktiskt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja min gamle är väldigt mkt som en Iberier faktiskt minus fet tjurnacke då förstås... har fått mkt kommentarer om det från dom som brukar rida på den rasen :D

Tänkte att han nu vid 21 års ålder kanske skulle bli WE-häst.. han hade älskat det.. vet ju inte riktigt vad jag ska göra med honom nu.. fullt fräsch och står och stampar och vill egentligen fortfarande gå terräng :D

Får han inte gå terräng då? :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det blir inte ryckigt i en helt lång tygel. Det har ingen heller påstått. Den hänger bara (om den nu inte börjar svänga och fladdra under rörelse, för det borde kännas iom att den är fäst i bettet).

Men jag har hittills inte sett något exempel på helt lång tygel där ryttaren inte alls inverkar med sina händer. I den film som ffa hyllats här så inverkar ryttaren med stora rörelser, med hela armen. Och här hävdar jag envist att inverkan hade kunnat ske med betydligt mer finlir om tygeln varit sträckt. Hästen ser ut att tycka så också.

Att man medvetet skulle gå in för att "rycka" hästen i munnen är det väl ändå ingen alls som tycker.

I filmen med Hester har jag angett var detta "ryckande" förekommer. Sen huruvida man tycker det är OK eller ej, det är en annan fråga.

Från 3,54 och framåt, vid 4,17 och vid 5,12 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Jag säger återigen, att om tygeln är slak så finns där ingen kraft som inverkar och i filmen med cowboydressgen så är det slack i tygeln hela tiden. Alltså har det ingen betydelse i DET avseendet att armar och armbågar inte används på det sätt du är van vid. Det finns inget tryck och ingen energi från hästens huvudet att utjämna helt enkelt.

Och självklart hade signalerna kunnat ges med mer finlir, men det är ju en instruktionsfilm, som jag också påtalat tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Va?
Den svarta med den gamle mannen?
För mig är westernridning allt med slaka tyglar och westernsadel.
Och dressyrhäst är någon som tävlar i dressyr.

Fattar inte riktigt?

Nu skojar du va:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp