"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

så du tror på att din häst tex tänker.. nu ska jag göra en öppna på långsidan med perfekt böjning och tvärning utan att putta ut bogen eller ett bakben så att jag gymnastiserar mig själv optimalt för det vill jag... ?

Det enda som fattas nu i tråden är att de rids genom tankeöverföring, tänk öppna o bara sitt utan tygel eller övrig inverkan så blir det en öppna-varför behöva några hjälper när båda kan tänka?:cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

En hel långsida.. jisses, då ska man ha hunnit med hörnpassering, halthalt öppna, halvhalt-volt, halvhalt- sluta- rakrikta, halthalt innan hörnpassering.. tänk vad smidigt om hästen ville göra allt det där själv och man bara kunde glida med :cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

"When you ask your horse to do something it should be his idea....he wants to do it, he likes to do it, he understands how to do it and he does it" Ray Hunt

Kan du visa en genomarbetad häst som verkligen är eftergiven och jämn?, alltså inte bara sitta på , svänga, stanna eller sprätta iväg?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

så du tror på att din häst tex tänker.. nu ska jag göra en öppna på långsidan med perfekt böjning och tvärning utan att putta ut bogen eller ett bakben så att jag gymnastiserar mig själv optimalt för det vill jag... ?

Jag är nog lite skeptiskt oxå till hästars tankeliv. Jag älskar hästar men jag tror ändå de är ganska enkla varelser som inte tänker så mycket men är känsliga och reagerar på omvärlden. Hästar är vänliga, samarbetsbetsvilliga, känsliga men jag tror inte de tänker så mycket alls ....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tolkar ju Rays ord som att man i inlärning ska lite grann lura hästen till att tro att den själv kom med förslaget/idén. Och att se till att man på ett tydligt sätt visar dem vad man vill att de ska göra, se till att de förmår göra det rent fysiskt och att man har ett tydligt signalsystem att guida dem med.

Jag tolkar det inte som att en häst läst ridhandboken och själv ska veta hur den gynnsammast ska gymnasticera sig själv.
Hästar kan absolut tänka. Men på ett annat sätt än oss. De följer mer sina instinkter och tänker överlevnad/fortlevnad(dvs föda, ev flykt och reproduktion).
Dressyr handlar på inget sätt om det.
Därför väljer en oskolad häst av sig själv inte att gymnasticera sig korrekt.

Jag tror man med nytta kan kombinera sklack och kontakt på inridningar. att helt ta bort så mycket stimuli som mäjligt i vissa lägen ger en snabbare inlärning i nervsystemet. Men på skolningar får man bättre resultat med mer kontakt upplever jag. Där måste man jobba med annat än ren inlärning. Och när man ska börja skola till riktig bärighet upplever jag att kontakt är att föredra om man vill förädla gången i form av lyft uppåt och häng i steget.

Är man inte intresserad av att få till lyft och häng, utan bara jämnvikt typ, kan man skicka kontakt.
Och man BÖR skippa kontrollerande i tygel av balansen för mkt om man rider i terräng.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hm, en fundering. När ni tränar hemma, gör ni också så att ni rider i största möjliga mån med sitsen, typ knä till huvud och indirekta tygeltag? I andra hand underskänkel och i tredje hand med direkt tygel? Då tycker jag man kan titta på hur hästen reagerar på kroppsspråket, dvs. sitsen. Och genom det kan man göra väldigt mycket utan att inverka med direkta tygeltag. Frågan är, hur mycket vikt behöver man då ha i tygeln? Inte mer än tygelns vikt väl?

Grejen med kontakt för mig är just att kontakt kommer när bakbenen driver. Och jag kan inte fatta hur man kommer " hela vägen" om man har slak tygel eller bara tygelns vikt i handen. Jag kan förstå att det funkar när hästen är samlad- men allt det andra? Hästen söker ju en kontakt- om man bara släpper då kommer den ju backa bort från den och då blir den ju bakom hand???

Jag tycker inte jag sett en film med slak tygel på en häst som skolats i det systemet som driver med bak utan att bli lång och framtung. Alternativt finns det inget driv ( som jag ser det) bak utan det blir markbundet och tråkigt.

Jag hänger upp mig på att hästen söker kontakten när den rids framåt. Om jag inte vill ha kontakt kan jag ju inte rida framåt? Eller så måste jag lära hästen att backa av från bettet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tolkar ju Rays ord som att man i inlärning ska lite grann lura hästen till att tro att den själv kom med förslaget/idén. Och att se till att man på ett tydligt sätt visar dem vad man vill att de ska göra, se till att de förmår göra det rent fysiskt och att man har ett tydligt signalsystem att guida dem med.

Jag tolkar det inte som att en häst läst ridhandboken och själv ska veta hur den gynnsammast ska gymnasticera sig själv.
Hästar kan absolut tänka. Men på ett annat sätt än oss. De följer mer sina instinkter och tänker överlevnad/fortlevnad(dvs föda, ev flykt och reproduktion).
Dressyr handlar på inget sätt om det.
Därför väljer en oskolad häst av sig själv inte att gymnasticera sig korrekt.

Jag tror man med nytta kan kombinera sklack och kontakt på inridningar. att helt ta bort så mycket stimuli som mäjligt i vissa lägen ger en snabbare inlärning i nervsystemet. Men på skolningar får man bättre resultat med mer kontakt upplever jag. Där måste man jobba med annat än ren inlärning. Och när man ska börja skola till riktig bärighet upplever jag att kontakt är att föredra om man vill förädla gången i form av lyft uppåt och häng i steget.

Är man inte intresserad av att få till lyft och häng, utan bara jämnvikt typ, kan man skicka kontakt.
Och man BÖR skippa kontrollerande i tygel av balansen för mkt om man rider i terräng.

Blev det fel nu? Gissar att du tolkade fiadors ord och skulle tagit min knapp:laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Även för mig är liknelsen dans bra. Jag drog den förut.

Jag är inte duktig på att dansa i form av att jag kan någon koreografi eller steg. Men jag kan hålla takten och är hyfsat "lättföst". Dansar jag då med någon som kan föra kan jag hanka mig igenom olika sorters pardans helt ok.
Är denne någon lika kass på stegen etc som mig blir det inte bra.
Även i dans krävs timeing och en lagom ram.
Om jag som "den som ska föras" är i balans(dvs vågar lyfta fötterna), kan hålla takten och är påverkbar så är jag lättare att dansa med för den förande parten.
Det är så man vill ha hästen med.

Om jag som den som ska föras är osäker på min partner blir jag markbunden.
Om jag är orolig att snabbt tas ur balans blir jag markbunden.
Vet jag hur vi ska röra oss och vet att min partner mjukt kommer föra mig runt i svängar etc så vågar jag lyfta benen mer och ta ut stegen mer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Sorry! Lång dag idag för mig!

Jag skrev till Fiador ang hennes citat av Ray Hunt. Kanske skulle förtydligat det.:laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Grejen med kontakt för mig är just att kontakt kommer när bakbenen driver. Och jag kan inte fatta hur man kommer " hela vägen" om man har slak tygel eller bara tygelns vikt i handen. Jag kan förstå att det funkar när hästen är samlad- men allt det andra? Hästen söker ju en kontakt- om man bara släpper då kommer den ju backa bort från den och då blir den ju bakom hand???

Jag tycker inte jag sett en film med slak tygel på en häst som skolats i det systemet som driver med bak utan att bli lång och framtung. Alternativt finns det inget driv ( som jag ser det) bak utan det blir markbundet och tråkigt.

Jag hänger upp mig på att hästen söker kontakten när den rids framåt. Om jag inte vill ha kontakt kan jag ju inte rida framåt? Eller så måste jag lära hästen att backa av från bettet.

Ja precis...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja, jag menade inte att själva jämförelsen med dans var långsökt. Däremot tycker jag det är lite larvigt att säga att "jag vill dansa med min häst och man överger inte sin danspartner", vilket jag läst någon gång när tråden var ny och de första jämförelserna med dans började dyka upp. Därav länkade jag till dansklippet där paret var grymt samspelta, synkade och hade full koll på var den andre befann sig. Det fanns inga tvivel på att de dansade tillsammans, trots att de rörde sig var för sig (:

Tror inte du kan så mycket om dans då det du länkade var en dans med koreografi. Alltså förutbestämt vad de ska göra. Inte konstigt att de vet var de har varandra :angel: den jämförelsen funkar inte på ridning mao.

Att överge sin danspartner var det inte jag som skrev.

Men jo, jag vill dansa med min häst. Det där fantastiska samspelet med små signaler... när hästen nästan är en förlängning av mig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hästar kan absolut tänka. Men på ett annat sätt än oss. De följer mer sina instinkter och tänker överlevnad/fortlevnad(dvs föda, ev flykt och reproduktion).

Fast frågan är om det är att "tänka", jag ser tänk som att man kan styra sin tanke själv, planera inför framtiden, minnas dåtiden, och lägga energi på något fast man vet belöningen kommer om 5 år.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

.

Jag hänger upp mig på att hästen söker kontakten när den rids framåt. Om jag inte vill ha kontakt kan jag ju inte rida framåt? Eller så måste jag lära hästen att backa av från bettet.

Mycket bra förklarat! Hästen kan inte komma fram ärligt och igenom kroppen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

I filmen med Hester har jag angett var detta "ryckande" förekommer. Sen huruvida man tycker det är OK eller ej, det är en annan fråga.

Från 3,54 och framåt, vid 4,17 och vid 5,12 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Jag säger återigen, att om tygeln är slak så finns där ingen kraft som inverkar och i filmen med cowboydressgen så är det slack i tygeln hela tiden. Alltså har det ingen betydelse i DET avseendet att armar och armbågar inte används på det sätt du är van vid. Det finns inget tryck och ingen energi från hästens huvudet att utjämna helt enkelt.

Och självklart hade signalerna kunnat ges med mer finlir, men det är ju en instruktionsfilm, som jag också påtalat tidigare.

Jag ligger lite efter nu, men i alla fall
Och grejen är att jag inte alls ser något "ryckande" i Hester-filmen. Utan korrigering av en ryttare som vågar använda sin hand och dessutom gör det på ett sätt som inte blir obehagligt för hästen. Tvärtom så slappnar den av. Att du sedan inte är van att rida på ett sådant sätt eller på en sådan häst innebär inte att det blir bryskt och fel...

Jag har tidigare påpekat att jag inte ser en nöjd häst i "din" film. En häst som är nöjd med bettet och ryttarens hand gapar inte och dreglar så som denna häst gör. Man borde heller inte förutsätta att tittarna ser så dåligt att man måste ta till sådana yviga rörelser bara för att man kallar det "instruktionsfilm".
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Här är jag också några sidor efter, men men.

Jag gjorde som du skriver med drivningen, men hade nog kanske lite för lång tygel. Den inbjöd verkligen till lite för lång tygel... Lite av det jag menade med "trava runt och vara vacker".
Sedan upplevde jag att den häst jag red gärna ville släppa ryggen lite grann när jag försökte få lite högre form. Därför fick den arbeta i en lite djupare form där jag kände att ryggen rörde sig.

Men som sagt, skoj var, ska nog be om ett till pass :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja ? Och du tror inte andra skolor förstår det och opererar enligt det ? Blir fascinerad .

Jo faktiskt mackan så tror jag det, för det är ett sätt att tänka, inte en metod eller en skola, sen läs inlägget jag svarade på, jag utgår ifrån det när jag skriver, inte allmänt att gälla alla som inte tränar enligt min skola.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

så du tror på att din häst tex tänker.. nu ska jag göra en öppna på långsidan med perfekt böjning och tvärning utan att putta ut bogen eller ett bakben så att jag gymnastiserar mig själv optimalt för det vill jag... ?

Eh nej, det är ett sätt att tänka kring kommunikation och inlärning. Det handlar mycket om motivation och att utgå ifrån att hästen är just en häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

En hel långsida.. jisses, då ska man ha hunnit med hörnpassering, halthalt öppna, halvhalt-volt, halvhalt- sluta- rakrikta, halthalt innan hörnpassering.. tänk vad smidigt om hästen ville göra allt det där själv och man bara kunde glida med :cool:

Så praktiskt det hade varit. Och lätt!

KL
Jag har förmånen att ha en häst som är oerhört överambitiös, men dessutom överenergisk. Hon vill och vill och vill, hon försöker göra allt hon lärt sig hela tiden och helst samtidigt. Inte ens på sådan häst man, eller kanske allra minst på en sådan häst, kan man bara sitta där och tro att hästen ska göra exakt det man ber om bara för att den "vill". Man måste vara tydlig och guida och inte tro att hästen ska lösa det bara för att den "vill".

Sedan kan man lite filosofiskt undra hur normalhästen visar att den "vill". "Vill" den bara för att den snällt gör det man ber om? Eller "vill" den bara för att den är snäll och inte kastar av sin ryttare?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Exakt, skulle bara vilja lägga till att hästen naturligt är en social varelse med ett stort spektra kroppsignaler som den kommunicerar vidare till andra varelser, och att den även naturligt uttrycker känslor och visar dom, och det är DET bla som man i dressyren kan utnyttja, hästens naturliga vilja och lust att uttrycka sig, hästens naturliga förmåga att förnimma andra varelsers känslor lika väl som den kan kommunicera sina egna vidare till andra, lite som en lek fast på allvar, dressyr och skolning handlar inte enbart om muskler och motorik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp