Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Då är jag ganska säkert på att du är en sån som skulle se ut som en "solis" solstråle, om du kom och provade min dam som du en gång hotade med när vi hade ett av våra ordkrig en gång i tiden.
För det är så jag också rider min dam har jag kommit underfund med.
Det här tror faktiskt jag också. Visst finns det hästar som är mer flegmatiska än andra, men jag har börjat undra om "seghet" som upplevs hos en del hästar inte egentligen sitter i ridningen. Om man tjatar och tjatar med skänkeln t.e.x så blir det ju så mycket "brus" att hästen till slut stänger av. Och upplevs "seg".
Min dam är av den arten att jag inte sätter upp andra än en rutinerad närstående på henne. Och då endast "lugna" ridturer i skritt och lite trav ute. Övrig ridning sköter jag själv.
Jag hade tidigare ovanan att använda överskänkeln på henne. Iom att hon har rejält med energi i sig själv så satte jag iom det här ännu mer energi i henne, omedvetet. Så nu är överskänkeln ett big no no, en mjuk underskänkel är det som används, Ihop med stabilt men lätt säte och levande hand. Det funkar bra.
Då är jag ganska säkert på att du är en sån som skulle se ut som en "solis" solstråle, om du kom och provade min dam som du en gång hotade med när vi hade ett av våra ordkrig en gång i tiden.
För det är så jag också rider min dam har jag kommit underfund med.