"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det här tror faktiskt jag också. Visst finns det hästar som är mer flegmatiska än andra, men jag har börjat undra om "seghet" som upplevs hos en del hästar inte egentligen sitter i ridningen. Om man tjatar och tjatar med skänkeln t.e.x så blir det ju så mycket "brus" att hästen till slut stänger av. Och upplevs "seg".

Min dam är av den arten att jag inte sätter upp andra än en rutinerad närstående på henne. Och då endast "lugna" ridturer i skritt och lite trav ute. Övrig ridning sköter jag själv.
Jag hade tidigare ovanan att använda överskänkeln på henne. Iom att hon har rejält med energi i sig själv så satte jag iom det här ännu mer energi i henne, omedvetet. Så nu är överskänkeln ett big no no, en mjuk underskänkel är det som används, Ihop med stabilt men lätt säte och levande hand. Det funkar bra.

Då är jag ganska säkert på att du är en sån som skulle se ut som en "solis" solstråle, om du kom och provade min dam som du en gång hotade med när vi hade ett av våra ordkrig en gång i tiden. :D

För det är så jag också rider min dam har jag kommit underfund med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Var på några kurser i mental träning för ryttare, där fick jag bra tips på hur man kan styra upp sina egna mentala energier och på det sättet få ett bättre flow i ridningen. Mycket intressant och fungerar gör det också :) Nu har ju jag också en väldigt het häst, men energiregleringen i ryttarens hjärna kan ju även höjas om det skulle vara så att man sitter på en mer flegmatisk häst.

*Halvt kl*

Om någon är intresserad av hur man kan göra så kan jag berätta lite om vad jag fick lära mig :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Vad kul! :) Jo, eftersom väldigt mycket av ridningen, åtminstone den typ av dressyr som jag tänker mig (tyska skolan) styrs av energier, gäller det att kunna reglera sig egen energinivå också, det är ju ändå den som styr hästens energi. Det kanske man inte tänker på i första taget, man pratar ju mer hästens energi och inte så ofta ryttarens energi. Mer än att man ofta nämner att ryttaren inte får vara spänd och dylikt. Men även ryttaren måste ju till viss del vara uppspänd på en båge för att hästen skall kunna vara det.
Om man då tar mig som exempel, jag tränar väldigt mycket för att förbättra arbetstraven/samlade traven i min häst. Det är satans mycket energi i den och jag har haft svårt att få ett bättre flow i det hela eftersom det krävs enormt mycket ridning för att få till den här typen av trav. Jag har förstått att det går att göra enklare, men jag har inte vetat hur jag skulle göra.
När jag var på den här kursen fick jag lära mig att se min egen energinivå i min hjärna. Den kan man dela upp i 10 trappsteg. Man kan alltså välja medvetet om man skall ta ett/flera steg ner eller upp. Om man då rider en sådan trav som jag tänker mig så är man rätt högt i energi - eftersom jag då inte är en fena på detta. När jag började tänka så som jag fick lära mig på kursen så kunde jag gå in och se den där trappan framför mig och gå ner några steg i min mentala energinivå, då blev det plötsligt ofantligt mycket lättare att rida och jag fick det där flowet som jag ville ha - men inte visste hur jag skulle få fram. Sitter man på en segare häst borde det ju gå att göra samma sak, fast man får gå upp några steg istället. Skulle jag tro, vet inte eftersom jag inte har en sån häst. På en häst med mycket energi fungerar det här i a f jättebra, jag är grymt impad över hur bra resultat det blev bara igenom att kliva ner några steg på den där "trappan" :) Plötsligt så öppnade det sig en helt ny värld! Och det här har absolut ingenting med den övriga ridningen att göra, detta är helt fristående, men det är klart att det påverkar den övriga ridningen. Allt blir så enormt mycket enklare när man på ett medvetet sätt kan gå in och styra upp sin egen energinivå. Det här kan man ju träna på utan häst också :)
Var det flummigt? :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Hm, en fundering. När ni tränar hemma, gör ni också så att ni rider i största möjliga mån med sitsen, typ knä till huvud och indirekta tygeltag? I andra hand underskänkel och i tredje hand med direkt tygel? Då tycker jag man kan titta på hur hästen reagerar på kroppsspråket, dvs. sitsen. Och genom det kan man göra väldigt mycket utan att inverka med direkta tygeltag. Frågan är, hur mycket vikt behöver man då ha i tygeln? Inte mer än tygelns vikt väl?

Jag använder det som jag tror är bäst i varje läge.
Jag tycker t.ex. att det är lättast att få unga hästar att flytta sig i sidled genom att använda vikthjälper.
För att rygga börjar jag med att sträcka upp mig för att flytta tyngdpunkten bakåt, dra tillbaka skänklarna för att påverka bakbenen och till sist hjälpa till med en tygel åt gången, beroende på vilket framben som jag vill att hästen skall flytta. Jag använder hela skänkeln på en oerfaren häst.

För mig betyder indirekt tygeltag att tygeltaget går i sidled mot manken och att direkt tygeltag går utåt från manken. Jag använder indirekt/direkt tygeltag för att be hästen om olika saker. På en uppmärksam häst går det att, då ryttaren sitter i rätt position och är med hästen, rida sluta endast med indirekt tygeltag som aktiv hjälp. (Jag vet inte vad som händer om hästen är bakom lod eftersom hästen då har en annan balans och bettet får en annan inverkan.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jättekul läsning och jag köper det fullt ut ! Faktiskt så tror jag det ofta handlar om just detta (fast då omedvetet och slump mässigthos många) när man upplever att vissa dar bara är man "där" mentalt och då kan man verkligen styra resultatet och hur ens häst reagerar, det blir inte så att "idag känns hästen si eller så och därför blir det såhär passet idag" utan det blir " ryttaren är "mentalt kompetent" och hästen följer genast med. Så kan man styra det medvetet på det sätt du beskriver lär det vara ett ovärderligt redskap och jag tror som sagt på teorin fullt ut .

Nu blev det flummigt på riktigt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Väldigt intressant! Ska prova att tänka så inför nästa ridpass.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och Sassiball
Tack! För mig blev det en enorm AHA-upplevelse! :idea:

Brille, inte mycket som vi gör lika du och jag :D Prova med att flytta vikten över till bäckenet istället (alltså framåt och inte bakåt) så ryggar hästen helt av sig självt, man behöver bara ha en lätt förhållande hand och driva den lite lätt, så ryggar den så fint sååå. OBS! Inget ont menat med detta utan det är bara ett tips! (Här gäller det att passa sig för vad man skriver... :D)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

så du tror på att din häst tex tänker.. nu ska jag göra en öppna på långsidan med perfekt böjning och tvärning utan att putta ut bogen eller ett bakben så att jag gymnastiserar mig själv optimalt för det vill jag... ?

Jag tror inte att hästen tänker att den ska jävlas genom att putta ut bogen eller ett bakben. Det kan i stället bero på att hästen tror att det är vad ryttaren vill. T.ex. ser man ofta hästar som galopperar på två spår med baken innanför, som i sluta. Det kan bero på att ryttaren omedvetet ger en tygelhjälp för sluta genom att ha handen för nära manken så att tygeltaget går mot hästens yttre höft.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För att rygga börjar jag med att sträcka upp mig för att flytta tyngdpunkten bakåt, dra tillbaka skänklarna för att påverka bakbenen och till sist hjälpa till med en tygel åt gången, beroende på vilket framben som jag vill att hästen skall flytta. Jag använder hela skänkeln på en oerfaren häst.

För mig blir detta en ryggning med tydligt bakåttänk hos både häst o ryttare,inget man vill ha, bättre som hos Kryddan där den lätta drivningen framåt även ger tänket framåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och Sassiball
Tack! För mig blev det en enorm AHA-upplevelse! :idea:

Brille, inte mycket som vi gör lika du och jag :D Prova med att flytta vikten över till bäckenet istället (alltså framåt och inte bakåt) så ryggar hästen helt av sig självt, man behöver bara ha en lätt förhållande hand och driva den lite lätt, så ryggar den så fint sååå. OBS! Inget ont menat med detta utan det är bara ett tips! (Här gäller det att passa sig för vad man skriver... :D)

Ja så ryggar jag oxå.. rid framåt men eftersom handen förhåller så går hästen bakåt.. ryggning ska ju ske med framåtbjudning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tror inte att hästen tänker att den ska jävlas genom att putta ut bogen eller ett bakben. Det kan i stället bero på att hästen tror att det är vad ryttaren vill. T.ex. ser man ofta hästar som galopperar på två spår med baken innanför, som i sluta. Det kan bero på att ryttaren omedvetet ger en tygelhjälp för sluta genom att ha handen för nära manken så att tygeltaget går mot hästens yttre höft.

Så du menar att en häst är spikrak i sig själv? intressant..

Jag tror inte hästen heller tänker att den ska jävlas.. men om den inte får någon support från ryttaren så håller den sig inte rak
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Och Sassiball
Tack! För mig blev det en enorm AHA-upplevelse! :idea:

Brille, inte mycket som vi gör lika du och jag :D Prova med att flytta vikten över till bäckenet istället (alltså framåt och inte bakåt) så ryggar hästen helt av sig självt, man behöver bara ha en lätt förhållande hand och driva den lite lätt, så ryggar den så fint sååå. OBS! Inget ont menat med detta utan det är bara ett tips! (Här gäller det att passa sig för vad man skriver... :D)

Vi kanske inte uttrycker oss likadant.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Flytta vikten över till bäckenet? Menar du att du vickar på bäckenet så att du svankar (eller tvärtom)? Föra vikten framåt brukar betyda framåt om hästen är med ryttaren.

Tips och tips. Jag tycker definitivt inte att det fungerar bättre att samtidigt förhålla med båda händerna. Förhållningen skall göras med en hand åt gången. Vilken hand som skall förhålla beror på vilken diagonal som skall flyttas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det är ju ändå basic att man aldrig ryggar en häst för handen ? Än mindre tar tygeltag där man växlar mellan händerna . Då är ju hästen öht inte framme på sitsen , än mindre i balans .
Det att flytta tyngdpunkten är helt korrekt även det i de tips du fått . Du flyttar tyngdpunkten i bäckenet lite framåt på sittbenen. Svanka blir motsatt ....
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kul att du delar med dig! Är helt säker på att det funkar men har aldrig tänkt det som en trappa. Låter smart och ska provas, inte bara på hästryggen ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så himla spännande detta med den mentala trappan! Den kursen skulle jag vilja gå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker det är jättenyttigt att se det så! Och jag tror att de flesta ryttare skulle må bra av mental träning. Hästar komunicerar så mycket med varann genom energier att de är så mkt känsligare för sånt än vi människor är. Vi åverkar dem mer än de flesta tror.

Vi brukar prata om både hjälper, energier etc så att man ska ha ett reglage. Så om det finns 1-10 så ska man kunna reglera där emellan efter behov.
Behöver man vara 3 i energi en dag om hästen är "på nippran" så måste man hitta sätt att ta ner sig själv dit om man själv tidigare var på 7 då man kom till stallet.
Här finns ju bra övningar för det, andas, grunda sig, trygg plats etc.
Har man problem med att komma ner och har en känslig häst tycker jag att man ibland kan skita i att rida(om den nu inte måste rastas). Är man ofokuserad/stressad/för hög i energi så blir resultatet lidande.

På segkusar så kan man dra nytta av att försöka bli lite sprudlande och bubblig av energi och glädje oftare än så där agressiv-hög i energi.

Att kunna kanalisera sina energier och styra dem och överföra dem i häst/elev är det de riktigt bra tränarna gör. Som bäst är man då man kan vara dynamisk i det. De flesta hästar kräver att man kan växla upp och ner snabbt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ärligt talat ryggar jag också ofta för växelvis hand. Dock är den primära hjälpen tillbakadrgaen skänkel som driver och sits som talar om att jag vill att energin inte ska gå till kliv framåt. Fallerar sitsen så förhåller jag också växelvis på den diagonal jag vill flytta bak.
Det är inga stora hjälper och det krävs rätt timeing.

Varför ska man förhålla de ben som är i marken?
De kan ju inte bli mer eller mindre i marken.
Men de ben som är i luften kan man påverka och gör så just då de lättar.

Givetvis är hästen i balans och framme för hjälperna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp