Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
För enbart ryggning så JO för gungan så nej.. där håller jag med dig.. Fast för gungan måste man inte använda växelvisa tygeltag och skänklar hela tiden när inlärningen skett, det räcker med sittbenen om hästen är känslig nog för sätet, annars blir det för mkt för dressyr.. en ryggning i ett program måste gå lugnare till.. hästen ska mer kliva bakåt på ett annorlunda vis än vad som sker i gungan.
Jag tycker inte att de hjälper du beskriver är de bästa för ryggning. Den övning som jag beskrev i del 1, som någon annan kallade gungan, är betydligt svårare att utföra om man använder de hjälper för ryggning som du beskriver.
Jag har tidigare skrivit att jag anser att ryttaren ALDRIG skall dra i tygeln. Det gäller även ryggning. Det handlar om att krama tygeln antingen med hela handen eller med tummen mot pekfingret i takt med fotflyttningen
För enbart ryggning så JO för gungan så nej.. där håller jag med dig.. Fast för gungan måste man inte använda växelvisa tygeltag och skänklar hela tiden när inlärningen skett, det räcker med sittbenen om hästen är känslig nog för sätet, annars blir det för mkt för dressyr.. en ryggning i ett program måste gå lugnare till.. hästen ska mer kliva bakåt på ett annorlunda vis än vad som sker i gungan.