"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker inte att de hjälper du beskriver är de bästa för ryggning. Den övning som jag beskrev i del 1, som någon annan kallade gungan, är betydligt svårare att utföra om man använder de hjälper för ryggning som du beskriver.


Jag har tidigare skrivit att jag anser att ryttaren ALDRIG skall dra i tygeln. Det gäller även ryggning. Det handlar om att krama tygeln antingen med hela handen eller med tummen mot pekfingret i takt med fotflyttningen


För enbart ryggning så JO för gungan så nej.. där håller jag med dig.. Fast för gungan måste man inte använda växelvisa tygeltag och skänklar hela tiden när inlärningen skett, det räcker med sittbenen om hästen är känslig nog för sätet, annars blir det för mkt för dressyr.. en ryggning i ett program måste gå lugnare till.. hästen ska mer kliva bakåt på ett annorlunda vis än vad som sker i gungan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

rygga-fram-rygga-fram...i valfri gångart.... skritt-trav-galopp beroende på en massa saker.. Tror faktiskt jag har en gammal film på mitt stora fälttälvanssto när jag tränar för fransmannen när vi lär in detta.. nog mest rygga-galopp ..ska se om jag kan hitta..

Var ju där med min mörkgrå och gjorde samma grej för ett par år sedan men haha tänker nog inte lägga ut film på det hahaha
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Kan du franska? Jag har hela proceduren när han förklarar både verbalt och kroppsligt inspelad från när jag är där med den grå.. men det är på franska..:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Aha! :idea: Tack!

Njaäee... Jag kan bara den typen av franska som handlar om vin och mat... Fast numera så kanske det räcker med mat-franskan? :D

Klart man helt vill se filmen med den grå... Hehe! Men i brist på den så vore det kul med en film på H!! Tycker du att det gav dig något i dressyren att träna så här? *Nyfiken*
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker inte att de hjälper du beskriver är de bästa för ryggning. Den övning som jag beskrev i del 1, som någon annan kallade gungan, är betydligt svårare att utföra om man använder de hjälper för ryggning som du beskriver.

Jag har sett en lusitano försvara sig mot ryttaren på det sätt du beskriver. Ryttaren lutade sig framåt och hästen som inte ville gå fram (vilket var problemet just då) mer eller mindre rusade bakåt.

Jag skrev/menade inte att ryttaren skall luta sig bakåt, inte heller att ryttaren skall trycka ner sittbenen i ryggen.

Jag har tidigare skrivit att jag anser att ryttaren ALDRIG skall dra i tygeln. Det gäller även ryggning. Det handlar om att krama tygeln antingen med hela handen eller med tummen mot pekfingret i takt med fotflyttningen

Men varför i hela friden vill man öht rygga hästen för handen ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

För att rygga börjar jag med att sträcka upp mig för att flytta tyngdpunkten bakåt, dra tillbaka skänklarna för att påverka bakbenen och till sist hjälpa till med en tygel åt gången

Men hur skall man tolka det här då? Med tanke på att du senare skriver att det här är något du inte gör? Hjälpa till med tyglarna måste väl ändå innebära att du tar i dem, eller? Menar du att det är hästens tyngdpunkt du vill förflytta bakåt? Jag trodde att det var din tyngdpunkt du skrev om :)
Sen har vi det där du skrev om Lusitanon. Det är ju precis det jag skrev om, vill man att en häst skall springa bakåt så är det bara att luta sig ordentligt framåt samtidigt som man stänger dörren framåt. Det har väl inget med försvar att göra, det är helt naturligt. Ryttaren öppnade dörren bakåt på vid gavel!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag använder det som jag tror är bäst i varje läge.
Jag tycker t.ex. att det är lättast att få unga hästar att flytta sig i sidled genom att använda vikthjälper.
För att rygga börjar jag med att sträcka upp mig för att flytta tyngdpunkten bakåt, dra tillbaka skänklarna för att påverka bakbenen och till sist hjälpa till med en tygel åt gången, beroende på vilket framben som jag vill att hästen skall flytta. Jag använder hela skänkeln på en oerfaren häst.

För mig betyder indirekt tygeltag att tygeltaget går i sidled mot manken och att direkt tygeltag går utåt från manken. Jag använder indirekt/direkt tygeltag för att be hästen om olika saker. På en uppmärksam häst går det att, då ryttaren sitter i rätt position och är med hästen, rida sluta endast med indirekt tygeltag som aktiv hjälp. (Jag vet inte vad som händer om hästen är bakom lod eftersom hästen då har en annan balans och bettet får en annan inverkan.)

Bra med förtydligande om indirekt och direkt tygel. Håller med om den indirekta som flyttar bogen och hjälper till med böjning. Direkt skulle jag säga en förhållning för t.ex. en halvhalt, eller med ett skak/vibration i inner för att påverka ställningen. Flytta med vikthjälper-absolut, i första hand magen så man fortsätter hålla balansen med raka axlar. Jag tycker det kan vara svårt att fortsätta vara lätt på yttre sittben i öppna, men samtidigt få tyngdpunkten mot yttre framben. Alltså, jag vill ju behålla böjningen inåt med sittben och skänklar men ska ändå få ut vikten. Klurigt! Men om jag tänker mindre brukar det hjälpa att titta dit jag ska :D

Halt och ryggning kör jag på i gammal stil (reiningbakgrund) a la kanonkula i magen och sluta rida. Sitter jag kvar i den och kanske förstärker med "back" eller rör lite på skänklarna blir det back. Det är så inövat att det är onödigt att ändra nu. Fast, jag skulle förmodligen lära in samma sätt på en unghäst. Då får man ju oftast hästen att använda bakbenen i halten och man slipper bromsa med tyglarna, utan släpper snarare på dem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men varför i hela friden vill man öht rygga hästen för handen ?

Men jag tolkar det inte som att Brille menar att man ryggar för handen primärt. Man börjar med sätet, men om det inte funkar så använder man tygeln som en hjälp att förklara/förtydliga för hästen att den ska kliva bakåt, en tygel i taget, för att hästen flyttar en diagonal i taget. Så tänker och gör även jag. Min nuvarande häst ryggar ganska säkert på sätet enbart, men ibland är han inte fokuserad och då får jag använda tygeln för att påminna/förtydliga. På unga hästar, eller hästar under inlärning, så använder jag tygeln oftare, med samma princip att sätet är primärt och att tygeln kommer in sekundärt.

Sen verkar det ju som att flera andra änvänder tygeln också, fast då båda samtidigt. Så att man använder tygeln på nåt vis när man ryggar är väl ändå ganska elementärt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag förstår inte hur man säger att man rider på slack tygel om man sen säger att ryggar gör man bäst genom växelvisa tag i tyglarna . Brilles förvåning /frågor runt alternativen som presenterats blir dessutom helt obegripliga för mig hur man är förvånad över den hjälpgivningen om man samtidigt vill undvika att dra hästen i munnen och låsa den i nacke, överlinje och bakdel .

Jag har inte tolkat ngn av övriga som svarat att de använder tygeln för ryggning så som du och Brille beskriver . Som många sagt är ju ryggningen helt okomplicerad om du lämnar dörren öppen därbak och hästen har framåt bjudningen som är nödvändig för en bra ryggning. Räcker med en halt, en sekund förhållning på tygeln och sen ryggar du i full harmoni på sitsen .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

+även till Brille

Skulle vara intressant att få förklarat vad ni menar med indirekt tygel. Jag vet att det finns olika varianter (läror) på just indirekt tygel, alltså på vilket sätt den är indirekt. Enligt "mitt" sätt, så som jag fått lära, så verkar den på det diagonala bakbenet, alltså vänster indirekt tygel verkar på höger bak. Jag antar att det inte är så ni ser på indirekt tygel?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Men bara för att man använder tygeln så behöver man ju inte dra eller hålla i, tygeln kan faktiskt fortsätta vara slak och ändå ge signal, på en längre kommen häst så är det ju bara en påminnelse.

Nej inte på samma sätt, men dom använder ju tygeln uppenbart, hästar är inga maskiner, vissa dagar/stunder så är dom också ur gängorna, eller så har man en dålig dag själv, då kan det behövas förtydligande, att man säger sig använda tygeln i ryggning behöver ju inte betyda att man använder den hela tiden varje gång, utan bara här och där om det behövs. Jag kan inte svara för Brille eller tuaphua, men så tänker jag och då kanske jag tolkar det dom skriver på ett annat sätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant . Kanske läsa ur det perspektivet när du tittar på saker du idogt kritiserat i traditionell dressyr ?;)

Jag har inte öht läst vare sig dina eller brilles rygg hjälp givning som beroende av dagform . Snarare har de presenterats som standard hjälp givning specifikt , med tillhörande kommentar från Brille att metoden var till för hästens komfort inte ryttarens .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant . Kanske läsa ur det perspektivet när du tittar på saker du idogt kritiserat i traditionell dressyr ?;)

Kanske det;) Men det är ju lika svårt för mig som det är för dig och alla andra som diskuterar här. Det är kanske därför som det hettar till så dant i diskussionen mellan varven. Sen är ju kritiken lika stor från andra hållet, det är kanske därför det blir så mycket pajkastning.:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Aha! :idea: Tack!

Njaäee... Jag kan bara den typen av franska som handlar om vin och mat... Fast numera så kanske det räcker med mat-franskan? :D

Klart man helt vill se filmen med den grå... Hehe! Men i brist på den så vore det kul med en film på H!! Tycker du att det gav dig något i dressyren att träna så här? *Nyfiken*

Haha det är inte Hille.. det är Barcelona.. Hille är en valack..;)

Ja som sagt jag blandar lärorna för jag tycker det ger bäst resultat.. jag har haft mkt nytta av det jag lärt mig av den franska skolan men det fungerar inte att rida så "hela tiden" om man ska tävla dressyr.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant . Kanske läsa ur det perspektivet när du tittar på saker du idogt kritiserat i traditionell dressyr ?;)

Jag har inte öht läst vare sig dina eller brilles rygg hjälp givning som beroende av dagform . Snarare har de presenterats som standard hjälp givning specifikt , med tillhörande kommentar från Brille att metoden var till för hästens komfort inte ryttarens .

Så är det.. det ÄR en standardhjälp. Vill bara förtydliga att det är väldigt små växelvisa kramningar i tygeln.. absolut inget dragandes..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Intressant, det får du gärna utveckla!
Jag skulle säga att indirekt tygel flyttar bogen utan att ställningen förändras. Därför påverkar man böjningen med (bl.a.) den. Och för att svänga, som med neckreining, den ska alltid flytta från det tryck den får av den indirekta tygeln.

Vill jag ha en sluta kan jag ju antingen flytta ut bogen med indirekt tygel eller in baken med ytterskänkeln. Eller både och :) men i alla fallen påverkar det yttre bak som går mot tyngdpunkten och tar mer vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det låter väldigt luddigt i sammanhanget hur De adresserade vill ta det ? Därav gärna klarifikation hur de avser .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja det var ju lite intressant för i en sluta så ber jag hästen flytta in rumpan med säte och skänkel, men så klart att jag ber hästen hålla kvar ställningen med innertygel och då blir den ju lite mot manken. I en öppna så ber jag hästen flytta in framdelen, med direkt tygel om jag behöver förtydliga och ber hästen hålla kvar ställningen med sätet/innerskänkel.

Jag tänker att direkt tygel går direkt till samma sidas framhov och indirekt går till motsatta sidans bakben. Tänker inte att jag använder indirekt tygel vid en sluta men skulle förstås kunna göra det på en lite längre kommen häst, men förmodligen inte på samma sätt som du.

Tex vid inlärning så funkar indirekt tygel, när hästen är böjd/ställd inåt, på utsidans bakben som flyttar "utåt". När detta sitter nästan som en reflex, kan jag även använda det i en vändning (tex om rumpan är på väg ut) på utsidan men den verkar fortfarande på motsatta sidan bakben (insidans bakben blir det då i en vändning) som jag ber hästen flytta tillbaks in igen. På så sätt får det ju även effekt på framdelen, iom att bakdelen aktiverats igen så kan hästen "resa upp" framdelen och fortsätta vända.

Det du kallar indirekt tygel (som uppfattar det), det som påverkar bogen, det använder jag också, men har inget namn på det, bara att jag i den absoluta grunden använder det i kombo med direkta tygeln, men så småning om kan jag ju använda enbart inntertygeln för att för att förtydliga att bogen ska flyttas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag tycker du är så härlig som bjuder på dina misstag i bild. Din häst är ju jättevacker. Men oavsett så skriver du om hur du gjort bort dig och visar bilder.
Föredömligt!

Ang ryggningen ska jag fundera kring hur jag gör. Men jag tror att jag bara ska rida mina egna imorgon. Så då blir det att studera hur en 30-årig ponny med iaf någon form av utbildning gör eller en hyfsat oskolad sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp