"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

I filmen med Hester har jag angett var detta "ryckande" förekommer. Sen huruvida man tycker det är OK eller ej, det är en annan fråga.

Från 3,54 och framåt, vid 4,17 och vid 5,12 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

Jag säger återigen, att om tygeln är slak så finns där ingen kraft som inverkar och i filmen med cowboydressgen så är det slack i tygeln hela tiden. Alltså har det ingen betydelse i DET avseendet att armar och armbågar inte används på det sätt du är van vid. Det finns inget tryck och ingen energi från hästens huvudet att utjämna helt enkelt.

Och självklart hade signalerna kunnat ges med mer finlir, men det är ju en instruktionsfilm, som jag också påtalat tidigare.



Här definierar du ju precis var du ser ryckande i tygeln på clinicen med Hester.

Min kommentar gällde att Uta gör samma rörelse som ryttaren i Hesterns film, men här visas ridningen (av någon annan än dig) som ett gott exempel.

Om Brille och AlmostEasy håller med om att Hesters ryttare "rycker", så borde rimligen även Uta "rycka" i tyglarna.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Här definierar du ju precis var du ser ryckande i tygeln på clinicen med Hester.

Min kommentar gällde att Uta gör samma rörelse som ryttaren i Hesterns film, men här visas ridningen (av någon annan än dig) som ett gott exempel.

Om Brille och AlmostEasy håller med om att Hesters ryttare "rycker", så borde rimligen även Uta "rycka" i tyglarna.

Njae, jag förklarar skillnaden mellan dom tydliga tygelsignaler som visas i filmen jag lade in (på lös tygel där vissa i den här diskussionen ville ha det tilll att det var "grovt") och det "ryckande" som förekom i Hester-filmen som faktiskt är grovt i andra änden eftersom det känns för hästen.

Ryckande är såklart obehagligt även på lång tygel om det i ryckandet uppstår kontakt (rycka som att dra häftigt fram och tillbaka). Att vara tydlig MED KONTAKT eller LÖS TYGEL är inte att rycka....såvida det inte dras/slits häftigt fram och tillbaka....vilket jag inte kan se görs på Uta-filmen....hon visar...jaa...tydligt...jaa......men utan att rycka...

Min poäng med Hester-filmens ryckande var helt enkelt att det kan vara grovt även om rörelsen inte är stor iom att det finns kontakt med tygeln i själva ryckandet...men att det som i min film inte behöver vara grovt bara för att rörelserna är stora, för att det ska kunna bli grovt behövs kontakt...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ingen av piaffbilderna är ju perfekt. Men jag tycker den svarta har potential att bli bra.

Man får lite grann kolla vilken som man enklast kan förbättra och som man har ett bra läge att kunna arbeta och förbättra med rörelsen/övningen/formen/etc i.

Den vita kommer man ha ett helsike att få bättre iom att den inte kliver korrekt in med bakbenen. Att få en iberier att stå så där och trampa ngt bakom där den bör är inte så svårt så det gör ngt. De har så lätt för det.
Om man kollar fotplaceringen bak på den så ser man att den inte kliver in framför bakknät med det stödjande benet, som de ska i piaff. DET är svårare att få till ät att som i den svartas fall få den att bli starkare och lydigare och triangulera mindre och få mindre mot hand/i truten.
Då kommer också dennes framben att lyfta ngt mer bara i att hästen kommer vinklas mer i övrigt upp i fronten.

Inte som i iberierns fall där den tack vare att den är iberier och har ett annat rörelsemönster kan lyfta benen fram och stå på rakt framben iaf, trots att den trampar bakom där man vill ha dem i piaff.

Ska man få in bakbenen mer på iberiern måste man skola mer, inte bara trampa. Jag skulle också tro att man iaf i utbildningsskede måste ha kontakt i tygeln. Och då menar jag inte för att hålla emot. För det får inte finnas ngt i handen i form av tryck/broms i en piaff. Då låser man också bak.

Men man får skilja mellan att på en gång rida så nära idealet det går eller att välja att rida på ett anat sätt under untbildningen för att snabbare få ännu bättre resultat.
Jag väljer det sanaste. Just för att jag inte vill hamna i mellanläget för länge eller rent av fastna där.
Man kan i utbildningsskede göra lokt i att, om man har ett system, träna hjälp för hjälp, sak för sak, trots att det inte ser lika snyggt ut som om man försöker rida så nära idealet på en gång.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ang mjuk hand:

Jag vill rida med känslan av att jag har tygeln i armbågen. Det är genom att föra fram och bak armbågen jag följer hästens rörelser.
Handen är sluten kring tygeln, mjukt som om jag håller en fågelunge. Inte krampaktigt och hårt, då blir man lätt spänd i arm och tillhörande knipmuskulatur.

Behöver man hålla hårdare är hästen för mkt i handen, anser jag. Och då oftast i obalans eller så har ryttaren halat in för mkt tygel.

Det jag upplever ger bättre hand hos de flesta, spec de som rider halvblod, är balansträning. Många håller balansen i tygeln lite, lite.
När de sen sitter själva och släpper tygeln får de ofta bättre gång i hästarna(ännu svårare att sita iofs :P).

I korrigering kan man behöva gå ur ovanstående känsla. Sitter man tex på orastad häst som efter att den blivit skraj för ngt plötsligt ute och hoppat iväg lite försöker dra om den ser hem eller annan häst får man tex leda rätt rejält för att försöka få den lite ur balans och bryta av så man kan fånga upp allt lite.
Tar man i båda på en krutdurk i sånt läge kan man få en helsikes resa i bockningar eller resning.
Är hästen då 170 och rörlig så gör man helst inte så.
Men senare under passet då den är ngt mer rastad kan man få "dra i nödbromsen" så, när man tror att den kan ta den med markkontakt mer.
Sen direkt återgå till lätthet för att inte trigga dem mer. Våga lita på dem och våga släppa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Njae, jag förklarar skillnaden mellan dom tydliga tygelsignaler som visas i filmen jag lade in (på lös tygel där vissa i den här diskussionen ville ha det tilll att det var "grovt") och det "ryckande" som förekom i Hester-filmen som faktiskt är grovt i andra änden eftersom det känns för hästen.

Ryckande är såklart obehagligt även på lång tygel om det i ryckandet uppstår kontakt (rycka som att dra häftigt fram och tillbaka). Att vara tydlig MED KONTAKT eller LÖS TYGEL är inte att rycka....såvida det inte dras/slits häftigt fram och tillbaka....vilket jag inte kan se görs på Uta-filmen....hon visar...jaa...tydligt...jaa......men utan att rycka...

Min poäng med Hester-filmens ryckande var helt enkelt att det kan vara grovt även om rörelsen inte är stor iom att det finns kontakt med tygeln i själva ryckandet...men att det som i min film inte behöver vara grovt bara för att rörelserna är stora, för att det ska kunna bli grovt behövs kontakt...
Titta igen o iom att man rider med stöd på ytter så kan man leda inåt då den ligger på o blir spänd o både ökar o passagerar samtidigt. (hör Hesters förklaring)Den ena sidans- inner påverkar inte så mkt då bettet inte dras åt sidan iom stödet på ytter. Hon visar vägen o när den sedan slappnar av o sänker sig så klappar hon med den handen som inte heller påverkar iom att den är på yttern.

Titta på hur hon skrittar- hur mkt hennes armar måste följa med o även på hur mkt sadeln rör sig för att skritten är så stor. Hästen hämmas ej!


Förutsättningarna mellan Utas film o denna är att det är en helt ny miljö för unghästen på arenan
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Nej, jag gillar inte heller piaffen som skimmeln gör. De ser väldigt spänd ut och balanserar sig igenom att spänna sig. Den ser inte alls vare sig tillfreds ut eller avspänd. Hur många spända iberier har man sett vid det här laget som står och spattar på stället :confused: Då är det mycket bättre att begära lite mindre och ha en häst som är igenom och avspänd istället, om man nu skall jämföra skimmeln med friesern. Friesern ser betydligt bättre ut på dessa jämförelsekort. Sen tycker jag också att det är bättre att trampa på sträckt tygel än på slak. I Portugal var det närmast skottpengar på att rida piaff/passage med sträckt tygel, tygeln SKULLE slacka.
Efter att ha suttit och trampat rätt mycket sen jag köpte min häst så kan jag säkert säga att det blir betydligt bättre om man sträcker upp tyglarna. Hästen kan ju självklart vara fri ifrån handen även om tygeln är sträckt. Framför allt så är det (för mig åtminstone) omöjligt att få till bra övergångar piaff/passage/piaff/passage om man rider med slack. Men det är klart, skall jag bara sitta och rida en piaff så visst kan jag bara släppa alltihop, men sen när man går upp i övergången till passage så fungerar det inte om man har detta utgångsläget. Däremot kan jag göra en överstrykning mitt i någon av rörelserna, men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Så här ser skimmeln ut med vågrät bakgrund.
Det går nästan alltid att manipulera bilder och teckningar till vad man vill att de ska föreställa. Personligen tycker jag att Frisern bär riktigt bra på sina bakben och ryggen är riktigt fin!
lightness1_zps2130f5be.jpg


Här är jag och hästen utan kontakt, med och utan vinkling av bilden.
utankontakt_zpsa5fb7750.jpg

Bruksprov3_zpsa6337ff8.jpg

OJ!!! Där ser man vad lite vinklar kan göra! :D Tänk om jag kunde göra sånt, vilka kanonbilder jag skulle få på mig och min häst! Haha :p Din häst är verkligen fantastiskt fin!! :love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Ja men du klagade ju på Totilas för att han vinklade om sig så bra i lederna för det skulle dom inte göra enligt dig? Dom skulle ju "bara" vinkla i bäckenet och inget mer.. Hur ska du ha det?

Friesern har absolut inte raka bakben, den sätter ju sig .. till skillnad från skimmeln som bara lyfter benen upp och ner på stället..

Är det så att du är motvallskärring bara för att? För någon konsekvent kritik ger du ju inte.. utan det verkar enbart bero på vem som lägger in bilden/filmen som avgör vad du tycker..
Jag tycker att den svarta hästen har mindre vinkel i det bakben den står på än vad skimmeln har, dvs ett rakare bakben. Det är väl bara att ta fram ett vinkelmått och mäta båda så att man får två grader att jämföra.

Jag är inte ute efter att kritisera öht utan bara att diskutera för- och nackdelar. Det beror inte helt på vem som lägger in bilderna. Jag skriver om det jag ser i bilden/filmen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag vet vad som händer eftersom jag har ridit så.. hästen skrittar inte genom kroppen utan den förflyttar bara sina ben.. det är vad som händer! Man sitter med stilla hand och följer inte med med armarna utan kramar växelvis i takt med fotförflyttningen.. I den ridningen spelar det ingen roll eftersom arbete genom kroppen är inte prio 1.. gummibandet man vill ha i vanlig dressyrridning finns tex inte.
Vem lärde/visade dig att rida så?
I "min" övning skall handen vara följsam.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Väldigt mycket OT... Men hur gör man för att ändra vinklar i kort så där? Måste man kunna Photoshop eller är det bara att vrida lite på kortet i t e x Photobucket? Vem som helst får självklart svara! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Javisst! Liksom flera andra filmer som lagts in - korrekt följsam dressyrridning med kontakt.

Även här gör ju ryttarinnan (är det Uta?) en del större rörelser med handen för att stödja upp, exempelvis i voltarbetet.

Något som det blev ett jäkla liv om när det var clinicen med Hester som diskuterades... Då kallades samma rörelser för "ryck" av Fiador i en lång radda inlägg.
Nu har jag tittat på den här filmen http://m.youtube.com/#/watch?list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw&feature=share&v=hraoW5bEuUI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DhraoW5bEuUI%26feature%3Dshare%26list%3DFL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw igen. Jag hittar inga direkta ryck. Kan du precisera var du ser dem.

Jag ser att hästen ibland är bakom lod, vilket jag fortfarande inte gillar. Det vet ju alla så jag behöver väl inte ta upp det igan.
Jag ser att ryttaren inte är tillräckligt följsam med handen i en del galopper, speciellt i början. Det medför att hästen går bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Väldigt mycket OT... Men hur gör man för att ändra vinklar i kort så där? Måste man kunna Photoshop eller är det bara att vrida lite på kortet i t e x Photobucket? Vem som helst får självklart svara! :)

Lite lätt småtjatig, jag veeet... :D Men jag blir så himla nyfiken på det där med hur man kan förändra vinklar i kort! Om man t e x tar detta asdåliga kort på mig och min häst när jag precis hade köpt honom... Går det att få honom att se ut som om han ökar i en uppförsbacke istället för att han håller på att kraschlanda på näsan?? Ingen som kan sånt här och har lust att leka lite? :) På det här kortet så sluttar ju dessutom allt neråt till vänster så det borde väl gå att lyfta hela vänstersidan på kortet rejält utan att det ser konstigt ut?

f2a4f0a7-dba0-460b-ac1b-6cdc0f9e39fa_zps47d4cd7b.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Man behöver varken kunna mkt eller ha avancerad utrustning. Har man Windows har man paint. Då kan man rotera bilder.

Är man lite hästkunnig kan man se igenom det mer än bara kolla bakgrunden.
Tex fattade man att den vita hästens ryttare aldrig skulle kunna hålla balansen i det bakåtlutet hon satt i.
Man kollar också genomtramp i kotor och vilken muskulatur som arbetar etc.

Många vrider sina bilder har jag sett.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Tack! Jag har aldrig ens tänkt på att man kan ändra hela hästens vinkel igenom att ändra vinkeln på kortet :) Väldigt intressant och en bra kunskap att ha med sig när man tittar på foton! Jag har inte detta system på denna datorn som jag skriver ifrån, min egen dator har sagt upp bekantskapen med mig så det skall inhandlas en ny. Den har tydligen de funktioner du skriver om så jag får se om jag kan trolla med den då! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Det kan bli lite konstigt om man fotat snett framifrån, du har ju djupet i bilden med, som skapar förkortningar. Jag tror det skulle bli svårt att lura någon med det. Kom med en bild som är rakt från sidan (mer eller mindre), då kan man luras lite bättre. Eller tänker jag lördasknas då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag har sen långt tillbaka tolkat det som Brille vänder kappa efter vind och mer tycker att diskussionen ska ske för diskussions skull - motvalls diskussions mässigt än att öht ha ngt annat syfte. finns ingen röd tråd eller vilja att diskutera i ordets bemärkelse. Om motstånd tillfaller efter Brilles idoga postningar om saker hon tycker är bra, så byts det vinkel utan kommentar och vi hoppar in på ny våg. Förstår inte hur orken kvarstår när en dialog inte sker, utan det blir monolog, oavsett hur folk försöker diskutera. otroligt tråkigt och tröttsamt och ointressant.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Jag ljög visst. ;)
Satt på mobilen innan bio förut. Nu när jag skulle kolla på min dator mer detaljerat hur man gör så inser jag att den jag har just nu inte går att rotera bilder i paint. Men jag har för mig att på de med nyare operativsystem(har råkat mörda min ordinarie älskling:o) kan man rotera just i Paint.

Är det inte så ni andra?

I det Paint jag har nu kan man bara rotera kvartsvarv. Synd! Hade velat leka lite med några bilder ikväll för att se.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4

Om man nu ska jämföra två hästar med så olika förutsättningar så måste jag säga att Frieserns rygg/överlinje är bättre. Det är svårt när det bara är bilder, men det är vad som slår mig i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2 Vad är VC? Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
69 610
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp