Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 4
Här definierar du ju precis var du ser ryckande i tygeln på clinicen med Hester.
Min kommentar gällde att Uta gör samma rörelse som ryttaren i Hesterns film, men här visas ridningen (av någon annan än dig) som ett gott exempel.
Om Brille och AlmostEasy håller med om att Hesters ryttare "rycker", så borde rimligen även Uta "rycka" i tyglarna.
I filmen med Hester har jag angett var detta "ryckande" förekommer. Sen huruvida man tycker det är OK eller ej, det är en annan fråga.
Från 3,54 och framåt, vid 4,17 och vid 5,12 osv.
https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM
Jag säger återigen, att om tygeln är slak så finns där ingen kraft som inverkar och i filmen med cowboydressgen så är det slack i tygeln hela tiden. Alltså har det ingen betydelse i DET avseendet att armar och armbågar inte används på det sätt du är van vid. Det finns inget tryck och ingen energi från hästens huvudet att utjämna helt enkelt.
Och självklart hade signalerna kunnat ges med mer finlir, men det är ju en instruktionsfilm, som jag också påtalat tidigare.
Här definierar du ju precis var du ser ryckande i tygeln på clinicen med Hester.
Min kommentar gällde att Uta gör samma rörelse som ryttaren i Hesterns film, men här visas ridningen (av någon annan än dig) som ett gott exempel.
Om Brille och AlmostEasy håller med om att Hesters ryttare "rycker", så borde rimligen även Uta "rycka" i tyglarna.
Senast ändrad: