"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen precis .
Fiador : du har ju missat en häst av extrem sport kvalitet med energi a la hundra jmf med den vanliga mSv (Max) hästen du visar . Och nej - inte pga tävlings siffror men det ÄR två mkt olika individer . Bägge rids mkt fint och föredömligt ! Var du ser hand dragande i Hester filmen blir för mig en gåta . Men tror knappast ngt övertygar dig oavsett vad som skrivs tyvärr om du inte ser det själv .

Betänk vad man skulle kunna göra med den individen (i Hesters film) bara genom att släppa ut tygeln. Det är det jag tänker på, en annan ridteknik, en helt annat utryck. Nosen tillbakahållen är det yttersta (bild)beviset för att hästen hålls tillbaks, mer eller mindre, men ändå så hålls den där. Mer bevis behövs inte, det plus att man kan pausa filmen och bokstavligt se vad det gör med bakbensaktivieten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3


Njae, jag jobbar hästen från marken, men inte exakt så, jag står längre ifrån och använder bara en tygel. Jag jobbar enligt principen, "gå bort från innertygeln", yttertygelns funktion kommer senare när hästen kan ridas enbart med innertygeln som guidande hjälp, då först är hästen enligt mitt sätt att se det mogen för yttertygelns roll.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hoppar in med en fråga efter att ha hållit mig tyst i alla tre trådarna :)

Finns det någon video med en häst med mycket gång som representerar hur du tycker att det ska se ut?

Tyvärr har jag inte hittat någon än, letar så en dag kanske:)
Men du kan lära dig mycket av att pausa filmerna, studera tekniken, studera vart bakbenen är, jämför dom två "olika" filmerna som ligger inne, jämför uttrycket och tygelns effekt när den sträcks som i hesters film kontra kortas i den andra filmen, man ser effekten mycket bättre just i stillbildsmomenten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, jag ifrågasätter inte att man vill ha det, eller att man uppfattar en "tjusning" i det, men det är fortfarande inte den logiska vägen mot samling. För den logiska vägen mot samling är en sammanhängade kedja, där bakbenens "svingande" är en nödvändig förutsättning för att hästen ska kunna komma dit. Bakbenen upp och ner är en konsekvens av hämmad framdel, och en hämmad framdel, leder till hämmad bakdel, vilket i sin tur leder till försvårad samlingsförmåga. Så ja, viss finns det en logik i det också.:

BAKDELEN upp och ner ser jag som en konsekvens av hämmad framdel. Ett kors som hoppa mer än framdelen. Detta ser jag som en häst med aktiva och kvicka ben men genomsläpplig kropp.
Jag vet att du inte kommer tro mig- men man kan inte få en häst att röra sig som i hesters film om man stryper den framtill. Det går inte. Ryttaren måste stämma av men vara så mjuk och följsam i sin kropp och armar att hästen inte "spottar" ut bettet som Dadde skriver. Denna bjuder till bettet, bjuder på sin arbetsvilja, hela tiden. Visst- stadigare kontakt, det håller jag med om.

Men en häst som man bara håller i och sparkar på ser inte ut sådär! Och det där är visserligen en talangfull häst- men den hade inte rört sig så luftigt med en sämre ryttare på ryggen.
Du gör inte skillnad på en hand som stämmer av bjudning och en hand som drar. Och det är en jättestor skillnad tycker jag!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nosen tillbakahållen är det yttersta (bild)beviset för att hästen hålls tillbaks, mer eller mindre, men ändå så hålls den där.

Jag puttar upp min fråga i inlägg 207.

Och fortsätter på den frågeställningen då din film också har nos tillbaka och man ser vid tillfällen att hästen tänker gå ur men ryttaren tar tillbaka med tygeln..hur kan du helt plötsligt berömma sådant du förut i skrift tagit avstånd från?

Sedan tycker jag din film visar en ryttare som har en del övrigt att önska med handen, lite för glappig först o stör, sedan fel vinkel på armbågen och kan omöjligt få den elasticitet och mjukhet som önskas genom handen till bettet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Betänk vad man skulle kunna göra med den individen (i Hesters film) bara genom att släppa ut tygeln. Det är det jag tänker på, en annan ridteknik, en helt annat utryck. Nosen tillbakahållen är det yttersta (bild)beviset för att hästen hålls tillbaks, mer eller mindre, men ändå så hålls den där. Mer bevis behövs inte, det plus att man kan pausa filmen och bokstavligt se vad det gör med bakbensaktivieten.
Nej då måste hästen hålla balansen genom att skjuta på mer med raka bakben, samling är när den böjer sina bakre leder mer o därmed blir lägre bak.

Om man tänker som du med "swingar" så sker aldrig den där böjningen bak- stoppar in raka bakben. Metoden är troligen från Balkenhol- klassisk.

His Highness reds så i globen. Såg förskräckligt ut o ryttaren fick driva sig blå sedan när det blev dags för samling- piff o puff.

Hästen på din film skulle däremot börja röra sig om Hester satt upp.

Man hör att tränaren också tror på myten som ni gått på. 3-e nackkotan ...som de flesta av oss har lärt oss som den enda sanningen sen vi överhuvudtaget började att rida.

Jag tyckte att det rent utav var taskigt att försöka öka traven i den LÅNGA låga formen- framtung. Det är bara ren avslappning. Jog.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag gillar Dadde:) Han har mycket tänkvärt att skriva. Bra artikel att ta upp i sammanhanget också, där beskrivs just den kedja jag menar bryts när man börjar mixtra med huvudpositionen så där som på Hesters film.

Hur tolkar du detta ? I relation till trådens ämne om kontakt osv.

Det bildas nu en sammanhängande "muskelkedja" av sträckare från bakfoten, genom bakbenet, korset, länden, ryggen, de dorsala halsmusklerna och nackmusklerna. "Strängen" är nu satt på bågen, som därmed är beredd att spännas.

Ryttarens hand, som genom tyglarna har kontakt med hästens nos (bettet) använder nu hästens huvud som hävstång där "vridpunkten" är nacken. Handen verkar nu som en "böjare" till hästens sträckare - den sammanhängande muskelkedjan från bakfoten till nosen.

"Bågen är spänd." "Hästen är på tygeln." "Hästen är på hjälperna." "Hästen är mellan skänkel och hand." Det här är några av de uttryck som tidigare användes för denna situation. Observera att det är hästens energi i den bakre hävarmen som skapar förutsättningen för att det hela ska bli ett fungerande system.



Ang samling säger ingen att nosen ska vara bakom lod i den färdiga samlingen:confused:

Det är vägen dit som diskuteras när det gäller bakom lod, vilket jag trodde du hade fattat efter alla hundratals sidorna i tråden?

Daddes bilder säger inget om hästen i rörelse. Han hade nog mycket kunskap men också många fixa idéer och han var inte dressyrryttare. Att gå efter hans bildserie som ideal skulle ge en stel o statisk häst tyvärr tror jag. Idag ser man nog mera hästen som en gymnast som ska tränas som en sån.

Och gillar du Dadde så läs gärna om hans korrigeringsmetoder och annat trevligt han sysslade med också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är klart det finns grader i allt. Att den inte hålls tillbaks med all kraft betyder inte att den inte hålls tillbaks alls. Det är bara mer eller mindre på en skala. Att den hålls tillbaks, om än inte skarpt, avslöjas ju direkt när den "exploderar" iom att den "hoppar upp och ner" istälet för sträcker ut och fram. Såna detaljer är viktiga, borde vara extra viktigt för en svårklasshäst.

Det är så himla basic, att inte dra och hålla tillbaks, det är därför grunden är så viktig, den som will faeber så bra förklarar och visar, en häst som inte är i den grunden först kan aldrig ta sig vidare sen heller, utan det blir sådär "stötigt" och "skuttigt" med en massa taktmissar och andra-tredje nackkotan högst, den hästen (och ryttaren) behöver gå tillbaks till grunden, men jag misstänker att den grunden aldrig har funnits och inte är intressant att få heller. Det är andra "tävlingstaktiska" kvaliteter man är ute efter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu förstår jag ännu mer varför jag inte är dressyrryttare ;-)

Hoppning är så mycket enklare att komma överens om. Hästen ska upp i luften, den måste ha spänst och vara lydig. Och eftersom man vill att energin ska komma uppåt( annars kommer man ju inte över) så rider alla hästen avstämd mellan hand och skänkel eller skänkeln och hinder. Det finns alltid något som för att använda dina ord "hindrar" hästen framtill. Så att man spänner bågen som Dadde skriver .
Annars kommer den inte upp i luften helt enkelt och det faktumet kan man inte argumentera mot... Finns det inget som kanaliserar energin så stannar den på marken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du satte in följande bild som en av dina inspirationsbilder...

Den här bilden är kanske inte mitt personliga val som målbild... Den ser riktigt spänd ut och ser inte ut att sitta ihop alls.
burkner-herder3.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker som dom flesta andra att det är en trevlig film.. men det händer ingenting bakom sadeln överhuvudtaget när hon ska "samla". Hästen är för mig på ungefär LA nivå.. eller ser mer ut som en fälttävlanshäst i dressyren.. Tycker inte ryttaren rider upp hästen bakifrån och fram i formen utan sitter med för höga händer och drar åt sig handen och är spänd i sin sits.. drar upp knäna lite och sitter på muttan och är låst i sitt bäcken.. därav händer det inget alls bak. Man ser även i skritten att den inte är ren.. den har passtendenser och skrittar inte genom kroppen för att ryttaren har låst hela hästen med sin sits.

Och samlad trav är det inte.. det är arbetstrav.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja precis som mackan skrev, tänk Carl på den istället...:idea:

Och jag tänker precis tvärtom:D Tänk att släppa ut tyglarna på den i hesters film och låta den får röra sig i sin fulla kapacitet, det är konst det, att fiffla med tyglarna är inte så svårt och alltid en genväg...;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Betänk vad man skulle kunna göra med den individen (i Hesters film) bara genom att släppa ut tygeln. Det är det jag tänker på, en annan ridteknik, en helt annat utryck. Nosen tillbakahållen är det yttersta (bild)beviset för att hästen hålls tillbaks, mer eller mindre, men ändå så hålls den där. Mer bevis behövs inte, det plus att man kan pausa filmen och bokstavligt se vad det gör med bakbensaktivieten.
:confused:

Ser du inte att den böjer sina ledgångar bak o TAR i bak?

Han påtalar även att den tar i för mkt i början.

Formen gör att den kan jobba bak utan att trilla på näsan- i framvikt.
Din häst blir aldrig lätt fram o det beror ju på det sämre bakbensarbetet.
Den måste röra sig långsammare o då tappar du energin över ryggen- oavsett vad maken ... vill se.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast det är inte mer fiffel i tyglarna än det är på den häst du visar. dock bättre ryggaktivitet och bakbensaktivitet på Hesters.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Det kan återigen konstateras hur otroligt olika man ser på samma sak.

Jag börjar undra om det inte gått lite prestige i diskussionen nu. Allt som visar kända dressyrryttare/tränare in acton med elever/själva ska per automatik betraktas som låst och bryskt, helt enkelt för att inte nosen är framme i varje steg, hela tiden. Och mindre kvalitetsmässiga hästar med mindre kända tränare/ryttare (gärna lite western-stuk) ska per automatik anses som bra och hästvänligt.

Jag tycker också fortfarande att det verkar som om ett par personer stirrar blint på var nosen är, men utan att titta på hela hästen. Utan att förstå gymnastiskt arbete, syftet med att variera hästens form samt vad som händer när formen varieras.

Angående de senaste filmerna, om hästen låses fast med en ovarsam hand så kan den inte röra sig och arbeta som "Hesters häst" gör. Jag tycker det är väldigt trevligt att se hur den ryttaren också varierar mellan nedsittning och lättridning. Hästen ges verkligen möjlighet att arbeta över ryggen ordentligt.
Hästen på Fiadors film ser också fin ut, men på en annan nivå, den har inte riktigt samma kvaliteter som den första. Något jag reagerade på var ryttarens sits, hon har ganska höga händer och långa tyglar vilket ger en "tyngre" kontakt än det borde vara, de små snabba signalerna blir svåra att ge. Dessutom ser hon ut att knipa fast sig med knäna, det ser låst ut och jag får känslan att hästen spänner sin rygg när hon sätter sig ned. Den ser inte riktigt nöjd ut då, men slappnar av mer när hon rider lätt igen.

Efter den vändning som diskussionen tagit blir jag för övrigt också lite förvirrad då de personer som tidigare ansåg att man skulle rida på lös tygel, ja, nu har vänt till att tygeln visst får kortas och dessutom förespråkar uppresande tygeltag. Hur passar uppresande tygeltag in i att rida med lös tygel utan kontakt?
Möjligen har någon annan också frågat det tidgare...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker inte ryttaren rider upp hästen bakifrån och fram i formen utan sitter med för höga händer och drar åt sig handen och är spänd i sin sits.. drar upp knäna lite och sitter på muttan och är låst i sitt bäcken.. därav händer det inget alls bak. Man ser även i skritten att den inte är ren.. den har passtendenser och skrittar inte genom kroppen för att ryttaren har låst hela hästen med sin sits.

Precis, och passtendenser är för att...just det....ryggen är till viss del låst.:angel:

Dessutom är den hästen inte särskilt eftergiven, den går stöpt och man kan antagligen i nuvarande läge inte göra så mkt, jag tror faktiskt inte den räcker till i sin genomsläpplighet o eftergift till LA ens.:devil:

Jag tror inte Fiador tänker svara på mina frågor för hon kan inte svara.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det kan återigen konstateras hur otroligt olika man ser på samma sak.

Jag börjar undra om det inte gått lite prestige i diskussionen nu. Allt som visar kända dressyrryttare/tränare in acton med elever/själva ska per automatik betraktas som låst och bryskt, helt enkelt för att inte nosen är framme i varje steg, hela tiden.


Men hästen på Fiadors film har inte heller nosen framför lod. Hur kan man efter tråd på några tusen inlägg där man hela tiden skrivit om att "bara nosen kommer fram så" och "helst med slak tygel" lägga ut en film där ryttarinnan både rider bakom lod OCH har en lite sämre hand där det tydligt syns att hon ibland drar tillbaka hästen (när man i ett sådant läge vill ha ridning bakifrån) när man HELA tiden menat sådan ridning vara förkastlig till att helt plötsligt mena det är bra och FFA att ryggen är med?????:eek:

Det är inte att det gått prestige i diskussionen, det handlar enbart om olika nivå på kunskap och vad man kan- eller då inte kan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo, men det är det jag menar. Det blir dubbelmoral när man hyllar något som egentligen är sämre än det man förkastar. Nu säger inte jag att den häst som Fiadors film visar rids riktigt dåligt, men det finns som sagt en hel del övrigt att önska när det gäller form, ryggverksamhet, förmåga att aktivera bakbenen. Och att det inte blir bättre sitter mycket (eller kanske mest) i ryttarens sits och inverkan.

Att det går prestige i det hela syftar jag på att somliga inte kan eller vill se att de kanske tänkte fel här. Eller så är det som du säger, att det helt enkelt beror på ren okunskap och bristande erfarenhet av hur hästen arbetar rätt. Har man aldrig känt det så är det svårt att förstå kanske.

Jag beundrar alla som sida upp och sida ned tålmodigt försöker förklara :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp