"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu tänker inte jag närmast på nybörjare. att man sedan kan sitta hjälper inte när hästen sen börjar röra på fläsket.

här i trakterna har man longering på schemat på ridskolorna:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut, jag kan inte säga att du har fel. Nån stans måste man ju lära sig balansen på hästen. Jag tänker nog på ryttare som kommit en bit på väg, som redan tävlar och alltså borde kunna sitta ner.

Men jag tänker att varför i hela friden måste man sitta ner ? Varför kan man inte lyfta på achlet och låtá hästen röra sig? För sen när hästen bär sig blir det ju så himla mycket enklare att sitta...
Jag rider lätt i traven tills hästen travar så att jag kan sitta ner! Provar sitta en bit och känna om hästen kan rör sig lika bra. Jag vill inte klämma ner mig på hästryggen om jag inte är inbjuden:D
Jag tycker det ser så obekvämt ut när spända ryttare ska tvingas ner i sadeln på spända hästar och man riktigt ser hur man först trycker ner ryggen och sen så ska man jobba för att få upp den igen. Jag har sett att det funkar till viss del, att hästen vänjer sig. Men all glädje försvinner ju ifrån hästen när den smyger runt med ett kylskåp på ryggen- som det kan se ut på dressyrträningar för gröna ekipage.
Precis de dressyrträningarna tror jag är en av anledningarna till att folk letar alternativ. En gastande tränare som vill tvinga in häst och ryttare i en mall direkt så att den i alla fall är "på tygeln" och sen kommer till resten när man hela tiden får dåliga poäng på lösgjordheten. Folk upplever och ser sånt och förstår inte att den finns bra dressyr också. Jag tycker dressyren har blivit mycket mer tilltalande på sistone- och jag menar inte rollkur och annat bara för att slippa missförstånd... Finns många ekipage som visar lätthet och frihet inne på dressyrbanan och det tilltalar mig så himla mycket mer än samling och perfekta piaffer!!

Det finns ingen hopptränare som hade sagt att man promt ska sitta ner på sin spända häst. Igång i galopp och lite lätt sits tills hästen är avspänd.
Vi pratar ju om att variera formen och jag skulle vilja lägga till att man borde variera sitsen mera:bump:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut, jag kan inte säga att du har fel. Nån stans måste man ju lära sig balansen på hästen. Jag tänker nog på ryttare som kommit en bit på väg, som redan tävlar och alltså borde kunna sitta ner.

Men jag tänker att varför i hela friden måste man sitta ner ? Varför kan man inte lyfta på achlet och låtá hästen röra sig? För sen när hästen bär sig blir det ju så himla mycket enklare att sitta...
Jag rider lätt i traven tills hästen travar så att jag kan sitta ner! Provar sitta en bit och känna om hästen kan rör sig lika bra. Jag vill inte klämma ner mig på hästryggen om jag inte är inbjuden:D
Jag tycker det ser så obekvämt ut när spända ryttare ska tvingas ner i sadeln på spända hästar och man riktigt ser hur man först trycker ner ryggen och sen så ska man jobba för att få upp den igen. Jag har sett att det funkar till viss del, att hästen vänjer sig. Men all glädje försvinner ju ifrån hästen när den smyger runt med ett kylskåp på ryggen- som det kan se ut på dressyrträningar för gröna ekipage.
Precis de dressyrträningarna tror jag är en av anledningarna till att folk letar alternativ. En gastande tränare som vill tvinga in häst och ryttare i en mall direkt så att den i alla fall är "på tygeln" och sen kommer till resten när man hela tiden får dåliga poäng på lösgjordheten. Folk upplever och ser sånt och förstår inte att den finns bra dressyr också. Jag tycker dressyren har blivit mycket mer tilltalande på sistone- och jag menar inte rollkur och annat bara för att slippa missförstånd... Finns många ekipage som visar lätthet och frihet inne på dressyrbanan och det tilltalar mig så himla mycket mer än samling och perfekta piaffer!!

Det finns ingen hopptränare som hade sagt att man promt ska sitta ner på sin spända häst. Igång i galopp och lite lätt sits tills hästen är avspänd.
Vi pratar ju om att variera formen och jag skulle vilja lägga till att man borde variera sitsen mera:bump:

Jag är ingen skicklig ryttare även om jag har ridit i en herrans massa år. Utifrån min begränsade kunskap håller jag med dig. Sitstränar gör man i min värld i första hand på en inspänd, longerad häst. När jag rider själv sätter jag mig aldrig ner i traven förrän jag upplever att hästen har slappnat av i ryggen och liksom "släpper ner mig". För mig är det ingen mening att dunsa runt på en spänd och missnöjd häst. Blir hästen spänd rider jag hellre lätt en stund tills vi hittar avslappningen igen. Jag tycker det blir mindre kamp så. Sedan är jag övertygad om att det finns ryttare som är så skickliga att de kan sitta kvar och rida sig igenom det spända, men de flesta är det inte utifrån mina observationer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det blir ju som tankeläsning, när ryttaren gör något med sin kropp som hästen kan härma

Vet inte riktigt om jag håller med om det, allt man gör eller inte gör med kroppen är ju något man själv som ryttare aktivt får "jobba" med och försöka vara medveten om även om mycket också sker på känsla (förhoppningsvis) med medvetandet som övervakare. Många gånger lika medvetna signaler som hand eller skänkel.

Tankeläsande hästar ser jag inte alltid som något positivt, dom har en tendens att lyssna på dom tankar som passar deras personlighet!
T ex en väldigt framåt häst, man sitter och funderar på om man ska ta och jobba lite i galopp och hästen har redan fattat galopp. Så mycket för förberedelser! :angel: (sen kan det såklart vara positivt också i andra situationer, menar att tankeläsning inte är enbart positivt).

En grej som jag tycker var jättebra är från filmen med westernryttaren Buck. Det var att man ska överföra en känsla till hästen. Tänk att hästens ben är dina egna. Du kan inte stå och prata med någon och plötsligt går dina ben iväg (:D) Eller du kan inte göra en öppna med tyngdpunkten inåt, då kommer du och dina ben att svänga inåt. Eller göra en galoppfattning med vikt på inner bakben, det blir svårt att få rätt!

Att överföra känslor med hjälp av sin inverkan kan vara väldigt praktiskt. :) Sådär brukar jag också försöka tänka när jag rider för att träna inverkan. Att försöka tänka att hästen redan gör rörelsen bra och hur min kropp då ska vara med för att möjliggöra det, underlätta för hästen. Brukar funka kanon! :D
(Har f ö inte sett den filmen, svarar bara utifrån det du skrev här.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Mackan svarade på detta så här i inlägg #157
"En verklig diskussion där man inte diskuterar å det grövsta samtidigt som man inte ens fattat det man å det grövsta kritiserar .
Det är inte ett dugg otrevligt i sig . Ingen har ngt emot mindre kompetens tex . Om man har låg kompetens och samtidigt går på som en bulldozer i fråga om åsikter däremot blir det konstigt . Och lär leda till följd frågor/kommentar per automatik . Utan att vara ngn form av otrevlighet för den skull .
"

Det kanske har uppstått en viss frustration hos Kryddan och Mackan över att de inte förstår vad du, Fiador och jag säger. Eller så börjar de inse vad de gått miste om i sin egen ridning. Det får man ha överseende med. Det finns andra "där ute" som är intresserade av vad vi har att säga även om de inte skriver något inlägg. Det är min motivation att försöka förmedla min erfarenhet och mina kunskaper. Mackans inlägg #157 är det grövsta påhoppet hittills, det är dessutom osammanhängande och illa skrivet.

Jag vidhåller att det är viktigt att få hästen att förstå vilket rörelsemönster jag vill att den skall använda, dvs i vilken gångart den skall gå, vilket tempo och vilken takt den skall använda. Kryddan och Mackan pratar föraktfullt om att hästen själv skall hålla reda på sina ben samtidigt som de försöker påverka hur/att hästen skall vara ihopkopplad. De tycker inte heller att det är någon vits med att påverka hästen i stillastående. De kanske inte kan och vill mörka det inför sig själva genom att påstå att det inte är intressant. De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. Mackan och Kryddan har uppenbarligen aldrig fattat galopp ur stillastående, de svarar inte på det utan pratar om galoppfattning ur skritt och trav. Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående.


Nja jag läser knappt ens längre eftersom det känns om att gapet är enormt då ni tre (som du räknar upp) varken verkar kunna eller vilja förstå trots att många med enormt tålamod försökt.


Ang stillastående osv så tror jag just fixeringen vid små detaljer och total kontroll var hästen placerar ben och hur sätter krokben för många och även för läror som bygger på det tänkesättet. Därför får de aldrig en harmonisk enhet som grund att bygga på. De snöar in på saker som de borde lämna till dess att man är på en nivå att verkligen finlira på högsta nivå. Där är knappast nån här gissar jag även om några vill låta så.

Med en grund i träningen som bygger på balans, och helhetstänk i hästen så bygger man en sundare helhet, från vilken man sen bygger vidare och då kommer det till slut att handla om ganska exakt benplacering, men då är både häst o ryttare där, det är inget för amatörer att filosofera över. De/vi har nog med att få till en bra grund där benplacering är viktig som en del i balansen inte varje ben i varje steg.

Jo jag är nog inkompetent på de systemen ni gillar, men jag har sett tillräckligt av dem för att inse att de inte fungerar, det blir inte en sammanhängande utbildningsväg som leder till hästar som arbetar igenom kroppen, det är just snöa in på detaljer på fel nivå, det hänger inte ihop, tänket skapar ingen bra helhet.
Har bett tusen gånger om filmer på ryttare som rider enligt dessa inriktningar och motbevisar men nej...

Jag la in en film på Carl Hester som verkligen kan förklara och visa men nej, ni ser inte att hästen inte är framtung, ni hör inte vad han säger, ni ser inte vsd somhänder med hästen, ni ser inte för att ni inte vill se tror jag. Håller för öron och ögon allt ni kan och säger lalalalalalala.....;)

Sen är du dryg och otrevlig på det.
Leta upp filmer där din mäster Karl visar sitt tänk o upplägg o resultat istället så att vi kan jämföra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Att överföra känslor med hjälp av sin inverkan kan vara väldigt praktiskt. :) Sådär brukar jag också försöka tänka när jag rider för att träna inverkan. Att försöka tänka att hästen redan gör rörelsen bra och hur min kropp då ska vara med för att möjliggöra det, underlätta för hästen. Brukar funka kanon! :D
(Har f ö inte sett den filmen, svarar bara utifrån det du skrev här.)

Fast det där ser jag som just onödigt filosoferande och som knappast leder till nån tankeöverföring, sorry.
Den känslan att hästen är helt med och "läser tankar" är ett resultat av mycket fokuserad ridning och inget annat. Det är t o m en fråga om teknik :).
Visst kan min häst läsa av mej på många sätt men det är nåt helt annat.

För "tankeläsning" som man vill ha i ridningen handlar det om konsekvent ridning som ger en häst som svarar direkt och är fokuserad på ryttaren. Gissa varför alla stora ryttare tjatar om tusentals övergångar, pyttesmå övergångar, halvhalter, variation hela tiden? Det ger en vaken, alert häst som lyssnar på sin ryttare och då uppfattar mkt mkt små signaler. Den är med sin ryttare. Krävs inget filosoferande runt det :idea:
Det kan t o m jag och du och alla andra här åstadkomma om vi bara är tillräckligt fokuserade och håller en linje som hästen förstår och klarar av att inte störa dem alltför mycket. Det är väl där det brukar skita sej :D

Men allvarligt, med en häst i balans i framåtbjudning o lyssnande på ryttaren är ju inte halt - galopp en stor sak att fundera över, det går också med tankeöverföring om man bara förbereder på ett juste sätt och inte sitter och fixar och mekar och tänker hit och dit.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Mackan Kryddan har uppenbarligen aldrig fattat galopp ur stillastående, de svarar inte på det utan pratar om galoppfattning ur skritt och trav. Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående.

Svarar extra på det här. Du är dryg trots att du själv visar att du har missuppfattat LDR- formen och hur den ser ut. Det är INTE nosen i bringan och böjd i nacken enbart. Formen går genom hela hästens kropp. Den måste inte vara i framvikt, återigen har du ens sett filmen jag la in?

Rider du hästen i framåtbjudning och gör en halt, fortfarande med hästen i framåtbjudning är fattning efter det inget bekymmer.:confused: men om du ställer en stel, ej ordentligt framriden häst helt stilla och sen vill ha kraken att fatta galopp ja, det är nog ingen bra idé LDR eller ej, va?
Då är man helt fel ute och trixar med teknik som inte ger hästen eller utbildningen ett dugg, så varför då? Låter lika smart som att försöka få den att balansera på en diagonal i taget;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut, jag kan inte säga att du har fel. Nån stans måste man ju lära sig balansen på hästen. Jag tänker nog på ryttare som kommit en bit på väg, som redan tävlar och alltså borde kunna sitta ner.

Men jag tänker att varför i hela friden måste man sitta ner ? Varför kan man inte lyfta på achlet och låtá hästen röra sig? För sen när hästen bär sig blir det ju så himla mycket enklare att sitta...
Jag rider lätt i traven tills hästen travar så att jag kan sitta ner! Provar sitta en bit och känna om hästen kan rör sig lika bra. Jag vill inte klämma ner mig på hästryggen om jag inte är inbjuden:D
Jag tycker det ser så obekvämt ut när spända ryttare ska tvingas ner i sadeln på spända hästar och man riktigt ser hur man först trycker ner ryggen och sen så ska man jobba för att få upp den igen. Jag har sett att det funkar till viss del, att hästen vänjer sig. Men all glädje försvinner ju ifrån hästen när den smyger runt med ett kylskåp på ryggen- som det kan se ut på dressyrträningar för gröna ekipage.
Precis de dressyrträningarna tror jag är en av anledningarna till att folk letar alternativ. En gastande tränare som vill tvinga in häst och ryttare i en mall direkt så att den i alla fall är "på tygeln" och sen kommer till resten när man hela tiden får dåliga poäng på lösgjordheten. Folk upplever och ser sånt och förstår inte att den finns bra dressyr också. Jag tycker dressyren har blivit mycket mer tilltalande på sistone- och jag menar inte rollkur och annat bara för att slippa missförstånd... Finns många ekipage som visar lätthet och frihet inne på dressyrbanan och det tilltalar mig så himla mycket mer än samling och perfekta piaffer!!

Det finns ingen hopptränare som hade sagt att man promt ska sitta ner på sin spända häst. Igång i galopp och lite lätt sits tills hästen är avspänd.
Vi pratar ju om att variera formen och jag skulle vilja lägga till att man borde variera sitsen mera:bump:


Sådär tänker jag också, att arslet inte ska ner förrän hästryggen bjuder in till det (man kan sitta, men sitter "lätt", lägger en del av vikten på låren/skinkorna, eller så rider man lätt). Sen kan det krävas en del ändå, som kryddan skrev så kan det ju plötsligt röra sig väldigt mycket när man kommer igång i påskjut/energi, även om ryggen är med och "inbjudande" som utgångsläge åtminstone. Beroende på dagsstatus kanske man även skulle behöva sitta och ändra läge många gånger under samma pass, avlasta om man gör något riktigt jobbigt (som kryddan beskrev om piaffen, att inte sitta för tungt så ryggen försvinner) eller kanske i början innan man kommit igång, eller bara när man känner att det skulle vara fördelaktigt.

Håller med om att det nog är många som skulle gynnas av att variera sitsen, kanske mest för att kolla av om den man använder är det optimala utifrån moment och dagsstatus eller inte, tror sånt kan ändras både under ett och samma pass (man gör ju olika saker förhoppningsvis under ett pass, vilket gör att hästen får jobba lite olika med kroppen) och med utvecklingen. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det handlade mer om en mental bild av hur man tror hästen kommer röra sig när den gör sin uppgift riktigt bra- varvid jag kan försöka anpassa min kropp att sitta så och underlätta för hästen att röra sig enligt min målbild. Det ser inte jag som tankeläsning, det ser jag som ett mentalt knep för mig själv för att lära mig inverka bättre med sitsen, sabba mindre för hästen.
Att vara noggrann med sig själv kan ibland räcka för att få hästen göra som man vill. Det är inte frågan om tankeläsning, det är frågan om att inverka rätt.
Som du kanske såg skrev jag också att det jag själv ser som tankeläsning mellan häst och ryttare anser jag inte vara till fördel i utvecklingen (däremot att ryttaren kan läsa hästen rätt, om den "tänker rätt") överhuvudtaget inte ha så mycket med skolning att göra. (Vill inte påstå att det bara är negativt heller, kan vara både och.)
Visst skulle det kännas mycket trevligt om man kan rida ett helt pass på vad som känns som enbart tankeläsning, men det är inget som har med nivån på passet att göra, skolningsgraden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nejmen exakt, det är ju därför jag ö.h.t inte fattar frågeställningen. En galopp fattning ur halt är ju inte ens avancerat, om man ridit in i halten korrekt. Det är inte avancerat för vare sig häst eller ryttare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag la in en film på Carl Hester som verkligen kan förklara och visa men nej, ni ser inte att hästen inte är framtung, ni hör inte vad han säger, ni ser inte vsd somhänder med hästen, ni ser inte för att ni inte vill se tror jag. Håller för öron och ögon allt ni kan och säger lalalalalalala.....;)

Nej, och så blir det när man enbart stirrar på var nosen är istället för att titta på helheten, hur hästen använder sin kropp.

KL
Angående att hålla reda på varje ben så skulle inte jag kunna tänka så när jag rider, det skulle knyta sig totalt och vi skulle inte komma någonvart. Hästen är expert på att vara häst och min uppgift är att be hästen utföra det jag vill, guida. Att försöka undvika att krångla till det i största möjliga mån.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack Traceys! :) Självklart älskade jag din film, jag älskar allt som har med Carl Hester att göra!! Extra roligt med honom är att han (mig veterligen) har hämtat sin filosofi ur Reiner Klimkes koncept. Rätta mig om jag har fel, men så har jag tolkat det i a f.

Nu skall jag läsa igenom resten av inläggen sen igår. Hoppade medvetet över vissa för jag hade inte tid i morse, då väljer man bara dem som man vet inte gör att man måste försöka förklara sig lite extra :) Ser redan nu att det finns något som handlar om att fatta galopp ur halt, skall läsa igenom inlägget och svara på det. Utifrån mitt sätt att se det :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller helt med. I LC och LB så borde ryttarna få rida lätt om de vill och galoppera med en något lättare sits också. De klasserna kan man räkna mer som en träningsklass, typ Clear round i hoppning. Normalt sett så rider ju ingen runt i de klasserna för att visa hur bra och duktiga de är som ryttare och visa vilken fin häst man har. Klart man vill visa sitt bästa om man tävlar, men grundtanken med att starta dessa klasser måste ju ändå vara att hästen skall få en bra start i livet som tävlingshäst och att ryttaren skall få en bra start som tävlingsryttare. Hoppar man 70-90 cm på Clear round så är det ju ingen som säger att de tävlar i hoppning. 1 m - 1,10 meter som är LC och LB i hoppning är, tycker jag, svårare än att rida ett LC-LB program med hedern i behåll. Sen vinner man ju inget på att ha hedern i behåll i o f s, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar. Clear round i dressyr är ovanligt här, det är mest C R i hoppning som gäller, annars hade man ju kunnat välja den typen av "tävling", men det går ju inte om det knappt arrangeras några.

Axel, longering/tömkörning med ryttare på är världens bästa grej! :) Dessvärre så är det jättesvårt att hitta lämpliga hästar bara. Jobbade på en stor ridskola för flera år sen och red en hel del för en tränare som tömkörde när jag satt på. Det var kanon! Men vi hade bara en (!) stor häst av ca drygt 40 st som var bra till detta. Om man bara vill skritta trava och galoppera så är det lättare att hitta en lämplig häst, men vill man ha en som kan lite och håller sig på mattan så är det svårt. Är ju sådär halvkul om pållen börjar skutta iväg när man vare sig har tyglar eller stigbyglar... Helst vill man ju sitta på en som går med mycket energi och som är lätt att samla så att man får in den där goa känslan i sin kropp :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Mackan svarade på detta så här i inlägg #157
"En verklig diskussion där man inte diskuterar å det grövsta samtidigt som man inte ens fattat det man å det grövsta kritiserar .
Det är inte ett dugg otrevligt i sig . Ingen har ngt emot mindre kompetens tex . Om man har låg kompetens och samtidigt går på som en bulldozer i fråga om åsikter däremot blir det konstigt . Och lär leda till följd frågor/kommentar per automatik . Utan att vara ngn form av otrevlighet för den skull .
"

Det kanske har uppstått en viss frustration hos Kryddan och Mackan över att de inte förstår vad du, Fiador och jag säger. Eller så börjar de inse vad de gått miste om i sin egen ridning. Det får man ha överseende med. Det finns andra "där ute" som är intresserade av vad vi har att säga även om de inte skriver något inlägg. Det är min motivation att försöka förmedla min erfarenhet och mina kunskaper. Mackans inlägg #157 är det grövsta påhoppet hittills, det är dessutom osammanhängande och illa skrivet.

Jag vidhåller att det är viktigt att få hästen att förstå vilket rörelsemönster jag vill att den skall använda, dvs i vilken gångart den skall gå, vilket tempo och vilken takt den skall använda. Kryddan och Mackan pratar föraktfullt om att hästen själv skall hålla reda på sina ben samtidigt som de försöker påverka hur/att hästen skall vara ihopkopplad. De tycker inte heller att det är någon vits med att påverka hästen i stillastående. De kanske inte kan och vill mörka det inför sig själva genom att påstå att det inte är intressant. De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. Mackan och Kryddan har uppenbarligen aldrig fattat galopp ur stillastående, de svarar inte på det utan pratar om galoppfattning ur skritt och trav. Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående.

Kära Brille. Jag tar med hela ditt inlägg för säkerhets skull, även om svaret bara gäller en del av det.
För det första så pratar jag inte "föraktfullt" om att hästen skall hålla ordning på sina ben själv, för mig är det naturligt att hästen själv får hålla ordning på sina egna ben. Jag kan inte göra mer än att ge hästen de förutsättningar den behöver för att kunna göra det jag vill att den skall göra. Har man balans och takt i hästen så är det min åsikt att hästen är fullt kapabel att ratta upp sina ben själv.

Sen har vi det där med att fatta galopp ur halt. Vad skulle det vara för svårt med det :confused: Har man hästen på hjälperna och den är tillräckligt stark och välskolad så är det inga som helst problem att göra en fattning ur halt och ha kvar hästen på hjälperna. Var kommer nu LDR in i det hela?? Jag har ju tydligt klargjort att jag inte rider på det sättet. Och om det är LR du menar så kan jag inte se något problem med att lägga en fattning ur den formen heller, även om jag själv inte gör det. Men det beror på, som jag har skrivit tidigare, att jag inte tror på den arbetsformen för en häst som har den kroppskonstruktionen som just min häst har. Hade jag suttit på en annan häst så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Detta med att jobba en häst stillastående... Jag trodde att det har framgått att folk får göra hur de vill, men JAG kan inte se någon vits med det. Det passar inte mitt sätt att rida och träna hästar helt enkelt. Och det passar absolut inte för den hästen jag har nu, han skulle krokna totalt och det är viktigt att man håller hästen på gott humör! En annan häst kanske hade tyckt att det var ok, men inte denna. Sen hade jag nog inte gjort det med någon annan häst ändå, men det är ju ändå upp till mig, eller hur. Jag är inte förmäten för det. Det är lite roligt att du drar upp just "spansk skritt" för det är något som jag har lärt flera hästar. Det är enkelt att lära en iberier detta, det krävs bara några morötter och lite tålamod. Sen är det svårare att få dem att låta bli att gå i spansk skritt... :angel: I vilket fall, trots att jag nu inte tycker att det är kul att jobba hästar stillastående så kan man nog säga att just spansk skritt är ett av våra paradnummer...

CSC_0809.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

1 m - 1,10 meter som är LC och LB i hoppning är, tycker jag, svårare än att rida ett LC-LB program med hedern i behåll. Sen vinner man ju inget på att ha hedern i behåll i o f s, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar. Clear round i dressyr är ovanligt här, det är mest C R i hoppning som gäller, annars hade man ju kunnat välja den typen av "tävling", men det går ju inte om det knappt arrangeras några.
)

Haha, jag tycker faktiskt tvärtom...
Men det beror ju på vad man menar med hedern i behåll:D

Hoppning på 1,10 nivå kräver lite balans, en häst som tänker framåt och är hyfsat styrbar och en en ryttare som vågar låta hästen sköta jobbet. Det är i och för sig inte det lättaste- oftast vill man lägga sig i på tok för mycket... Men det kräver ingen direkt förståelse för hur man rider en häst på marken.

Dressyr LB med hedern i behåll tolkar jag som godkänt- typ 63 % ungefär? Då ska man kunna rida hästen i en stadig form och har man lite halvkass form och ingen gångartshäst så får man inte ha en enda miss... Det kräver i mina ögon en skickligare ryttare faktiskt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

kl

Jag gillar inte filmerna och det som visas för det finns ingen logik i resonemanget. Om man har ett mål så har man en plan, den planen bör hänga ihop logiskt, och då blir det väldigt ologiskt att säga att man rider i "en" form nu, som man inte vill ha sen, för att vadå? Ändra sen? På dom filmer som lagts ut så mixtras det även väldigt med tygeln, hästen uppmanas hela tiden att dra tillbaks nosen, ensidigt och oflexibelt, det "hålls i" mest hela tiden. Det är inte den lösa kontakt jag tänker på när jag tänker på kontakt.

...den här filmen (länk nedan) visar hur tänket (det logiska) hänger ihop, systematiskt och stegvis, från den låga, stretchande, till den mer uppresta men ändå lite "flacka" arbetstraven och vidare in i en mer samlad trav och sen tillbaks till stretchen igen, ryggen är med hela vägen, nacken är med hela vägen, allt hänger ihop, logiskt och enkelt, inget onödigt plockande och mixtrande med händerna, bara lätt mjuk kontakt och en mycket lös ram där hästen förmodas resa upp sig själv och följa tygeln.

Att nosen hamnar bakom något steg här och där blir i detta sken bara en liten fadäs, för det är inget man nöter på systematiskt, man rider bort från det genom att i så stor utsträckning som möjligt låta hästen vara framtill. På liknande sätt har jag fått lära mig, trots att jag inte ens rider dressyr, det är inga konstigheter, ingen svår form för hästen att röra sig i. Hästen behöver inte "runda halsen", det är ryggen som behöver stretchas och "resas" i en avslappnad form i detta skede.

Han visar också den variation i form jag saknar i övriga filmer, han förklarar också varför. Sen säger han något intressant om "the curb rein" (stångtygeln) också, intressant för det har jag också undrat över......

https://www.youtube.com/watch?v=5RUyBEcbLpE
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En trevlig film och den visar på jättebra sätt hur vi ser saker på olika sätt. Han säger att denna hästen har kommit en bra bit (eller?) i sin utbildning och att de har haft den i 5 år i träning. Ekipaget har bl a vunnit silvermedalj i nån klass som jag inte förstår vad det är. Språksvårigheter :)
Men. Han säger att hästen går i arbetstrav och i samlad trav och det är där vi ser saker på olika sätt. Denna hästen går INTE i samlad trav, den går i förberedande samlad trav. Och arbetstraven motsvarar inte den typen av trav som man kan förvänta sig hos en mer utbildad häst. En korrekt samlad trav är Grand Prix trav, inte detta. Det är inte det jag menar i a f när jag skriver om samlad trav. Sen vill man ha mer spänst i en arbetstrav, det är ju därför man säger "arbets"-trav. Filmen visade väldigt trevlig ridning, men den visade också på hur olika vi tänker när vi tänker på samma ord :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jättetrevlig film!
Och jag förstår att problemet är att i modern dressyr och hoppning krävs mer och mer av hästarna eftersom det är tävling...
Gillar man inte det så - är väl detta ett supermål absolut.

Trevlig unghästridning som visas på en skolad häst som går typ Msv gissar jag?? Men jag tycker trots att de varierar formen på halsen att;
Hästen är lite långsam i sina bakben, det gör att den ser ut som en välriden unghäst. Den ändrar på sin kroppshållning i den samlade traven men blir lite kort i sin hals trots den lätta kontakten!
I samlad trav ska det som förloras i steglängd komma i steghöjd istället. Jag upplever att den blir " entaktig" och nästan lite långsam när den samlas.

I hesters film har de massa mer tryck och vilja framåt hos hästen. Det ger en helt annan gång och register hos hästen men leder till att ryttaren måste stämma av mer; hästen i den filmen blir ju lite överambitiös och superelektrisk.

Så- jag gillar båda filmerna! Men ska jag hoppa är din film på en lite för långsam häst- måste vara mer elastisk när det är stort och tekniskt. Kanske den är när de visar andra övningar, jag utgår från denna filmen!

Den i hester filmen är lite väl på för vad jag skulle vilja styra runt på men jag är himla förtjust i den!! Så härligt kvick i sina fötter, lätt över marken ;-)) Bara fem år och massa publik- tycker den sköter sig ypperligt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med och tycker också det är en jättetrevlig film Fiador visar ! Om fler hobbyryttare red sina hästar så skulle det vara optimalt verkligen - mer sånt till folket !

Dock så blir jag lite full i skratt då resonemanget i F s film och kommentarerna om att variera formen är samma tänk och resonemang som i Hesters clinic . Nivån på hästarna och ridningen är det enda som skiljer .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Grandprix trav är kanske inte det bästa exemplet på hur en samlad trav ska se ut, så DET kan ju alltid diskuteras och är inte min referens.

En samlad trav borde leda till att hästen "svingar" in bakbenen under sig, inte lyfter dom högt upp och ner som i filmen tracey lade in. Då har ändå den hästen ett otroligt försprång iom den medfödda gången och naturliga övertrampet, till skillnad från hästen i filmen jag lade in, som har en mer medioker gång i utgångsläget. Ändå "svingar" hästen i "min" film in bakbenen under sig bra mycket mer, pausa filmen lite då och då så ser du vad jag menar. I mina ögon är det bra mycket bättre jobb gjort med den hästen, utifrån sämre förutsättningar, för på den hästen bibehålls "svinget", medans hästen i traceys film hämmas ju mer den rids.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp