"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kl

Ang balans och stillastående osv så har jag alltid trott att det r det man gör när man gör en korrekt halt , dvs hästen står i balans och utifrån det kannan föra vadan önskar , rygga , fatta galopp ur halten , eller vad som .
Varför krångla till det ?

Jag får känslan av torrsim... När man väl hamnar i vattnet finns det massa annat att tänka på än hur man håller fingrarna och i vilken takt armar och ben ska gå.

Verkar bättre att hoppa i bassängen på grunt vatten och börja med att känna att man kan hålla sig flytande och träna simtag på riktigt ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag får känslan av torrsim... När man väl hamnar i vattnet finns det massa annat att tänka på än hur man håller fingrarna och i vilken takt armar och ben ska gå.

Verkar bättre att hoppa i bassängen på grunt vatten och börja med att känna att man kan hålla sig flytande och träna simtag på riktigt ;-)

Varför fega på grunt vatten? Håller man sig flytande och kan simtagen så är det väl inga problem. Naturligtvis kan man hoppas på att det funkar men det gör nog ingen skillnad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag får känslan av torrsim... När man väl hamnar i vattnet finns det massa annat att tänka på än hur man håller fingrarna och i vilken takt armar och ben ska gå.

Verkar bättre att hoppa i bassängen på grunt vatten och börja med att känna att man kan hålla sig flytande och träna simtag på riktigt ;-)

Va ? Torrsim tycker jag snarare att mickla och meckla stillastående är Isåfall . Men jag förstår din liknelse ;) fast seriöst ifrågasätter jag torrsim som behov om man samtidigt sitter och utbildar hästar . Då är det ju ryttaren vi förefaller utbilda ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Va ? Torrsim tycker jag snarare att mickla och meckla stillastående är Isåfall . Men jag förstår din liknelse ;) fast seriöst ifrågasätter jag torrsim som behov om man samtidigt sitter och utbildar hästar . Då är det ju ryttaren vi förefaller utbilda ?

Precis så jag menade. Mecka stillastående= öva simning på land
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja skall man hålla på och tänka att man skall tajma nåt i rätt millisekund gör man nog rätt i att låta hästen stå still. En millisekund = en tusendels sekund. Finns inte en ryttare som kan göra rätt i varenda tusendels sekund.

Precis Mackan. Varför krångla till det? Flera här verkar vara mästare på att krångla till saker & ting. Skall man hålla på och tänka sönder allt man gör när man rider så tycker jag att man skall byta sport till något som inte innefattar en annan tänkande och kännande individ. Hästar är också människor och man måste ge dem utrymme att få tänka själva. Och hålla rätt på sina egna ben... :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det blir en paradox i min värld . Särskilt som det verkar handla om ryttaren , inte hästen - samtidigt som sagda ryttare anser sig vara utbildare åt hästen .
För mig blir det också tragiskt precis som du påpekar .
Ytterligare en anledning att se hela Carl clinicen del ett och två . Lyssna på resonemanget om att möta och respektera den unga hästen , och hur man inte fokuserar på ett snedsteg/fel av hästen utan tar vara på det positiva och kvaliteterna och viljan den har . SÅ bygger man en riktigt duktig häst , även om det är en medioker vanlig häst !
Det finns väl inget så gammalt och ändå så sant som uttrycket "rutinerad ryttare på grön häst " . Att utbilda sig själv på grund nivå och samtidigt tycka man ska utbilda sin häst , blir väldigt fel .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

OJ! Det där var riktigt otrevligt sagt, både kryddan och mackan. Vad vill ni ha ut av denna diskussionen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som jag sa tidigare, jag tränar enligt en mycket gamma brukstradition, även inom denna tradition lägger man stor vikt vid att lära sig känna var hovarna är och att öva på kommunikaitonen och kopplingen tygel-hov redan från stillastående. Det är inget överdrivat tänkande det handlar om, utan praktiskt utövande i att hitta känslan (häst och människa emellan) i en situation när "milisekunder" inte är nödvändigt, utan man har mer tid på sig så att säga. Jag menar ni kan ju knappast skylla cowboysarna som arbetar med sina hästar hela dagarna för att var överdrivet och onödigt noga med detaljerna, det är liksom i det som hemligheten ligger, att finna och förstå magiken i detaljerna, hur viktiga dom är och hur stor skillnad det gör.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

OJ! Det där var riktigt otrevligt sagt, både kryddan och mackan. Vad vill ni ha ut av denna diskussionen?

En verklig diskussion där man inte diskuterar å det grövsta samtidigt som man inte ens fattat det man å det grövsta kritiserar .
Det är inte ett dugg otrevligt i sig . Ingen har ngt emot mindre kompetens tex . Om man har låg kompetens och samtidigt går på som en bulldozer i fråga om åsikter däremot blir det konstigt . Och lär leda till följd frågor/kommentar per automatik . Utan att vara ngn form av otrevlighet för den skull .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Har trots allt fortsatt på tränarens (2) linje och både häst och människa börjar förstå:). Dvs jag har fortsatt på egen hand de sista dagarna. Får se vad hon säger om ett par dagar när det är dax igen.

Driver mer nu med sätet än tidigare och mindre och mindre med ben och fötter. Hästen går faktiskt fram till handen och motståndet minskar. Jag misstänker att vi som ekipage, var för sig är vana vid att man börjar med nackens/ huvudets position :/
Upptäcker att detta är lättast i skritt och galopp. Den sk bärigheten upplever jag att hästen får fram i mer utav i galoppen. Är detta en lättare gångart tro, eller är det individuellt? I traven har jag inte bak med mig än, han går mest avknäppt, eller rättare sagt- han knäpper av efter en kort stund efter övergången till trav. Och således i övergången trav - (2 skrittsteg) - halt är energin är lika med noll. Klarar inte rida fram honom ännu, och därför heller inte rida honom in i övergången, troligen då jag inte är tillräckligt stark/ följsam i mitt överliv.

Kryddan: Tipset "stoppa rumpan under dig" gjorde hela skillnaden för mig. Men naturligtvis behöver vi ju jobba vidare.

Biggan: Du har rätt i det du skriver men jag tänker ändå ge det en chans till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

De flesta hästar behöver man inte mickla med i halt.
Men på en del kan man dra stor nytta av det. Oftast är de felridna eller har varit sjuka/haft ont och därför lärt sig fel.
Då kan man genom några minuter i halt för att lära in rätt respons på signaler komma till arbete ihop istället för mot varann. Man kan inte träna in allt i halt. Men man kan hjälpa dem med en del saker som sen underlättar i ridningen då man verkligen kan träna annat och försöka bibehålla det man skapat i halten.

Man kan lära dem runda sig, koppla på och av muskelkedjor, fram t handen, böjning, balansering sidledes och fram/bak etc etc.

Ang att rida bara på sitsen så ser jag det så här.

Först kommer inridning: Ledande tygeltag svänger, gas: skänkel och broms: hand. Sitsen används men kan inte förväntas funka helt. Tar man ledande tygeltag kommer arslet ngt fjutta ut. Det kan handla om cm.

Sen kommer skolning: Här börjar jag introducera böjning där hästen ska kunna hålla balansen i manken i sidled. Böjningen ska sas "gå igenom", dvs hästen ska för böjande tygeltag släppa fram inner höft och då också föra ytter bak längre in i bärande läge. Jag börjar då introducera neckreining/trängande tygeltag till detta. När jag tar böjande och ställande tygeltag ska nu alltså arslet komma in. Jag sätter mig enligt hur hästen är formad. Men jag kan inte ställa för sitsen. Böjningen är förstadiet till skolorna som ska lära hästen samla sig så småning om.
Här ska hästen lära sig att skänkeln betyder "energi" och inte bara gasa.
jag ska kunna börja balansera hästen i sidled och bak/fram.
Så, så har jag tolkat uttrycket att en hjälp "går igenom".
Vad är längst från inner mun/nacke= ytter bakhov. Så min ställning ska gå igenom dit. Och ställningen är den första delen av böjningen.
Jag ser sällan att ställningen fortplantas till ytter bak på hästar. När man får en tydlig effekt i form av att ytter bak kommer mer in tycker jag man lyckats med ställningen.

Sen kommer skolridningen/färdiga hästen:
Den kan man rida enbart på sitsen iom att man rider den rak. För man behöver inte ställa mer.
Dock får man alltid gå tillbaks till det skolande arbetet iom att inga av oss blir helt färdiga med 100% i alla lägen.

Så tänker jag. Och det är också skälet till att jag har det signalsystem jag har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

De flesta hästar behöver man inte mickla med i halt.
Men på en del kan man dra stor nytta av det. Oftast är de felridna eller har varit sjuka/haft ont och därför lärt sig fel.
Den tankegången är jag med på! Det är säkert en bra grej att kunna men på en vanlig häst går det bra att lära in signaler under rörelse framåt

Sen kommer skolridningen/färdiga hästen:
Den kan man rida enbart på sitsen iom att man rider den rak. För man behöver inte ställa mer.
Dock får man alltid gå tillbaks till det skolande arbetet iom att inga av oss blir helt färdiga med 100% i alla lägen.

Så tänker jag. Och det är också skälet till att jag har det signalsystem jag har.

Varför behöver du inte ställa den skolade hästen? Eller menar du att den har lärt sig göra det för sitsen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp