"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Så då vet du egentligen inte vilka hjälper hästen svarar på ... eller?

Jag tycker att det är svårare att göra galoppfattning direkt ur halt (inga kompletta steg i skritt eller trav). Man har inte rörelsen med sig så jag tror att hästen i stillastående behöver balanseras så att den får mer vikt på blivande yttre bärande bak för att kunna lyfta fram.

Du skrev i något inlägg tidigare att du ibland har problem att förmå hästen att ha nosen framför lod i galopp.
En så pass utbildad häst som klarar av det VET vad man kommer att vilja göra iom att den är förberedd. Hur själva fattningen ska gå till överlåter jag åt hästen, Hästen fattar galopp såsom du beskriver o det är inget man behöver berätta för den- sätta i ngn specifik balans.
Här har vi ju som med bilkörning- ryttarens reaktionstid o även hästen måste få sin. Ska du fatta galopp går det inte att lägga till hjälpen då det är dags- då är det för sent för att det ska finnas förutsättningar att det ska kunna bli bra. Ge hästen en chans att hinna utföra momenten väl!

man fattar ju heller inte galopp från det att man direkt suttit upp= fri skritt utan påverkan.

Att den kan stå still i balans är ju allt annat än samma sak som att den rör sig i balans. :confused:det får man ju ständigt övervaka med sin ridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En så pass utbildad häst som klarar av det VET vad man kommer att vilja göra iom att den är förberedd. Hur själva fattningen ska gå till överlåter jag åt hästen, Hästen fattar galopp såsom du beskriver o det är inget man behöver berätta för den- sätta i ngn specifik balans.
Här har vi ju som med bilkörning- ryttarens reaktionstid o även hästen måste få sin. Ska du fatta galopp går det inte att lägga till hjälpen då det är dags- då är det för sent för att det ska finnas förutsättningar att det ska kunna bli bra. Ge hästen en chans att hinna utföra momenten väl!

man fattar ju heller inte galopp från det att man direkt suttit upp= fri skritt utan påverkan.

Att den kan stå still i balans är ju allt annat än samma sak som att den rör sig i balans. :confused:det får man ju ständigt övervaka med sin ridning.

Jag tänker likadant.
Jag fattar inte galopp ur halt om hästen inte bjuder och är redo. Och är den det säger jag typ "varsågod" ....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast Axel, nu var det ju frågan om att fatta galopp ur stillastående. Hur menar du att det då kan bli försent att lägga till hjälpen, när hästen står still alltså? Sen betyder ju inte det att man börjar med direkt efter att man suttit upp, inte jag i alla fall, jag brukar stanna min häst mellan varven och fatta utifrån det.

Att kunna be hästen flytta över vikten på "rätt" bakben innan fattningen blir väligt uppenbart nödvändigt när den står still, för då kommer den inte att hamna i rätt läge av sig själv iom att den inte rör sig framåt alls innan.

Det är självklart så att hästen självmant kan placera sin vikt rätt precis innan fattningen även från stillastående, det är ju liksom det själva signalen handlar om, en förberedelse, så det är ju nästan samma sak.

Att den kan stå stilla i balans är en grund som många inte har, man övar på än den ena än den andra avancerade övningen, men stå still på alla fyra i balans, det kan man inte. Inte kan man heller be hästen flytta vikten mellan hovarna, varken diagonalt eller rakt över (från ett framben/bakben till det andra - från frambenen bakåt till bakbenen och vice versa). Rätt intressant logik faktiskt att inte tycka det har betydelse när det i princip är allt det egentligen handlar om i ridning framåt med energi sen.

Jag anammar själv en mycket gammal ridlära, brukslära, tom där anses detta vara en viktig grund, det är verkligen ingen akademisk ridlära alls, finns inget eller mycket lite nerskrivet om detta öht. Ändå så har man förstått att det som ska fungera med fart och energi framåt, först måste fungera i mer lugnare omständigheter och redan från stillastående, det plus att det är oerhört viktigt att man är noga med detaljerna, alltid, och inte flummar mellan varven och låter hästen tro att det nog inte är så viktigt att lyssna och följa alltid.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men hur vet hästen att det är galopp du vill ha då?

Det är väl tankeläsningen:D
Nej skämt åsido, jag förbereder nog genom att sätta mig i galoppläge med sitsen och sen kramar jag med skänkeln. Och när hästen känner sitsändringen vet den ju att varsågod kommer snart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är väl tankeläsningen:D
Nej skämt åsido, jag förbereder nog genom att sätta mig i galoppläge med sitsen och sen kramar jag med skänkeln. Och när hästen känner sitsändringen vet den ju att varsågod kommer snart.

och då antar jag att sitsändringen innebär att du ber hästen sätta över vikten på rätt bakben? Det är i alla fall det galoppsitsen enligt mitt system är till för...men precis som Axel säger, i rörelse framåt är det orehört svårt att timea detta exakt rätt, varför man ofta låter hästen få något/några steg på sig att fatta, men från stillastående har man alla förutsättningar och timea det i rätt ögonblick...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja så funkar ju en vanlig fattning. Jag gör ju likadant om jag skrittar eller travar tror jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och jag ser att båda två du beskriver är samma sak. Det kanske är så att "fånga upp i handen" lätt tolkas fel, men för mig är det precis det det är.

Det ena är ett helhetstänk genomgående i skolningen, det andra är ett moment i vad man gör- som kan göras "rätt" eller "fel" utifrån helhetstänket.
Vill man se det som samma sak, fine by me, själv gör jag inte det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Med "sitsen" kan man göra mycket. Det betyder olika saker för olika ryttare. En del menar att man skall sitta tungt, sitta bakåtlutad, använda bäckenet, flytta överlivet så att tyngdpunkten förändras, etc. På en välskolad häst som är känslig för ryttarens signaler kan dennes tanke vara tillräcklig men det är inte någon form av tankeöverföring. Ryttarens tanke gör en rörelse i ryttarens kropp som hästen kan läsa av och följa.

Nog för att man säkert har olika definitioner av "välskolad" också, men tankeläsare ingår inte som kriterie i min definition iallafall. Sen har man ju det lilla problemet i form av sin egen kropp och inverkan, bara för att man sitter på en välskolad häst betyder det inte att man aldrig kommer råka sabba/motverka något själv. Men är det inte katastrof utan ändå helt ok kan tydlighet (inte hårdhet) ofta kompensera.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, precis, så det är ju egentligen samma sak, bara att du inte är medveten om att du ger din häst signaler när den står stilla (?), eller så har du inte tänkt igenom ordentligt vad och varför? :) Inte ovanligt kan jag ju säga och många kan inte ens känna skillnaden (från stillastående med förbundna ögon) om det är framdelen eller bakdelen som rör sig. ;)

Man behöver verkligen kunna påverka sin häst även från stillastående, framför allt ha en uppfattning om VAD man påverkar och varför, där kan man verkligen känna efter, få lite tid både för sig själv och hästen, man lägger en grund helt enkelt, där man även kan putsa detaljerna, så att allting blir "crystal clear" för hästen (och för en själv) sen när man anammar det (visar det för hästen) i rörelse framåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

har ju inte hängt med alls i tråden men antar att formen, nosen kontakten fortfarande är på tapeten.

Här är en film jag gillar där han talar om detta med form och nacke och kontakt så den passar väl in i tråden . Man ser också på hästen tycker jag, vad som händer.

http://youtu.be/xdya3mXZJOM
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det blir ju som tankeläsning, när ryttaren gör något med sin kropp som hästen kan härma.

En grej som jag tycker var jättebra är från filmen med westernryttaren Buck. Det var att man ska överföra en känsla till hästen. Tänk att hästens ben är dina egna. Du kan inte stå och prata med någon och plötsligt går dina ben iväg (:D) Eller du kan inte göra en öppna med tyngdpunkten inåt, då kommer du och dina ben att svänga inåt. Eller göra en galoppfattning med vikt på inner bakben, det blir svårt att få rätt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Både håller med och inte.
Jag ser det som att jag med sitsen anpassar mig till den rörelse hästen har. När den blir bättre utbildad tänker jag att sitsen anpassar sig till den rörelse jag VILL ha. Det gäller ju både i halt och annars.
Men det betyder ju inte att jag inte har koll på vad jag gör och vad hästen svarar på? Jag vet när bakbenen rör sig och framben också...

Men det är ingen uttänkt filosofi jag pillar med stillastående. Jag säger inte att det är fel , men jag ser det heller inte som en nödvändighet. Jag hoppar inte stillastående. Jag vill alltid ha rörelse energi framåt. Och jag tycker det är lättare att lära hästen saker i rörelse framåt- känns mer naturligt.

Först måste jag som ryttare känna hur hästen gör med sin kropp och kunna följa utan att störa.
Sen lär jag mig påverka genom att hästen lär sig följa min kropp oxå. Jag förstärker och underlättar för det jag vill ska hända. Jag vill inte börja med att pilla i hur hästen har vikten på benen i halt förrän jag har koll på hur han gör i rörelse framåt. Det känns som något för skickliga ryttare och inte för amatörer.

Men visst- när man kommit en bit i sin och hästens utbildning kan det säkert vara intressant!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Med risk för att det blir tjatigt igen, men han säger på filmen, vid ca 5:18, att hästen blir stel i nacken om den går i samma position hela tiden, tex i lod så som man vill på tävling, därför ska/kan den gå med huvudet bakom lod istället (hela tiden:D för det är ju vad den gör) under träning för att den inte ska bli stel i nacken?

Det är verkligen ingen logik i detta, för ska den inte bli stel i nacken så ska den inte uppmanas att ha nacken i någon speciell postion alls, utan tillåtas variera sig varje steg hela tiden i så fall.

För övrigt så förklaras fenomenet som vanligt med hänvisning till att "trots att detta inte är vad vi vill ha på tävling så tränar vi på det fram tills dess", jag förstår verkligen inte logiken. :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Åh, men det är otroligt lärorikt att träna stillastående! Gärna med start från marken. Du kan få både ställning, viktförflyttning och böjning bara genom ditt kroppsspråk. Och man kan se var det brister, pilla lite där med spöet och hästen förstår och slappnar av. Man kan alltså hjälpa den att slappna av på ställen den gärna spänner eller vrider fel. När man står still har man tid att se varje detalj, och hästen får tid att känna in varje hjälp.

Förresten, en parentes kanske, men tar hästen i filmen mycket längre steg med höger bakben än med vänster?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En så pass utbildad häst som klarar av det VET vad man kommer att vilja göra iom att den är förberedd. Hur själva fattningen ska gå till överlåter jag åt hästen, Hästen fattar galopp såsom du beskriver o det är inget man behöver berätta för den- sätta i ngn specifik balans.
Här har vi ju som med bilkörning- ryttarens reaktionstid o även hästen måste få sin. Ska du fatta galopp går det inte att lägga till hjälpen då det är dags- då är det för sent för att det ska finnas förutsättningar att det ska kunna bli bra. Ge hästen en chans att hinna utföra momenten väl!

man fattar ju heller inte galopp från det att man direkt suttit upp= fri skritt utan påverkan.

Att den kan stå still i balans är ju allt annat än samma sak som att den rör sig i balans. :confused:det får man ju ständigt övervaka med sin ridning.

Men om man lyckas ge hjälpen när det är som bäst läge så underlättar man förstås för hästen att göra rätt. Om du ger galopphjälpen från trav när de parallella benen i trav och galopp är i marken är det större chans att du får en mjuk övergång utan att hästen spänner sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men hur blir hästen bättre utbildad då? Av vem?

Pelle Plutt?
Ryttaren såklart! Tror inte vi tänker så himla olika, jag bara tycke det är enklare för ekipaget med nån slags fart framåt. Det är ju det jag alltid jobbar med sedan! Och det du kallar sits signaler är något jag tror hästen kan från början ! Skänkeln och tygel behöver den lära sig med sits och vikt är naturligt. Sen blir hästen bättre och bättre och lär sig lyssna och följa ryttaren bättre och bättre . Ju bättre ryttaren rider- rider man dåligt lär den sig att inte följa vikt och sits utan spänna sig emot. Det ser jag som något vi lär hästen för att vi rider dåligt;)

När man måste lära hästen balansera så så har den ju lärt sig göra fel pågrund av att jag har dålig kroppskontroll och balans!!!
Man måste separera gas och broms men sitsen är ju alltid med och då lär sig hästen lyssna på den- om ryttaren är skicklig! Och i förlängningen behöver man mindre skänkelnoch tygel. Och tillslut blir det nästan tanke överföring!!

Jag känner ju på en häst man sitter på första gångerna att den följer sitsen! Min bäbis gör helt ok fattningar bara genom att jag liksom rider in i galoppen. Förhållande och drivande sits kan den oxå direkt! Det svåra är ju att vara så följsam och tydlig som ryttare att man inte lär av hästen...

En rutinerad häst har ju lärt sig sålla bland signaler som betyder nåt och obalans hos ryttaren. Känns mer stabilt men egentligen kan man ju fundera över vad man lär sin häst mest av... Saker den ska lyssna på eller saker den bör ignorera !!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Njae. Jag förutsätter att man har förberett hästen. När man sen ger impulsen så fattar hästen där det passar bäst- för DEN.

du kan aldrig ge en en signal via en hjälp där hästen gör det utan reaktiontid o att den själv inte får göra det när fotflyttningen är bäst.
Samma sak eller det blir än mer tydligt vid byten. Än mer i serier för att inte tala om i varje. Då MÅSTE du vara FÖRE hästen.

Inte ens den snabbaste reflexen går så fort.

Traceys
vilken fin (svensk) häst.:love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast Axel, nu var det ju frågan om att fatta galopp ur stillastående. Hur menar du att det då kan bli försent att lägga till hjälpen, när hästen står still alltså? Sen betyder ju inte det att man börjar med direkt efter att man suttit upp, inte jag i alla fall, jag brukar stanna min häst mellan varven och fatta utifrån det.

Att kunna be hästen flytta över vikten på "rätt" bakben innan fattningen blir väligt uppenbart nödvändigt när den står still, för då kommer den inte att hamna i rätt läge av sig själv iom att den inte rör sig framåt alls innan.

Det är självklart så att hästen självmant kan placera sin vikt rätt precis innan fattningen även från stillastående, det är ju liksom det själva signalen handlar om, en förberedelse, så det är ju nästan samma sak.

Att den kan stå stilla i balans är en grund som många inte har, man övar på än den ena än den andra avancerade övningen, men stå still på alla fyra i balans, det kan man inte. Inte kan man heller be hästen flytta vikten mellan hovarna, varken diagonalt eller rakt över (från ett framben/bakben till det andra - från frambenen bakåt till bakbenen och vice versa). Rätt intressant logik faktiskt att inte tycka det har betydelse när det i princip är allt det egentligen handlar om i ridning framåt med energi sen.

Jag anammar själv en mycket gammal ridlära, brukslära, tom där anses detta vara en viktig grund, det är verkligen ingen akademisk ridlära alls, finns inget eller mycket lite nerskrivet om detta öht. Ändå så har man förstått att det som ska fungera med fart och energi framåt, först måste fungera i mer lugnare omständigheter och redan från stillastående, det plus att det är oerhört viktigt att man är noga med detaljerna, alltid, och inte flummar mellan varven och låter hästen tro att det nog inte är så viktigt att lyssna och följa alltid.
Det är svårare för hästen att fatta från trav- varav det ingår i GP-special från passage. Den måste då hålla rätt på sina ben o vara i balans innan. Att fatta från halt är "enklare" så tillvida att man inte kan trassla till det, men... att kräva mkt av hästen om den sätter sig o fattar. det krävs också att den bjuder så den tar i o för sig framåt. Ifrån skritt är schysstare.

Om jag har hästen med mig så kan jag fatta mest med magen i det läget för att jag kanske inte vill gå ur samlingen- som skänkeln kan göra. den som alltid betyder framåt.

Hästen behöver bara veta vilken galopp man vill ha o hela ens kroppspråk har redan innan talat om det. Du behöver inte tänka på ngt bakben, bara galopp som har den "signaturen"/ takten.

Som svar på ditt fetstilta så lär man hästen att vila/ ställa upp sig jämnt i dressyr. DET kan man känna. Men att sen komma igång därifrån krävs att den tar i- lika mkt med båda bak i trav.

Ang. filmen så hur har hästen sin hals övrig tid?
En häst som intge behöver jobba över ryggen o med rundare hals bygger på stelhete- som att sitta på en timmerstock om man har ridit så länge. Bara mungipan rör sig.- Då förstår jag att man måste kolla innan man ens sitter upp.

Ser du hur hästen söker sig neråt när tygeln längs. Kan du förnimma känslan i ryttarens hand? Du får aldrig fastna i hande, utan hela tiden ha en lätt kontakt som kommer bakifrån över ryggen.

Jag anser att han förklarar ypperligt. att tävlingsform eller full energi inte är eftersträvansvärt på träning om de är gångartshästar- ytterlägen där påfrestning sker. MAX.

De här ryttarna har inga som helst problem att lägga hästarna i vilken form som de önskar o det beror på att de inte håller i som du m. fl. tror.
Man kan kalla det för ridskicklighet, som en del tror att det går att härma.

Riktigt så enkelt är det inte.
Det finns ingen "manual" för känsla. Den måste erfaras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp