axel
Trådstartare
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Här har vi ju som med bilkörning- ryttarens reaktionstid o även hästen måste få sin. Ska du fatta galopp går det inte att lägga till hjälpen då det är dags- då är det för sent för att det ska finnas förutsättningar att det ska kunna bli bra. Ge hästen en chans att hinna utföra momenten väl!
man fattar ju heller inte galopp från det att man direkt suttit upp= fri skritt utan påverkan.
Att den kan stå still i balans är ju allt annat än samma sak som att den rör sig i balans. det får man ju ständigt övervaka med sin ridning.
En så pass utbildad häst som klarar av det VET vad man kommer att vilja göra iom att den är förberedd. Hur själva fattningen ska gå till överlåter jag åt hästen, Hästen fattar galopp såsom du beskriver o det är inget man behöver berätta för den- sätta i ngn specifik balans.Så då vet du egentligen inte vilka hjälper hästen svarar på ... eller?
Jag tycker att det är svårare att göra galoppfattning direkt ur halt (inga kompletta steg i skritt eller trav). Man har inte rörelsen med sig så jag tror att hästen i stillastående behöver balanseras så att den får mer vikt på blivande yttre bärande bak för att kunna lyfta fram.
Du skrev i något inlägg tidigare att du ibland har problem att förmå hästen att ha nosen framför lod i galopp.
Här har vi ju som med bilkörning- ryttarens reaktionstid o även hästen måste få sin. Ska du fatta galopp går det inte att lägga till hjälpen då det är dags- då är det för sent för att det ska finnas förutsättningar att det ska kunna bli bra. Ge hästen en chans att hinna utföra momenten väl!
man fattar ju heller inte galopp från det att man direkt suttit upp= fri skritt utan påverkan.
Att den kan stå still i balans är ju allt annat än samma sak som att den rör sig i balans. det får man ju ständigt övervaka med sin ridning.