"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En skicklig tränare ska se och undervisa ekipaget efter vsrt de är i dagsläget. Om du känner att du inte riktigt är där än, så du kan ta till dig och genomföra vad tränaren ber om, då anser jag att tränaren inte anpassat sig efter dig och din häst. Din magkänsla säger väldigt mycket. När du hittar en tränare som passar dig känns det positivt i hela kroppen. Vi människor har olika sätt att ta oss framåt i livet och det är samma sak med ridningen. Vi är olika, lär oss på olika sätt och passar därför inte lika bra med alla tränare. Tänk på skolan. Alla barn trivs ju inte med samma lärare. Den som är ena elevens favorit kan vara den andra elevens sämsta lärare. Det sitter inte alls i kunskaperna hos tränaren enbart utan väldigt mycket i personligheten och pedagogiken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

TS

KAN ha (läs:har förmodligen) uppfattat din frågeställning helt fel, men på det jag läst tänker jag lite såhär.

Att hästen kanske, som så många, känns smidig, glad, lugn och tillfreds då den rids mjukt (som det låter som du gör) och förstår vad som ska göras. =Känner sig duktig och känner sig ok i kroppen.
Så säger tränaren att ni ska ta igenom rörelser som ligger utanför er (hästens) comfort zone, dvs gå emot ev. spänningar, svagheter ( inte sjukliga, bara "ovana rörelser") och töja på gränsen för samling/aktivitet.

Då kanske hästen visar obehag och spänning, går upp ur formen och känns inte lika kul
Tränarens metd då kan vara att "stänga till" de utvägar som hästen i det nya provar, tex att gå upp med halsen. Jag tycker inte det låter som en så unik metod att hålla kvar, och visa att inte såhär, och fortsätta driva tills det händer något mer positivt (kanske att hästen tar i med mer stuns/energi/bättre samling) och då få något att ge eftergift för och berömma.

det är kanske inte ett sätt som alla vill använda, men så konstigt är det väl inte.
Det är jobbigt att kliva upp ett snäpp på stegen, och ibland blir det debackel och hästen måste gå igenom en stund missförsåtnd och spänning innan den fattar vad som menas och har töjt på kroppen så det flyter.

Man kan ju göra det med annan teknik, så man inte hamnar i den obehagliga känslan av att kriga med sin häst utan att veta vad man håller på med.. Men då gäller det väl att hitta en tränare som kan presentera en sådan väg och vara med och coacha.
Eller stanna kvar i det man trivs med. Bråka med sin häst utan att veta varför man gör det är ju skittråkigt.. Då blir tränaren kanske som en otäck furir som man vill skydda pållen ifrån och ger ryttaren ångest till slut..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad man ska vara medveten om är att hoppning som sport har utvecklats enormt sen Daddes tid. Banorna är otroligt mycket mer tekniska och hindermaterialet mycket lättare.
...
Bästa vore om de som har mycket att klaga på dagens tävöingsridning gav sig ut på dressyr och hoppbanorna och visade att deras teori är bättre för då hade fler börjat anamma den. Man gör ju det som funkar!

På bruksprov är det inte speciellt tekniska banor. Jag vill inte skriva vilken film som jag avser, allra helst som ägaren (?) på en annan sida skriver att ryttaren är duktig. Läsaren får själv fundera ut vilken jag menar. Enligt min mening så hade hingsten gjort ett betydligt bättre bruksprov med en annan typ av kontakt med hästens mun/ridning. De flesta svenska toppryttarna som man ser på TV i WC-tävlingarna rider hästarna med nacken högst och nosen först.

Tyvärr dömer dressyrdomarna inte efter reglementet. Därför är dressyrtävling inget bra mått på vems teori som är bäst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja att det finns ryttare som knölar ihop hästarna onödigt mycket håller ja med om, särskilt när det gäller unga hästar- som på bruksprov.

Har ingen aning alls om vem du menar faktiskt. Men jag försvarar inte den sortens ridning, om det ser ut som jag gissar att du menar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Utgångspunkten var (tror jag) problem att få fram nosen framför lod. Jag försökte berätta att min erfarenhet är att detta går att göra i stillastående och att problemet inte alltid blir lättare att lösa under rörelse.

Ryttaren bör, för sin egen skull, i början av varje ridpass kontrollera att varje hjälp fungerar var för sig. Däri ingår att förmå hästen att ur stllastående föra fram sin nos, att länga på halsen, att bli avslappnad i käken, att höja huvudet, att sänka huvudet, att böja halsen, att böja i nacken, att flexa i nacken, att flytta tyngdpunkten/balansen, att flytta bogen, att flytta baken, etc. I rörelse blir det svårare att förstå vilken av hjälperna som ev. inte fungerar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja att det finns ryttare som knölar ihop hästarna onödigt mycket håller ja med om, särskilt när det gäller unga hästar- som på bruksprov.

Har ingen aning alls om vem du menar faktiskt. Men jag försvarar inte den sortens ridning, om det ser ut som jag gissar att du menar.

Jag tror faktiskt inte att du försvarar den heller utifrån vad du skrivit.

Även om FEIs regler inte gäller (?) på bruksproven borde ASVHs "Värdegrund för träning och tävling med häst" göra det. Den finns att läsa på
http://www.asvh.se/utbildning/vardegrund-for-hast . Där står bl.a att "Ingen häst får tränas eller tävlas med metoder som skadar eller skrämmer hästen. ... Sportutövarnas förhållningssätt gentemot hästen ska präglas av kunskap och respekt." Det är bara att hoppas att ASVH följer upp detta under årets bruksprov.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Utgångspunkten var (tror jag) problem att få fram nosen framför lod. Jag försökte berätta att min erfarenhet är att detta går att göra i stillastående och att problemet inte alltid blir lättare att lösa under rörelse.

Ryttaren bör, för sin egen skull, i början av varje ridpass kontrollera att varje hjälp fungerar var för sig. Däri ingår att förmå hästen att ur stllastående föra fram sin nos, att länga på halsen, att bli avslappnad i käken, att höja huvudet, att sänka huvudet, att böja halsen, att böja i nacken, att flexa i nacken, att flytta tyngdpunkten/balansen, att flytta bogen, att flytta baken, etc. I rörelse blir det svårare att förstå vilken av hjälperna som ev. inte fungerar.

Som jag tidigare skrev så har jag noll kunskap om saker man gör på en stillastående häst. Jag vill att den står still när jag sitter upp och tills jag ber den gå ( vilket är ganska direkt) och annars jobbar jag inte stillastående alls.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad man ska vara medveten om är att hoppning som sport har utvecklats enormt sen Daddes tid. Banorna är otroligt mycket mer tekniska och hindermaterialet mycket lättare.
Idag krävs det en mycket smidigare och spänstigare häst .

Jag har läst Daddes artiklar. Jag vet att han någonstans berömde Malin B s ridning på hinder och tyckte det var synd att framridningen inte såg likadan ut...
Men funkar det på banan så kan det inte vara fel på ridsystemet? Man uppnår ju sitt mål. Sen vet jag att det finns många som når toppen i hoppning och har filosofin att hästen bara behöver förstå gas och broms och ridas i fri form- fast med bjudning från bakbenen till kontakt såklart. Och det funkar ju också !

Bästa vore om de som har mycket att klaga på dagens tävöingsridning gav sig ut på dressyr och hoppbanorna och visade att deras teori är bättre för då hade fler börjat anamma den. Man gör ju det som funkar!

Ja men dom skyller på att dom får för dåliga poäng för att domarna har fel.. men saken är den att en häst som jobbar genom kroppen och går korrekt med näsan i eller lite framför lod och eftergift i nacken får inte dåliga poäng.. tvärtom. Men många tror att bara dom rider med näsan framför lod så är det rätt.. men det är det sällan och därför får dom dåliga poäng!

Ursprungligen postat av Brille

Tyvärr dömer dressyrdomarna inte efter reglementet. Därför är dressyrtävling inget bra mått på vems teori som är bäst.

:grin:



I hoppningen sållar dom ut sig själv genom att riva, idag är det inte långsida-snett igenom-långsida banor utan relaterade avstånd som det var förr. Det krävs en jäkla massa mer än på Daddes tid
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tyvärr dömer dressyrdomarna inte efter reglementet. Därför är dressyrtävling inget bra mått på vems teori som är bäst.

Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att det gör domarna visst (i de flesta fall). Dömer efter reglementet alltså.

Däremot är det inte så lätt som att den häst som har nosen i/framför lod per automatik ska ha högre betyg än den häst som är lite bakom lod. För här kommer svårigheten med att titta på hur hela hästen arbetar in. Det är inte svartvitt utan det finns en stor skala emellan svart och vitt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast, på lägre nivå premierar man ofta hästar som kröker snyggt på nacken, men som inte sitter ihop, framför de som kanske går något över tygel men som börjat sitta ihop bakifrån.
Jag tycker de senare ska ha åtminstone lika poäng om de utför momenten lika väl.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som jag tidigare skrev så har jag noll kunskap om saker man gör på en stillastående häst. Jag vill att den står still när jag sitter upp och tills jag ber den gå ( vilket är ganska direkt) och annars jobbar jag inte stillastående alls.
:bow:

Vad är vitsen med det om det funkade i trav o galopp dagen innan eller i flera år innan:confused:.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har ofta gillat att mjuka upp hästen på lång tygel och kan göra det, även så min tränare utomlands som tom tävlade en av sina hästar i hoppning på slapp tygel. Den hästen vägrade hoppa ifrån början men med lös kontakt så blev det bättre och hoppade på sådan kontakt upp till 1,20 m. Med tiden lärde sig den här hästen att jobba ordentligt på kontakt, för till en början kunde han inte med det. Men sakta med säkert började de jobba med kontakten på kontakt just men den var mjuk och hästen busar av glädje etc men har idag lärt sig att jobba under flera olika ryttare och under kontakt och i rätt form, med varken för hög eller låg hals osv. :cool:
Jag tror att det där måste man ta från häst till häst, vissa hästar kan inte gå utan den där kontakten för då snubblar de och andra hästar/ ponnyer slappnar av mer om de får gå lösare.
För min egen del så gör jag ofta så att ut i skogen där får hästen gå i fri form och på lös tygel i alla gångarter. Bara om det är någon speciell häst som verkligen behöver kontakten och att man måste jobba mer, så blir det så. Annars för mig är skogen där ryttaren/ hästen ska slappna av och få en o annan busgalopp. :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som jag tidigare skrev så har jag noll kunskap om saker man gör på en stillastående häst. Jag vill att den står still när jag sitter upp och tills jag ber den gå ( vilket är ganska direkt) och annars jobbar jag inte stillastående alls.
Då kanske hästen går fram för att du sitter upp inte för att du ger en framåtdrivade hjälp, hästen ser uppsittningen som en del av hjälpen.

När du gör galoppfattning direkt ur halt/stillastående hur gör du då? Gör du likadant som när du gör fattningen från skritt, från trav?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Då kanske hästen går fram för att du sitter upp inte för att du ger en framåtdrivade hjälp, hästen ser uppsittningen som en del av hjälpen.

När du gör galoppfattning direkt ur halt/stillastående hur gör du då? Gör du likadant som när du gör fattningen från skritt, från trav?

Jag fÅr erkänna att jag slarvar... Men meningen är ju att den ska stå stilla tills jag ber den gå. Men jag är inte nitiskt alls med det :-))

Galopp från halt- ja, jag gör nog ganska lika dant som en vanlig fattning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Att jobba "bakifrån och fram" verkar kunna tolkas lite olika.
För mig är det att jobbet syftar på att skola bakbenen, att man fokuserar på bakkärran i första hand och rättar framdelen efter den.
Inte att man driver bakdelen och fångar upp fram som vissa verkar tycka, det är en betydligt mer primitiv variant.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan bara säga vad jag tycker och det är att det enligt min uppfattning är fel att inte separera hjälperna för gas och broms. Det blir dubbla signaler när man rider så som din tränare nr 2 vill ha det. FÖRST sätter man motorn i hästen, SEN gör man resten. Att driva och hålla i samtidigt kan jag inte se någon vits med alls. Min egen häst går som skjuten ur en kanon och det är för att jag har lagt en massa jobb på den biten innan jag började göra något annat. Sen var han välriden när jag köpte honom också i o f s. Ibland blir jag tvungen att ta tag ordentligt i honom för han har så mycket energi så det räcker för 10 hästar, men jag rider aldrig med vare sig spö eller sporrar (om jag inte måste ha spö p g a säkerhetsskäl). Hästen går ändå, det är det jag vill komma fram till. En välriden häst skall gå fram för skänkeln och komma tillbaka för handen, enkelt uttryckt. Att rida utan sträckta tyglar kan jag inte, men det är inte samma sak som att hålla fast hästen. Att hålla fast hästen med handen tycker i a f jag är direkt osympatiskt. Och som sagt, man får skilja på hålla i och hålla i, ibland måste man hålla i mer för att inte hästen skall springa åt skogen, men aldrig för att klämma in den mellan hjälperna. Det där känns rätt gammaldags tycker jag.

:bow: Bra skrivet! :)

Att rida hästen fram till handen gör man för sitsen, inte med skänklar eller spö. Dra in ändan under dig och sitt fram hästen istället :) (Förutsatt att den går fram alltså).

Här skulle jag nog modifiera lite beroende på häst och utvecklingsstadie. Om hästen är välskolad, som din t ex, och ganska stark så räcker det säkert ofta med sitsen. Men tänker inte att det egentligen är något man GÖR "får hästen till handen" i ett moment, utan en utvecklingsprocess, träna fram sökningen bakifrån och fram. När den sen finns där däremot kan det räcka med enkla åtgärder om den går förlorad.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och jag ser att båda två du beskriver är samma sak. Det kanske är så att "fånga upp i handen" lätt tolkas fel, men för mig är det precis det det är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fÅr erkänna att jag slarvar... Men meningen är ju att den ska stå stilla tills jag ber den gå. Men jag är inte nitiskt alls med det :-))

Galopp från halt- ja, jag gör nog ganska lika dant som en vanlig fattning.

Så då vet du egentligen inte vilka hjälper hästen svarar på ... eller?

Jag tycker att det är svårare att göra galoppfattning direkt ur halt (inga kompletta steg i skritt eller trav). Man har inte rörelsen med sig så jag tror att hästen i stillastående behöver balanseras så att den får mer vikt på blivande yttre bärande bak för att kunna lyfta fram.

Du skrev i något inlägg tidigare att du ibland har problem att förmå hästen att ha nosen framför lod i galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Så då vet du egentligen inte vilka hjälper hästen svarar på ... eller?

Jag tycker att det är svårare att göra galoppfattning direkt ur halt (inga kompletta steg i skritt eller trav). Man har inte rörelsen med sig så jag tror att hästen i stillastående behöver balanseras så att den får mer vikt på blivande yttre bärande bak för att kunna lyfta fram.

Du skrev i något inlägg tidigare att du ibland har problem att förmå hästen att ha nosen framför lod i galopp.

Ja när jag sitter upp. Men det gör jag ju bara en gång per pass så jag tror hästen går fram för sits och skänkel ;-)

Jag har en häst som jag rider en ibland som är så i galoppen. Men jag skulle inte säga att det är ett allmänt problem;-)) det är en häst jag rider i korrigerings syfte. Jag är absolut ingen stjärna på hästryggen- men nog kan jag galoppera med nosen framför lod!!
Jag försöker beskriva ett problem som hästar kan ha, som naturligtvis grundar sig i dålig ridning och lite svår exteriör... Och berätta hur jag tänker när jag vill korrigera det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
Här skulle jag nog modifiera lite beroende på häst och utvecklingsstadie. Om hästen är välskolad, som din t ex, och ganska stark så räcker det säkert ofta med sitsen. Men tänker inte att det egentligen är något man GÖR "får hästen till handen" i ett moment, utan en utvecklingsprocess, träna fram sökningen bakifrån och fram. När den sen finns där däremot kan det räcka med enkla åtgärder om den går förlorad.

Med "sitsen" kan man göra mycket. Det betyder olika saker för olika ryttare. En del menar att man skall sitta tungt, sitta bakåtlutad, använda bäckenet, flytta överlivet så att tyngdpunkten förändras, etc. På en välskolad häst som är känslig för ryttarens signaler kan dennes tanke vara tillräcklig men det är inte någon form av tankeöverföring. Ryttarens tanke gör en rörelse i ryttarens kropp som hästen kan läsa av och följa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp