Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Tackar er alla för svar. Är lat så jag svarar er alla..
Jag tycker det här är svårt!
Jag känner att det är för mycket tvång med tränare nr 2. Dock har hon otroligt mycket mer erfarenhet än jag.
MEN jag vill ha hästen
med mig, inte
mot mig. För mig är det viktigaste att hästen jobbar korrekt, att han är positiv och tycker det är roligt men
också att vi utvecklas.
En av er skrev att hästen kanske behöver komma ur sin komfortzon och att det finns en tanke bakom det här drivandet. När jag frågar henne varför svarar hon såm så att hästen skall arbetas bakifrån och fram. Det köper jag! Men har svårt att se hur man kan släppa igenom något när hästens huvud är fixerat, eller att man inte får släppa efter. Kanske menar hon att hästen får positiv förstärkning när den spänner till och inte lyssnar om jag släpper den då? Vågen kan då inte komma fram. Att hästen jobbar mot mig här ser jag som spänningar som skall jobbas bort i första hand innan man kan kräva någonting mer, men jag kanske har fel?
Som jag ser det vill jag att hästen själv skall
välja att "ta bettet" genom att man jobbar med den först lösgörande i låg form så den slappnar av och därefter utan motstånd komprimerar den med bakbenen mer undersatta. I den första fasen är kanske inte tygellängden så viktig? Föredrar helt klart längre tyglar här.. Är det felaktigt? I början är den kanske inte ärligt på tygeln men är på väg dit om man ger den lite tid. Jag har ju inte erfarenhet nog att känna att just bakbenen är med.. men dock att ryggen är välvd och att den går för egen maskin s a s. Den är mjuk i övergångar och behåller takt och form. Men visst- det kan ju hända att den ÄNDÅ inte har bakbenen med sig..
Kryddan, du "skriver kläm och drag tränare". Ja så känns det, men hon säger dock att jag skall driva, men
inte sitta och skänkla hela tiden. Istället säger hon "sparka till" eller "använd spöet så du får en reaktion". "Sitt inte och nöt" och det är ju någonting som JAG måste jobba med, helt klart!
Totola: har inte någon som kan filma tyvärr... motivera gärna dig