"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ang bilden, den är inte vad jag skulle kalla samlad på den.
Däremot just ihopkopplad. Den är inte perfekt i det avseendet,bland annat vill jag
att ganaschvinkeln skulle vara större, ryttarens hand mera fram o skapa det utrymmet och för att släppa fram det yttre bakbenet. Efter detta är gjort kan man be den vinkla om. Den är dock uppe med ryggen och har muskelgrupperna i buken aktiverade.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Varför skall du "lyfta upp" näsan? Näsan skall framåt! Varför inte ge lite i handen. Det kan vara samma problem som jag framförde om OS-ryttaren, ryttaren "ror" med överkroppen i st f att vara följsam med handen.

Men nu får du väl ändå skärpa dig ?! Det är ju DU som systematiskt använder dig av uppresande tygeltag .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Varför skall du "lyfta upp" näsan? Näsan skall framåt! Varför inte ge lite i handen. Det kan vara samma problem som jag framförde om OS-ryttaren, ryttaren "ror" med överkroppen i st f att vara följsam med handen.

Ibland kan man ju ta ett uppresande tygeltag som går uppåt framåt och driva och så kommer näsan fram och man kan etablera en bättre kontakt där.

Du har helt rätt i att man borde släppa fram nosen, men eftersom inte bakbenen riktigt driver så kommer inte nosen fram när man lättar. Men om jag först får i gång den så att den överhuvudtaget söker en kontakt så funkar det ju;-)

Det är det jag menar med att det inta hjälper att bara lätta på handen. Om hästen är bakom hand kommer den inte fram för det... Då tycker jag man ska lösa problemet längre bak först. Hästen ska ju hela tiden bjuda framåt och gör den det är det inga problem att få fram nosen.
Är det problem med det så har man ju problem med mycket annat också!

Nu har vi ju lagt ner alla diskussioner om LDR förresten, vi kallar det LR för låg och rund :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu du.... Kommer jag med en egen lite morgonteori till dig;-))
Fattningar i all ära- men för att det ska funka måste man kunna göra balanserade övergångar och då måste man ha lite grunder på plats!

Har man problem med att hästen inte tar en ärlig kontakt tycker jag att de ibland behöver få galoppera FRAMÅT till och att man "rider" i en riktigt framåt galopp, inte bara springer. När den börjar springa gasar jag lite till men försöker hålla en rytm och hjälpa hästen med små halvhalter. Den får lösa sitt balansproblem genom att tänka framåt och känna att det gÅr!

Många hästar är konstant bromsade och tror att de ska trilla när tempot kommer upp lite... Och hur ska man kunna få en riktig bjudning då? Visst, klart det finns hästar som detta inte funkar på... Men vanliga halvblod tänker jag på, eller ponnysar för den delen. Man får ut galoppen och halsen, bakbenen kommer igång och hästen börjar frusta och är redo för fattningar och annat som är nyttigt!!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag skulle ridit för den förste tränaren om jag var du. Inte för att denne nödvändigtvis är bättre, för det vet jag inget om, men för att den verkar undervisa på ett sätt som passar dig. Vi är ju också olika personligheter och passar ju bättre och sämre med olika tränare. Att hitta en tränare som passar ens egen personlighet är jätteviktigt tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Formen ska vara avhängig av övriga kroppen. som biffens bild.
Den hästen kan inte bära sig så väl som den gör o samtidigt vara låg. det är heller inte meningen med LR.

Formen som Brille verkar vilja se är alldeles för jobbig för hästen att gå med ryttare hela tiden. I synnerhet att kräva det av en ung häst.
Det blir som att bära matkassar framför sig med raka armar. Tänk hur det känns i ryggen. Hur går du själv med ryggsäck? En aning framåtlutad.

Man vill ha vikten nära, men hela kroppshållningen är avgörande o även exteriören ska spela in.. Därför kan man inte rida alla hästar exakt lika.

Man måste också rida hästen från början i dess naturliga balans. Om den måste galoppera ganska fort för att orka hålla ihop så måste den få göra det, men samtidigt kan man inte låta bli att träna på det. Fattningar i all ära, men någonstans bör man komma vidare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och ett uppresande tygeltag går framåt/uppåt. (Inte enbart uppåt)

Om du tittar på PK o hans elever så håller de armarna högt o länge. Lite statiskt som det blir när man inte har finliret i handen. Det blir armridning när inte armarna o hand är ihopkopplade med bålen.
Av den anledningen kan man inte rida med rätt kontakt.
Om man tittar på bild på PK så är det aldrig en rät linje från armbåge till hästens mun. inte heller när han som i den tidigare visade piaffbilden försöker dra ner huvudet- negativ brytning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ang bilden, den är inte vad jag skulle kalla samlad på den.
Däremot just ihopkopplad. Den är inte perfekt i det avseendet,bland annat vill jag
att ganaschvinkeln skulle vara större, ryttarens hand mera fram o skapa det utrymmet och för att släppa fram det yttre bakbenet. Efter detta är gjort kan man be den vinkla om. Den är dock uppe med ryggen och har muskelgrupperna i buken aktiverade.

Ja förutom just utrymmet för halsen -som i sin tur genererar annat positivt om man lyckas med det på ett bra sätt (det ska ju komma av skolningen, inte att man bara länger tygeln och hästen vinglar iväg) så tycker jag det ser trevligt ut också på många sätt. Bara att den inte är i framvikt känns som en bedrift jämfört med mycket man ser!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu du.... Kommer jag med en egen lite morgonteori till dig;-))
Fattningar i all ära- men för att det ska funka måste man kunna göra balanserade övergångar och då måste man ha lite grunder på plats!

Har man problem med att hästen inte tar en ärlig kontakt tycker jag att de ibland behöver få galoppera FRAMÅT till och att man "rider" i en riktigt framåt galopp, inte bara springer. När den börjar springa gasar jag lite till men försöker hålla en rytm och hjälpa hästen med små halvhalter. Den får lösa sitt balansproblem genom att tänka framåt och känna att det gÅr!

Många hästar är konstant bromsade och tror att de ska trilla när tempot kommer upp lite... Och hur ska man kunna få en riktig bjudning då? Visst, klart det finns hästar som detta inte funkar på... Men vanliga halvblod tänker jag på, eller ponnysar för den delen. Man får ut galoppen och halsen, bakbenen kommer igång och hästen börjar frusta och är redo för fattningar och annat som är nyttigt!!!

Det hör ju ihop. :) För att komma åt skalle och påskjut brukar man behöva öka på, för att få "fjonget" till att kunna använda påskjutet på ett bra sätt brukar man behöva öva fattningar eller övergångar (även inom samma gångart). Gör man bara det ena blir det sällan bra.
Hästar är som du säger olika, och man kan prata utifrån väldigt olika stadier.

Därför kan samma tänk uttryckas väldigt olika. T ex att som axel beskriver rida en unghäst som inte naturligt har påskjut och framåtbjudning, då måste prio 1 ligga på att få till det och inte göra det svårt för hästen.
Nästa häst kanske har jättesvårt för galoppen och gamla skador i frambenen och bör inte få "galoppera på" med taskig teknik om man vill ha någon chans att få den att hålla. Men huvudtänket blir detsamma när man väl börjar komma ifrån grovjobbet. T ex med första hästen skulle man så småningom komma förbi det stadiet och kunna jobba på för bättre kvalitet.
För andra hästen likaså, att man så småningom kan få lite större register utan att hästen hamnar i framvikt eller obalans.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag hade valt nr 1 och sen frågat henne om det fanns en plan för att komma vidare? Att spänna bågen sas utifrån det arbetet.

Nr 2 som du beskriver det hade jag inte tränat för någon mer gång.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Säger som Fio, nr 1. Nr 2 är en typisk "kläm o dra" tränare och just en sådan som ger dressyren dåligt rykte. Kläm o dra är fullständigt förkastligt, en häst skall gå för lätta hjälper. Det tar lång tid att utbilda häst och ryttare och nr 1 låter som om hon har en plan med det hela och inte bara nån quick fix för att det skall se bra ut för stunden. Hoppas att hon har en plan i a f och inte bara sitter nöjd med dagens resultat :)

Biffen, jag gillar din bild jättemycket!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Brille!
Och alla andra som vill läsa nåt riktigt bra.
Jag tittade vidare på sidorna jag länkade till igår, och de är jättebra!
Gå in på http://www.jakobslund.se/dadde/start.htm och läs, både artikelserien och hemsidans bok som finns i vänsterspalten. Det andra har jag inte hunnit titta på än.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men nu får du väl ändå skärpa dig ?! Det är ju DU som systematiskt använder dig av uppresande tygeltag .
Vill du att jag skall bli skarp? Det tror jag inte.

Ja, just det uppresande tygeltag används systematiskt för att uppnå en viss effekt. Men de används naturligtvis inte för allting.

Då hästen drar nosen bakom lodplan är det för att hästen tycker att tyglarna är för korta i förhållande till hur lång halsen är just då. Detta löses enklast med att länga tyglarna. Ett annat sätt är att förmå hästen att höja huvudet något t.ex. med uppresande tygeltag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Eller så kan man driva in bakbenen, då lyfter bakbenen upp huvudet :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

precis...man rider upp hästen i formen, man lyfter inte upp den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tackar er alla för svar. Är lat så jag svarar er alla..

Jag tycker det här är svårt!

Jag känner att det är för mycket tvång med tränare nr 2. Dock har hon otroligt mycket mer erfarenhet än jag.

MEN jag vill ha hästen med mig, inte mot mig. För mig är det viktigaste att hästen jobbar korrekt, att han är positiv och tycker det är roligt men också att vi utvecklas.

En av er skrev att hästen kanske behöver komma ur sin komfortzon och att det finns en tanke bakom det här drivandet. När jag frågar henne varför svarar hon såm så att hästen skall arbetas bakifrån och fram. Det köper jag! Men har svårt att se hur man kan släppa igenom något när hästens huvud är fixerat, eller att man inte får släppa efter. Kanske menar hon att hästen får positiv förstärkning när den spänner till och inte lyssnar om jag släpper den då? Vågen kan då inte komma fram. Att hästen jobbar mot mig här ser jag som spänningar som skall jobbas bort i första hand innan man kan kräva någonting mer, men jag kanske har fel?

Som jag ser det vill jag att hästen själv skall välja att "ta bettet" genom att man jobbar med den först lösgörande i låg form så den slappnar av och därefter utan motstånd komprimerar den med bakbenen mer undersatta. I den första fasen är kanske inte tygellängden så viktig? Föredrar helt klart längre tyglar här.. Är det felaktigt? I början är den kanske inte ärligt på tygeln men är på väg dit om man ger den lite tid. Jag har ju inte erfarenhet nog att känna att just bakbenen är med.. men dock att ryggen är välvd och att den går för egen maskin s a s. Den är mjuk i övergångar och behåller takt och form. Men visst- det kan ju hända att den ÄNDÅ inte har bakbenen med sig..

Kryddan, du "skriver kläm och drag tränare". Ja så känns det, men hon säger dock att jag skall driva, men inte sitta och skänkla hela tiden. Istället säger hon "sparka till" eller "använd spöet så du får en reaktion". "Sitt inte och nöt" och det är ju någonting som JAG måste jobba med, helt klart!

Totola: har inte någon som kan filma tyvärr... motivera gärna dig:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker du ska gå på magkänslan.. Det känns inte riktigt bra, det räcker.
Jag skulle jobba på tränare 1´s linje under en längre tid. Kanske prova en annan tränare utöver bara för att se om det är något som passar er bättre. Det kan vara så att du får mer ut av tränare två, när du har fått flödet i hästen och stärkt den succesivt tack vare tränare 1.

Jag gjorde detsamma för 13 år sen när jag köpte häst. Tränaren funkade inte alls för oss. Det blev håll i där fram o driv! Jag kringelkrokade mig fram och tränade för lite olika, läste mycket och plockade på mig egna verktyg. Några år senare funkade det finfint att träna för densamme. Men jag tränar hellre för andra än idag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo det känns ju onekligen så. Vad var det som gjorde att det fungerade för er sen och inte in början? Att hästen inte var stark nog?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan bara säga vad jag tycker och det är att det enligt min uppfattning är fel att inte separera hjälperna för gas och broms. Det blir dubbla signaler när man rider så som din tränare nr 2 vill ha det. FÖRST sätter man motorn i hästen, SEN gör man resten. Att driva och hålla i samtidigt kan jag inte se någon vits med alls. Min egen häst går som skjuten ur en kanon och det är för att jag har lagt en massa jobb på den biten innan jag började göra något annat. Sen var han välriden när jag köpte honom också i o f s. Ibland blir jag tvungen att ta tag ordentligt i honom för han har så mycket energi så det räcker för 10 hästar, men jag rider aldrig med vare sig spö eller sporrar (om jag inte måste ha spö p g a säkerhetsskäl). Hästen går ändå, det är det jag vill komma fram till. En välriden häst skall gå fram för skänkeln och komma tillbaka för handen, enkelt uttryckt. Att rida utan sträckta tyglar kan jag inte, men det är inte samma sak som att hålla fast hästen. Att hålla fast hästen med handen tycker i a f jag är direkt osympatiskt. Och som sagt, man får skilja på hålla i och hålla i, ibland måste man hålla i mer för att inte hästen skall springa åt skogen, men aldrig för att klämma in den mellan hjälperna. Det där känns rätt gammaldags tycker jag.

Att rida hästen fram till handen gör man för sitsen, inte med skänklar eller spö. Dra in ändan under dig och sitt fram hästen istället :) (Förutsatt att den går fram alltså).
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp